Interne HDD verwisselen met externe HDD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256912

Topicstarter
Ik heb op dit moment een internet WD 640GB (SATA) met een leessnelheid van 81.0MB/s en een externe WD 1TB (USB) met een leessnelheid van 33.1MB/s. Ik ben van plan een SSD en NAS te halen en dan heb ik de externe opslag niet meer nodig. 't Idee was om mn 4 jaar oude 640GB eruit te halen en te vervangen door een SSD (OS, programma's, games) en m'n externe 1TB (opslag). Ik vroeg me af of de 1TB sneller zal zijn als ik em inbouw vanwege de aansluiting of dat externe schijven zelf sowieso al langzamer zijn omdat ze toch met USB gebruikt worden? :/

M'n huidige schijf is niet vooruit te branden. Games laden, programma's opstarten etc. duurt erg lang, zelfs langer dan andere PCs met HDDs terwijl de rest van m'n hardware snel genoeg is (i5 2500K, 8GB, HD6950). Zelfs al installeer ik Windows met regelmaat opnieuw. Bovendien heb ik 't idee dat ie fouten maakt en ben nu dan ook aan 't scannen met HD Tune. In hoeverre slijt zo'n schijf? Kan dat ding er binnen 4 jaar merkbaar op achteruit gaan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330656

als je de interne HDD uit elkaar haalt en de schijf zo in je desktop bouwt en aansluit via SATA zal hij idd veel sneller zijn.

SSD's zijn geweldig overigens. Ik heb er zelf spijt van.

Dat ik er niet eerder eentje heb gekocht ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Anoniem: 330656 schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 18:11:
als je de interne HDD uit elkaar haalt en de schijf zo in je desktop bouwt en aansluit via SATA zal hij idd veel sneller zijn.

SSD's zijn geweldig overigens. Ik heb er zelf spijt van.

Dat ik er niet eerder eentje heb gekocht ;-)
externe schijf bedoel je waarschijnlijk.

En die snelheid, dat komt door USB2.0. Maximaal trekt die 480 Mbit/s, haal daar een flink % overhead vanaf en je zit aan 30MB/s ongeveer.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330656

M2M schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 18:14:
[...]

externe schijf bedoel je waarschijnlijk.

En die snelheid, dat komt door USB2.0. Maximaal trekt die 480 Mbit/s, haal daar een flink % overhead vanaf en je zit aan 30MB/s ongeveer.
Inderdaad. Even vertypt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Anoniem: 256912 schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 18:07:
M'n huidige schijf is niet vooruit te branden. Games laden, programma's opstarten etc. duurt erg lang, zelfs langer dan andere PCs met HDDs terwijl de rest van m'n hardware snel genoeg is (i5 2500K, 8GB, HD6950). Zelfs al installeer ik Windows met regelmaat opnieuw. Bovendien heb ik 't idee dat ie fouten maakt en ben nu dan ook aan 't scannen met HD Tune. In hoeverre slijt zo'n schijf? Kan dat ding er binnen 4 jaar merkbaar op achteruit gaan? :?
Wat betreft de snelheid van je externe schijf wanneer je die aan een interne s-ata controller hangt kan ik je nu al zeggen dat die zeker een heel stuk sneller zal gaan werken. Zoals al geschreven is de USB 2.0 controller degene die je externe harddisk doet vertragen.

Persoonlijk vind ik 4 jaar voor een harddisk die als OS disk gebruikt word al best wel lang en die kunnen dus inderdaad zeker behoorlijk achteruit gaan. Vergeet niet dat een harddisk een mechanisch onderdeel is en je vanzelf dan wel kan bedenken dat dit kan slijten.

Als een harddisk na die tijd dan ook maar 1 foutje rapporteerd in HD Tune kan je hem het beste meteen eruit halen en weggooien. Je kan hier ook verder niks aan herstellen ondanks dat Windows dat wel telkens nog probeert maar dat zorgt alleen maar voor vertragingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256912

Topicstarter
Ik heb ook last van talloze vage problemen alsof iemand met een naald op m'n schijf plekken aantikt waar dan een inimini stukje data verdwijnt en dat terwijl ik elk stuk hardware al een keer vervangen heb (op de hardeschijf na dan). Die error scan heb ik even moeten onderbreken die komt later nog. In hoeverre is er aan de 'Health' tab af te zien hoe 't ervoor staat met de schijf?

Afbeeldingslocatie: http://i1207.photobucket.com/albums/bb464/QuakeFX/Forum/HDTune_Health_WDC_WD6400AAKS-00A7B0.png

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 256912 op 08-12-2012 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:51
SMART ziet er goed uit (zeer snel te zien aan Health Status: Ok, maar ook voor de rest geen Realloceted Events of Sectors, of Pending Sectors).

Alleen is het wel te zien dat hij redelijk oud is, 15146 uur draaiende staat gelijk aan 631 dagen 24u/24. Oftewel, je harde schijf heeft 4 jaar lang 12u per dag tegen 7200tpm (120 toeren per seconde, oftewel 55 miljoen rondjes in totaal!) gewerkt. Een aardige prestatie vind ik persoonlijk ;)

De technieken staan uiteraard niet stil, een recente 1TB Blue schijf haalt 155MBps op Sata.
Dus hoewel de schijf het nog steeds goed doet na 55 miljoen rondjes, denk ik dat je best een nieuwe schijf haalt en deze inzet als reserveschijf of voor backups op te parkeren.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Pagina: 1