Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro_mania
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-03-2021
De quiz staat weer online! Dit zijn de vragen van dit jaar, ik zal snel hier mijn antwoorden en beredenering neer zetten.

De 15 vragen
Vraag 1: Jij en een vriend houden allebei een open fles champagne vast. Je 'vriend' slaat met de bodem van zijn fles op de opening van jouw fles waardoor de champagne uit jouw fles spuit. Hoe komt dit?

A. Stof en vlokjes van de zijkant komen in de champagne
B. Er ontstaat een lage druk bij de bodem en zijkanten
C. Microbelletjes van de luchtlaag erboven komen in de champagne

Vraag 2: Twee metronomen met een net iets andere frequentie staan op een platform. Dit platform hangt aan veren en kan alleen horizontaal bewegen. Na enige tijd gaan de metronomen synchroon lopen. Hoe hoog zal dan de gemiddelde frequentie zijn?

A. Lager dan het gemiddelde van de twee startfrequenties
B. Exact gelijk aan het gemiddelde van de twee startfrequenties
C. Hoger dan het gemiddelde van de twee startfrequenties

Vraag 3: Waar komen de minste steekvliegen op af?

A. Wit paard
B. Bruin paard
C. Zwart paard

Vraag 4: Je hebt 100 gram lichaamsmateriaal. Van welk materiaal kun je dan het meeste diamant maken?

A. Tanden
B. Hoofdharen
C. Verse uitwerpselen

Vraag 5: Stel je boort een kaarsrechte spoortunnel van station Maastricht naar station Leeuwarden. Hoe diep ligt het midden van de tunnel ongeveer als de aarde een perfecte bol is?

A. 130 meter diep
B. 1300 meter diep
C. 13.000 meter diep

Vraag 6: Welke kleur bloed is in levende dieren nog niet ontdekt?

A. Wit
B. Groen
C. Zwart

Vraag 7: Hoe komt het dat een kikker dode muggen links laat liggen?

A. Omdat ze niet bewegen
B. Omdat ze onaangenaam ruiken
C. Omdat ze geen geluid maken

Vraag 8: Als je twee rasters over elkaar legt, ontstaat vaak een nieuw lijnenpatroon. Welk materiaal heeft te maken met de naam van dit verschijnsel?

A. Textiel
B. Papier
C. Plastic

Vraag 9: In de topsport zijn schaatsers sneller dan hardlopers op alle officiële afstanden. Waardoor komt dat eigenlijk?

A. Door de kou in een schaatshal is de lucht ijler dan op een atletiekbaan
B. Het aerobe energiesysteem van een schaatser is altijd groter dan dat van een hardloper
C. Schaatsers gebruiken hun afzetpunt voordeliger

Vraag 10: Als je op de planeet Venus zou zijn, hoe zou je stem daar dan klinken?

A. Als een dwerg met een luide hoge stem
B. Als een dwerg met een zachte lage stem
C. Als een reus met een luide lage stem

Vraag 11: In Nederland staan met wiskundige zekerheid ten minste twee bomen met hetzelfde aantal blaadjes.

A. Juist
B. Onjuist
C. Dat kan je niet met zekerheid zeggen

Vraag 12: Twee groepen studenten doen mee aan een saai en vervelend onderzoek. De ene groep krijgt als beloning 3 euro, de andere groep 30 euro. Na afloop moeten ze aan de volgende deelnemer vertellen dat het onderzoek leuk was. Welke groep vond het onderzoek achteraf het minst vervelend?

A. De groep met de grote beloning
B. De groep met de kleine beloning
C. Er is geen verschil

Vraag 13: Een netje gevuld met stalen knikkers en kurken drijft net onder het oppervlak van het water in een aquarium. Wat gebeurt er met het waterniveau wanneer je het netje stuk knipt?

A. Het stijgt
B. Het blijft gelijk
C. Het daalt

Vraag 14: Hoeveel dominostenen zijn minimaal nodig om een dominosteen ter grootte van de Utrechtse Domkerk om te gooien. Bij vergroting van de opvolgende stenen schalen alle dimensies mee.

A. Minimaal 8
B. Minimaal 20
C. Minimaal 32

Vraag 15: Twee mensen spelen een spel met 22 muntjes. Om en om pakken ze 1, 3 of 4 muntjes weg. Degene die de laatste munt(en) van tafel pakt, verliest. Als beiden perfect spelen, dan zal degene die begint:

A. Altijd winnen
B. Altijd verliezen
C. Is niet te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-07 20:31

N0 0B

cxb1=N#

Ik zag hem ook in de krant staan!
Maestro_mania schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 19:48:
Vraag 5: Stel je boort een kaarsrechte spoortunnel van station Maastricht naar station Leeuwarden. Hoe diep ligt het midden van de tunnel ongeveer als de aarde een perfecte bol is?

A. 130 meter diep
B. 1300 meter diep
C. 13.000 meter diep
B: De loodrechte afstand tussen Maastricht en Leeuwarden is 262 km, de straal van de aarde is gemiddeld 6378 km. Met behulp van de stelling van Pythagoras komt er dan 1.3 km uit.

A. Wit
B. Groen
C. Zwart
C: Groen bloed komt voor in insecten, kakkerlakken hebben doorzichtig bloed (wat ik aanneem als wit). Er zijn zelfs dieren met blauw bloed, maar zwart ben ik niet tegengekomen.
Vraag 10: Als je op de planeet Venus zou zijn, hoe zou je stem daar dan klinken?

A. Als een dwerg met een luide hoge stem
C. Als een reus met een luide lage stem
B: De atmosfeer van venus bestaat voor 97% uit CO2 van 92 bar en 700 K. De geluidssnelheid daarvan is 400 m/s, ongeveer 20% hoger dan in lucht onder normale omstandigheden.
De hoogte van je stem hangt hiermee samen. Voor vergelijk helium heeft een geluidssnelheid van 970 m/s, bij normale druk.
Je stem zal dus niet lager liggen dan hier op aarde, en ook niet zo hoog als met helium. De zachtheid zou veroorzaakt kunnen worden door een hoge druk dat het geluid niet ver draagt..
Vraag 14: Hoeveel dominostenen zijn minimaal nodig om een dominosteen ter grootte van de Utrechtse Domkerk om te gooien. Bij vergroting van de opvolgende stenen schalen alle dimensies mee.

A. Minimaal 8
B. Minimaal 20
C. Minimaal 32
A: Een dominosteentje van 4 cm hoogte 8 maal vergroten is ongeveer 10 meter. Bij een vergroting van 20 maal dit steentje zit je al in de orde honderdduizend kilometers.

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

N0 0B schreef op zondag 09 december 2012 @ 19:44:
Ik zag hem ook in de krant staan!

[...]

A: Een dominosteentje van 4 cm hoogte 8 maal vergroten is ongeveer 10 meter. Bij een vergroting van 20 maal dit steentje zit je al in de orde honderdduizend kilometers.
Dan neem je aan dat een dominosteen een volgende steen kan omgooien als de volgende twee keer zo groot is (en twee keer zo zwaar). Veel meer dan anderhalf keer lijkt mij niet realistisch. Als je anderhalf keer aanneemt kom je bij 20 keer vergroten op 133m uit, vergelijkbaar met de hoogte van de Domtoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

cjs

Macromedian

15 is B, degene die begint verliest. Dit is gewoon een kwestie van uitschrijven van de situaties 1 t/m 22. Het geeft een zich herhalend patroon.
1 => L
2 => 1 => W
3 => 2 => L
4 => 3|1 => W
5 => 1 => W
6 => 3 => W
7 => 3 => W
8 => 7|5|4 => L
9 => 8 => W
10 => 9|7|6 => L
11 => 10|8 => W
12 => 8 => W
13 => 10 => W
14 => 10 => W
15 => 14|12|11 => L
16 => 15 => W
17 => 16|14|13 => L
18 => 17|15 => W
19 => 15 => W
20 => 17 => W
21 => 17 => W
22 => 21|19|18 => L

Gemiddelde Nederlanders zijn maar halve Nederlanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:47
12 is te beantwoorden adhv de theorie over 'cognitieve dissonantie'.

De groep die voor het vervelende onderzoek het minste geld heeft gehad, heeft de grootste dissonantie ('ik heb meegedaan aan iets vervelends en daar maar 3 euro voor gehad') en zal het meest geneigd zijn deze dissonantie op te heffen door het oorspronkelijk onderzoek als minder vervelend te gaan labelen, om daarmee de deelname tegen karige beloning te rechtvaardigen.

De groep met de kleinste beloning zal het onderzoek dus als het minst vervelend beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
13:

lijkt me simpel (oh jee, meestal is het dan een instinker),,,

netje openknippen: knikkers zakken naar de bodem. de knikkers zaten al volledig onder water, dus effect = 0.

de kurken zaten ook volledig onder water, maar die zullen nu gaan drijven. ergo: waterniveau daalt.

(ja toch?)

[ Voor 0% gewijzigd door Sebas1979 op 09-12-2012 22:53 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
N0 0B schreef op zondag 09 december 2012 @ 19:44:

[...]

B: De loodrechte afstand tussen Maastricht en Leeuwarden is 262 km, de straal van de aarde is gemiddeld 6378 km. Met behulp van de stelling van Pythagoras komt er dan 1.3 km uit.
De berekening voor die loodrechte afstand is lastiger dan dat pythagoras-driehoekje :) (Koorde-formule).

Hoe heb je de afstand over de grootcirkel van de bol tussen L en M bepaald? (ik denk wel dat je het goede antwoord hebt, maar ben benieuwd naar de volledige berekening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
11: voor wiskundige zekerheid moet je weten of het aantal (loof?)bomen in NL groter is dan het aantal mogelijke blaadjes aan alle verschillende soorten (loof?)bomen.
Indien dat zo is, kun je met zekerheid stellen dat er minimaal 2 bomen moeten zijn met het zelfde aantal blaadjes.
Of deze data te achterhalen is... geen idee.

antwoord C lijkt me hier overigens sowieso fout: dan zou het niet met zekerheid te zeggen zijn of er ergens wiskundige zekerheid over te krijgen is... lijkt me vreemd.

En oh ja: als ik 2 dode bomen vind.... beide 0 blaadjes... dan heb ik de vraagstelling ook opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-07 17:44

aap

Sebas1979 schreef op zondag 09 december 2012 @ 23:14:
[...]
De berekening voor die loodrechte afstand is lastiger dan dat pythagoras-driehoekje :) (Koorde-formule).

Hoe heb je de afstand over de grootcirkel van de bol tussen L en M bepaald? (ik denk wel dat je het goede antwoord hebt, maar ben benieuwd naar de volledige berekening)
Volledige berekening is niet veel moeilijker. Noem de afstand Maastricht-Leeuwarden over het aardoppervlak ML en de straal van de aarde R. Dan is de hoek van de punt Leeuwarden-middelpunt aarde-Maastricht ML/R (in radialen). De halve hoek is ML/(2R). Die halve hoek is de scherpe punt van een rechthoekige driehoek die door Maastricht, het diepste punt in de tunnel en het middelpunt gaat. De afstand X van het middelpunt naar het diepste punt X kun je berekenen door X/R = cos ML/(2R). Het diepste punt is R - X, zodat voor het diepste punt d geldt dat:

d = R(1 - cos ML/(2R))

Invullen van R = 6000 km en ML = 250 km geeft dat d = 1,3 km

Pythagoras geeft een goede benadering, omdat op de afstand Maastricht-Leeuwarden de afstand over het aardoppervlak en door de tunnel zo goed als even lang zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i883.photobucket.com/albums/ac40/pictureaap/wq.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
Vraag 8: Als je twee rasters over elkaar legt, ontstaat vaak een nieuw lijnenpatroon. Welk materiaal heeft te maken met de naam van dit verschijnsel?

A. Textiel
B. Papier
C. Plastic
Na wat etymologie over de drie woorden te hebben gelezen, denk ik dat 'textiel' het meest in aanmerking komt. ('textiel': verweven of verknoopte stof)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Dat lijkt mij ook de enige logische optie, al weet ik niet welke specifieke naam van dit verschijnsel ze bedoelen. Weven?

edit: Ah, waar het internet al niet goed voor is. Ik denk dat ze Moiré bedoelen.

[ Voor 35% gewijzigd door Andamanen op 10-12-2012 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-07 18:36

Tjark

DON'T PANIC

Vraag 9: In de topsport zijn schaatsers sneller dan hardlopers op alle officiële afstanden. Waardoor komt dat eigenlijk?

A. Door de kou in een schaatshal is de lucht ijler dan op een atletiekbaan
B. Het aerobe energiesysteem van een schaatser is altijd groter dan dat van een hardloper
C. Het afzetpunt van een schaatser beweegt mee, terwijl die van een hardloper gefixeerd is op de ondergrond.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:03
Mijn antwoord voor vraag 5:

Neem R als de straal van de aarde, A is de eerste plaats, B is het middelpunt van de aarde, en C is de tweede plaats. D is de afstand tussen A en C over het oppervlak van de bol.

Nu geldt voor de hoek ABC:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/g61BdRfRwfxfIxG7cU5KhYwD/full.png

Neem T als de lengte van de tunnel. We weten dat (wet van cosinus):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GDnLGv9LtvHAcgihA6dVxM36/full.png

Dus:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/M3brWccwyBWivkdaG4Xz7bHF/full.png

Neem nu het lijnstuk Q van het midden van de tunnel naar het middelpunt van de aarde. Omdat deze lijn haaks op de tunnel staat, weten we dat:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uq0FUz7HuQZ871Ippj1PNZDY/full.png

Ergo:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JkyjK9BmPUTUdpo1nyfQfBNx/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qHxZz4QQqLiEJaHHrYRStxN2/full.png

Noem de loodrechte afstand van het midden van de tunnel naar het oppervlak en noem deze afstand X. Voor X geldt nu:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xGTAvRN2bGeeeg2oNWVtkxHy/full.png

De afstanden kunnen verkrijgen via google earth voor de coordinaten van de treinstations, en deze website: http://www.movable-type.co.uk/scripts/latlong.html

Maastricht = 50°51'0.28"N 5°42'18.84"O
Leeuwarden = 53°11'47.34"N 5°47'34.85"O

Daaruit lees ik af dat:

R = 6.3671 * 10^6 meter --> deze waarde wordt gebruikt op de website
D = 2.61*10^5 meter

Als we dat invullen in de formule dan krijgen we:

X = 1337 meter 8)

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Gelukkig (helaas?) maakt het verschil tussen de antwoorden hier een precieze berekening onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Voor mij is het proces van alles uitzoeken vele malen interessanter dan het kiezen van de multiple-choice antwoorden. Het is niet de bedoeling met tegenzin de vragen te beantwoorden, lijkt mij.
Tevens is het voor mij handig omdat ik als letterenstudent niet bepaald vaak de kans krijg om mijn wiskunde op peil te houden. Om de zoveel tijd een korte berekening doen helpt al best veel.

Dat er vervolgens 1337 meter uitkomt vond ik wel een grappig resultaat :)

[ Voor 26% gewijzigd door link0007 op 10-12-2012 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-03 00:32

Erycius

I came on Eileen.

Vraag 1: Jij en een vriend houden allebei een open fles champagne vast. Je 'vriend' slaat met de bodem van zijn fles op de opening van jouw fles waardoor de champagne uit jouw fles spuit. Hoe komt dit?

Doordat de champagne door de traagheid niet zo snel omlaag zal bewegen als de fles ontstaat er onderdruk in het onderste deel van de champagne, en daardoor komt het gas vrij.

Vraag 11: In Nederland staan met wiskundige zekerheid ten minste twee bomen met hetzelfde aantal blaadjes.

A. Juist
B. Onjuist
Dat is juist als er meer bomen staan in Nederland dan het maximaal aantal blaadjes op een boom in Nederland. Daar hebben we dus statistici en biologen voor nodig :p

[ Voor 6% gewijzigd door Erycius op 10-12-2012 15:44 ]

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Na wat zoeken bij het CBS blijken we ongeveer 350.000 hectare aan bos te hebben in Nederland (ik kon geen verdeling vinden in loof- en naaldbomen). En in een bos groeien ongeveer 60 tot 80 bomen per hectare, dus dat is in de orde van 10 miljoen bomen, zelfs als het aantal loofbomen maar de helft is van het totaal aantal bomen. Een volwassen boom zou in de orde van 1 miljoen bladeren hebben, dus ik denk dat we voor antwoord A moeten gaan. *

*Alle cijfers gevonden op het internet. Ik ben geen bos- of boomexpert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
Andamanen schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:26:
Na wat zoeken bij het CBS blijken we ongeveer 350.000 hectare aan bos te hebben in Nederland (ik kon geen verdeling vinden in loof- en naaldbomen). En in een bos groeien ongeveer 60 tot 80 bomen per hectare, dus dat is in de orde van 10 miljoen bomen, zelfs als het aantal loofbomen maar de helft is van het totaal aantal bomen. Een volwassen boom zou in de orde van 1 miljoen bladeren hebben, dus ik denk dat we voor antwoord A moeten gaan. *

*Alle cijfers gevonden op het internet. Ik ben geen bos- of boomexpert ;)
Ik sluit me bij je aan. En anders hebben we nog wel 2 bomen met 0 blaadjes ;) Zitten we ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 10:04
Hier bij de spoorwegovergang staan er al twee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:42
Sebas1979 schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:50:
[...]

Ik sluit me bij je aan. En anders hebben we nog wel 2 bomen met 0 blaadjes ;) Zitten we ook goed.
Klint inderdaad als een strikvraag.
Maar het is wel een manier om met absolute zekerheid te zeggen dat ze evenveel bladeren hebben.
Ook naaldbomen hebben allemaal evenveel bladeren ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vraag 4: Je hebt 100 gram lichaamsmateriaal. Van welk materiaal kun je dan het meeste diamant maken?

A. Tanden
B. Hoofdharen
C. Verse uitwerpselen
Tanden = calcium fosfaat en proteïnen.
Haar = Keratine, ook een proteïne.
Bevat beide geen koolstof, waar diamant van is gemaakt.

Dan blijft C over.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro_mania
Betreffende vraag 4:
Als ik Google op Augenstern diamanten blijkt wel degelijk dat haar geschikt is om diamanten te maken. Ik de FAQ zie ik daar dat 45-55% van 10 gram haar uit koolstof bestaat.
Gaan verse uitwerpselen hier overheen?? Tanden lijkt me sowieso niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maestro_mania schreef op maandag 10 december 2012 @ 19:55:
Betreffende vraag 4:
Als ik Google op Augenstern diamanten blijkt wel degelijk dat haar geschikt is om diamanten te maken. Ik de FAQ zie ik daar dat 45-55% van 10 gram haar uit koolstof bestaat.
Gaan verse uitwerpselen hier overheen?? Tanden lijkt me sowieso niet goed.
Alle leven on deze planeet is gebaseerd op koolstof. Dus alle planten en dieren.
volgens deze bron is het koolstof gehalte in menselijke uitwerpselen 40-50%

Keratine uit haar is blijkbaar een C-N helix. Bevat dus ook een hoop koolstof.

Lastig om het zeker te weten tenzij ze in de uitzending een massa spectrograaf gebruiken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro_mania
Iemand enig idee bij vraag 2? Kan het onderzoek makkelijk vinden, maar wat het doet met de gemiddelde frequentie van de 2 metronomen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro_mania
Niemand die vraag 2 goed kan onderbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
Maestro_mania schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 23:18:
Niemand die vraag 2 goed kan onderbouwen?
YouTube: Metronome Synchronization

Beatcounter er bij houden en we weten het :)

Iemand in de comments bij het filmpje suggereert dat ze gelijk gaan lopen aan de snelste. Ik heb t niet gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Ik begrijp vraag 2 niet helemaal: waarom wordt er naar de gemiddelde frequentie gevraagd na synchronisatie? Het gemiddelde van wat? Per definitie is de frequentie hetzelfde, dus dan vraag je gewoon voor 'de frequentie'. Het klinkt alsof ze vragen "twee mensen zijn exact even oud. Wat is hun gemiddelde leeftijd?"

Of is er een reden om het gemiddelde te vragen?

En is de fase niet ook relevant om te weten?

[ Voor 6% gewijzigd door link0007 op 12-12-2012 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
link0007 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 00:48:
Ik begrijp vraag 2 niet helemaal: waarom wordt er naar de gemiddelde frequentie gevraagd na synchronisatie? Het gemiddelde van wat? Per definitie is de frequentie hetzelfde, dus dan vraag je gewoon voor 'de frequentie'. Het klinkt alsof ze vragen "twee mensen zijn exact even oud. Wat is hun gemiddelde leeftijd?"

Of is er een reden om het gemiddelde te vragen?

En is de fase niet ook relevant om te weten?
Vraag is inderdaad brak geformuleerd. Zou moeten zijn: 'is de uiteindelijke, gezamenlijke frequentie hoger, gelijk of lager dan het gemiddelde van de oorspronkelijke frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Sebas1979 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 00:06:
[...]

YouTube: Metronome Synchronization

Beatcounter er bij houden en we weten het :)

Iemand in de comments bij het filmpje suggereert dat ze gelijk gaan lopen aan de snelste. Ik heb t niet gecontroleerd.
Zou prima kunnen. Dan wordt de amplitude wel een stuk minder om te compenseren voor de snelheid.
Wie heeft er 2 metronomen, een plankje en 2 lege blikjes om te testen? :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
hier een uitleg:

http://salt.uaa.alaska.edu/dept/metro.html

Ze gaan dus inderdaad naar de frequentie van de snelste tikken. Ook kun je dezelfde proef met meer dan 2 metronomen uitvoeren. Resultaat blijft het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro_mania
Betreffende vraag 13:
Omdat de kurken niet meer onder water, maar op het water drijven (na het kapot knippen van het netje) zal er minder waterverplaatsing zijn en zal dus het waterniveau dalen...of mis ik hier nog iets? Archimedes toch?

• noakes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-10-2022
RocketKoen schreef op maandag 10 december 2012 @ 20:49:
[...]

Alle leven on deze planeet is gebaseerd op koolstof. Dus alle planten en dieren.

Lastig om het zeker te weten tenzij ze in de uitzending een massa spectrograaf gebruiken.
Ik kwam het volgende tegen:
The moisture content of the feces ranged between 53 and 92%.
bron

Ook in het onderzoek dat jij aanhaalt hebben ze het over
Water makes up 75% of feces
Ik neem aan dat 53 tot 92% (met 75% als "aardig" gemiddelde) van het totale gewicht toe te schrijven is aan het aanwezige water.
De rest bevat inderdaad veel resten van "verbrande" organische verbindingen (ook veel niet verteerd voedsel overigens).

Haar bevat voornamelijk keratine en melanine. Beide opgebouwd uit CH-helices. Het grote verschil met verse ontlasting is mijnsinziens de absentie van water (dat bij verse ontlasting een aanzienlijk deel uitmaakt van de totale samenstelling).

• RocketKoen
Maestro_mania schreef op woensdag 12 december 2012 @ 16:52:
Betreffende vraag 13:
Omdat de kurken niet meer onder water, maar op het water drijven (na het kapot knippen van het netje) zal er minder waterverplaatsing zijn en zal dus het waterniveau dalen...of mis ik hier nog iets? Archimedes toch?
volgens achimedes is de waterverplaatsing gelijk aan de massa, bij drijvende objecten.
bij objecten zwaarder dan water is de waterverplaatsing gelijk aan de inhoud.

De gewichten beginnen onder water en eindigen onderwater. hun waterverplaatsing blijft dus gelijk.
De kurken beginnen onderwater en drijven op het eind. Hun waterverplaatsing gaat dus van het volume naar het gewicht. En omdat kurk drijft weet je dat het volume groter is dan het gewicht van hetzelfde volume water.
Dus het water zou moeten dalen.
noakes schreef op donderdag 13 december 2012 @ 10:27:
[...]

Ik kwam het volgende tegen:

[...]
bron

Ook in het onderzoek dat jij aanhaalt hebben ze het over

[...]

Ik neem aan dat 53 tot 92% (met 75% als "aardig" gemiddelde) van het totale gewicht toe te schrijven is aan het aanwezige water.
De rest bevat inderdaad veel resten van "verbrande" organische verbindingen (ook veel niet verteerd voedsel overigens).

Haar bevat voornamelijk keratine en melanine. Beide opgebouwd uit CH-helices. Het grote verschil met verse ontlasting is mijnsinziens de absentie van een water (dat bij verse ontlasting een aanzienlijk deel uitmaakt van de totale samenstelling).
Met andere woorden. Als ze verse ontlasting gebruiken wint haar, omdat de ontlasting voor een groot deel water is.
Maar gebruiken ze gedroogde stront, dan wint die waarschijnlijk.

[ Voor 35% gewijzigd door RocketKoen op 13-12-2012 10:49 ]

TheS4ndm4n#1919

• noakes
RocketKoen schreef op donderdag 13 december 2012 @ 10:48:
[...]
[...]

Met andere woorden. Als ze verse ontlasting gebruiken wint haar, omdat de ontlasting voor een groot deel water is.
Maar gebruiken ze gedroogde stront, dan wint die waarschijnlijk.
Bij gedroogde stront wordt het een nek-aan-nekrace (groot dictee gister.. 8)7 )

A. Juist
B. Onjuist
Op eerste gezicht zou je zeggen: neem twee bomen met 0 bladen. Bijvoorbeeld slagbomen (wiskundigen benaderen taal vaak heel anders dan taalkundigen). Aan slagbomen zitten 0 blaadjes. Ook naaldbomen bevatten mijnsinziens geen blaadjes (maar hier beland je al snel in een discussie mbt de betekenis van het woord blad).

Wellicht zit er een addertje onder het gras. Wiskundige zekerheid krijg je volgens mij door een bewijs te leveren, waaraan axioma's ten grondslag liggen. Misschien moeten we het antwoord meer in deze hoek zoeken. Wat is de precieze definitie van wiskundige zekerheid en hoe bepaal je die in reallifecases?

Kwam net dit tegen:
[quote]As far as the laws of mathematics refer to reality, they are not certain; and as far as they are certain, they do not refer to reality.
—Albert Einstein[/quote]
In dit licht bezien zou het antwoord C moeten zijn.

[ Voor 64% gewijzigd door noakes op 13-12-2012 18:29 ]

• link0007
noakes schreef op donderdag 13 december 2012 @ 10:53:
Op eerste gezicht zou je zeggen: neem twee bomen met 0 bladen. Bijvoorbeeld slagbomen (wiskundigen benaderen taal vaak heel anders dan taalkundigen). Aan slagbomen zitten 0 blaadjes. Ook naaldbomen bevatten mijnsinziens geen blaadjes (maar hier beland je al snel in een discussie mbt de betekenis van het woord blad).
Maar is er wiskundige zekerheid dat er twee bomen met 0 bladeren in Nederland staan? ;) Ik kan namelijk moeiteloos bedenken dat er maar één boom met 0 bladeren staan in Nederland.

De truc is vrij simpel: Zolang er meer bomen zijn dan het maximum aantal blaadjes op een boom, is het noodzakelijk zo dat er twee bomen zijn met hetzelfde aantal blaadjes.

Stel er zitten maximaal 3 blaadjes aan een boom (voor het gemak), en er zijn 5 bomen. Hoe wil jij dit voorstellen zonder dat er bomen zijn met evenveel blaadjes? Een boom zou 0, 1, 2 of 3 blaadjes kunnen hebben - geen andere opties. Je zou dus maximaal 4 unieke bomen kunnen hebben, de 5e boom moet evenveel blaadjes hebben als één van de andere bomen.

• noakes
link0007 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:38:
[...]
De truc is vrij simpel: Zolang er meer bomen zijn dan het maximum aantal blaadjes op een boom, is het noodzakelijk zo dat er twee bomen zijn met hetzelfde aantal blaadjes.
De vraag is allereerst of er met wiskundige zekerheid iets te beweren valt over zaken in de praktijk (zie ook de quote van Einstein). Je kunt hier uiteraard ook enorm filosofisch over uitweiden.

Stel je neemt aan dat dit kan, dan verplaats je met jouw opmerking 't probleem. Namelijk:

[list]
• Bewijs dat n het maximaal aantal blaadjes aan een boom is
• Bewijs dat er in Nederland meer dan n bomen staan
[/list]

Het probleem is erop deze manier niet makkelijker op geworden. Vandaar ook dat ik uitging van het basale geval (aantal blaadjes is 0)
Wakker worden 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door noakes op 13-12-2012 18:05 ]

• Sebas1979
noakes schreef op donderdag 13 december 2012 @ 14:02:
[...]

De vraag is allereerst of er met wiskundige zekerheid iets te beweren valt over zaken in de praktijk (zie ook de quote van Einstein). Je kunt hier uiteraard ook enorm filosofisch over uitweiden.

Stel je neemt aan dat dit kan, dan verplaats je met jouw opmerking 't probleem. Namelijk:
Het probleem is erop deze manier niet makkelijker op geworden. Vandaar ook dat ik uitging van het basale geval (aantal blaadjes is 0)
Kunnen we wel stellen dat 'is niet met zekerheid te zeggen' sowieso fout is? Uiteindelijk moet je toch wel kunnen bepalen of er al dan niet wiskundige zekerheid kan worden gekregen? Anders krijg je een antwoord dat stelt dat het onzeker is of het al dan niet onzeker is... (?)

• link0007
noakes schreef op donderdag 13 december 2012 @ 14:02:
[...]

Ja natuurlijk kan je in dit geval wiskundige zekerheid behalen. (Die citaat van Einstein haal je overigens volledig uit zijn context. Dat zou ik van een taal-georiënteerd persoon niet verwachten.)

Geef anders eens een tegenvoorbeeld op mijn versimpelde variant van de vraag: neem aan dat er maximaal 3 blaadjes aan een boom zitten, en dat er 5 bomen zijn. Geef eens een tegenvoorbeeld waarin het niet zo is dat twee bomen een gelijk aantal blaadjes hebben?
Het basale geval van 0 blaadjes is foutief, zoals ik al heb aangegeven in mijn vorige post.
Maar de grotere fout die je nu maakt is dat je de theoretische kant negeert (het is een logische contradictie om te zeggen dat er meer unieke bomen zijn dan unieke configuraties van bomen) terwijl deze juist aangeeft waarom jouw naïeve voorstelling van de configuraties van bomen niet geldig is.

• noakes
link0007 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 14:27:
[...]
Ja natuurlijk kan je in dit geval wiskundige zekerheid behalen. (Die citaat van Einstein haal je overigens volledig uit zijn context. Dat zou ik van een taal-georiënteerd persoon niet verwachten.)
Taal-georiënteerd persoon? Have we met?
Geef anders eens een tegenvoorbeeld op mijn versimpelde variant van de vraag: neem aan dat er maximaal 3 blaadjes aan een boom zitten, en dat er 5 bomen zijn. Geef eens een tegenvoorbeeld waarin het niet zo is dat twee bomen een gelijk aantal blaadjes hebben?
Ik ben bekend met het pigeonhole principle.
Het basale geval van 0 blaadjes is foutief, zoals ik al heb aangegeven in mijn vorige post.
Maar de grotere fout die je nu maakt is dat je de theoretische kant negeert (het is een logische contradictie om te zeggen dat er meer unieke bomen zijn dan unieke configuraties van bomen) terwijl deze juist aangeeft waarom jouw naïeve voorstelling van de configuraties van bomen niet geldig is.
Ik heb ook niet beweerd dat mijn voorbeeld van 0 blaadjes de oplossing voor het probleem is. Dat is het namelijk ook niet. Het klopt inderdaad dat jouw voorbeeld (pigeonhole principe) het bewijs dan zou leveren. Jouw concrete voorbeeld is idd dan een goed voorbeeld. Maar zit zat nog met één praktisch puntje:

Wat als er in praktijk in totaal n bomen bestaan in Nederland (ze zijn genummerd). Boom 1 heeft één blad, boom 2 heeft twee bladeren,..., boom n heeft n bladeren. Als ik je goed begrijp is het aantal unieke bomen in dat geval gelijk aan het aantal unieke configuraties van bomen. Dan zou het dus niet opgaan.

Dus ben maar eens een beetje gaan zoeken:

Gemiddelde aantal bladeren bij een boom
Kwam uit op ongeveer 200.000 (al kan je hier natuurlijk allerlei kanttekeningen bij zetten). Laten we dit voor het voorbeeld eens sterk naar boven bijstellen: 1.000.000 bladeren per boom

Aantal bomen in Nederland
Ook weer lastig om hier betrouwbare info over te vinden. Kwam bij een artikel op nrcnext tegen: 61 bomen per persoon. Dat is bepaald aan de hand van het totaal aantal bomen op de wereld. Niet ideaal. Laten we dit voor het voorbeeld is sterk naar beneden bijstellen. 10 bomen per persoon in Nederland. Komen we uit op ongeveer 167.000.000.000 bomen. Daar zit een ruwe factor 167 tussen.

Het pigeonholeprincipe lijkt dus op te gaan in dit specifieke voorbeeld.

Wat betreft:

Let op de vacuümbellen aan de onderkant en zijkanten.

[ Voor 34% gewijzigd door noakes op 20-12-2012 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vraag 15 is A. Je begint met 4 te pakken, vervolgens vul je wat de ander wegneemt aan tot 4 (of een veelvoud daarvan). Na jouw voorlaatste beurt liggen er nog 2, jij neemt er een en de ander moet de laatste nemen en verliest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Vraag11
Wie kan mij uitleggen waarom bomen met 0, 1 of 2 bladeren niet meetellen. In de opgave is geen minimum voor n genoemd.
Ik denk dat de clou in het begrip 'met wiskundige zekerheid' zit. De wiskunde zegt niets over aantallen bladeren aan bomen en binnen de wiskunde is het begrip boom ongedefinieerd. Zonder waarneming in de reële wereld kun je vanuit de wiskunde niets zinnigs zeggen.
c dus.

[ Voor 56% gewijzigd door Henk007 op 15-12-2012 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

cjs

Macromedian

tinnef schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 00:09:
Vraag 15 is A. Je begint met 4 te pakken, vervolgens vul je wat de ander wegneemt aan tot 4 (of een veelvoud daarvan). Na jouw voorlaatste beurt liggen er nog 2, jij neemt er een en de ander moet de laatste nemen en verliest
is eerst je tegenstander aan de beurt...

Gemiddelde Nederlanders zijn maar halve Nederlanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:38
Ook maar een poging wagen dan....met 3x opzoeken en 1 gokje. :9

Doordat de fles sneller naar beneden beweegt dan de vloeistof door de massatraagheid van laatste ontstaan gasbelletjes die de champagne eruit duwen..
Vraag 2: Twee metronomen met een net iets andere frequentie staan op een platform. Dit platform hangt aan veren en kan alleen horizontaal bewegen. Na enige tijd gaan de metronomen synchroon lopen. Hoe hoog zal dan de gemiddelde frequentie zijn?

A. Lager dan het gemiddelde van de twee startfrequenties
Doordat het platform zal bewegen oiv de metronomen zullen op de uitersten de kinetische energie van elk overgedragen worden op elkaar; de langzame gaat sneller als de snelle aan zijn uiterste is en omgekeerd.
Tevens wordt de gezamenlijke energie ook gebruikt om het platform te bewegen, tegen de tijd dat ze gelijklopen zal dus de overgebleven energie lager zijn hierdoor en zullen ze gelijklopen op een iets lagere frequentie dan het gemiddelde.
Vraag 3: Waar komen de minste steekvliegen op af?

C. Zwart paard
Zwart absorbeert alle kleuren en zal dus moeilijker te zien zijn.

B. Hoofdharen
Dit is al dood materiaal met een dichte densiteit, tanden en uitwerpselen bevatten levend tissue en vocht dat eerst verdwijnt.

B. 1300 meter diep
Idd samen met Pythagoras kom je daar ongeveer op uit.

A. Wit
groen komt voor bij insecten en zwart bij oa menstruerende vrouwen(uitgaande dat wij ook onder dieren vallen)
Vraag 7: Hoe komt het dat een kikker dode muggen links laat liggen?

A. Omdat ze niet bewegen
Kikkers focussen alleen op beweging en eten dus alleen levend voer ( makkie, ik heb zelf (riet)kikkers H.Mitchelli, die ze trouwens ook rechts laten liggen. :P )

A. Textiel
Textiel is een (geweven) rasterpatroon, papier en plastic zijn min of meer homogeen

De schaatskant kan meer afzetkracht overbrengen doordat het vastgrijpt in het ijs en de lage glijweerstand(door een waterlaagje) van het andere ijzer op ijs zorgt voor meer snelheid.

Doordat koolzuurdamp zwaarder is dan lucht zal je stem lager zijn(minder vibratie) en door de hoge druk zal hij minder ver reiken en dus zachter klinken.

A. Juist
Er is niet gesteld wat voor bomen, hoe oud en of ze levend moeten zijn. Idd dode bomen en naaldbomen zijn ook bomen.
Verder lijkt het me statistisch gezien wel haast moeten.(bedenk dat iedereen wel een of meerdere dubbelgangers heeft rondlopen, met verschillende genen, en dat bomen van dezelfde soort eenzelfde blauwdruk hebben)
Vraag 12: Twee groepen studenten doen mee aan een saai en vervelend onderzoek. De ene groep krijgt als beloning 3 euro, de andere groep 30 euro. Na afloop moeten ze aan de volgende deelnemer vertellen dat het onderzoek leuk was. Welke groep vond het onderzoek achteraf het minst vervelend?

C. Er is geen verschil
Beide groepen weten niet van elkaar dat ze verschillend beloond worden en hebben vrijwillig ingestemd met het onderzoek en melden alleen de volgende van hun groep dat het een leuk onderzoek is.
Ze zullen het dus gelijk beoordelen, ondanks de verschillende beloning en verkeerde voorlichting..
Vraag 13: Een netje gevuld met stalen knikkers en kurken drijft net onder het oppervlak van het water in een aquarium. Wat gebeurt er met het waterniveau wanneer je het netje stuk knipt?

C. Het daalt
De kurken zullen gaan drijven en verplaatsen minder watervolume.

B. Minimaal 32
Uitgaande van dat je maximaal een anderhalf keer zo grote, brede, dikke en zware steen uit balans kan brengen als je deze op 2/3 of hoger raakt kom je in 20 stappen van 112,32 meter naar 5,06 cm. Gezien een dominosteen 4,8 cm is heb je dus nog een stap extra nodig. 20 stappen valt dan af.
Vraag 15: Twee mensen spelen een spel met 22 muntjes. Om en om pakken ze 1, 3 of 4 muntjes weg. Degene die de laatste munt(en) van tafel pakt, verliest. Als beiden perfect spelen, dan zal degene die begint:

C. Is niet te zeggen
Even uitschrijven is een hoop werk, het gaat om dat 21e muntje, volgens mij zijn er ca 40 miljoen (11*10*9*8*7*6*5*4*3*2) verschillende combinaties mogelijk;(toch nog een gokje ;) )

Reuze benieuwd naar de antwoorden........ _/-\o_

Edit;
Sorry dat ik verder op niemand, gereageerd heb, een quizuitslag geeft, als je hem alleen maakt, een beetje inzicht in je eigen denkvermogen. Ik heb gelukkig de wijsheid niet in pacht en discussiëren verandert niets aan mijn al gegeven antwoorden.
Juiste antwoorden met uitleg staan hier
Mijn 10 goede antwoorden zijn vraag 1,2,4,5,7,8,9,10,11,13, al zijn sommige redenaties anders, waarmee ik iets boven het gemiddelde van 9,2 goede antwoorden(over 12000 nationale inzendingen) uitkom.
Ik ben dus niet ontevreden, 2/3 goed is imo een redelijke score. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 05-02-2013 12:34 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Niet online
cjs schreef op zondag 16 december 2012 @ 02:55:
[...]
is eerst je tegenstander aan de beurt...
Is inderdaad waar.

Dan begin je met 3, en volgt dezelfde strategie. Dan kom je uit op 3: de ander neemt er een (of 3 maar dan is het gelijk klaar), dan jij en de ander de laatste. Volgens mij blijft het antwoord A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Teijgetje schreef op zondag 16 december 2012 @ 07:43:
Doordat het platform zal bewegen oiv de metronomen zullen op de uitersten de kinetische energie van elk overgedragen worden op elkaar; de langzame gaat sneller als de snelle aan zijn uiterste is en omgekeerd.
Tevens wordt de gezamenlijke energie ook gebruikt om het platform te bewegen, tegen de tijd dat ze gelijklopen zal dus de overgebleven energie lager zijn hierdoor en zullen ze gelijklopen op een iets lagere frequentie dan het gemiddelde.
Welke rol speelt de amplitude in dit verhaal? Die vergeet je nu voor het gemak, terwijl het een essentiële component is.
Zwart absorbeert alle kleuren en zal dus moeilijker te zien zijn.
Is dat wel zo? Ik weet dat één van de hypotheses voor de functie van de zwarte vlekken van giraffen is dat de donkere vacht meer warmte uitstraalt.
Ook weet ik dat één van de hypotheses voor de functie van zebrastrepen is dat de witte strepen minder vliegen aantrekken.
Dit is al dood materiaal met een dichte densiteit, tanden en uitwerpselen bevatten levend tissue en vocht dat eerst verdwijnt.
Het gaat niet alleen om dichtheid, maar vooral om het massaprocent volume. Je moet dus ook nog de samenstelling van de materialen meewegen.
groen komt voor bij insecten en zwart bij oa menstruerende vrouwen(uitgaande dat wij ook onder dieren vallen)
Menstruerende vrouwen hebben gewoon rood bloed hoor. Het afval is wellicht donker, maar oud bloed is altijd donker van kleur. Het gaat om de kleur zoals het door de aderen loopt.
Doordat koolzuurdamp zwaarder is dan lucht zal je stem lager zijn(minder vibratie) en door de hoge druk zal hij minder ver reiken en dus zachter klinken.
Is dat wel zo? Ik zou juist zeggen dat je stem verder reikt onder hoge druk. Je zal het dus moeten onderbouwen met formules of observatie.
Er is niet gesteld wat voor bomen, hoe oud en of ze levend moeten zijn. Idd dode bomen en naaldbomen zijn ook bomen.
Verder lijkt het me statistisch gezien wel haast moeten.(bedenk dat iedereen wel een of meerdere dubbelgangers heeft rondlopen, met verschillende genen, en dat bomen van dezelfde soort eenzelfde blauwdruk hebben)
Of het statistisch gezien waarschijnlijk is of niet maakt niet uit voor wiskundige zekerheid: als het wiskundig zeker is dan is de kans per definitie 100%.
Beide groepen weten niet van elkaar dat ze verschillend beloond worden en hebben vrijwillig ingestemd met het onderzoek en melden alleen de volgende van hun groep dat het een leuk onderzoek is.
Ze zullen het dus gelijk beoordelen, ondanks de verschillende beloning en verkeerde voorlichting..
Weet je dit zeker? Komt het overeen met experimentele resultaten?
Uitgaande van dat je maximaal een anderhalf keer zo grote, brede, dikke en zware steen uit balans kan brengen als je deze op 2/3 of hoger raakt kom je in 20 stappen van 112,32 meter naar 5,06 cm. Gezien een dominosteen 4,8 cm is heb je dus nog een stap extra nodig. 20 stappen valt dan af.
Hoe kom je op die factor 2/3e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noakes
tinnef schreef op zondag 16 december 2012 @ 12:43:
[...]
Is inderdaad waar.

Dan begin je met 3, en volgt dezelfde strategie. Dan kom je uit op 3: de ander neemt er een (of 3 maar dan is het gelijk klaar), dan jij en de ander de laatste. Volgens mij blijft het antwoord A.
Kijk hier eens goed naar:
cjs schreef op zondag 09 december 2012 @ 21:16:
15 is B, degene die begint verliest. Dit is gewoon een kwestie van uitschrijven van de situaties 1 t/m 22. Het geeft een zich herhalend patroon.
1 => L
2 => 1 => W
3 => 2 => L
4 => 3|1 => W
5 => 1 => W
6 => 3 => W
7 => 3 => W
8 => 7|5|4 => L
9 => 8 => W
10 => 9|7|6 => L
11 => 10|8 => W
12 => 8 => W
13 => 10 => W
14 => 10 => W
15 => 14|12|11 => L
16 => 15 => W
17 => 16|14|13 => L
18 => 17|15 => W
19 => 15 => W
20 => 17 => W
21 => 17 => W
22 => 21|19|18 => L
Kleine toelichting. Als je met 1 munt op tafel moet beginnen dan verlies je. Dus dan win je als je met 1+1=2, 1+3=4 en 1+4=5 munten op tafel moet beginnen. Dus 1 levert verlies en 2, 4 en 5 leveren winst op.

verlies: 1
winst: 2,4,5

Je ziet dat het getal 3 ontbreekt. Deze levert weer verlies op (want 3-1=2 is winstuitgangspositie voor tegenstander), maar dan leveren 3+1=4, 3+3=6, 3+4=7 weer winst op.

verlies: 1,3
winst: 2,4,5,6,7

Volgende getal is 8, levert verlies (want 8-1=7, 8-3=5 en 8-4=4 leveren alle drie winst op voor de tegenstander). 8+1, 8+3 en 8+4 leveren weer winst op.

verlies: 1,3,8
winst: 2,4,5,6,7,9,11,12

Volgende getal is 10 etc. etc.

[ Voor 26% gewijzigd door noakes op 17-12-2012 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Niet online
Hoewel ik niet zie hoe dat lijstje het antwoord bewijst begin ik wel te geloven dat mijn strategie niet sluitend is en het antwoord inderdaad toch B is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5654

RocketKoen schreef op maandag 10 december 2012 @ 20:49:
[...]

Keratine is een eiwit, dus repeterend CO-NH-CHR met R als eventuele zijketens (blijkbaar vooral cysteine, 14%). De zijketens bevatten over het algemeen minstens net zoveel koolstof als de backbone, ongeveer de helft dus. Ontlasting bevat zoals eerder gezegd 75% water, dus dat wordt nooit beter, maar van de rest is ook minder dan de helft koolstof, onverteerd eten bevat (volgens mij) ook gewoon eiwit (de helft C net als keratine), koolhydraten en vezels (ruwweg -CHOH- dus ook de helft koolstof) en vet (relatief meer koolstof maar ook niet meer dan 75%). Tanden bevatten blijkbaar nog meer calcium dan ik dacht, het binnenste bevat volgens Wikipedia maar 20% organische stof en in de rest zit helemaal geen koolstof. Haren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Diamant zal onder hoge druk en temperatuur wellicht een keer tot stand komen en eiwitten zullen daar geen trek in hebben. Het zou mij niet verbazen als de matrixstructuur van tandbeen er voor zorgt dat ze bij deze omstandigheden effectiever reageren.

Over 5 lijkt mij dat je wanneer je de afstand deelt met de omtrek van de aarde je bij een hoek komt (zoals in het plaatje te zien is) die dan (de helft) mbv van de straal eenvoudig de aanliggende zijde geeft. Trek dit weer af van de straal en je hebt hebt de diepte.

Over 3, steekvliegen komen volgens mij op warmte af dus dan zou wit het gunstigste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noakes
tinnef schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 07:04:
Hoewel ik niet zie hoe dat lijstje het antwoord bewijst begin ik wel te geloven dat mijn strategie niet sluitend is en het antwoord inderdaad toch B is.
Werk mijn voorbeeld verder uit. Je krijgt:

verlies: 1, 3, 8, 10, 15, 17, 22
winst: 2, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 20, 21

En je herkent vast ook wel een patroon in de "verliesregel" (+2, +5). Dit is uiteraard niet verrassend (je mag immers alleen 1,3 of 4 munten wegpakken).

[ Voor 15% gewijzigd door noakes op 30-12-2012 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5654

Agent-X schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 22:42:
Diamant zal onder hoge druk en temperatuur wellicht een keer tot stand komen en eiwitten zullen daar geen trek in hebben. Het zou mij niet verbazen als de matrixstructuur van tandbeen er voor zorgt dat ze bij deze omstandigheden effectiever reageren.
Behalve dat tandbeen dus vrij weinig koolstof bevat. En als je een diamant wilt maken zul je toch eerst alle koolstof op moeten zuiveren omdat je anders geen diamant krijgt.
Pagina: 1