Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-02-2023
Gisteravond is er dus een glas wijn over mij Toshiba Satellite L650-170 gemorst (vol glas).
Meteen de boel op z'n kop gehouden stroomkabel en accu eruit getrokken.

Vanochtend laptop weer aangezet geen problemen met opstarten alleen zodra ik in windows was sloeg die op hol alsof alle knoppen tegelijk ingedrukt werden. Compleet geen controle meer over het apparaat dus.

Nu heb ik dus zoals hier ( http://pcpart.wordpress.c...e-toshiba-satellite-l600/ ) beschreven staat de laptop deels uit elkaar gehaald. Zaten wat resten bij het harde schijf gedeelte en de dvd-speler. Verder niets kunnen vinden behalve direct onder het toetsenbord. Mobo zag er voor zover ik kon zien wel gewoon schoon uit.

Nu heb ik dus het bordje maar enig idee hoe ik die schoon kan krijgen ? Direct onder de kraan lijkt me niet echt handig... badje met pure alcohol mischien of zou dat nog meer kwaad doen ?

Dus als iemand hier ervaring mee heeft laat het snel horen! Want mijn vriendin heeft hem wel nodig om mee te nemen naar school.

Alvast bedankt,
Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Toestenbord in de vaatwasser doen en daarna 15min bij 60 grad in de oven? anders heb je mogelijk goedkoop een nieuwe by : http://www.replacedirect.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
He thanks voor je reactie. Ik heb het zojuist geprobeerd met pure alcohol. Gewoon met een plantenspuit erop gespoten zegmaar. Nu kwestie van verdampen en drogen. Maar vaatwasser of oven ? Klinkt mij vrij riskant. Btw mijn combi oventje kan niet op 60 graden... minimaal 180 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:47
Het hele ding moet schoongemaakt worden, dus ook tussen de onderdelen (incl ic's, connectors etc) en het moederbord. Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat eea schoon leek maar dat het apparaat na een half jaar alsnog de geest gaf. Alcohol of isopropyl zou geen probleem moeten zijn, alles zo grondig mogelijk reinigen, harddisk en cd speler zou ik echter niet onderdompelen, als daar wijn aanzit bij voorkeur print voorzichtig loshalen en die wassen. De laptop NIET aanzetten en of accu erin laten zitten zolang je niet zeker weet of er nog wijnresten inzitten: verbindingen lossen echt letterlijk in korte tijd op als er spanning op staat. Uiteraard ook de alcohol/isopropyl goed laten verdampen voordat je e.e.a. weer aanzet ;)
edit: Oven zou ik niet doen, gewoon op de radiator leggen eventueel.

[ Voor 4% gewijzigd door base_ op 08-12-2012 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
base_ schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 16:47:
Het hele ding moet schoongemaakt worden, dus ook tussen de onderdelen (incl ic's, connectors etc) en het moederbord. Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat eea schoon leek maar dat het apparaat na een half jaar alsnog de geest gaf. Alcohol of isopropyl zou geen probleem moeten zijn, alles zo grondig mogelijk reinigen, harddisk en cd speler zou ik echter niet onderdompelen, als daar wijn aanzit bij voorkeur print voorzichtig loshalen en die wassen. De laptop NIET aanzetten en of accu erin laten zitten zolang je niet zeker weet of er nog wijnresten inzitten: verbindingen lossen echt letterlijk in korte tijd op als er spanning op staat. Uiteraard ook de alcohol/isopropyl goed laten verdampen voordat je e.e.a. weer aanzet ;)
Gelukkig droogt wijn erg snel op. Maar had hem uit elkaar gehaald en er zat een laagje op de plastic omhulsen van de HDD (thank god dat het erop zat) en de cd speler had het op de behuizing zitten. Dus naar mijn weten is er verder niets nat geworden. Btw de Toshiba op de foto verschild van die van mij. Mijne heeft amper openingen onder het toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:47
Die "opgedroogde" wijn op pcb/onderdelen/verbindingen moet je er ook wel afhalen, die gaat op langere termijn ook de verbindingen wegvreten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
Ik zal er trouwens even wat foto's toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
Afbeeldingslocatie: http://i1296.photobucket.com/albums/ag5/Thijs_Btk/DSC_0179.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1296.photobucket.com/albums/ag5/Thijs_Btk/DSC_0180.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1296.photobucket.com/albums/ag5/Thijs_Btk/DSC_0181.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
base_ schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 16:53:
Die "opgedroogde" wijn op pcb/onderdelen/verbindingen moet je er ook wel afhalen, die gaat op langere termijn ook de verbindingen wegvreten .
Zo aggressief kan een wijntje toch niet zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:57
paupersrevenge schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 13:33:
Gisteravond is er dus een glas wijn over mij Toshiba Satellite L650-170 gemorst (vol glas).
Meteen de boel op z'n kop gehouden stroomkabel en accu eruit getrokken.

Vanochtend laptop weer aangezet geen problemen met opstarten alleen zodra ik in windows was sloeg die op hol alsof alle knoppen tegelijk ingedrukt werden. Compleet geen controle meer over het apparaat dus.

Nu heb ik dus zoals hier ( http://pcpart.wordpress.c...e-toshiba-satellite-l600/ ) beschreven staat de laptop deels uit elkaar gehaald. Zaten wat resten bij het harde schijf gedeelte en de dvd-speler. Verder niets kunnen vinden behalve direct onder het toetsenbord. Mobo zag er voor zover ik kon zien wel gewoon schoon uit.

Nu heb ik dus het bordje maar enig idee hoe ik die schoon kan krijgen ? Direct onder de kraan lijkt me niet echt handig... badje met pure alcohol mischien of zou dat nog meer kwaad doen ?

Dus als iemand hier ervaring mee heeft laat het snel horen! Want mijn vriendin heeft hem wel nodig om mee te nemen naar school.

Alvast bedankt,
Thijs
Mijn eerste tip zou zijn, maak in iedergeval a.s.a.p. een backup van je harddisk zodat je je belangrijke bestanden / foto's etc nog behoud.
Ten tweede, met vocht kun je nooit zeker zijn hoe erg de schade is, het kan zijn dat hij het straks een maand prima doet en ineens niet meer opstart.. Je zou je kunnen afvragen of je het niet beter aan de verzekering kunt opgeven..
Derde, probeer gerust de bovenstaande oplossingen maar zie het meer als een hobby projectje dan een betrouwbare oplossing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
Dat begrijp ik. En als het goed is dekt mijn verzekering dit soort dingen ook. Maar probeer het graag zelf eerst te verhelpen natuurlijk. En wat betreft backups. Tja hij werkt nog wel maar mijn vriendin heeft wel al haar school bestanden etc erop staan. Daar hebben wij nog geen backups van. En aangezien met het toetsenbord aangesloten hij van alles uit zichzelf ging doen heb ik nog een vraag. Zou ik mijn laptop kunnen starten zonder het toetsenbord ? Dat ik er gewoon een USB toetsenbord op aansluit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

paupersrevenge schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 17:15:
Dat begrijp ik. En als het goed is dekt mijn verzekering dit soort dingen ook. Maar probeer het graag zelf eerst te verhelpen natuurlijk. En wat betreft backups. Tja hij werkt nog wel maar mijn vriendin heeft wel al haar school bestanden etc erop staan. Daar hebben wij nog geen backups van. En aangezien met het toetsenbord aangesloten hij van alles uit zichzelf ging doen heb ik nog een vraag. Zou ik mijn laptop kunnen starten zonder het toetsenbord ? Dat ik er gewoon een USB toetsenbord op aansluit ?
Met alleen een USB toetsenbord zou dat geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
Ja twijfel een beetje. Niet dat er straks een fout komt in het mobo omdat er ineens geen toetsenbord op aangesloten is. Maar ik denk dat ik binnen een uur de gok ga wagen. Hij zal ondertussen wel droog moeten zijn. Keep ya posted :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
Aangesloten en gestart. Meteen start
up normal of recovery. toetsenbord reageerde niet. USB toetsenbord erop gezet en repair aangeklikt. Keiharde piepen uit de speakers. Ergens zit het nog niet goed dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
Laptop nu recovery aan het draaien ZONDER zijn eigen toetsenbord. De schijf maakt wel een vreemd geluid moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
Hmm hij blijft maar attempting repairs.... hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480250

Volgensmij is je harde schijf gefrituurd als het een tik geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
Hij tikt niet. Meer een krassent geluid alsof die ernstig aan het zoeken is. Maar met eigen toetsenbord meteen afgelopen. Nu draai ik zonder en probeer hem te herstarten om mijn files te kopieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
Oke zit nu IN windows en ga direct mijn bestanden kopieren. Probeer straks nog een keer met het standaard toetsenbord en recovery. Maar ben eigenlijk bang dat het toetsenbord overleden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
Oke alles geprobeerd. Moment dat ik het toetsenbord aansluit begint die met piepen. Kan de bios niet in of windows starten. Zonder lukt wel icm een USB toetsenbord. Wat nu ? Nieuw toetsenbordje aanschaffen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

inderdaad nieuw toetsenbord kopen (of voortaan altijd USB tobo gebruiken)
let goed op dat je de juiste koopt, anders zit je straks met eentje voor een ander model die te klein/te groot is, verkeerde schroefgaten heeft of een verkeerde connector

edit volgende keer trouwens je laatste post in plaats van quadra en triple posts te plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
Ik zal er op letten. Had al een link gehad voor repair parts van een tweaker. en een USB tobo meezeulen is not done. tenminste niet voor mijn vriendin. Wel erg jammer. Maarja dit heb je met kittens in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
Trouwens die connectors hoe herken ik het verschil want die dingen zijn bijzonden klein en fragiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrov4rt
Eindelijk een nieuw toetsenbordje kunnen bestellen. Probleem opgelost! Thanks voor de hulp :)

[ Voor 62% gewijzigd door Catrov4rt op 10-01-2013 18:28 ]

Pagina: 1