[OpenBSD] Programma in console besturen vanuit terminal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djohn_croot
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 20:01

djohn_croot

Did you mean 'recursion?'

Topicstarter
Ik probeer een manier te vinden om mplayer, dat ik heb gestart in de console (na drukken op Ctrl+Alt+F1 bijv.) te besturen (geluid zachter bijv.) vanuit KDE in de terminal. Gezocht op Google en in man pagina's voor tty, ttys, getty en ttyname.

Is er een manier om het draaiende programma zichtbaar te maken in de terminal? Ik heb de man-pagina van tmux bekeken, dat lijkt veel te kunnen, maar ik zie geen mogelijkheid om een bepaalde tty te openen (ik wil ttyC0 zien in dit geval).

OpenBSD + zsh + cwm + tmux + Model M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:44
Via het slave protocal kan je mplayer besturen op de cli:

http://www.mplayerhq.hu/DOCS/tech/slave.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:58

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Het screen commando laat je toe terminal sessies 'mee te nemen' naar een andere terminal. Je kunt dan op een terminal screen starten daarin mplayer starten, en dan X11 starten en daar vanuit de KDE-terminal je screen sessie overnemen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-07 14:48
tmux (genoemd in TS) doet dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-07 13:30

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik ken tmux niet, maar als het op screen lijkt dan heb je het denk ik verkeerd begrepen.
Screen (tmux?) is niet om een bestaande terminal over te nemen. Het maakt een nieuwe (virtuele) terminal-sessie voor je aan. Daarop draai je je applicatie. Vervolgens kun je die virtuele terminal elders overnemen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djohn_croot

djohn_croot

Topicstarter
Dank voor jullie bijdragen, maar ik kan nog geen bevredigende oplossing vinden. De oplossing van Wolf87 geldt alleen voor mplayer en ik zoek eigenlijk iets dat werkt voor een willekeurige terminal- of consolesessie waarin een interactief programma draait. screen en tmux zouden ongeveer hetzelfde moeten kunnen (screen is standaard niet aanwezig in OpenBSD), maar een console-sessie "overnemen" (ook als je die start in tmux) lukt mij nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:58

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Toch is het niet zo moeilijk.

inloggen op /dev/tty0
type 'screen'
type 'mutt'

type control-a control-d (control-d voor Detach)

Je krijgt nu de console terug

start X
start terminal

type 'screen -r -d' en daar is je mutt weer.

Je hoeft screen niet per sé af te sluiten, als je op een andere sessie X start kun je met screen -r -d ook de sessie terugpakken zonder hem af te sluiten.

Werkt dus ook goed als je op je thuis computer een sessie in screen hebt draaien en je raakt de verbinding kwijt, dan blijven je programma's e.d. gewoon werken en kun je de sessie na het weer opbouwen van de verbinding gewoon terug pakken.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djohn_croot

djohn_croot

Topicstarter
Ach is het zo simpel. Dit werkt idd. Ik heb screen geinstalleerd en dat werkt (als je tenminste dezelfde gebruiker bent). Dank!

Pagina: 1