GA-Z77M-D3H (rev. 1.0) bios regelmatig corrupt.

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
De laatste tijd raakt steeds vaker de bios van mijn moederbord corrupt, zonder dat ik een aanwijsbare reden hiervoor kan vinden. Zodra dit gebeurd zijn alle instellingen weer op standaard ingesteld en is de bios teruggezet naar versie F5.

Wel lees ik via google dat er meerdere mensen tegen dit probleem aanlopen bij een aantal gigabyte moederborden en heb ook al de nodige (voorgestelde) zaken geprobeerd om het opgelost te krijgen.

- Firmware drivers F6 tot F13 geprobeerd.
* Geen resultaat, wel lijkt het euvel vaker bij F7+ voor te komen

- Geheugen testen met memtest
* Geen fouten ontdekt

- Geheugen ipv 1600Mhz op 1333Mhz (XMP uit of aan)
* Geen resultaat

- IDE of AHCI
* Geen resultaat

- Instellingen standaard laten staan
* Geen resultaat

- Externe Videokaart eruit
* Geen resultaat

De enige aanpassingen die ik heb gedaan voordat het probleem ontstond is in het Bios XMP en AHCI activeren.

Het lastige vind ik, dat ik nergens een log heb waarin staat wat het euvel veroorzaakt en het dus maar giswerk blijft, wat er nu aan de hand is.

Iemand nog ideeen?

Overigens ook bij BIOS versie F5 met standaart instellingen raakt hij ergens door corrupt.

[ Voor 4% gewijzigd door Slaiter op 08-12-2012 10:48 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:55
-Pc geaard, indien niet , leg een verleng kabel met randaarde en test.
-Batterij in moederbord vernieuwen.
-Misschien door hardware, heb je nieuwe hardware aangesloten, of verwijder zoveel mogelijk hardware en probeer opnieuw.
-Misschien de voeding, leen er een om te testen.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
als meerdere mensen dit hebben, is er dan geen reactie van Gigabyte zelf?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Of de pc nu wel of niet met randaarde aangesloten is lijkt mij niet echt met dit probleem te maken te hebben en eerder denk ik aan een slechte bios batterij. Ik zou gewoon eens die cel vernieuwen en kijken wat het resultaat ervan is want misschien levert die batterij foute spanning of helemaal niets.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
lijkt mij vreemd hoor
als de batterij leeg is, zijn je instellingen misschien wel weg, maar het lijkt mij niet dat het bios zelf er corrupt van wordt

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-02 16:38
Hebben de meeste Gigabyte moederborden geen removable bios chip. Het kan zijn dat je bios chip zelf beetje best wel kapot is. Als het een removable chip is. dan kan je een nieuwe krijgen via Gigabyte en met een klemmetje de oude eruit halen. De nieuwe kan je dan gewoon terug klemmen.

Ik gebruikte jaren geleden veel gigabyte en alle borden die had hadden die functie.

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-02 16:38
Hebben de meeste Gigabyte moederborden geen removable bios chip. Het kan zijn dat je bios chip zelf beetje best wel kapot is. Als het een removable chip is. dan kan je een nieuwe krijgen via Gigabyte en met een klemmetje de oude eruit halen. De nieuwe kan je dan gewoon terug klemmen.

Ik gebruikte jaren geleden veel gigabyte en alle borden die had hadden die funcie.

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

• computer1_up
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-01 23:08
Jouw mobo heeft Dual BIOS, dus je kunt er snel genoeg erachter komen of het aan de chip ligt of aan de batterij. Zou op het mobo ergens een jumper of iets dergelijks moeten zitten die je laat switchen.

Did you try turning it off and on again?

Pagina: 1