Interactieve tv kpn en powerlan

Pagina: 1
Acties:

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:17
Mijn schoonouders is in een winkel van kpn verteld dat indien de tv (decoders) via powerlan aangesloten worden dat het internet dan niet meer via powerlan kan. Dat zou dan persé via wifi moeten lopen.

Nu zijn de dozen al binnen en heb ik even in de dozen+handleiding gekeken. Wat mij opviel is dat (in tegenstelling tot de oude experia box) er geen ethernet poorten met TV zijn gemarkeerd. Volgens de handleiding maakt het ook niet uit in welke LAN poort de decoder wordt ingeplugd.

Wel wordt er melding gemaakt dat om meerdere tv's aan te sluiten er een splitter gebruikt moet worden.

Dit is een beetje tegenstrijdig (als het geen speciale tv poort is waarom dan splitten).

Kan ik gewoon één poort van de experiabox op een powerlan aansluiten en vervolgens zowel 2 decoders als een pc aansluiten of gaat dat inderdaad niet?

Zelf helaas geen ervaring hiermee (ziggo).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat gaat inderdaad niet zomaar. Die experiabox heeft wel degelijk een tv-poort, alleen wijst 'ie die toe aan de hand van wat je aansluit. Als jij één groot powerlannetwerk hebt met al je apparaten gaat dat dus mis.

Maar als jij kunt zorgen voor meerdere netwerken over de powerlan (afaik moet dat kunnen met verschillende netwerksleutels ofzo, geen ervaring mee) moet 't lukken. Weet wel niet in hoeverre dat elkaar in de weg zit, echter.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• sdk1985
Hmm dat is wel vervelend. Heb wel van gehoord dat je meerdere merken kunt combineren maar niet dat je kunt scheiden. Dat wordt googlen of is er toevallig iemand die dit operaitoneel heeft gekregen?

Adapters moeten nog gekocht worden. Ik was van plan de Netgear XBVA5004 aan te raden (ivm test op Hwi).

Huidige situatie is een 80mbit setje die dan vervangen wordt voor een 500mbps model.
edit:
quote: Rieverst
Het is sowieso mogelijk de adapters op te nemen in hun eigen "netwerk". De adapters hebben een soort ssid, die moet dan voor elk adapter paar uniek zijn. Je loopt wel de kans dat de totale doorvoer snelheid af neemt
En het schijnt powerline ipv powerlan te zijn :+ wist ik niet.

[ Voor 59% gewijzigd door sdk1985 op 08-12-2012 14:51 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:53

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik las net in een ander topic dat KPN gebruik maakt van vlan's. Is dat voor de tv ook van toepassing? Dan zou je eventueel achter de powerlan adapter een vlan switch kunnen plaatsen die de signalen weer uit elkaar trekt kunnen plaatsen? (gewoon kabels trekken is waarschijnlijk goedkoper..).

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
sdk1985 schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 13:55:
Kan ik gewoon één poort van de experiabox op een powerlan aansluiten en vervolgens zowel 2 decoders als een pc aansluiten
Uit ervaring: dat werkt probleemloos! Eén powerline adapter aan het modem, en meerdere settopboxes en computers via individuele powerline adapters.

TV loopt over een virtueel VLAN. En powerline adapters zijn VLAN capable. :)

De tegenwoordige Experiaboxen hebben geen specifieke TV poort meer. Elke poort werkt, zelfs naast elkaar.

Wat betreft die 'splitter': daarmee bedoelen ze een switch met VLAN ondersteuning. Vergeet die maar. Die is alleen nodig als je kabels gaat trekken voor meerdere settopboxes en nog een oude Experiabox hebt met slechts één specifieke TV poort.

Jammer dat KPN verkeerd voorlicht.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dav1d schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 14:52:
[...]

Uit ervaring: dat werkt probleemloos! Eén powerline adapter aan het modem, en meerdere settopboxes en computers via individuele powerline adapters.

Zet het ding vlan tags richting de decoders dan?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik zou persoonlijk de powerlan opties van KPN eerst eens goed uittesten.... Het gaat òf goed, of het gaat mis en ze komt in een drama terecht van resets moeten doen van alle onderdelen als het er weer eens uitligt. We hebben het hier in een aantal panden gehad, en veel trammelant gehad. Verdict van verschillende monteurs: werkzaamheid hangt soms af van de leeftijd en techniek van het stroomnet in het huis.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• sdk1985
Dav1d schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 14:52:
[...]

De tegenwoordige Experiaboxen hebben geen specifieke TV poort meer. Elke poort werkt, zelfs naast elkaar.

Wat betreft die 'splitter': daarmee bedoelen ze een switch met VLAN ondersteuning. Vergeet die maar. Die is alleen nodig als je kabels gaat trekken voor meerdere settopboxes en nog een oude Experiabox hebt met slechts één specifieke TV poort.

Jammer dat KPN verkeerd voorlicht.
Moet ik dan niet 2x een vlan switch plaatsen? één ervoor en één erna?

Snap anders niet zo goed hoe de powerlan aan zowel een internet als een tv signaal komt als die poort in de experiabox "automatisch gaat. Geen devolo powerlan.

@Virtuoozoo
Zou de monteur die bij hebben dan want er zijn 3 dozen binnen gekomen (voor aanstaande vrijdag). Twee keer een decoder en één experia box.

ps situatie:
Experiabox staat boven (telefoon komt binnen in de slaapkamer ipv meterkast) daar staat ook één tv. Die decoder kan dus direct via een poort. Geen powerlan nodig.

Twee keer twee adapters wordt een probleem met beschikbare stopcontacten in die slaapkamer.

Volgende decoder staat in de woonkamer>powerlan nodig (bekabeling niet echt een optie).
Eerste pc staat 2 kamers verderop, liefst powerlan
Tweede pc staat op zolder powerlan nodig (anders wordt het wifi).

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 08-12-2012 15:09 ]

• Dav1d
  • Niet online
sdk1985 schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 15:05:
Moet ik dan niet 2x een vlan switch plaatsen? één ervoor en één erna?
Nee! Alleen powerline adapters, trust me.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
sdk1985 schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 15:05:
[...]

Zou de monteur die bij hebben dan want er zijn 3 dozen binnen gekomen (voor aanstaande vrijdag). Twee keer een decoder en één experia box.

ps situatie:
Experiabox staat boven (telefoon komt binnen in de slaapkamer ipv meterkast) daar staat ook één tv. Die decoder kan dus direct via een poort. Geen powerlan nodig.

Twee keer twee adapters wordt een probleem met beschikbare stopcontacten in die slaapkamer.

Volgende decoder staat in de woonkamer>powerlan nodig (bekabeling niet echt een optie).
Eerste pc staat 2 kamers verderop, liefst powerlan
Tweede pc staat op zolder powerlan nodig (anders wordt het wifi).
Nee, ik vrees dat het een kwestie is van installatie doen, of laten doen, en dan uittesten. En indien het niet voldoet, dan het verwijderen en terugbrengen. Inderdaad, geen gelukkige uitdaging.

Je zou inderdaad het kunnen proberen bij de monteur, mijn ervaringen waren echter dat de installatie allemaal prima ging maar dat de problematiek pas later kwam. Als ik het me goed herinner trouwens heeft de KPN inmiddels ook een systeem voor interactieve TV zonder die powerlan kastjes, dat staat me echter nog slechts vaag bij.

Btw, bekabeling is vaak makkelijker aan te leggen dan men denkt. Vaak is het mogelijk om een kabel door te trekken via bestaande sleuven en pijpen (in & uit via de stopcontacten, vervangen wel van wandcontactdoos standaard naar een met een lan poortje). Wel een kabeltrekker nodig.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• sdk1985
Dav1d schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 15:10:
[...]

Nee! Alleen powerline adapters, trust me.
Ik ben degene die het moet gaan doen. Zou je het een beetje willen uitleggen?

Zover ik het nu heb begrepen:
Port1>powerlan1
powerlan2>vlan switch>decoder tv
powerlan3>pc
powerlan4>pc

port2>decover tv2 (kabeltje)

Zie bijvoorbeeld deze switch
pricewatch: Netgear Prosafe GS105E

Wat moet ik dan in de experia box/switch instellen?

• Dav1d
  • Niet online
Tuurlijk.

Slaapkamer waar de Experiabox staat:
Eén powerline adapter in een willekeurige poort.
Decoder in die slaapkamer rechtstreeks in een willekeurige poort.

De decoder in de woonkamer aan een powerline adapter.
Eerste PC aan een powerline adapter.
Tweede PC op zolder ook aan een powerline adapter.

Dus een 4 powerline adapters heb je genoeg. Geen switch whatsoever.

• sdk1985
Dav1d schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 15:19:
Tuurlijk.

Slaapkamer waar de Experiabox staat:
Eén powerline adapter in een willekeurige poort.
Decoder in die slaapkamer rechtstreeks in een willekeurige poort.

De decoder in de woonkamer aan een powerline adapter.
Eerste PC aan een powerline adapter.
Tweede PC op zolder ook aan een powerline adapter.

Dus een 4 powerline adapters heb je genoeg. Geen switch whatsoever.
Bedankt, dat is makkelijk... Nog iets bijzonders in de experiabox instellen?

@Virtuozzo
Kabeltrekken zelf weleens geprobeerd probleem toen was bij mij het probleem dat er ergens een belachelijke hoek zat (minstens 135 graden) en je het kon proberen tot je een ons weeg. Bovendien begint die kabel te smelten als je er te veel aan trekt. Meetrekken aan de originele draad durfde ik niet aan. Zou eigenlijk niet weten wat het kost om het te laten doen maar die monteurs kunnen waarschijnlijk ook niet toveren :+ .

[ Voor 27% gewijzigd door sdk1985 op 08-12-2012 15:45 ]

• Dav1d
  • Niet online
Als ik jou was, zou ik twee ZyXEL PLA4201 500Mbps kitjes kopen bij Reichelt, € 32,95 per set.
Dan ben je incl. € 6,95 verzendkosten klaar voor € 72,85 :)

• sdk1985
Bedankt voor de informatie. Alles is ondertussen geinstalleerd. Werkte inderdaad gewoon zonder (vlan) switch.

Wat een rommeltje bij KPN. In de KPN winkel waren mijn schoonouders opgescheept met 2 wifi sticks a 40 euro omdat powerlan niet voor zowel tv als pc zou werken en bovendien de bestaande powerlan set van 2 niet compatibel zou zijn.

Zelf nog klantenservice gebeld om te checken of KPN nu wel of geen powerlan levert. Ordernummer doorgegeven, nee meneer staan er niet bij. Kost 80 euro nogwat.

Blijkt uiteindelijk dat de monteur er 4 bij heeft en een bestaande (sweex) powerlan adapter gewoon compatible is.

Bovendien kunnen inderdaad zowel de TV als de pc's op dezelfde set powerlan worden aangesloten zonder bijzondere instellingen.

USB sticks had ik al terug laten brengen (ahv verhaal hier leken mij die overbodig), bestelde powerlan kunnen ook weer terug 8)7 .

Komt er dus op neer dat zowel de KPN winkel, de service afdeling als de handleiding van kpn onjuiste informatie verspreiden.

[ Voor 23% gewijzigd door sdk1985 op 17-12-2012 13:38 ]

Pagina: 1