Dakisolatie schuin dak - wie kent isodiscount isolatiefolie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
ik kwam dit tegen:

http://www.dakisolatie.org/xlaine-18v-schapenwol-18-laags
dat ziet er veelbelovend uit: Rc van 6 bij 4 cm dikte. maar of dat echt zo is???
wie weet er meer van?
bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:54
Het is geen rc maar een rti. Een zelfverzonnen grootheid. Zal best kloppen, maar het zegt dan helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Is inderdaad een waarde die door middel van testen is bepaald, wat er waar van is, is dan maar de vraag. Het is gemeten volgens ISO9869, maar of het door een erkent instituut is gedaan is ook niet bekent.

Het idee achter deze deken is dat het niet alleen de warmtegeleiding tegenhoud maar ook de straling. Dit zou in principe goed moeten werken, maar of het echt in de buurt van de 6 komt zou ik niet weten.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 09-12-2012 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Kijk maar eens hoe schapenwol isoleert. Op het eerste oog is dat namelijk het enige werkzame spul van de 3.5cm dikke isolatielaag.

Al die reflecterende folies doen in dit soort gevallen niets behalve een dampdichte laag vormen. Om effectief te isoleren tegen stralingsverliezen moet de relfecterende folie grenzen aan lucht en niet aan dakbeschot, schapenwol, gipsplaat of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:41
ik ken deze variant/merk niet.
nog dat ik het wil afkraken of ophemelen.

het verwerken van dit spul is wel makkenlijk en het zal zeker isoleren.

isolatie werkt eigenlijk op 1 principe.
warmte gaat slecht van 1 materiaal naar een ander materiaal.
hoe meer overgangen de beter de isolatie.
voorbeeld eps/pur etc.
dat zit vol luchtbelletjes wel honderden per cm.
de warmte zal dan via de eps/pir naar lucht moeten naar eps/pir naar lucht etc.....
voorbeeld glaswol/wol.
bij glaswol varianten kan er ook wat lucht tussen door bewegen wat minder is voor de isolatie.
daar zullen de laagjes best wel helpen.

maar er gaat hellaas boven een fatsoenlijke dikke laag.
hoe dikker hoe beter. (oke er is ook een grens dat het nog nut heeft. een beetje afhankelijk van de delta T)

edit:
o ja. je ogen vinden wol een stuk prettiger aan brengen als glaswol.
scheeld heel veel irritatie.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 09-12-2012 17:22 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:44
Kan dit spul zowel aan de buiten als binnenkant van het dakbeschot gebruikt worden?

Hoe zit dat eigenlijk met het isoleren van een schuin dak-- is er veel verschil in of je dat aan de buiten of binnenkant doet? Scheelt dat in isolatiewaarde, of voornamelijk (binnen-)ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
migjes schreef op zondag 09 december 2012 @ 17:16:
edit:
o ja. je ogen vinden wol een stuk prettiger aan brengen als glaswol.
scheeld heel veel irritatie.
Steenwol is dan nog iets prettiger en natuurlijk oogbescherming.
Terpen Tijn schreef op zondag 09 december 2012 @ 19:45:
Kan dit spul zowel aan de buiten als binnenkant van het dakbeschot gebruikt worden?

Hoe zit dat eigenlijk met het isoleren van een schuin dak-- is er veel verschil in of je dat aan de buiten of binnenkant doet? Scheelt dat in isolatiewaarde, of voornamelijk (binnen-)ruimte?
Dit gaat niet werken aan de buitenzijde. Typisch zit aan de buitenzijde het raamwerk om de pannen aan te bevestigen en daar is geen ruimte voor 35mm isolatie. Daarnaast wil je typisch geen vochtgevoelige materialen (zoals wol) aan de buitenzijde van het dakbeschot gebruiken. Ondanks dat pannen water buiten moeten houden breekt er wel eens eentje, sluit e.e.a. wel eens niet 100% aan, waait er sneeuw onderdoor, knaagt ongediertje aan je dakbeschot (/isolatie) etc.

Waar je ook nog eens op moet letten is dat dit isolatiemateriaal een dampdichte laag creeert die typisch aan de warme kant moet zitten om verrotting van je dakbeschot te voorkomen.

Geloof dat mkleinman wel een soort isolatiemateriaal onder z'n pannen heeft laten spuiten.

Als ruimte een probleem is dan kun je ook nog het hele dakbeschot laten vervangen door iets met een fatsoenlijke isolatiewaarde. Dat zijn dan typisch een soort van kant en klare harde platen.

edit:
De website is het blijkens de montage-instructie niet met me eens en adviseert vrolijk om het ook buitendaks toe te passen. Zij liever dan ik.

Maar ik weet dan ook hoe m'n dakbeschot eruit ziet na 40 jaar water, wind en ratten :+

[ Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 09-12-2012 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:05
Ik heb mijn dak vorig jaar met dit product laten isoleren (gelijktijdig nieuwe dakpannen laten plaatsen). Het is dus aan de buitenkant gemonteerd en zit dus tussen dakbeschot en pannen. Ik heb geen idee of het goed werkt al is het voor mijn gevoel wel warmer in de winter en een koeler in de zomer (kan ook tussen de oren zitten ik heb geen cijfers).

De sneeuw bleef afgelopen week ook langer bij ons op het dak liggen. Maar dat is opzich wel logisch aangezien wij meer isolatie hebben als de buren.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:43

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BarryH schreef op zondag 09 december 2012 @ 16:06:
ik kwam dit tegen:

http://www.dakisolatie.org/xlaine-18v-schapenwol-18-laags
dat ziet er veelbelovend uit: Rc van 6 bij 4 cm dikte. maar of dat echt zo is???
wie weet er meer van?
bedankt
Ik heb het serieus overwogen maar niet genomen. Uiteindelijk is er geen enkel onafhankelijk onderzoek te vinden, een beetje het "Wij van WC-EEND"... Ik meen me te herinneren dat ik destijds informatie heb aangevraagd maar die nooit heb gekregen.

Ik heb nu door Koston mijn dakbeschot laten isoleren. De ruimte tussen mijn dakpannen en dakbeschot is volgespoten met HR parels ( grijze EPS bolletjes ).

[ Voor 12% gewijzigd door mkleinman op 09-12-2012 22:16 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-06 13:04
mkleinman schreef op zondag 09 december 2012 @ 22:15:
[...]
Ik heb nu door Koston mijn dakbeschot laten isoleren. De ruimte tussen mijn dakpannen en dakbeschot is volgespoten met HR parels ( grijze EPS bolletjes ).
Klinkt als een interessante methode. Bij ons is het dak met een laagje PUR geisoleerd, maar volgens mij kan er nog heel wat isolatie bij. Misschien iets om volgend jaar aan te pakken, afhankelijk van wat deze stookperiode me aan gegevens oplevert. Waren de panelen en de buizen geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:43

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Bezuiniger schreef op zondag 09 december 2012 @ 23:25:
[...]

Klinkt als een interessante methode. Bij ons is het dak met een laagje PUR geisoleerd, maar volgens mij kan er nog heel wat isolatie bij. Misschien iets om volgend jaar aan te pakken, afhankelijk van wat deze stookperiode me aan gegevens oplevert. Waren de panelen en de buizen geen probleem?
Alle PV panelen moesten eraf. De beugels van Clickfit mochten blijven zitten, daar konden ze omheen werken.

De zonneboiler kon blijven zitten, daar hebben ze rondom omheen gespoten onder het dakbeschot.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:44
mkleinman schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:12:
[...]

Alle PV panelen moesten eraf. De beugels van Clickfit mochten blijven zitten, daar konden ze omheen werken.

De zonneboiler kon blijven zitten, daar hebben ze rondom omheen gespoten onder het dakbeschot.
Maar waarom heb je dan de buitenkant geisoleerd, ipv binnen, zeker gezien de hoeveelheid gedoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Even een oud topic nieuw leven in blazen.
Zijn er in de tussentijd nog mensen geweest die de isolatiefolie van Isodiscount hebben aangeschaft of hun ervaringen willen delen?
Ik ben voornemens om het aan te schaffen voor het isoleren van schuine zolderdak maar kan weinig vinden over de ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:14
Het feit dat je er weinig over vinden kan is denk ik al informatie genoeg.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
Dat zou kunnen idd, maar wellicht maakt onbekend onbemind....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:14
Ik zag laatst de tip om voor B-keuze isolatiemateriaal te gaan als je geld wilt besparen op de aanschaf ervan: GadgetFrank in "Met welk spul plafonds isoleren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
Thnx voor de tip. Ik ga nog even verder speuren. Het dunne van de isolatiefolie vind ik juist zo mooi ten opzichte van de traditionele isolatiematerialen. Uiteraard zolang het niet ten koste gaat van de isolatiekwaleiten :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pascalwesters
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-12-2016
Hoi Siepie

Ik hoop dat ik nog op tijd ben. Onze aannemer heeft ons dit spul geadviseerd. De rest van het werk heeft hij super uitgevoerd, maar het advies voor dit spul (Xlaine trislolaine max 18v) had ie wat mij betreft beter achterwege kunnen laten (in het bestek stond nl eerst gewoon 80mm kingspan PIRplaat). Laatst was het die koudste novemberdag in 20 jaar (weet je nog) en toen hebben we bijna 20 kuub gas aan verwarming door het dak gejaagd (mansarde kap, huis met bg en 1 bovenverdieping, 2x75m2). Bij ons zit het als warm-dak concept aan de buitenkant tussen de pannen en het dakbeschot. Als je de ruimte hebt zou ik gaan voor een meer traditioneel isolatiemateriaal. Ik vond, toen ik het in november zo koud vond boven, helaas voor mij te laat, dit testrapport van een belgische instantie:

http://www.wtcb.be/homepa...ntact&pag=Contact6&art=88

had ik dit voor installatie kunnen achterhalen dan was ik gewoon bij kingspan gebleven en iets meer installatiekosten betaald. |:(
In het kort stelt dit instituut dat het product mogelijk aanvullend op traditioneel materiaal wel wat toevoegt, maar "stand-alone" kom je in een ideale opstelling (met aan twee kanten een niet-geventileerde spouw van 20mm (aan de kant van je pannen dus al niet mogelijk als je het aan de buitenkant plakt)) niet verder dan een vergelijkbare Rc waarde van 1,6. Vergelijk dat met een 65mm PIR plaat (dezelfde dikte als 2x20mm lucht en 25mm voor dat folie) en je ziet dat het in optimale situatie de helft minder presteert.

hoop dat je er wat aan hebt en dat het voor jou nog op tijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1225400

Ik heb mijn hele dak er mee laten isoleren, aan de buitenzijde, op het dakbeschot, en het bevalt prima!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 19:39
pascalwesters schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:42:
Hoi Siepie
.

hoop dat je er wat aan hebt en dat het voor jou nog op tijd is.
Ik weet dat het een oude post is, maar ik deed zelf laatst wat onderzoek omdat dit materiaal mij werd aanbevolen door vrienden. Ik was blij dat ik dit forum had gevonden! Echter werkt jouw link niet meer, dus hierbij een wel werkende link naar het onderzoek:

https://www.buildwise.be/...rmische_prestaties_NP.pdf

Geloof niet in praatjes!
Pagina: 1