Beste Tweakers,
Bij OVH heb ik een cheapass server om een test xen-doos te bouwen. Hierbij gebruik ik een bridge om de vm's met de buitenwereld te laten communiceren. Hier moet ik wel bij zeggen dat dit mijn eerste confrontatie is met bridges. Anyway na me redelijk ingelezen te hebben in de (debian & algemene) documentatie over dit onderwerp ben ik begonnen.
Op het moment dat ik mijn primaire interface eth0 wilde bridgen viel mijn complete netwerkverbinding weg.De bridge config ziet er dan als volgt uit:
Wat 'brctl show' op dat moment te zeggen heeft heb ik helaas niet kunnen waarnemen aangezien de server alleen op afstand te benaderen is en ik dus overgeleverd ben aan een hardware reboot.
Nu beschik ik bij OVH over twee publieke adressen en de machine over twee NIC's. Dus heb ik de secundaire interface eth1 opgebracht met de bridge en dit werkt wel... dit met dezelfde config als de bovenstaande. Het enige verschil is uiteraard dat ik eth1 gebruik ipv. eth0
Een 'brctl show' laat vervolgens het volgende zien:
Dat lijkt dus helemaal goed te gaan. Ook het publieke adres van eth1 blijft gewoon te benaderen. Dit itt. tot dezelfde actie op eth0.
Nu is het mooi dat het werkt maar ik begrijp het niet, heb ik iets fout gedaan of is er een bepaalde factor die ik over het hoofd zie?
Hierbij heb ik gebruik gemaakt van debian wheezy en ipv4..
toevoeging:
bij het handmatig up brengen van de bridge krijgen we nog wel een fout:
vervolgens is de bridge wel actief, dmesg heeft er het volgende over te melden:
ifconfig zegt wel dat hij al up is:
Ik begin toch het gevoel te krijgen dat ik nog wat details mis...
Bij OVH heb ik een cheapass server om een test xen-doos te bouwen. Hierbij gebruik ik een bridge om de vm's met de buitenwereld te laten communiceren. Hier moet ik wel bij zeggen dat dit mijn eerste confrontatie is met bridges. Anyway na me redelijk ingelezen te hebben in de (debian & algemene) documentatie over dit onderwerp ben ik begonnen.
Op het moment dat ik mijn primaire interface eth0 wilde bridgen viel mijn complete netwerkverbinding weg.De bridge config ziet er dan als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
| iface xenbr0 inet static bridge_ports eth0 address 192.168.1.2 broadcast 192.168.1.255 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1 |
Wat 'brctl show' op dat moment te zeggen heeft heb ik helaas niet kunnen waarnemen aangezien de server alleen op afstand te benaderen is en ik dus overgeleverd ben aan een hardware reboot.
Nu beschik ik bij OVH over twee publieke adressen en de machine over twee NIC's. Dus heb ik de secundaire interface eth1 opgebracht met de bridge en dit werkt wel... dit met dezelfde config als de bovenstaande. Het enige verschil is uiteraard dat ik eth1 gebruik ipv. eth0
Een 'brctl show' laat vervolgens het volgende zien:
code:
1
2
| bridge name bridge id STP enabled interfaces br0 8000.002590040545 no eth1 |
Dat lijkt dus helemaal goed te gaan. Ook het publieke adres van eth1 blijft gewoon te benaderen. Dit itt. tot dezelfde actie op eth0.
Nu is het mooi dat het werkt maar ik begrijp het niet, heb ik iets fout gedaan of is er een bepaalde factor die ik over het hoofd zie?
Hierbij heb ik gebruik gemaakt van debian wheezy en ipv4..
toevoeging:
bij het handmatig up brengen van de bridge krijgen we nog wel een fout:
code:
1
2
3
4
| root@ks23239:~# ifup xenbr0 Waiting for xenbr0 to get ready (MAXWAIT is 32 seconds). RTNETLINK answers: File exists Failed to bring up xenbr0. |
vervolgens is de bridge wel actief, dmesg heeft er het volgende over te melden:
code:
1
2
| [ 3871.209418] device eth1 entered promiscuous mode [ 3871.218351] ADDRCONF(NETDEV_UP): xenbr0: link is not ready |
ifconfig zegt wel dat hij al up is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| xenbr0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:25:90:04:05:45 inet addr:192.168.1.2 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0 UP BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B) |
Ik begin toch het gevoel te krijgen dat ik nog wat details mis...
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 464235 op 09-12-2012 16:30 ]