Zelfgebouwde PC start niet op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansenmol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-10-2023
Beste Tweakers,

Ik heb laatst een nieuwe computer besteld, en die met iemand in elkaar gezet. Toen ik hem wilde opstarten om Windows te installeren stuitte ik op het volgende probleem:

Zodra de computer boot komt dit opstartscherm in beeld:

Afbeeldingslocatie: http://i842.photobucket.com/albums/zz347/Hanzenmol/BIOSStartscreen.jpg

Vervolgens moet je <delete> of <F12> etc. drukken, maar er gebeurt bij mij gewoon niets. Totaal geen reactie. Na ongeveer 30 seconden springt hij dan weer op een zwart scherm en blijft het leeg. Ik heb twee toetsenborden geprobeerd, een PS/2 toetsenbord en een draadloos USB toetsenbord, beide werken normaal goed, maar bij deze computer niet. De lichtjes op de toetsenborden gaan overigens wel gewoon branden.

Kan iemand mij vertellen waar het probleem zit of wat ik eraan kan doen? Alvast bedankt!

Hieronder nog even de specs:

- Moederbord: Gigabyte GA-H77-DS3H iH77
- Processor: Intel Core i5 3570 3.40GHz
- Videokaart: MSI GTX670 PE 2GB
- Geheugen: Corsair 2x4GB, DDR3, PC12800, Vengeance
- Voeding: Corsair CX 80Plus Bronze 600W
- Harde Schijf: Seagate 3,5" 1TB
- SSD: Samsung 2,5" 128GB 830 Series

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-02-2023
Vreemd dat die wel het startup screen weergeeft maar je er daarna niets mee kan. Zit alles goed aangesloten op je mobo ?

Maar je kan ook niet in de BIOS komen ?
Probeer anders eerst met 1 geheugen module en in welke poorten heb je de schijven gedrukt ?

Ik had laatst een systeem wat een soort gelijk probleem had maar daarbij kwam het door het geheugen.

[ Voor 37% gewijzigd door Catrov4rt op 09-12-2012 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dountoun
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-05 18:22
Meestal maken moederborden dan een aantal piep geluiden zodat je kan tellen wat het probleem is. moet je wel een speaker aansluiten op je mobo. meestal bij de pinnetjes van de power button aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Probeer eens 1 geheugen module er uit te halen, of probeer eens een ander slot. Je kan het beste ook je HDD los halen voor de installatie van Windows, dan weer je zeker dat alle Windows files op je goed partitie komen.

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Dountoun schreef op zondag 09 december 2012 @ 13:51:
Meestal maken moederborden dan een aantal piep geluiden zodat je kan tellen wat het probleem is. moet je wel een speaker aansluiten op je mobo. meestal bij de pinnetjes van de power button aansluiting.
Piep geluidjes is eerder als er geen post kan worden weergegeven om je toch een indicatie te geven wat het probleem is. Als je PC tot in de post geraakt is het teken dat hij ergens problemen heeft met een detectie.
koppel je SSD en HDD eens los, en kijk eens of je in je bios geraakt ;) mogelijks moet je nog een BIOS update doen om compatibiliteit met SSD's te hebben

edit: net gekeken naar de bios updates, laatste nieuwe is een beta versie voor windows 8 compatibiliteit

[ Voor 7% gewijzigd door pm1 op 09-12-2012 14:03 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-07 20:37

T.C

@Hansenmol

Zelf heb ik laatst ook een probleem gehad met mijn zelfbouw PC met een Gigabyte MB

Dit is mijn set-up:
- Gigabyte GA-Z77X-D3H
- Intel i5 3570K
- 2x8GB Vengeance
- 64GB Samsung 830 SSD

Toen ik probeerde mijn systeem op te starten kreeg het zelfde scherm en ook hetzelfde zwarte scherm daarna.
Op dat moment had ik mijn PC aan de HD TV van mijn ouders aangesloten.
Toen ik vervolgens uit wanhoop maar een echte PC monitor aansloot werkte hij wel, probeer eens met een andere monitor dat hielp bij mij.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
Xaph schreef op zondag 09 december 2012 @ 13:54:
Probeer eens 1 geheugen module er uit te halen, of probeer eens een ander slot. Je kan het beste ook je HDD los halen voor de installatie van Windows, dan weer je zeker dat alle Windows files op je goed partitie komen.
Gewoon alle slots uitproberen met 1 module. Werkt dat 2e erbij prikken. En kijken of je in je BIOS kan komen. Kan zijn dat je iets in moet stellen ivm die SSD. Meeste mobo's doen dat automatisch Gigabyte al helemaal maar maybe dit bord hem niet pakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
Of gewoon een clear CMOS. Who knows right ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansenmol
Bedankt voor alle reacties allemaal! De hulp wordt gewaardeerd!

@paupersrevenge

Ik heb het geprobeerd met een geheugenbankje in slot #1, en met twee in sloten #2 en #3. Geen resultaat helaas. Ik kom inderdaad niet in de bios, bij het startscherm reageert hij niet meer.

Ook heb ik net even 5 minuten de batterij van het moederbord eruit gehaald, wat hem zou moeten resetten. Ook weer geen verandering.

@T.C

Ik gebruik al een gewone PC monitor, die het met mijn huidige computer prima doet :)

Ondertussen ben ik al een dag of twee bezig.En eerlijk gezegd durf ik niet heel veel meer zelf eraan te zitten. Ik heb zelf nog nooit een computer in- en uit elkaar gehaald, misschien dat ik maandag even langs de computerzaak wip.

[ Voor 3% gewijzigd door Hansenmol op 09-12-2012 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansenmol
Ik kwam net nog een bericht tegen over mijn moederbord op Newegg.com, met hierop de reacties:

"...This mother board did not come with the latest bios installed which was required for an Ivy bridge processor (mine is a Xeon E3-1230 V2). The computer will boot without the latest bios, but according to the manufacturer, the F5 bios is required..."

en

"...Came with Bios F3, current is F5..."

Het doet mij dus vermoeden dat ik een te oude bios-versie heb, en dat mijn PC daarom niet opstart. Ik heb namelijk een i5 3570 (ivy bridge). Kan iemand mij vertellen of dit klopt, of hoe ik (zonder mijn pc op te starten, want dat lukt niet) mijn bios-versie kan checken? Dan ik hem wellicht flashen.

Alvast bedankt!!

p.s, heb de productpagina op newegg gelinkt voor de hele reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Het zou inderdaad eraan kunnen liggen dat je CPU niet door deze bios wordt ondersteund. Vaak zit er een stickertje op de bios chip met de versie. Als dit de reden is, heb je een paar mogelijkheden:

- tijdelijk een wel ondersteunde CPU plaatsen om de bios te flashen
- losse bios kopen met juiste software versie
- Moederbord terugsturen en vragen om 1 met de juiste biosversie

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansenmol
Als ik het moederbord goed bekijk zie ik niks van een versienummer o.i.d.

Maar ik breng hem morgen wel naar de computerzaak, die zullen er ongetwijfeld meer verstand van hebben. Als de bios-versie niet compitabel met mijn i5 3570 blijkt, of hij gewoon kapot is stuur ik gewoon een RMA naar de winkel waar ik hem heb besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dountoun
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-05 18:22
Bij de lokale computerzaak hebben ze vast wel een sandy bridge liggen. dan is het updaten zo gebeurt.

Waarom zou je een losse bios kopen? Dat is toch totale onzin? Een bios kan je met gemak van internet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansenmol
Klopt, ik zocht even op de Gigabyte site en kon zo de nieuwste bios downloaden :)
Maar dat laat ik maar even aan de profs over, ga ik zelf niet mee lopen rommelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Dountoun schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:20:
Bij de lokale computerzaak hebben ze vast wel een sandy bridge liggen. dan is het updaten zo gebeurt.

Waarom zou je een losse bios kopen? Dat is toch totale onzin? Een bios kan je met gemak van internet halen.
Als je geen beschikking hebt over een oudere CPU en/of je niet je hele moederbord weer wil demonteren, is het een optie. Zeg ook nergens dat het zo moet, maar het is een mogelijkheid. Zolang je geen compatible CPU hebt, is het flashen ook onmogelijk.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Pagina: 1