Toon posts:

Kaart keuze dillemma.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een mooi systeempje in elkaar gezet (die ik binnekort ga kopen), alleen zit ik nu met een dilemma. Welke video kaar tis de beste keuzen!?

Mijn systeem!
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 181,50€ 181,50
1Gigabyte GA-H77-DS3H€ 75,65€ 75,65
1Western Digital Red WD10EFRX, 1TB€ 75,48€ 75,48
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,90€ 88,90
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 34,99€ 34,99
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,18€ 37,18
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,09€ 16,09
1Corsair Enthusiast TX650 V2€ 80,50€ 80,50
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 89,83€ 89,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 680,12

Kaarten waartussen ik twijfel:
EVGA GeForce GTX 670 (en wat is het verschil tussen deze en de FTW verzie?)
Radeon HD 7970
Radeon HD 7950

Het probleem zit het hem in dat ik niet weet welke kaart beter/betere keuze is. Doordat ik er zelf niet zo heeel veeel verstand van heb en iedereen wat anders roept...

Help...!

Verwijderd

FTW, Top, OC, XXX zijn allemaal opgevoerde / overgeklokte versies en lopen dus sneller als de standaard chip, zelf overklokken hoeft hierdoor niet en is ook niet echt mogelijk omdat elke chip een maximum heeft. De 7970 is de snelste AMD chip en de GTX680 de snelste Nvidia van het moment, de rest moet het met een grammetje minder doen. Welke je wil ligt aan je budget en je voorkeur voor ATI of NV.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Mocht je later een 2e kaart erbij willen kopen en in SLI of crossfire willen draaien dien je ook rekening te houden met: Wikipedia: Micro stuttering
3e alinea.

[ Voor 5% gewijzigd door GoT op 09-12-2012 08:28 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Het ligt eraan op welke resolutie je gaat gamen.
Als het tot 1920x1080 is maakt het niet veel uit maar ga je hoger dan is een kaart met meer als 2 GB aan te raden - 7950/7970 met 3GB of de 670/680 met 4 GB.

[ Voor 3% gewijzigd door calsonic op 09-12-2012 11:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag op 1920x1080 gamen.

• calsonic
  • Niet online
Dan zou je voor de 670 kunnen gaan.
En dan de FTW versie omdat hij dezelfde koeler heeft als de referentie 680 en dus aardig stil is.

• Jorn1986
  • Laatst online: 22:56
En ik zou daarentegen weer voor een 7950 gaan, omdat over niet al te lange tijd de games gerust over de 2GB grens heen gaan voor de textures en andere videoinformatie om op te slaan. De 4GB varianten van de GTX670 zijn stukken duurder.
Dan zit je met 3GB VRAM weer net iets beter met een HD7950 en die presteert ook prima vergeleken met een GTX670.

• calsonic
  • Niet online
Ja maar daarentegen heb je met een nvidia kaart weer een veel vloeiender gameplay.
En ja ik weet waarover ik praat heb alle mid- en high-end kaarten van de laatste generaties gehad en uitvoerig getest.

• Jorn1986
Dan heb je het waarschijnlijk over het verhaal SLI vs Crossfire, en microstuttering. Dat is een discussie die niet van toepassing is omdat er (nog) geen SLI of crossfire gebruikt gaat worden.

Mocht je het over enkel-kaarts gebruik hebben, dan moet je eens de vergelijking trekken tussen benchmarks waarbij minimum FPS in kaart wordt gebracht. Hoe hoger het minimum FPS is t.o.v. de gemiddelde framerate, hoe vloeiender het loopt.
Zie bijv. deze review : let eens op de gemiddelde fps-en t.o.v. het minimum aantal fps dat er gecreeërd wordt door de videokaart.
Een niet-vloeiende ervaring van jou is subjectief, zeker als je een niet-vloeiende ervaring gaat vergelijken tussen 2 niet-gelijkwaardige kaarten van AMD vs NVidia.

• calsonic
  • Niet online
Benchmarks hebben niets met een vloeiende gameplay te maken.
Ik wil hier ook verder geen discussie beginnen maar enkel adviseren.

• huyanglee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06-2023
Kijk even na welke games je wil spelen en check op hardocp even welke de hoogste minimum frames levert voor die games.

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Jorn1986 schreef op zondag 09 december 2012 @ 12:54:
Dan heb je het waarschijnlijk over het verhaal SLI vs Crossfire, en microstuttering. Dat is een discussie die niet van toepassing is omdat er (nog) geen SLI of crossfire gebruikt gaat worden.
- Zijn moederbord is cross fire ready
- Zijn voeding is SLI/Crossfire ready.
Volgens mij genoeg indicatie.

Als TS vantevoren bedenkt wat die koopt scheelt het hem later geld als hij wilt uitbreiden.
Aangezien het cross fire ready is, dan is AMD een logischer keus.
Altijd nog goedkoper dan 2 nieuwe te kopen en oude te verkopen omdat het niet werkt.
Of een SLI-ready moederbord kopen.

Ik ben zelf eerst met 1x GTX 670 begonnen en heb later een 2e erbij geprikt.
Heb dan ook bewust voor een SLI ready moederbord gekozen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

calsonic schreef op zondag 09 december 2012 @ 13:00:
Benchmarks hebben niets met een vloeiende gameplay te maken.
Ik wil hier ook verder geen discussie beginnen maar enkel adviseren.
Dat moet je ook met een bron komen en deze "vloeiende" gameplay onderbouwen. Wat jij bedoelt is waarschijnlijk microstuttering en deze is voor single kaarten gewoon hetzelfde.

Door deze opmerking te plaatsen zonder enige vorm van bewijs start je dus wel een discussie en je adviseerd er niemand mee want of het waar of onwaar is wat je zegt valt niet te bewijzen.

Verder maakt het voor de TS niet veel uit welke van de 3 kaarten hij neemt, uit het rijtje is de HD7970 het snelst en kost volgens mij ook het meest. Hij moet kijken naar welke spellen hij speelt en van plan is te spelen en aan de hand daarvan zijn kaart uitzoeken (dus recente review zoeken van deze kaarten).

[ Voor 20% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 09-12-2012 13:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
GoT schreef op zondag 09 december 2012 @ 13:27:
[...]

- Zijn moederbord is cross fire ready
- Zijn voeding is SLI/Crossfire ready.
Volgens mij genoeg indicatie.

Als TS vantevoren bedenkt wat die koopt scheelt het hem later geld als hij wilt uitbreiden.
Aangezien het cross fire ready is, dan is AMD een logischer keus.
Altijd nog goedkoper dan 2 nieuwe te kopen en oude te verkopen omdat het niet werkt.
Of een SLI-ready moederbord kopen.

Ik ben zelf eerst met 1x GTX 670 begonnen en heb later een 2e erbij geprikt.
Heb dan ook bewust voor een SLI ready moederbord gekozen.
Mijn keuze zelf gaat meer uit naar Nvidia doordat ik in het verlede wel wat probleempjes heb gehad met AMD, maar wat is een mooi SLI ready moederboard voor ongeveer dezelfde prijs als die ik nu heb? (En wat houd SLI precies in?)

• Jorn1986
Als je naar een ander moederbord gaat kijken, dat Socket 1155 is met de Intel H77 chipset, zijn er maar 2 die SLI ondersteunen:
Intel DH77EB: micro-ATX bord, minder inteekslots extra.

Intel DH77KC: normaal ATX bord, meer insteekslots extra.

Er zijn geen officieel ondersteunende Intel H77 chipset moederborden, die SLI ondersteunen!

De vraag is alleen: ga jij later ook echt wel SLI gebruiken? Is het echt jouw intentie om nu met 1 GTX670 te gamen, en later in de toekomst een 2e GTX670 er bij te prikken voor SLI?

De praktijk wijst namelijk vaak uit dat tegen de tijd jij overweegt een 2e GTX670 er bij te prikken, het financieel aantrekkelijker is om een enkele (snellere) kaart van de nieuwe generatie te kopen, dan een oude kaart er bij te kopen.

EDIT: foutje. Eerstvolgende goedkoopste moederbord voor S1155 dat SLI ondersteund, is de Asrock Z77 Extreme4-M. Eerstvolgende daarboven: Gigabyte GA-Z77MX-D3H.
Maar de vraag blijft nog steeds staan: heb jij SLI echt nodig in de toekomst?

EDIT2: Hier vindt je antwoord op de vraag wat SLI inhoudt.

EDIT3: nog even voor de duidelijkheid, ik ben bij de 77-chipsets van Intel gebleven, omdat je anders geen USB 3.0 support meer hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door Jorn1986 op 09-12-2012 14:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jorn1986 schreef op zondag 09 december 2012 @ 14:33:
Als je naar een ander moederbord gaat kijken, dat Socket 1155 is met de Intel H77 chipset, zijn er maar 2 die SLI ondersteunen:
Intel DH77EB: micro-ATX bord, minder inteekslots extra.

Intel DH77KC: normaal ATX bord, meer insteekslots extra.

Er zijn geen officieel ondersteunende Intel H77 chipset moederborden, die SLI ondersteunen!

De vraag is alleen: ga jij later ook echt wel SLI gebruiken? Is het echt jouw intentie om nu met 1 GTX670 te gamen, en later in de toekomst een 2e GTX670 er bij te prikken voor SLI?

De praktijk wijst namelijk vaak uit dat tegen de tijd jij overweegt een 2e GTX670 er bij te prikken, het financieel aantrekkelijker is om een enkele (snellere) kaart van de nieuwe generatie te kopen, dan een oude kaart er bij te kopen.

EDIT: foutje. Eerstvolgende goedkoopste moederbord voor S1155 dat SLI ondersteund, is de Asrock Z77 Extreme4-M. Eerstvolgende daarboven: Gigabyte GA-Z77MX-D3H.
Maar de vraag blijft nog steeds staan: heb jij SLI echt nodig in de toekomst?

EDIT2: Hier vindt je antwoord op de vraag wat SLI inhoudt.

EDIT3: nog even voor de duidelijkheid, ik ben bij de 77-chipsets van Intel gebleven, omdat je anders geen USB 3.0 support meer hebt.
Daar was ik toevallig net over aan het denken.... Waarschijnlijk laat ik het bij 1 kaart en koop ik later een nieuwe van de nieuwe generatie... Dus dan kan ik het het beste bij dit moederboard blijven.

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Verwijderd schreef op zondag 09 december 2012 @ 13:54:
[...]

Mijn keuze zelf gaat meer uit naar Nvidia doordat ik in het verlede wel wat probleempjes heb gehad met AMD, maar wat is een mooi SLI ready moederboard voor ongeveer dezelfde prijs als die ik nu heb? (En wat houd SLI precies in?)
Wat zijn je probleempjes geweest, uit nieuwsgierigheid?

SLI wil zeggen dat je twee kaarten van dezelfde fabrikant (NVidia) aan elkaar kan prikken voor extra performance.

Crossfire is hetzelfde principe, alleen werkt dit met ATI kaarten.

Verwijderd

Topicstarter
pryth schreef op zondag 09 december 2012 @ 23:45:
[...]

Wat zijn je probleempjes geweest, uit nieuwsgierigheid?

SLI wil zeggen dat je twee kaarten van dezelfde fabrikant (NVidia) aan elkaar kan prikken voor extra performance.

Crossfire is hetzelfde principe, alleen werkt dit met ATI kaarten.
Cool bedankt!

Ik had problemen met de software, niet heel boeiend maar wel een dikke afknapper...

Mijn keuze is gemaakt! Ik ga voor de nVidia GTX670!!

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom niet voor de GTX 660 Ti???

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
Wim-Bart schreef op maandag 10 december 2012 @ 17:06:
Waarom niet voor de GTX 660 Ti???
Uuuhm, geen idee? Is die beter dan?

• calsonic
  • Niet online
Nee een 660Ti is niet beter als een 670 maar als de chip en het ram goed kan worden OC dan kom je wel in de buurt van 670 prestaties.
Maar daarentegen als je een 670 een goede OC geeft komt die weer in de buurt van een 680.
Dus als je het geld hebt is de 670 de betere keuze.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geld voor de 670, dus dan is dat mijn keuze

. Maar wat is OC? (Sorry, maar ik ben niet zo heel thuis is alle vaktermen.)

• calsonic
  • Niet online
OC = Overklokt
Heb momenteel zelf een 660Ti met een OC van de chip naar 1207MHz en Boost 1346MHz - het geheugen loopt ipv 6008MHz op 7408 MHz en op deze manier kom ik aardig in de buurt van 670 prestaties.
pricewatch: Asus GTX660 TI-DC2OG-2GD5

Verwijderd

Topicstarter
calsonic schreef op maandag 10 december 2012 @ 19:39:
OC = Overklokt
Heb momenteel zelf een 660Ti met een OC van de chip naar 1207MHz en Boost 1346MHz - het geheugen loopt ipv 6008MHz op 7408 MHz en op deze manier kom ik aardig in de buurt van 670 prestaties.
pricewatch: Asus GTX660 TI-DC2OG-2GD5
Ah, ik heb zelf 0,0 verstand van overklokken etc... Dus geen idee of ik dat wel wil of ga doen.

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Wil je gaan overclocken, dan raad ik je sterk aan om je een paar weken in te gaan lezen in het onderwerp. Overclocken is risky business als je niet weet waar je mee bezig bent, want je kan door onzorgvuldigheid je hardware heel makkelijk slopen. Overclocken (met een aanzienlijke performance winst; 5-10% is eenvoudig, maar daarmee kom je niet in de buurt van de volgende kaarten) is een zorgvuldige en tijdrovende klus. Plus verlies je je garantie, kans op een onstabiel systeem, en kan de lifespan van je hardware aanzienlijk lager uitvallen.

Ben je niet thuis in overclocken, en heb je geen zin om tijd te gaan besteden aan het leren over overclocken, koop dan gewoon lekker een wat duurdere kaart als het toch in je budget past!

(Ik zie net dat ik een draadje van 2 weken oud omhoog schop, maar ik vind het op zijn plaats dat de TS deze informatie leest omdat ik van mening ben dat dit kan bijdragen aan zijn keuze)
Pagina: 1