Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 434732

Topicstarter
Hallo leden,

ik wil hier even wat laten zien over de vcore temp tijdens PRiME95
MIjn systeem is als volgt:

Asus Sabertooth X79
Intel 3960X
CPU Koeling : Zalman CNPS12X Extreme. ( en nog 2 andere 12cm aan de achterkant voor t uitblazen en voorkant .)
DDR3 4x2gb totaal 8gb G.Skill ECO 8-8-8-24 2T 1600nhz.
Asus GTX 680 Direct CU II TOP 2gb

Ik heb tot nu toe geen enkel probleem gehad zoals BSOD of andere crash methodes. Alles loopt soepel. BV bij battlefield 3 .

Ik was even van plan om prime95 te laten draaien en zag dat de VCORE temp 81 graden wordt .
De Vcore is 1,284 Volt . Niks is Overgeklokt . Alles is standaard. Behalve de DDR3 heb ik op X.M.P staan en op 8-8-8-24 2T 1600 mhz. En de voltages zijn op auto . Niks veranderd tot nu toe.

http://postimage.org/image/5q3mj7qej/full/
http://postimage.org/image/np7xr7fd1/full/

Mijn vraag is : Is het niet schadelijk of risico dat de vcore temperatuur zo hoog wordt tijdens prime95 ?

Ik had gisteren mijn pc van binnen schoongemaakt. Geen stoffen meer van binnen.
Heb ook nieuwe koelpasta eropgezet . Niet te veel en niet te weinig. Dus met een heel dunlaagje eropgesmeert met een pas.
Alles is goed vast.

Deze zijn de temperaturen op IDLE
http://postimage.org/image/m223h5t97/full/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-07 14:37

Singular1ty

EV Evangelist

'Vcore temperatuur' wat een rare uitdrukking. Vcore slaat normaal gesproken op het voltage...

Ik zou eens met een fatsoenlijk programma je temperaturen bij gaan houden, CoreTemp, Realtemp of HWMonitor. Speedfan stamt uit het jaar kruik en is vandaag de dag weinig betrouwbaar noch overzichtelijk, en de waarden die dat Asus programma toont kan ik moeilijk thuisbrengen. Tikken je temperaturen in Realtemp meer dan 80 graden aan, dan moet je je koeling onder de loep gaan nemen. Anders is er niks aan de hand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:24
Zoals hierboven gezegd, gebruik CoreTemp of iets dergelijks, geen Speedfan. Hoe kom je trouwens bij die 81 graden? Op de bovenstaande screenshots geeft Speedfan op de cores een max temp. van 59 graden. De CPU package temperatuur geeft Speedfan dan wel 128graden, maar zoals gezegd Speedfan is niet betrouwbaar (plus de package temperatuur klopt vaak niet).
Dus wellicht heb je naar de verkeerde waarden gekeken?

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-digy
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-07 12:31
Helemaal mee eens dat speedfan geen goed programma is. Maar als je op het eerste plaatje kijkt zie je gelijk waar hij de 81 graden vandaan haalt, namelijk het programma Asus Thermal Radar. Dit is het programma van Asus wat standaard bij het moederbord geleverd wordt. Dus deze temperaturen zullen wel kloppen. :)

Op het laatste plaatje zie je ook al dat hij CoreTemp gebruikt heeft.

Ik heb ook een Sabertooth moederbord, alleen dan de versie met een P67 chipset, ook mijn componenten zijn overgeclockt. Ik heb echter geen last van dat alleen die temperatuur er onwijs uit steekt.

Ik heb het voorheen wel gehad dat een aantal andere temperaturen onder load hard omhoog gingen, dit heb ik opgelost door een assistant fan op mijn moederbord te zetten, deze kan op de plek waar nu het vierkante dekseltje zit onder je CPU koeler. Misschien dat dit jou ook zou helpen, het enige wat een beetje jammer is, is dat deze fan 50x50 mm is, deze fan maakt dus meer geluid dan de andere fans.

Misschien dat het voor jou ook kan helpen om deze fan te plaatsen, of heb je deze fan al geplaatst? ;)

i7 2600k @4400Mhz -- GeIL Red Dragon 8GB -- Asus Sabertooth P67 -- 2 x ASUS ENGTX560 DCII TOP/2DI/1GD5 -- OCZ Agility 3 120GB -- RECOM Powerstation EVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dj-digy schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 17:45:
Helemaal mee eens dat speedfan geen goed programma is. Maar als je op het eerste plaatje kijkt zie je gelijk waar hij de 81 graden vandaan haalt, namelijk het programma Asus Thermal Radar. Dit is het programma van Asus wat standaard bij het moederbord geleverd wordt. Dus deze temperaturen zullen wel kloppen. :)

Op het laatste plaatje zie je ook al dat hij CoreTemp gebruikt heeft.

Ik heb ook een Sabertooth moederbord, alleen dan de versie met een P67 chipset, ook mijn componenten zijn overgeclockt. Ik heb echter geen last van dat alleen die temperatuur er onwijs uit steekt.

Ik heb het voorheen wel gehad dat een aantal andere temperaturen onder load hard omhoog gingen, dit heb ik opgelost door een assistant fan op mijn moederbord te zetten, deze kan op de plek waar nu het vierkante dekseltje zit onder je CPU koeler. Misschien dat dit jou ook zou helpen, het enige wat een beetje jammer is, is dat deze fan 50x50 mm is, deze fan maakt dus meer geluid dan de andere fans.

Misschien dat het voor jou ook kan helpen om deze fan te plaatsen, of heb je deze fan al geplaatst? ;)
Welke fan is dat precies?
Heeft u een foto misschien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Anoniem: 434732 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 19:05:
[...]

Welke fan is dat precies?
Heeft u een foto misschien ?
http://bit.ly/T5k2oM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De I/O Cover Fan Sabertooth X79 heb ik al aangesloten.
Deze draait nu 3800 rpm de assistant fan .
De fan was al inbegrepen bij aankoop.
Afbeeldingslocatie: http://postimage.org/image/4tmiphz29/

http://postimage.org/image/4tmiphz29/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Tja ik gooi het op een uitleesfout. Zoals ik zei, Vcore temp vind ik al een vage aanduiding. Als het iets op je CPU was dat ertoe deed, zou je het via Coretemp moeten hebben gezien. Andere temperaturen in je systeem die ertoe doen zijn die van je VRM's op het moederbord en die worden als je niet overklokt nooit zo warm. Ik zou me er in elk geval niet te druk om maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb zelf een Z77 Asus moederbord met AI Suite, en die temperatuur uitlezingen zijn niet perfect.

Bij Coretemp of zo'n tooltje zie je temperaturen direct stijgen naar een graad of 60C a 65C met Prime95 (Scythe Mugen 2 met twin coolers, i5 3570K overgeclockt naar 4.2GHz oid), maar in AI Suite blijft de temperatuur hangen op 55C. En gek genoeg zakt hij daarna nog in naar 48C. Coretemp laat toch echt zien dat de temperatuur op 70C uitpiekt. Dus zo erg zou ik die Asus software niet vertrouwen.

In ieder geval heb ik ff snel gegoogled op sabertooth x79 vcore temperature, en er zijn meer mensen die 81 a 88 C halen op Vcore. ALs ze een fan op hun moederbord richten is het minder. Zal dus wel de VRM's ofzo zijn die zo heet worden. Volgens het plaatje zit die tussen de CPU en de power componenten. Voorbeeldje.

Ik zou dus gewoon de temperaturen aanhouden van andere programma's. Natuurlijk is het wel gaar dat die sensor dan op zoveel borden vreemd doet. Misschien firmware bugje?

[ Voor 8% gewijzigd door Hans1990 op 11-12-2012 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-digy
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-07 12:31
Vcore temp is ook een vage term, maar asus heeft op veel meer plekken temperatuur sensors geplakt (zoals te zien op het eerste plaatje van de TS) op het moederbord, zoals bij de usb poorten en sata poorten etc. Die noemen ze ook Sata6G temperatuur en USB3.0 temperatuur.

Ik zie op jou plaatje trouwens dat die assistant fan op een andere plek zit dan bij mijn P67 versie, ik dacht dat het klepje op dezelfde plek zou zitten, maar zie nu dat de layout van jou moederbord behoorlijk anders is, hier een plaatje met het klepje welke ik bedoelde ;)
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v202/Sinisterthief/Sabertooth_3d-Shroud_x.jpg

Asus raad trouwens bij mijn moederbord aan om een CPU koeler te gebruiken met een FAN die parallel aan het moederbord zit. Dus dat deze fan de lucht onder die Thermal Armor (Die plastis hoes :9) vandaan haalt, dit zou de koeling verbeteren zeggen ze, en dat als je een andere koeler toepast ze aanraden om die assistant fan toe te passen. Ik weet niet of dit bij jou ook van toepassing is omdat die assistant fan al aanwezig is.

i7 2600k @4400Mhz -- GeIL Red Dragon 8GB -- Asus Sabertooth P67 -- 2 x ASUS ENGTX560 DCII TOP/2DI/1GD5 -- OCZ Agility 3 120GB -- RECOM Powerstation EVO

Pagina: 1