Windows 8 key uit BIOS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanne118
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-07 17:32
Hey allemaal,

Ik heb een poosje geleden een nieuwe laptop aangeschaft omdat mijn oude dualcore toch wel te langzaam werd. Ik heb toen een laptop uitgezocht met windows 8 (waar ik uitgezonderd van het zelf in te brengen startknopje toch wel erg tevreden over ben :Y ) die nog steeds lekker draait.

De laptop die ik kreeg heeft Windows 8 OEM geïnstalleerd, er zat geen Windows 8 CD bij, ook geen sticker op mijn laptop zelf, en om die prestaties een beetje omhoog te houden wil ik eigenlijk wel zeker een clean install op mijn nieuwe SSD doen (en om van al die ASUS bloatware af te komen alsmede wat partition tweaks). Om die clean install te kunnen doen moet ik echter wel die productkey hebben. Nu weet ik dat hij in de BIOS zit, en dat als je windows 8 herinstalleerd hij de key uit de bios pakt, maar ik wil die SSD graag als een primaire schijf opzetten. En ik weet niet of hij dat dan nog wel pakt.

Op google zijn wel enkele programma's te vinden die je key uit de BIOS zouden halen, maar die zien er een beetje schimmig uit. Iemand een idee?

EDIT: Vergeten te vermelden dat ik op Tweakers hier ook niets over kon vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Nanne118 op 09-12-2012 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, de key zit niet in de BIOS. Dit weet je dus blijkbaar ook niet ;)

SLP OEM installaties moet je ook gewoon bij MS activeren! In tegenstelling tot Windows 7 en lager waarbij je gewoon een marker, key, certificaat en vendor key nodig had.

Als je Windows 8 OEM wil installaren kan je het beste je hardware leverancier bellen. Microsoft ondersteunt het niet, want, het is een OEM setup!

Om het nog even te quoten:
How OA3.0 works:

The OEMs have two platform servers.
One is a OA3.0 key server and one a OA3.0 reporting server.

The OEMs have a master image of windows 8 that has a master key installed.
The purpose of this key is only one thing: To make w8 to be a pre-licensed version. (SLP channel)

The key is more like the old XP pre-licensed key. This key is NOT OEM specific, however, it is edition specific.
Anyway this key does not activate. It is only installed to determine the kind of licensing (SLP).
Those keys are generic.
Je zal dus die recovery image ergens moeten regelen. Dit is namelijk hoe het werkt:
Then the OEMs ship the hardware to the customer.
The customer turns on the machine and goes through OOBE using the Master OA3 key which is valid for the key check but will not activate by itself.

Within 4 hours of OOBE finishing the system will automatically attempt to activate by seeing the OA3 Master Key, then reads the MSDM table for the key AND generates a NEW hardware hash and sends both to M$, the M$ servers then check to match up the hardware hash and key and if it matches (does not have to be an exact match, there is slop in there, it isn’t known what can be different) then the system is activated.
Met andere woorden: nee, je kan niet zomaar 'een tooltje' gebruiken om even 'de code' te lezen. Ten eerste om dat er geen code is, en ten tweede om dat het slechts 1/3e van het verhaal is.

[ Voor 29% gewijzigd door johnkeates op 09-12-2012 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Grote kans dat die key wel in de bios geíntegreerd wordt op OEMsystemen.
Dat zou echter betekenen dat als je een reinstall doet op je SSD, die key automatisch opgepakt en geactiveerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

johnkeates schreef op zondag 09 december 2012 @ 16:52:
Nee, de key zit niet in de BIOS. Dit weet je dus blijkbaar ook niet ;)
http://blogs.technet.com/...ys-embedded-goodness.aspx

So there.

Dat wist jij dus weer niet.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dit is wat ik geprobeerd heb,

Een systeembackup maken via windows zelf op een 16Gb usb stick. Dan SSD plaatsen en de recovery draaien. Je hebt dan alles op je SSD staan, je moet dan nog wel even alle bloatware eraf gooien.

ps. dit is eigenlijk de reden dat mijn laptop nu windows 7 draait, dan is de install echt clean.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 09-12-2012 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanne118
Hallo allemaal!
Bedankt voor de vele spoedige en ondersteunende reacties. Het klinkt inderdaad logisch dat de reinstall automatisch de key uit de BIOS haalt, dus dat ik uitproberen (nadat ik een backup heb gemaakt natuurlijk :p ). Nu rest mij nog één vraag: hoe ga ik aan een Windows 8 install cd komen? Als je hem met een utility tool vanaf Microsoft wil downloaden heb je de key nodig (iso download, maar ook voor win7 upgrade). Ik kan hem wel van een kennis lenen, maar ik brand hem toch liever zelf. Dreamspark heeft nog geen Windows 8 (64-bits) online staan, en alles wat ik op TPB kan vinden is al geprecracked, terwijl ik juist met key wil installeren.

[ Voor 29% gewijzigd door Nanne118 op 10-12-2012 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kun je geen CD/DVD branden vanaf je recoverypartitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanne118
Hmm. Dat zou kunnen werken. Dat gaat vanuit de BIOS toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
TERW_DAN schreef op zondag 09 december 2012 @ 16:56:
Grote kans dat die key wel in de bios geíntegreerd wordt op OEMsystemen.
Dat zou echter betekenen dat als je een reinstall doet op je SSD, die key automatisch opgepakt en geactiveerd wordt.
Dit, en klopt helemaal al bij verschillende systemen gedaan ( laptops )
Pagina: 1