Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:34
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleempje. Ik gebruik een beamer, een desktop PC en een UPC-mediabox. De Beamer heeft slechts 1 HDMI-aansluiting, en is HD Ready.

Oude situatie:
Naar de beamer een kabel (7,5 meter dacht ik) die weggestopt zit in een kabelgoot en naar de UPC-mediabox loopt. Werkt prima, mooi beeld. Daarnaast een aparte kabel (5 meter) van de HDMI uitgang van mijn PC (Radeon 6870) naar de beamer. Werkt ook prima. Het grote nadeel van deze opstelling was echter dat ik de kabels moest verwisselen als ik van TV naar PC of andersom wilde. Bovendien ligt de tweede kabel door de kamer heen. Dat vroeg om verandering.

Nieuwe situatie:
Vandaar een HDMI-switch gekocht. Niet heel veel bijzonders, 4 poorten en geschikt voor 1080p voor 35 euro.
Vandaag de hele boel aangesloten, maar het werkt niet echt naar behoren. De weggewerkte kabel die eerst van de beamer naar de Mediabox liep, heb ik in de output van de switch gestopt. Dat werkt. Echter, als ik de kabel van 5 meter in de PC en switch er ook in doe, geeft die geen beeld. Zowel de switch als de PC herkennen dat er 'iets' aangesloten wordt, maar er wordt geen beeld doorgegeven. Als ik diezelfde kabel rechtstreeks van de PC naar de beamer aansluit (oude situatie) werkt het wel.

Mijn vraag: wat is hier de oorzaak van? Ik vermoed zelf dat de lengte van de twee kabels (Beamer > Switch > PC) te lang wordt voor het 1080p signaal van de PC. Een lagere resolutie haalt echter ook niks uit. De HDMI-kabels zijn niet van de allerhoogste/duurste kwaliteit. Zou het een oplossing kunnen zijn om een iets kortere (3m ipv 5m zou ook voldoende zijn) van betere kwaliteit te kopen? Of zit ik dan nog steeds met de kabel van switch naar beamer (7,5m) die dat niet trekt? Wat betreft lengte en kwaliteit/prijs van HDMI-kabels hoor ik namelijk verschillende verhalen...

Ik hoor graag wat jullie ideeen hierover zijn...

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Of het apparaat (mediabox) laat het helemaal niet toe dat het singaal doorgelink word (HDMI beveiliging). Of je kabel is niet geschikt. Dit is dus het resultaat van DRM: Wikipedia: High-bandwidth Digital Content Protection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Dure HDMI kabels zijn meestal (als niet altijd) onzin.

Kijk maar in het "gesmeed door elfen bij maanlicht" kabel topic. Een HDMI kabel geeft beeld of geen beeld. Je krijgt geen "minder goed" beeld. Het lijkt me sterk dat het aan je kabels ligt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:34
Anoniem: 91626 schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 22:11:
Of het apparaat (mediabox) laat het helemaal niet toe dat het singaal doorgelink word (HDMI beveiliging). Of je kabel is niet geschikt. Dit is dus het resultaat van DRM: Wikipedia: High-bandwidth Digital Content Protection
Dank voor je reactie. Al lijkt het me niet dat die DRM het probleem is. Het signaal van de mediabox wordt namelijk wel gewoon doorgestuurd via de switch. Diezelfde kabel pakt alleen niet het signaal van de PC. Ik vermoed dus omdat de kabellengte (7,5 + 5 meter + een switch) te lang is voor een 1080p signaal. De mediabox zendt namelijk uit in 720p....maar dit weet ik dus niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-07 15:15
De kabel kan het probleem zijn. Dit wil niet zeggen dat een duurdere kabel de oplossing is.
Ik denk eerder aan een niet goed geimplementeerd HDCP gebeuren in de Switch. of dat de totale lengte van kabels te lang is geworden. Ook bij een te lange kabel komt het HDCP signaal niet goed over. Een switch hoort in feite transparant te werken.
Ik verwacht dat de switch geen versterker huisvest. Je hebt duudere switches zoals die van Octava. Deze hebben een versterker waardoor de totale lengte van de kabels langer kan worden.

Voor HDMI staat in principe een maximale lengte van 10m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-07 15:15
Jeroenneman schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 22:17:
Dure HDMI kabels zijn meestal (als niet altijd) onzin.

Kijk maar in het "gesmeed door elfen bij maanlicht" kabel topic. Een HDMI kabel geeft beeld of geen beeld. Je krijgt geen "minder goed" beeld. Het lijkt me sterk dat het aan je kabels ligt.
Ik ken het topic. Een dure kabel is inderdaad niet per definitie beter.
Echter een HDMI ketting is wel een optelsom van verschillende schakels. Hierdoor kan een andere kabel wel een oplossing bieden. Ik kan je dit uit eigen ervaring vertellen

Mijn Situatie (oud):
Mediaspeler -> 1m HDMI kabel -> Versterker -> 5m HDMI kabel -> Octava Switch -> 10m kabel -> 720P Projector.

Zoals je ziet heeft deze ketting redelijk wat schakels maar het werkte allemaal naar behoren.
Op gegeven moment is de 720P projector vervangen door een 1080P variant. Vanaf dat moment grote problemen. Op gegeven moment is de 5m HDMI kabel vervangen door een andere kabel en het probleem was opgelost.De 5m kabel was overigens goedkoper dan de variant die er lag.
Pagina: 1