Toon posts:

Wifi versterker/repeater/antenne...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn dochter woont sinds kort in een studentenwoning, op de bovenste verdieping. Er is draadloos internet alleen is het bereik niet zo goed: ff op Facebook kijken op haar laptop gaat wel maar video streamen absoluut niet. En dat is nou juist wat ze het liefste doet...

Ik zit dus te denken aan een wifi versterker of repeater of antenne, alleen heeft ze geen toegang tot het modem/router beneden (we weten nog geeneens wat voor type het is), dus ze moet iets hebben dat ze gewoon op haar kamer kan zetten zonder dat ze iets hoeft in te stellen op het modem/router. Of heb je ALTIJD eerst toegang tot de router nodig, al is het alleen al voor codes of zo...? Het enige wat ze heeft is het wacthwoord van het netwerk...

Als het op zich zou kunnen, wat is dan de beste optie? Een los apparaat dat het signaal doorgeeft en/of versterkt? Of een of ander ding dat je moet aansluiten op je laptop? Er zijn zoveel verschillende opties en apparaten dat ik door de bomen het bos niet meer zie...

• Thoughtless
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-11 21:10
Een repeater is een mogelijke optie maar zou ik persoonlijk niet voor gaan, het vertraagt het netwerk.
De plaatsing van de wifi router kan nog veel schelen is deze in de meterkast geplaatst, op de eerste verdieping of begane grond bijvoorbeeld... (meterkast is af te raden :/ )

De makkelijkste en snelste manier is denk ik een externe usb wifi adapter aan te schaffen met een degelijke afneembare antenne dus niet 1 met een antenne geïntegreerd in de stick.

Zelf heb ik een los adaptertje van het merk engenius waar ik zeker wel over te spreken ben, die heeft mij in soortgelijke situaties goed geholpen :)
Maar voordat je tot aanschaf van een adapter gaat, zou ik eerst kijken of de problemen verholpen zijn als je dichter bij de router gaat staan.

Nog een optie is om het bij de huurbaas neer te gooien die moet namelijk gewoon zorgen dat het functioneert als het bij de huurprijs zit inbegrepen.

Verwijderd

Topicstarter
Thoughtless schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 17:05:
De makkelijkste en snelste manier is denk ik een externe usb wifi adapter aan te schaffen met een degelijke afneembare antenne dus niet 1 met een antenne geïntegreerd in de stick.
Ja, ik ga sowieso ff contact opnemen met de huurbaas, maar wat betreft die externe usb wifi adapter: bedoel je daarmee een universeel geval of moet je zoiets kopen bijpassend bij het modem en moet er dan ook iets in dat modem geklikt worden? Of is het echt aansluiten op je eigen laptop en dan werkt het? Ik zal eens kijken naar de merk engenius: nooit van gehoord...!

EDIT
Ok, ik vind deze: Senao EnGenius EUB-9603H High Power 500mW Wireless-N USB Wlan Adapter 150Mbps op deze site. Lijkt me een geval van aansluiten op de laptop en de ontvangst is gewoon stukken beter zonder dat je het modem of de router hoeft 'aan te raken'...! Klopda?

Alleen zag ik ergens op een site staan dat je een vergunning moet aanvragen voor als je de volle sterkte van 500 mW gaat gebruiken...? Je mag niet zomaar hoger gaan dan 100 mW...? Klopda?

EDIT 2
Wat speurwerk op dit forum naar bovenstaande adapter leverde op dat 100 mW de officiele max is in de EU. Ik las ook dat die apparaten by default op 100 mW staan en mocht dat niet zo zijn, dat je dat alsnog zo kan instellen. Dus het lijkt me op zich een goede oplossing voor ons probleem... Ik ga alsnog de huisbaas bellen maar ik denk niet dat hij voor mijn dochter dat modem op een andere verdieping gaat zetten.

Het is ook ff opletten dat mijn dochter niet alle bandbreedte wegkaapt bij de medehuisbewoners, wat het geval lijkt te zijn als je richting de 500 mW gaat.

Zou alsnog graag wat reacties krijgen van mensen die in een soortgelijke situatie zitten/zaten en het opgelost hebben met een vergelijkbare adapter ZONDER de andere bewoners te benadelen!

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2012 20:40 ]

Verwijderd

Je kan ook voorstellen, dat hij (of jij) een UTP kabeltje naar boven trekt. En dan zij daar een AP (Access Point) ophangen, of gewoon de kabel in de PC stoppen.

Dat werkt het beste.

• Thoughtless
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-11 21:10
Klopt kabel werkt natuurlijk altijd het beste ;)

Maar om even op de EU norm van 100mW max. terug te komen daar moet je je eigenlijk niet echt druk om maken. Het feit dat de voorgestelde usb adapter meer als de norm kan zenden werkt alleen maar in je voordeel het access point zal jouw signaal gewoon harder "horen" dan de andere signalen op soortgelijke afstand. Je kan een vergelijkend effect bewerkstelligen door dichter bij het access point te gaan staan, het signaal wordt dan harder.

Een usb wifi adapter is gewoon aansluiten op de laptop en met die adapter verbinding maken met het betreffende wifi netwerk, allicht dat je de interne wifi adapter tijdelijk moet uitschakelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, duidelijk, bedankt! :)
Pagina: 1