2 videokaarten of 1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 331339

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik ben weer bezig om zelf een pc samen te stellen.
Nu ik vraag mij af of SLI/Crossfire een meerwaarde heeft tegenover één enkele videokaart.

Meer bepaald of 2 videokaarten van +/- 150-180€ in SLI/Crossfire beter zijn dan 1 enkele high end kaart?
een bijkomende voorwaarde is wel dat ik 2 schermen moet kunnen aansluiten.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:05

Thomg

Aww yiss

Als het kan één kaart, 2 kaarten als je later wilt upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480250

Een enkele 7950 bied een meerwaarde ten opzichte van 2x 7850. Je kan er later nog altijd een 7950 bij zetten of een nieuwe videokaart nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:25
Onlangs hebben we hier nog een pc in elkaar gezet en een van de punten waarop we afweken van de best-buy guide was de videokaart. We hebben gekozen voor één videokaart in plaats van twee. Wij zagen de meerwaarde van twee videokaarten simpelweg niet. Twee goedkope videokaarten weegt niet op tegen een enkele dure kaart. En twee dure kaarten is vaak dermate prijzig dat ook dat geen meerwaarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 18:08
Zenomyscus schreef op zondag 09 december 2012 @ 14:41:
Onlangs hebben we hier nog een pc in elkaar gezet en een van de punten waarop we afweken van de best-buy guide was de videokaart. We hebben gekozen voor één videokaart in plaats van twee. Wij zagen de meerwaarde van twee videokaarten simpelweg niet. Twee goedkope videokaarten weegt niet op tegen een enkele dure kaart. En twee dure kaarten is vaak dermate prijzig dat ook dat geen meerwaarde heeft.
En waar baseer je dat op? Dat kan je alleen zeggen als je het getest hebt. Om een praktisch voorbeeld te geven: Neem 2x een HD7850 en je bent minimaal €320,- kwijt, dat is ongeveer hetzelfde bedrag als je minimaal voor een HD7970 kwijt bent... dan zal de crossfire HD7850 op een enkele monitor @1920x1200 de HD7970 absoluut om de oren geven in de meeste games. Ga je voor hogere resoluties of meerdere monitoren dan zal het grotere geheugen en bandbreedte van de HD7970 de doorslag gaan geven... maar voor 95% van pc-gamers geld dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07 20:47

Koppensneller

winterrrrrr

Als je trouwens zelf de energierekening moet betalen, is twee kaarten vrijwel altijd duurder dan één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 18:08
Koppensneller schreef op zondag 09 december 2012 @ 15:01:
Als je trouwens zelf de energierekening moet betalen, is twee kaarten vrijwel altijd duurder dan één.
Ook dat ligt er maar aan... 2x HD7850 vebruikt amper meer dan een enkele HD7970... ca. 260 vs 250 watt tdp... daar zal echt niet zoveel verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Grote verschil is wel idle verbruik, die zal wel flink hoger liggen bij 7850's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

Thomg schreef op zondag 09 december 2012 @ 15:33:
Grote verschil is wel idle verbruik, die zal wel flink hoger liggen bij 7850's
Jep. En laat dat nou 80% van de tijd het geval zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-07 14:24

Fordox

00101010

nou tegenwoordig is idle vebruik ook een stuk minder gezien die zero core gedoe.

de grootste problemen zou aanschafprijs, warmte ontwikkeling en geluidsproductie zijn. 1 single gpu kun je veel hoger overklokken dan 2 losse kaarten, omdat ze elkaar opwarmen en ze hebben aardig wat airflow nodig. dit resulteert ook in lawaai, iets wat niemand wilt (ookal denk je dat je tegen het lawaai kan, dan nog is het enorm irritant).

het comfort van 1 kaart staat echt een stuk hoger dan bij 2 kaarten. de prestatie van 2 kaarten zijn dan ook wel weer groter.
het is dan meer persoonlijke smaak. voor een nieuw systeem zou ik beginnen met 1 high end kart, en als je meer wilt er dan een tweede bij zetten (als je budget het trekt). als je een nieuw systeem haalt met 2 kaarten, zijn de uitbreidingsmogelijkheden een stuk minder.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-07 16:43

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Twee kaarten geven over het algemeen betere performance dan een enkele kaart (als je kijkt naar dezelfde prijzen). Maar dat weegt meestal niet op tegen de nadelen, zoals:
-Sommige games ondersteunen sli/cfx niet of slecht, zeker nieuwe games kunnen vaak nog wel een weekje nodig hebben om dit erin te zetten.
-Warmte.
-Geluid.
-Drivers zijn moeilijker in te stellen, alhoewel de gemiddelde tweaker dit geen probleem zal vinden.
-Ruimte.
-Vaak minder geheugen, waardoor ze in theorie minder toekomstbestendig zijn (ervaringsdeskundige).

Daarbij geeft een enkele 680 toch wel meer premium gevoel dan een dubbele 660 ti 8) .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Voeg ook maar Mictro Stuttering toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

RoofTurkey schreef op zondag 09 december 2012 @ 15:45:
-Drivers zijn moeilijker in te stellen, alhoewel de gemiddelde tweaker dit geen probleem zal vinden.
Ik weet niet hoe dat met ATi/AMD zit, maar bij SLI met nVidia-kaarten is dat niet moeilijker dan met een enkele kaart hoor :) Alleen even aanvinken dat je SLI wil gebruiken, en klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:30
RoofTurkey schreef op zondag 09 december 2012 @ 15:45:
Twee kaarten geven over het algemeen betere performance dan een enkele kaart (als je kijkt naar dezelfde prijzen). Maar dat weegt meestal niet op tegen de nadelen, zoals:
-Sommige games ondersteunen sli/cfx niet of slecht, zeker nieuwe games kunnen vaak nog wel een weekje nodig hebben om dit erin te zetten.
-Warmte.
-Geluid.
-Ruimte.
-Vaak minder geheugen, waardoor ze in theorie minder toekomstbestendig zijn (ervaringsdeskundige).

Daarbij geeft een enkele 680 toch wel meer premium gevoel dan een dubbele 660 ti 8) .
Als je deze punten nou had genoemd in 2007 had ik er meer begrip voor kunnen hebben. Elke game heeft bugs in de eerste week, warmte en geluid lijken mij overduidelijke 'nadelen'. Wat betreft de drivers, zie de post van Koppensneller. De ruimte, tja nu zit er lucht daarna een tweede videokaart. Hoe moet ik 'vaak minder geheugen' zien?

Al met al zijn het nadelen die er eigenlijk niet zijn of niet toe doen. Dus dan komt het klaarblijkelijk allemaal neer op de patsfactor? 8)7

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-07 23:22
Gaan we weer :)

Volgens mij is het heel erg afhankelijk van je situatie:
- wil je goedkoop kunnen upgraden (+1 voor enkele graka die later in cf/sli kan)
- wil je geen gedoe (koop meteen een dikke graka en over 2 jaar een nieuwe pc)
- hou je van tweaken/klooien: dan maakt sli/cf niet uit (als je het niet meteen doet doe je het binnen een paar maanden wel, als upgrade)
- ruimte in de kast
- 'bang for THE Buck': testen lezen en rekenen, neem dan ook jouw meest gebruikte games en applicaties mee.

Zoals eerder gezegd, sli/cf geeft soms wat gedoe maar niets dat je met enige handigheid niet kunt oplossen.

Ik ben zelf wel voorstander van het upgrade pad, eerst de dikke graka kopen (in mijn geval was dat de 580) voor veel te veel geld en later voor een schijntje een tweede erbij plaatsen.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-07 23:22
Koppensneller schreef op zondag 09 december 2012 @ 15:55:
[...]

Ik weet niet hoe dat met ATi/AMD zit, maar bij SLI met nVidia-kaarten is dat niet moeilijker dan met een enkele kaart hoor :) Alleen even aanvinken dat je SLI wil gebruiken, en klaar!
Daar had ik problemen, moest ook eerst de grafische dinges vn de CPU uitzetten, daarvoor deed die niks. Lag niet voor de hand en bij toeval zelf uitgevogeld ...

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:12
Ik ben om. Sinds gisteren 2x gtx660 in mijn pc. :) in een klap prestaties boven het niveau van een gtx680 en voor iets meer als 400 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-07 06:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Anoniem: 480250 schreef op zondag 09 december 2012 @ 14:36:
Een enkele 7950 bied een meerwaarde ten opzichte van 2x 7850. Je kan er later nog altijd een 7950 bij zetten of een nieuwe videokaart nemen.
En tegen die tijd is er ook een 9950 waarvoor hetzelfde geld.
Das practisch altijd het probleem met sli/cf het is tenzij je 2 2ehands kaarten kan oppikken, gewoon niet de moeite

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-07 16:42
Ik heb zelf crossfire, maar zou als ik jou was voor een kaart gaan. Omdat ik alle spellen met v-sync aan moet spelen, of ik moet mijn FPS locken. Als ik geen stabiele fps heb, ook al haal ik meer dan 100 fps, dan voelt het aan alsof je met 15 fps speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gewoon per geval bekijken. Hoe goed SLI/CF werkt verschilt per spel of iig per game engine, en hoe de prijsverhouding is tussen high end vs 2x mid-range verschilt ook per kaart en per dag zowat.

Zelf zou ik nooit twee kaarten kopen bij een nieuw systeem. Nog los van stroomverbruik, hitte en ruimte heb je bij een kaart altijd later nog de keuze om een tweede ernaast te nemen. Met twee kaarten moet je ze allebei vervangen. Dat gezegd, ik zou gewoon nooit twee kaarten nemen aangezien ik broertje dood heb aan onnodig grote kasten. Maar dat ben ik nu ouwe lul dus, tien jaar terug had ik ook gewoon 2x Voodoo2 in SLI met een Matrox G400 ernaast ;)

Hoe dan ook, dit is een "wat moet ik kopen?"-vraag en daavoor geldt Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1