Verhoogde GPU fan activiteit + temperatuur

Pagina: 1
Acties:

• Sk313t0r
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-11-2025
Allen,

Sinds een kleine maand valt het op dat tijdens het kijken van een video (via VLC Mediaplayer en Media Player Classic, willekeurig formaat) de snelheid van de fan van m'n GPU (Asus EAH4890) van 26% naar +/- 40% schiet. De temperatuur gaat dan van 53 oC naar +/- 61 oC. Dit gebeurd ook als de PC een paar minuten idle is.

Volgende uitgevoerd:

- Fan van CPU vervangen
- Kast stofvrij gemaakt
- Nieuwste drivers geinstalleerd
- Update van VLC en MPC gedaan

Enig idee wat hier de oorzaak van is?

ps: Na het vervangen van de CPU fan heb ik 1.5 dag ongestoord, zonder hogere fan activiteit, filmpjes kunnen kijken via VLC.

Bij voorbaat dank!

Verwijderd

Dit had ik met mijn Nvidia kaart ook. Dit is opgelost door een driver update een maand of 4 geleden. Het is normaal dat de core warmer word tijdens gebruik. .misschien kan je een GPU tweak tooltje gebruiken om de fanspeed kunstmatig te veranderen?

• Sk313t0r
Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 22:41:
Dit had ik met mijn Nvidia kaart ook. Dit is opgelost door een driver update een maand of 4 geleden. Het is normaal dat de core warmer word tijdens gebruik. .misschien kan je een GPU tweak tooltje gebruiken om de fanspeed kunstmatig te veranderen?
Het probleem is dat de temperatuur + snelheid van de fan voorheen nooit hoger werden tijdens het kijken van een filmpje. Als ik de fan op b.v. 30% laat staan, dan stijgt de temperatuur al snel naar 70 oC, iets wat vast niet goed kan zijn

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het lijkt erop alsof de core van de gpu niet meer goed contact maakt met het koelblok. Doe eens een test door tijdens het kijken van een fimpje het koelblok eens aan te raken (niet je hand er lang op houden dus :P).

Als het koelblok nog koel aanvoelt dan moet je deze even opnieuw monteren en gelijk ook even je koelpasta vervangen.

• Sk313t0r
Dat is een goed punt, alleen wordt het lastig om dat te doen, vanwege het feit dat de kaart er zo uitziet:

Afbeeldingslocatie: http://images.bit-tech.net/content_images/2009/06/asus-radeon-hd-4890-voltage-tweak-review/2.jpg

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-02 22:18

Thomg

Aww yiss

Die kan je er gewoon afhalen dacht ik?

[ Voor 23% gewijzigd door Thomg op 09-12-2012 20:50 ]

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Als je die kaart omdraait zul je op het pcb vast een drie of viertal schroefjes zien zitten aan de hoeken/randen... Daar zit je koelblok meestal mee vast. Zit soms een anders gekleurd cirkeltje om die schroefgaten heen, dat zou ik even goed bekijken voor je gaat schroeven.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02-2025
Ik heb dit probleem ook gehad, met een 6850 van Sapphire. Ik geloof dat het een softwarematig probleem is, aangezien het bij mij opgelost was toen ik mijn C:\ formatteerde. Daarvoor had ik mijn drivers al verwijderd (incl. driversweeper) en geüpdate. Het lijkt me dan een registerprobleem, aangezien het weg was toen ik windows geformatteerd had. Wat je nog wel kunt proberen is ULPS uitzetten. Ik denk dat dat best het probleem zou kunnen zijn, omdat je zei dat je temperatuur omhoog ging zodra de kaart een tijdje idle is.
Pagina: 1