Game PC 1000 euro met monitor 200 euro

Pagina: 1
Acties:

• Willem Wever
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-05-2024
Beste Tweakers,

Ben van plan voor de eerste keer een pc zelf te bouwen. Ik heb gekeken naar andere setups van de afgelopen maand en naar de afgelopen BBG. Heeft iemand misschien nog suggesties?

Wil gaan overclocken, zowel processor en eventueel de videokaart. Heb daar geen ervaring mee maar lijkt me een leuke uitdaging.

Mijn twijfels zijn nog de videokaart, een 7950 of 660 ti. Voorkeur is toch de 7950 omdat deze iets goedkoper is voor meer snelheid volgens de meeste.

Het moederbord heeft een mSATA connector, heeft iemand daar ervaring mee? Is het de moeite om daar een msata voor te kopen of merk je daar niets van omdat dat toch geen bottleneck is.

16 Gb intern geheugen, misschien niet nodig maar gewoon voor het gevoel.

Hier mijn setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 203,95€ 203,95
1Gigabyte GA-Z77P-D3€ 79,60€ 79,60
1MSI R7950 Twin Frozr 3GD5 V2/OC€ 277,09€ 277,09
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 65,45€ 65,45
1Corsair Carbide 200R€ 52,90€ 52,90
1Microsoft Windows 8 (OEM)€ 74,95€ 74,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,90€ 27,90
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 64,75€ 64,75
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,09€ 16,09
1XFX Pro 550W€ 55,-€ 55,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 89,83€ 89,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.007,51

Ook wil ik nog een monitor aanschaffen en zit te denken een van de volgende twee. Welke adviseren jullie? De Dell is vrij populair, de Iiyama is net nieuw en heeft wat betere specs volgens de pricewatch.
(contrastverhouding en reactietijd).

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2312HM Zilver, Zwart€ 186,-€ 186,-
1Iiyama E2473HS-GB1 Zwart€ 180,90€ 180,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 366,90

•Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games spelen. Skyrim, Battlefield 3, Rome 2 Total War, etc.
•Wat mag het systeem gaan kosten?
Systeem ± 1000 euro, monitor < 200 euro
•Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alles nieuw.
•Wat denk je allemaal nodig te hebben? alles
•Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? nee
•Heb je nog bepaalde eisen/wensen? nee

Alvast bedankt voor het advies.

Willem Wever

Verwijderd

Setup is prima, inderdaad is 16gb overdreven, maar als jij ervoor wilt gaan moet je dat vooral doen. Verder zijn alle onderdelen goed, ze passen mooi bij elkaar. Over het scherm kan ik een uitspraak doen: Ik heb de e2473hds, de voorloper van deze schat ik zo in, en het is een beetje een prutding. Matige kijkhoeken, beetje fletse kleuren en een wankele voet. De dell is veel beter, met name de kjikhoeken omdat het een ips scherm is. Contrast wat opgegeven is moet je je niets van aantrekken, en de reactietijd van 8ms maakt echt geen bal uit.

• Willem Wever
Okay, iiyama gaat het niet worden. Had al een beter gevoel bij de Dell.
Bedankt voor je reactie.

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-11-2025
Niks veranderen aan die setup en inderdaad gewoon voor die Dell gaan! ;)

• Willem Wever
Okido, iemand toevallig nog ervaring met dat moederbord m.b.t. msata?

• michaelscott
Nee, met welk doeleinde ben je van plan msata te gebruiken dan?

• Willem Wever
Nou zag op de website van de fabrikant dat er zo'n connector op zit. En als het er toch op zit...Begrijp dat het gebruikt wordt als cache geheugen voor de HD. Dus misschien wat snelheids winst?

Nog effe wat anders: op de website van de SSD staat dat deze compatible is met windows 7 maar windows 8 staat er niet bij? Ik neem aan dat deze SSD het onder windows 8 ook doet?

Verwijderd

De ssd doet het natuurlijk onder windows 8
Het hele idee van de msata is dat je daar een kleine ssd (snel) in zet die als cache voor een primaire hdd (met os) gebruikt wordt, om zo de langzame hdd enigszins te versnellen. Dit is in jouw geval overbodig, aangezien je je os al op de ssd gaat zetten en je dus al veel sneller bent dan je ooit met hdd+cache zal zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2012 21:47 ]

• michaelscott
Allereerst: Je SSD doet het ook gewoon onder windows 8!
Even uitleg: Je SSD sluit je aan op een sata 3 poort op het moederbord, het msata slot wordt inderdaad gebruikt voor versnelling van de harde schijf, maar het heeft weinig tot geen zin om een aparte msata ssd te kopen om je normale ssd te versnellen! :P
Edit: Misschien is het trouwens handig om er een extra harde schijf in te zetten, 128 GB is niet heel ruim bemeten als veel games worden geinstalleerd.

[ Voor 19% gewijzigd door michaelscott op 09-12-2012 21:47 ]

• Willem Wever
Ja, duidelijk en logisch! Bedankt voor jullie uitleg!

• Willem Wever
Interne harde schijf zit erbij, van 1TB, of bedoel je dat niet?

• michaelscott
Sorry niet gezien! Negeer mijn opmerking maar! ;)

• Willem Wever
Weet je toevallig of die aanbieding nog geldig is van een 7950 incl. gratis twee games? Kan bij azerty, alternate etc niets vinden.

• Willem Wever
Misschien een stomme vraag maar de ''Microsoft Windows 8 (OEM)'' is toch de juiste versie voor een zelfbouw pc?
Ipv de ''Microsoft Windows 8 Pro Retail 32Bit/64Bit NL'', dit is toch een upgrate voor XP of Vista.
En bij de OEM versie staat dat er geen ondersteuning bij zit maar ik neem aan dat je toch gewoon kan updaten?

Verwijderd

De oem is gewoon wat je moet hebben voor windows 8, dat is voor als je zelf een systeem in elkaar zet. Ze hebben het een en ander veranderd bij de licenties bij de overgang van windows 7 naar 8, maar je hebt wel gewoon updates en alles natuurlijk. http://www.microsoft.com/...nse.aspx#fbid=fW6TWZBINmU voor meer informatie

• Willem Wever
Oke, duidelijk. Bedankt weer!

• Willem Wever
De voeding ''XFX Pro 550W'' is deze ruim voldoende voor overclocken van de processor en videokaart te gelijk? Of is het verstandig om er een te kopen met wat meer vermogen? Een 650 W misschien?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Met OC zal je pc maximaal zo'n 400W verbruiken, dus 550W is ruim voldoende.

• Willem Wever
Goed om te weten, thx!

• michaelscott
Misschien nog even handig om te weten: Slecht als je in de toekomst ook crossfire overweegt, komt een hoger wattage in beeld. ;)

• Willem Wever
Ja, dat vermoeden had ik al, gelezen uit diversen andere topics. Maar i.p.v. crossfire zal het tegen die tijd wel een nieuwe moderne kaart worden.

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-04 14:31

immetjes

HIER is BERN-E

Heb je nog toetsenbord, muis, speakers of een koptelefoon nodig? O ja, de thermal pasta die bij de Gelid fan zit is prima spul! Voor de rest: Prima systeempje.

• Willem Wever
Heb nog wat oude spullen liggen hier, muis, toetsenbord etc. Maar ik denk dat deze uiteindelijk wel aan vervanging toe zijn. Zal deze wel van de div. bbg halen.

En trouwens de videokaart zal wel de bottleneck worden denk ik. Maar daarna, de processor??
Hoe kan je dat meten? Hoe kan je, tijdens bijv. een game, in een oogopslag zien van: dit onderdeel moet ik vervangen?

Is of zijn daar een of meerder benchmark programma's voor die je dan op de achtergrond kan draaien?

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-04 22:44

Rordarok

De enige echte

Als je merkt dat dat je videokaart niet meer de gewenste settings draait in nieuwe spellen (met voldoende FPS natuurlijk), dan moet/kan je hem vervangen. Ik denk niet dat de CPU die je gekozen hebt in de toekomst (~5 jaar) problemen oplevert m.b.t. gamen.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

• michaelscott
Op het moment dat je deze cpu moet vervangen is waarschijnlijk een groot deel van je systeem aan vervanging toe (moederbord, geheugen etc).

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Ik heb nog nooit een processor vervangen. Wel MB met proc.. Videokaarten wel vervangen. Exact zoals Bos97 het beschijft.

[ Voor 15% gewijzigd door immetjes op 10-12-2012 22:10 ]

• Willem Wever
Oke, dus voor de toekomst een (aantal keer) nieuwe videokaart. En wat daarna volgt is waarschijnlijk een nieuwe systeem.

• Coenond
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-02 15:47
Veel video geheugen heb je eigenlijk alleen nodig voor meerdere beeldschermen. Er zijn maar weinig games die optimaal gebruik maken van het video geheugen. 2GB is meer dan zat (uit eigen ervaring), en als je dan een video kaart neemt met iets meer snelheid heb zul je daar meer profijt van hebben.

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02-2025
Ik zou de pc helemaal omgooien naar een AMD versie. De AMD's leveren een hoop meer bang for the buck en leveren de eerstkomende 2/3 jaar nog genoeg rekenkracht om je videokaart(en) van data te voorzien. Aangezien het hier om een gamesysteem gaat, en niet om een workstation of iets dergelijks heb je vooral veel rekenkracht van de GPU nodig, en niet van de CPU. Met een AMD cpu heb je ook 100 euro meer over om aan je GPU te besteden, of om gewoon in je zak te houden. Koop er nog een goede koeler bij (scythe mugen) en je hebt genoeg rekenkracht voor de eerstkomende paar jaar.

Bijvoorbeeld een oud pareltje uit de Phenom II serie (met name de x6 serie is in combinatie met goede koeling, overklokken dus, een bruut beest voor bijna geen geld). Dan nog een FX990 moederbord van ASRock of ASUS en hoppa.

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat de Phenom II x6 een bruut beest is. Je kunt hem met gemak op 4+ Ghz draaien. Dan de northbridge proberen boven de 3 Ghz te krijgen (wat alleen echt lekker wil op een AMD chipset) en je hebt meer bandbreedte dan de i5 die je nu wilt kopen. Dit resulteert dan weer in meer bandbreedte voor je PCI-E x16. Meer bandbreedte voor de PCI-E betekent beter schalende overklok. Dan kun je dus NOG meer frames uit die videokaart persen. Dat is toch waar gamen om draait? :9~

[ Voor 38% gewijzigd door Rickkamminga op 10-12-2012 22:45 . Reden: Onafgemaakte post afmaken ]

• Willem Wever
Ja, zou kunnen, maar geef toch de persoonlijke voorkeur aan intel.

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02-2025
Okee, ik ging ervan uit dat het je niet uitmaakte, omdat dit in je eerste post stond. Negeer dan ook de edit maar ;)

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:36
Dan ben ik wel benieuwd met wat voor AMD setup je zal komen. AMD is toch behoorlijk hopeloos tegenover Intel. Intel is sneller, zuiniger en echt niet een stuk duurder.

• Willem Wever
Wel interessant om te lezen Rickkamminga, heb zelf geen ervaring met amd maar jij bent wel een amd man als ik zo lees!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Over die videokaart, lees dit: http://www.tomshardware.co.uk/forum/368342-15-7950-660ti.

Neem de 7950, alleen niet doen als je veel Physx titels gaat spelen. En Nvidia heeft natuurlijk ook TXAA, FXAA en Adaptive Vsync.

[ Voor 16% gewijzigd door immetjes op 11-12-2012 00:15 . Reden: Typo ]

• mitsumark
GioStyle schreef op maandag 10 december 2012 @ 22:50:
Dan ben ik wel benieuwd met wat voor AMD setup je zal komen. AMD is toch behoorlijk hopeloos tegenover Intel. Intel is sneller, zuiniger en echt niet een stuk duurder.
Intel is inderdaad zuiniger, maar daar is alles mee gezegd. Als je ook kijkt naar prijs valt het prestatieverschil wel mee (soms wint intel, soms amd, mits je naar dezelfde prijs kijkt).
De i5 is inderdaad erg snel (net als de fx8350), maar komende 2 jaar behoorlijk overkill (hij zal bij de meeste games op 50% of minder draaien), wat dat betreft kun je daar dus prima besparen door een 'simpele' phenom te nemen en meer te investeren in dingen die wel de bottleneck vormen binnen nu en 2 jaar, zoals de videokaart (of een grotere ssd, of crossfire/sli mogelijkheden (mobo/voeding)).
Echter in dit geval zit je al op i5 en 7950, als je dit vervangt door phenom en 7970 ga je er waarschijnlijk wel iets op vooruit, maar je zit op het randje van een cpu bottleneck (afhankelijk van de game/resolutie/settings).

• Willem Wever
immetjes schreef op maandag 10 december 2012 @ 23:57:
Over die videokaart, lees dit: http://www.tomshardware.co.uk/forum/368342-15-7950-660ti.

Neem de 7950, alleen niet doen als je veel Physx titels gaat spelen. En Nvidia heeft natuurlijk ook TXAA, FXAA en Adaptive Vsync.
Ja, het blijft moeilijk, een 7950 of een 660 ti.
Alleen vraag ik me af of je in de praktijk tijdens een game, buiten om een benchmark, verschil zal kunnen zien per kaart. De prestaties liggen toch wel heel dicht bij elkaar.

• mitsumark
Verschil is niet zo groot inderdaad, echter de 7950 zal minder snel last hebben van een geheugen(bandbreedte) bottleneck in de toekomst.
Ik ga er even vanuit dat je toekomstige titels een beetje kunt vergelijken met huidige games op een hogere resolutie.
http://www.techpowerup.co...12.11_Performance/23.html
Op full HD is de 7950 maar marginaal sneller, maar op 2560x1600 loopt dat al uit naar meer dan 5%.
(al zul je ook 5% in de praktijk niet/nauwelijks merken)
We hebben het dan over gemiddelden, het kan per game wél fors schelen, met uitschieters naar 30% in het voordeel van de 7950 (de 660ti presteert in een enkele game ook wel eens beter dan de 7950, maar eigenlijk nooit met zo'n groot verschil).

• Willem Wever
Nou, ik ga nu maar eens kijken bij de pricewatch waar ik deze setup het beste kan bestellen.
Iedereen bedankt voor de reactie's
Pagina: 1