Sitecom WL161 met 3COM hub

Pagina: 1
Acties:

• GTI-001
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01-2022
All,

Ben bezig met een netwerkje thuis en het lukt niet echt om het aan de gang te krijgen. In het verhaaltje staan wat krakkemikkige hub's en modems. Dit omdat het huis te koop staat en ik in het nieuwe huis nieuw spul aan ga schaffen. Anyway hier het probleem:

Internet van Ziggo over zo'n oud rechtop staand motorola modem. Daarachter hangt de Sitecom WL161 om het netwerk de lucht in te krijgen. Alle intelligentie in de Sitecom staat ook zo goed als uit omdat het anders niet samen werkt met de motorola. Nu wil ik ergens anders in het huis ook netwerk aanleggen (bekabeld). Ik dus met een kabel naar die kamer toe. Daar aangekomen heb ik op die kabel, die van de sitecom hub afkomt, op een 3COM 8 poorts ethernet hub aangesloten (ik denk dat het de 3C16... is, ... is helaas on leesbaar geworden maar denk dat daar 700 stond). Vanuit de 3COM wil ik dus naar mijn apparaten toe. Echter ik krijg geen verbinding zo lijkt het. Op de sitecom brand de activity/link lampje, maar niet de 10/100 mbps lampje. Lampje van de sitecom connectie op de 3COM hub knippert ook (echter niet normaal, hij knippert ongeveer om de seconde.

Google helpt me helaas niet veel en de manuals van de apparaten ook niet echt.....

Ik ben een beetje door mijn opties heen dus daarom dat ik jullie om hulp vraag.

Iemand een ideetje?

Grtz T

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:04
Heb je in de Sitecom de DHCP server wel aanstaan? Anders krijgen je apparaten namelijk geen IP-adres.

En als je de kabel die vanaf de router nu in de hub zit nou eens in een PC steekt... heb je dan wel verbinding?

Modem al van stroom gehad? (Zodat hij nieuwe MAC adres van je router accepteert)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:16

lier

MikroTik nerd

Ik verwacht dat je in deze situatie een cross kabel tussen het modem en de hub moet plaatsen. http://www.pc-freak.nl/UTP_kabel_maken.htm

Heb je een fabriekskabel gebruikt of heb je hem zelf gemaakt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• GTI-001
DHCP van de Sitecom staat inderdaad aan en ook als server ingesteld.
De kabels heb ik zelf gemaakt (straight) en getest. Met de laptop er direct aan krijg ik verbinding.

Wat ik nog kan proberen is alles eens van de stroom afhalen en weer insteken.
Cross cable ertussen lijkt me sterk (gevoelsmatig) maar ook dat kan ik eens proberen.

Meer info volgt.

Bedankt!

Grtz T

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:16

lier

MikroTik nerd

GTI-001 schreef op maandag 10 december 2012 @ 13:06:
Cross cable ertussen lijkt me sterk (gevoelsmatig) maar ook dat kan ik eens proberen.
Tenzij de hub een echte upload poort heeft...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• GTI-001
Alles spanningsloos gemaakt en weer ingestoken, geen effect.....
Crosscable ertussen geduwd ook geen effect alhoewel ook hier de activity lampjes gaan branden. Dit was echter ook zo met de straightcable.

De hub heeft geen echte upload poort.

Het is trouwens de 3COM officeconnect ethernet hub 8 (3COM 3C16700B)

Misschien iemand nog een andere suggestie?

Grtz T

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-12 23:51
3COM 3C16700B HUB er uit gooien aangezien die maar geschikt is tot 10mbit verbindingen waar je in deze tijden niks meer mee kan omdat de doorvoer max 1mb is.

Koop voor 20/30 euro een switch van linksys of netgear die 100/1000mbit ondersteund waar je snelheiden van deze tijd mee kan halen. Daarnaast is switch stukje slimmer als een HUB

• GTI-001
Nou.... Nog een aantal dingen geprobeerd maar krijg het niet aan het werk helaas.
Ik ben inmiddels aan het denken aan een oplossing om achter de sitecom nog een wireless router (als switch in slave) te hangen. 2 vragen.

Kan dit?
Welke merk en type router zouden jullie mij aanraden? (ik neig in deze ook meer naar een 8 poorts router dan naar een 4 echter een goede 4 poorts zie ik ook als optie)

Grtz T

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-12 23:51
Je voor 2 oplossingen kiezen:

1: Sitecom WL161 hang daar achter een switch 5/8poorts net waar je voor kiest hou er rekening mee je altijd 1 poort kwijt bent om de verbinding te maken na je Sitecom WL161. Kost je 20/30euro zo switch. Daarbij hoef verder geen instellingen aan te passen binnen je netwerk aangezien je met switch gewoon uitbereid.

2: Sitecom WL161 kan je wel router alleen deze moet je wel inrichten als AP=(access point) denk aan uitschakelen van dhcp en firewall anders draai je dubbele dan zit je elkaar soms tegen te werken. daarnaast komt vaak ook nog kijken de ip range iets aan moet passe anders is 1 van de 2 niet meer te bereiken. je moet zorgen de ssid gelijk is, kanalen vast ingesteld zijn de ene op 5 de andere op 11 bijvoorbeeld. en je moet van de ene router de lan poort gebruiken en in je AP ook de lan poort. dus op je AP hou je nog maar 3poorten over voor netwerk aansluitingen.
deze opties kost je eigenlijk meer geld en instellingen te doen dan met een switch te werken.

als laaste routers met 8 poorts bestaat niet voor consumenten, dan kom je uit op zakelijk gebruik en dan jaag jeje eigen op de kosten en je moet ze ook nog is kunnen beheren.
Pagina: 1