Apparaten krijgen verkeerd IP van de router?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-05 13:03
Wij hebben hier internet van Ziggo.
Sinds enkele dagen krijgt ongeveer de helft van de apparaten, wireless of bedraad maakt niet uit, een verkeerd ip-adres toegekend van de router.

In de kast komt alles binnen op een standaard ubee modem.
Hierin gaat de lijn, en komt het internet de TV en de telefoon uit.

Aan die ene ethernet uitgang zit een Linksys E2000, deze verzocht het wireless en zorg voor meer bedrade uitgangen. Hierop aangesloten zit de beveiliging en 1 NAS en een switch, welke weer zorgt voor meer uitgangen zodat we op elke plek in huis een aansluiting hebben.

De ubee heeft als ip: 192.168.100.1
De Linksys heef: 192.168.1.1

Nou krijgen sommige apparaten een ip-adres in de range 192.168.1.x. Deze hebben ook toegang tot het internet.
Sommige krijgen echter een ip-adres in de range: 192.168.100.x. Deze apparaten hebben geen toegang tot het internet.

In de Linksys staat DHCP aan, en mag hij ip-adressen uitgeven van 192.168.1.5 tot 192.168.1.155.
Op een of andere manier geeft hij de helft van de apparaten een 192.168.100.x ip, waardoor deze geen internet toegang hebben.

Ik heb een andere router geprobeer ( WRT54G ) echter deze geeft hetzelfde probleem.
Ik heb andere switches geprobeerd ( GB switches van 3Com) nu staan er 10/100mb Eminent switches.
Echter gaat het steeds fout.

Door mijn eigen computer handmatig een ip-adres te geven in de goeie range heb ik wel internet.
Echter om dat nou voor elk apparaat te doen? Er komen veel mensen die Wifi gebruiken hier, en is het niet handig op iedereen zijn laptop/telefoon in te stellen met een eigen ip. Daarom staat DHCP ook aan.

Wat is hier aan de hand?
Zit er iemand te rommelen aan het netwerk, of zitten er teveel apparaten op? ( reken op ongeveer 10 apparaten wireless en ook ongeveer 10 apparaten via een draad ) De Linksys mag toch genoeg ip-adressen uitgeven?

Ik heb zelf vrijwel alles geprobeerd. Ik heb zoveel mogelijk gereset, zoals de router de switches voor zover dat nut heeft, de ubee modem. Het gaat maar fout.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hebt 2 routers in 1 netwerk, beide hebben DHCP-server aan staan, en dat is vragen om dit soort problemen. Dus zet op 1 van de apparaten (Linksys of Ubee) de DHCP-server uit.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Om precies te zijn, op je linksys. De Ubee is zelf ook een router.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeR op 09-12-2012 17:55 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
CyBeR schreef op zondag 09 december 2012 @ 17:54:
Om precies te zijn, op je linksys.
Ik heb nou de DHCP op mijn Linksys uitgeschakeld, even testen of alles werkt.
Ik krijg via Wifi op mijn telefoon nog steeds een 192.168.100.x ip-adres, waardoor ik geen internet heb.

[ Voor 19% gewijzigd door SgtElPotato op 09-12-2012 17:57 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 00:01
Inderdaad zorgt 2 DHCP servers op 1 netwerk voor problemen. Wanneer een apparaat een IP broadcast verstuurt ontvangen de DHCP server die en bepalen welk IP dat apparaat mag gebruiken. Het apparaat gebruikt het IP welke hij als eerst ontvangt van de DHCP server, en alle antwoorden daarna doen er niet meer toe. Daarom altijd zorgen dat er op een netwerk maar 1 DHCP server actief is.

Ikzelf heb ook Ziggo met zo'n (bagger) Ubee modem, en een router op die Ubee modem aagesloten. Op de Ubee staat bij mij de DHCP uit, en verzorgt de router de DHCP functie. Alle apparaten zitten bij mij dan ook op de router aangesloten, en heb op die manier totaal geen problemen.

Zoek voor jezelf even uit wat voor jou werkt, maar nooit 2 DHCP servers op 1 netwerk laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:28

Pierre

Van nature lui!

Ik zou ook die Ubee van Ziggo even rebooten

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Ik kom met geen mogelijkheid op de Ubee modem/router.
Als ik direct met mijn laptop op de Ubee zit krijg ik een ip0adres : 88.xx.xx.xx ipv 192.168.x.x

Als ik dan het ip van de router invul in de browser kan ik geen verbinding krijgen.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Oh, je Ubee staat in bridge mode.

In dat geval: neem de WAN-poort van je linksys, hang die aan je Ubee. Zet DHCP er weer op aan en sluit al je andere apparaten aan, aan de LAN-poorten van je linksys. Sluit verder niks aan op de Ubee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Heel raar maar de helft van de apparaten waaronder mijn eigen pc als ik die geen vast ip geef heeft nog steed 192.268.100.10 als ipadrs terwijl het toch echt iets in de 192.268.1.x moet zijn.

Ik heb alles losgekoppeld, en toen alles stuk voor stuk aangesloten zoals je zegt. Nu krijgen de meeste apparaten zoals het er naar uit ziet wel een goed ip-adres.

De Linksys staat nu met DHCP aan, en de rest is niks veranderd. Alleen ik kan met geen mogelijkheid de Ubee benaderen... Ook niet als ik dus met mijn laptop rechtstreeks op de Ubee zit.

[ Voor 48% gewijzigd door SgtElPotato op 09-12-2012 18:51 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ubee-modem staat in bridge-mode, wat inhoud: Het internet-ip wat je van de provider uitgedeelt wordt rechtstreeks aan de Linksys router gegeven. Het uBee-modem is in deze dus echt een modem, en op dit apparaat zou je dan de DHCP-server uit moeten zetten, en op de Linksys aan.

De WAN-poort van de linksys stop je in 1 van de 4 LAN-poorten van de Ubee.

En verder sluit je geen netwerk-spul aan op het Ubee-modem, daar heb je dan je Linksys voor.

Hoe de IP's verder zijn, of het nu 192.168.1.x is, of 192.168.150.x of 10.1.1.x is allemaal niet boeiend, de DHCP-server geeft een IP in de juiste range met bijbehorend subnetmask (255.255.255.0)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
RaZ schreef op zondag 09 december 2012 @ 18:52:
Ubee-modem staat in bridge-mode, wat inhoud: Het internet-ip wat je van de provider uitgedeelt wordt rechtstreeks aan de Linksys router gegeven. Het uBee-modem is in deze dus echt een modem, en op dit apparaat zou je dan de DHCP-server uit moeten zetten, en op de Linksys aan.

De WAN-poort van de linksys stop je in 1 van de 4 LAN-poorten van de Ubee.

En verder sluit je geen netwerk-spul aan op het Ubee-modem, daar heb je dan je Linksys voor.

Hoe de IP's verder zijn, of het nu 192.168.1.x is, of 192.168.150.x of 10.1.1.x is allemaal niet boeiend, de DHCP-server geeft een IP in de juiste range met bijbehorend subnetmask (255.255.255.0)
Het lijkt nu wel allemala te werken. Ik heb de Ubee en de Linksys gereset. De Ubee kan ik verder niet benaderen zoals ik al zei, ik kan alleen op de linksys komen.
De Ubee is hier volgens mij ook echt een modem, aangezien er geen Wifi opzit, en maar 1 lan poort aanwezig is op de Ubee. Ik lees dat Ziggo wel een nieuwe type uitlevert aan nieuwe klanten met Wifi en meerdere Lan poorten. Die heb ik dus niet.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wat wil je in de settings van het Ubee-modem doen dan?

Ik denk dat het makkelijkste is om de DHCP-scope van de Linksys gewoon te hangen in de range waar het Ubee-modem zich nu bevind.

Het Ubee-modem zit in 192.168.100.x. Als je de DHCP-scope van de Linksys op 192.168.100.10-192.168.100.254 zet, kan je in beide komen. Moet je natuurlijk ook even de Linksys op 192.168.100.2 knallen (.1 heeft het Ubee-modem al). Subnetmask hou je op 255.255.255.0

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Het maakt niet uit wat ik doe.
Als ik in de linksys de DHCP instellingen instel op 192.168.100.10 tot 254 werkt het niet.
Stel ik het in op 192.168.1.10 tot 251, krijg ik nog steeds een 192.168.100.x ip op mijn telefoon en mijn computer. Stel ik dan op mijn pc handmatig de instellingen in ( 192.168.1.111 b.v. ) dan werkt het wel.

Het lijkt erop alsof de linksys de ip-adressen verkeerd verdeeld / uitstuurt?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Volgensmij heb je nogsteeds de DHCP-server van het Ubee-modem nog niet uitgezet. Je zegt dat je het modem niet kan bereiken, terwijl dat wel moet kunnen als je het verkeerde ip krijgt (192.168.100.x). Dan kan je namelijk gewoon bij http://192.168.100.1/ komen.

Dan DHCP-server uitknallen, en dat zou het euvel moeten doen oplossen.

En dat test je door het Ubee-modem gewoon even los te koppelen. Dan maak je opnieuw verbinding met je telefoon/laptop/pc met de Linksys, en dan je van hem een IP moeten krijgen.

Maar als jij ooit op basis van MAC-adressen IP's hebt zitten reserveren in de Linksys, gooi je die hele lijst wel even leeg, anders gaat het zeker niet werken natuurlijk. Immers, die overruled natuurlijk.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
RaZ schreef op zondag 09 december 2012 @ 19:47:
Volgensmij heb je nogsteeds de DHCP-server van het Ubee-modem nog niet uitgezet. Je zegt dat je het modem niet kan bereiken, terwijl dat wel moet kunnen als je het verkeerde ip krijgt (192.168.100.x). Dan kan je namelijk gewoon bij http://192.168.100.1/ komen.

Dan DHCP-server uitknallen, en dat zou het euvel moeten doen oplossen.

En dat test je door het Ubee-modem gewoon even los te koppelen. Dan maak je opnieuw verbinding met je telefoon/laptop/pc met de Linksys, en dan je van hem een IP moeten krijgen.

Maar als jij ooit op basis van MAC-adressen IP's hebt zitten reserveren in de Linksys, gooi je die hele lijst wel even leeg, anders gaat het zeker niet werken natuurlijk. Immers, die overruled natuurlijk.
Klopt inderdaad, als ik een 'fout' ip-adres krijg kan ik verbinden met de ubee modem, echter ik kan er niet op inloggen. De standaard inlog gegevens van Ziggo werken niet. Ik kan dus niet inloggen op de Ubee en het DHCP gedeelte uitschakelen... De Ubee schijnt dus alleen een Modem te zijn, en geen router functionaliteit te hebben dus ook geen DHCP?!!?

Wat is nu handig, om direcht achter de Ubee een switch te plaatsen en dan de Linksys als wireless access point te gebruiken?
Als ik dit doe krijg ik een DNS fout. Het enige probleem is nu dat ik niet kan inpoggen op de Ubee.

De Ubee is dus echt een Modem, er zitten geen router functies in de Ubee. Er zijn modellen die dat wel hebben alleen deze hebben wij (nog) niet.
Er kan dus niks op de modem ingesteld worden? Deze controleert alleen de inkomende verbinding en splitst deze uit naar Internet/TV en Telefonie.
Er is dus een router ( onze Linksys ) nodig om op het internet te komen.

De Linksys staat voor zo ver ik kan zien, goed ingesteld.
Echter, 50% van de apparaten krijgt van de linksys een 192.168.1.x ip, deze hebben internet de andere 50% krijgt een 192.168.100.x ip deze hebben dus geen internet.
Waarom stuurt de Linksys 2 verschillende ip ranges naar apparaten? Ik stel in de Linksys DHCP instellingen in dat hij 192.168.1.10 tot 192.168.1.250 mag gebruiken.

Mijn PC en telefoon krijgen een 192.168.100.x ip. Deze kunnen niet op het internet. Mijn Macbook Pro krijgt een 192.168.1.x ip en kan dus wel op het internet, de macbook en telefoon zitten via hetzelfde Wifi?!?!?!?

Ik heb verdere alles geprobeerd. De range op 192.168.100.10 tot .250 ingesteld. De linksys er tussen uit gelaten en een switch geprobeerd, meerdere. DHCP uitgeschakeld op de Linksys. De Ubee en de Linksys gereset, maar helaas werkt dit allemaal niet. Ook kan ik niet inloggen op de Ubee omdat de standaard gegevens ( user: ziggo Wachtw: draadloos ) niet werken.
Helaas allemaal zonder succes.

Op het moment dat dit is ontstaan, zijn er geen veranderingen in het Netwerk gekomen. De router en modem zijn niet uit of aan gezet. Er kan dus alleen iets vanuit Ziggo zijn gebeurt?

Hopelijk heeft iemand het verlossende antwoord m.b.t. dit probleem :)

Linksys E2000
Ubee EVM3200

[ Voor 43% gewijzigd door SgtElPotato op 09-12-2012 20:46 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 19:00
kan je eens kijken op beide apparaten wat hij als DHCP server aangeeft ?
deze eventueel pingen & kijken of je ze kan bereiken, want dit lijkt toch echt op 2 dhcp servertjes... of een zéér vage setup van pre-configed DHCP leases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-05 15:56
Waar is de WAN poort van de linksys op aangesloten. En hoe staat de WAN setup in de linksys?
Dit is essentieel als je de ubee al modem-only wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Edit: Nevermind, ik heb de EVW3200 en niet de EVM3200. Hier stond dus onzin :P

[ Voor 81% gewijzigd door RaZ op 10-12-2012 00:05 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:18

FlipFluitketel

Frontpage Admin
RaZ is nu dus tot de ontdekking gekomen dat TS nog een "ouderwets" Ziggo-modem heeft? :+

Die dingen hebben dus geen DHCP-server en als je er meerdere pc's aan wilt hangen heb je die linksys-router nodig. De nieuwe ziggo-modems hebben standaard als ip-adres 192.168.178.1 (en niet 192.168.100.1).
Zo ongeveer het enige wat je fout kunt aansluiten is dat je het ziggo-modem op een van de 4 lan-poorten van de linksys-router aansluit en dat hoort dus niet, het ziggo-modem moet op de wan-poort.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
FlipFluitketel schreef op maandag 10 december 2012 @ 08:40:
RaZ is nu dus tot de ontdekking gekomen dat TS nog een "ouderwets" Ziggo-modem heeft? :+

Die dingen hebben dus geen DHCP-server en als je er meerdere pc's aan wilt hangen heb je die linksys-router nodig. De nieuwe ziggo-modems hebben standaard als ip-adres 192.168.178.1 (en niet 192.168.100.1).
Zo ongeveer het enige wat je fout kunt aansluiten is dat je het ziggo-modem op een van de 4 lan-poorten van de linksys-router aansluit en dat hoort dus niet, het ziggo-modem moet op de wan-poort.
De linksys zit op de wan poort. Het Ubee modem is een ouder type.
De internet uitgang op het modem zit op de WAN poort op de linksys. Het icoontje dat er verbinding is met het internet brand.
De DHCP instellingen staan goed, echter het blijft dus raar dat hij ip adressen uitdeelt aan verschillende apparaten.

Mijn pc zit rechtstreeks op de linksys en heeft geen internet als ik de instellingen op automatisch laat staan. Het ip is dan 192.168.100.x.
De pc van mijn broertje en o.a. mijn telefoon en mijn Macbook krijgen een 193.168.1.x ip.

Alles zit goed aangesloten, alleen lijkt de linksys dus foute ipadressen uit te delen? Ik heb een andere router geprobeerd, helaas zonder succes want die gaf dezelfde problemen.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-05 19:07

lier

MikroTik nerd

Heb je al naar _trickster_'s opmerking gekeken?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
_trickster_ schreef op zondag 09 december 2012 @ 21:28:
kan je eens kijken op beide apparaten wat hij als DHCP server aangeeft ?
deze eventueel pingen & kijken of je ze kan bereiken, want dit lijkt toch echt op 2 dhcp servertjes... of een zéér vage setup van pre-configed DHCP leases.
192.168.100.1 kan ik mijn pc zonder internet pingen. Als ik dit in de browser intoets is het de Ubee. Ik kan hier echter niet op inloggen omdat de gegevens van Ziggo niet werken...
192.168.1.1 op de macbook. Dit is de linksys.

Ik heb de linksys nu ingesteld op 192.168.123.254, en de range waarin hij adressen mag uitdelen van .10 tot .253. De helft krijgt nog steeds een 192.168.100.x adres?!!?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 18:24
Ok, je hebt dus de netwerkkabel van de Ubee op de gele "Internet"-poort van je Linksys aangesloten, en toch krijgen devices op de blauwe aansluitingen van die Linksys een IP-adres van de Ubee?

Dan lijkt de Linksys me niet zo fris, als deze broadcasts uit het ene broadcastdomain doorlaat naar het andere broadcast domain...

Staat de "Internet Connection Type" toevallig op Bridge Mode? Dat hoort niet :P
E2000 in Bridge (dit wil je in jouw geval dus NIET!)
Afbeeldingslocatie: http://sw.nohold.net/Cisco2/Images/kb24583-006_en.png

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Paul schreef op maandag 10 december 2012 @ 17:13:
Ok, je hebt dus de netwerkkabel van de Ubee op de gele "Internet"-poort van je Linksys aangesloten, en toch krijgen devices op de blauwe aansluitingen van die Linksys een IP-adres van de Ubee?

Dan lijkt de Linksys me niet zo fris, als deze broadcasts uit het ene broadcastdomain doorlaat naar het andere broadcast domain...

Staat de "Internet Connection Type" toevallig op Bridge Mode? Dat hoort niet :P
E2000 in Bridge (dit wil je in jouw geval dus NIET!)
[afbeelding]
De instellingen staan volgens mij gewoon zoals het hoort:
Zo hebben de instellingen altijd gestaan toen het werkte, er is nadien niks verandert.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2a41mw.png

Ik heb een Linksys WRT54g geprobeerd, maar daar had ik hetzelfde probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door SgtElPotato op 10-12-2012 17:18 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Het lijkt erop alsof de Ubee toch een DHCP server in zich heeft?! Als ik mijn laptop er aan hang dan krijg ik een intern ip-adres.

Ziggo gebelt, en er komt een nieuwe Cisco moden/router in een naar ons toe. Hopelijk is het probleem daarmee op gelost.

Zucht...

Pagina: 1