EDIT
En daarmee bedoel ik dat ik dus 0,0 ervaring heb met RAID-opstellingen
Mijn uiteindelijke doel is om maximale performance te halen. Ik ben voornamelijk een gamer en ik ben bang dat mijn SSD van 256 Gb niet genoeg opslag zal bieden voor al mn huidige en toekomstige games.
Wat betreft disk-failure situaties, voor mij geldt performance > redundancy. Mijn backups gaan toch naar een externe harde schijf, dus ben niet zo zeer geinteresseerd in failsafes.
Met de bovenstaande info had ik het volgende in gedachte
2x Western Digital Red WD30EFRX, 3TB in een RAID-0 opstelling.
Mijn vragen:
Levert in dit geval de RAID-0 6TB aan opslag of 3TB? (want dan zou ik ook genoegen nemen met 4TB, 6 is een beetje overkill...)
Heb ik een RAID-controller nodig? Zoja, heeft iemand dan een linkje naar een topic wat de basis principes van RAID-controllers uitlegt? (zodat ik weet waar ik bij aanschaf op moet letten)
Alvast bedankt!
ORIGINALCiPHER, ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie! Heeft een hoop inzicht opgeleverd.
De rede dat ik niet uitsluitend op mijn SSD wil vertrouwen om games op te spelen is omdat 256 naar alle waarschijnlijkheid toch snel volraakt.
Mensen zeggen dan gewoon games die je niet meer speelt te uninstallen en weer te installen als je er weer zin in hebt. Ik was echter altijd in de veronderstelling dat hoe vaker je read/writes op je SSD uitvoert, des te harder de levensverwachting achteruit holt (of in ieder geval de performance). Daarom dacht ik ook dat een RAID-0 configuratie een mooie backup is om spellen op te installeren aangezien het toch net een tikkeltje sneller werkt dan normaal geconfigureerde HDDs.
Echter, als de performance-winst maar marginaal is bij random I/O dan wegen de nadelen van RAID-0 (100% extra diskfailure kans) niet meer op tegen de voordelen.
Daar had ik overigens nog een vraag over; bij het spelen van games, vindt er dan meer sequential I/O of meer random I/O plaats? Verandert deze verhouding naarmate de schijf meer gefragmenteerd raakt?
Laatste vraag: waarom niet Windows 8 op een aparte partitie? Mocht er onverhoopt een virus oid binnenkomen dan hoef ik alleen de windows partitie te formatteren ipv de hele schijf schoon te vegen.
En daarmee bedoel ik dat ik dus 0,0 ervaring heb met RAID-opstellingen
Mijn uiteindelijke doel is om maximale performance te halen. Ik ben voornamelijk een gamer en ik ben bang dat mijn SSD van 256 Gb niet genoeg opslag zal bieden voor al mn huidige en toekomstige games.
Wat betreft disk-failure situaties, voor mij geldt performance > redundancy. Mijn backups gaan toch naar een externe harde schijf, dus ben niet zo zeer geinteresseerd in failsafes.
Met de bovenstaande info had ik het volgende in gedachte
2x Western Digital Red WD30EFRX, 3TB in een RAID-0 opstelling.
Mijn vragen:
Levert in dit geval de RAID-0 6TB aan opslag of 3TB? (want dan zou ik ook genoegen nemen met 4TB, 6 is een beetje overkill...)
Heb ik een RAID-controller nodig? Zoja, heeft iemand dan een linkje naar een topic wat de basis principes van RAID-controllers uitlegt? (zodat ik weet waar ik bij aanschaf op moet letten)
Alvast bedankt!
[ Voor 67% gewijzigd door DeBierVampier op 10-12-2012 12:23 ]