Heb wat ruimte voor de aanschaf van een (gebruikte) ultrawide op mijn D7000. Wat ik daarmee vooral wil doen is natuur & omgeving (landschap, wolkenluchten, marktpleinen, straatjes en weggetjes etc). Af en toe mssch wat binnenshuis of kerkinterieur.
Ik heb de 18-105 kit, die op 18 mm fors vertekent, maar op 24 mm amper. Mijn shortlist is:
1. Sigma 10-20 (4-5.6)
2. Tokina 12-24
3. Tamron 10-24
Voors en tegens:
1 - Komt best uit vele tests, maar gaat maar tot 20mm
2.- Gaat tot 24mm, maar komt niet < 12 mm - iq. misschien iets minder(?), geldt als solde middenmoter(?)
3 - Combineert voordelen van 1 en 2, maar meer vervorming(?) en lagere iq(?) dan 1 en 2
Veel vraagtekens tussen haakjes, maar de ene reviewer zegt dan ook dit en de andere dat. Voornaamste bron is PZ.de
Wat te kiezen?
1 - Hoe zwaar telt het stuk 10-12 mm? (wie gebruikt het hoe vaak en waarvoor?)
2 - Dito voor het stuk 20-24 mm - gedeeltelijk afgedekt door het eerste stuk van de kitlens (ten koste van wat vervorming). Hoe vaak gebruik je het, en hoeveel kan je oplossen door croppen?
3 - Hoe zwaar weegt de mindere iq en grotere vervorming van de Tamron 10-24?
Ik heb de 18-105 kit, die op 18 mm fors vertekent, maar op 24 mm amper. Mijn shortlist is:
1. Sigma 10-20 (4-5.6)
2. Tokina 12-24
3. Tamron 10-24
Voors en tegens:
1 - Komt best uit vele tests, maar gaat maar tot 20mm
2.- Gaat tot 24mm, maar komt niet < 12 mm - iq. misschien iets minder(?), geldt als solde middenmoter(?)
3 - Combineert voordelen van 1 en 2, maar meer vervorming(?) en lagere iq(?) dan 1 en 2
Veel vraagtekens tussen haakjes, maar de ene reviewer zegt dan ook dit en de andere dat. Voornaamste bron is PZ.de
Wat te kiezen?
1 - Hoe zwaar telt het stuk 10-12 mm? (wie gebruikt het hoe vaak en waarvoor?)
2 - Dito voor het stuk 20-24 mm - gedeeltelijk afgedekt door het eerste stuk van de kitlens (ten koste van wat vervorming). Hoe vaak gebruik je het, en hoeveel kan je oplossen door croppen?
3 - Hoe zwaar weegt de mindere iq en grotere vervorming van de Tamron 10-24?
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes