De laatste tijd raakt steeds vaker de bios van mijn moederbord corrupt, zonder dat ik een aanwijsbare reden hiervoor kan vinden. Zodra dit gebeurd zijn alle instellingen weer op standaard ingesteld en is de bios teruggezet naar versie F5.
Wel lees ik via google dat er meerdere mensen tegen dit probleem aanlopen bij een aantal gigabyte moederborden en heb ook al de nodige (voorgestelde) zaken geprobeerd om het opgelost te krijgen.
- Firmware drivers F6 tot F13 geprobeerd.
* Geen resultaat, wel lijkt het euvel vaker bij F7+ voor te komen
- Geheugen testen met memtest
* Geen fouten ontdekt
- Geheugen ipv 1600Mhz op 1333Mhz (XMP uit of aan)
* Geen resultaat
- IDE of AHCI
* Geen resultaat
- Instellingen standaard laten staan
* Geen resultaat
- Externe Videokaart eruit
* Geen resultaat
De enige aanpassingen die ik heb gedaan voordat het probleem ontstond is in het Bios XMP en AHCI activeren.
Het lastige vind ik, dat ik nergens een log heb waarin staat wat het euvel veroorzaakt en het dus maar giswerk blijft, wat er nu aan de hand is.
Iemand nog ideeen?
Overigens ook bij BIOS versie F5 met standaart instellingen raakt hij ergens door corrupt.
Wel lees ik via google dat er meerdere mensen tegen dit probleem aanlopen bij een aantal gigabyte moederborden en heb ook al de nodige (voorgestelde) zaken geprobeerd om het opgelost te krijgen.
- Firmware drivers F6 tot F13 geprobeerd.
* Geen resultaat, wel lijkt het euvel vaker bij F7+ voor te komen
- Geheugen testen met memtest
* Geen fouten ontdekt
- Geheugen ipv 1600Mhz op 1333Mhz (XMP uit of aan)
* Geen resultaat
- IDE of AHCI
* Geen resultaat
- Instellingen standaard laten staan
* Geen resultaat
- Externe Videokaart eruit
* Geen resultaat
De enige aanpassingen die ik heb gedaan voordat het probleem ontstond is in het Bios XMP en AHCI activeren.
Het lastige vind ik, dat ik nergens een log heb waarin staat wat het euvel veroorzaakt en het dus maar giswerk blijft, wat er nu aan de hand is.
Iemand nog ideeen?
Overigens ook bij BIOS versie F5 met standaart instellingen raakt hij ergens door corrupt.
[ Voor 4% gewijzigd door Slaiter op 08-12-2012 10:48 ]