Workstation (2d, 3d artist)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-11-2017
Mijn oude kast stamt alweer uit 2008 en is behoorlijk aan vervanging toe. Mijn huidige setup heb ik bij Alternate besteld en was zeer tevreden over hoe het geheel afgeleverd werd, dus vandaar mijn keuze om nu alles daar weer te bestellen via de pc-builder.

Oude build:
Amd phenom quad 4x2.4ghz
4 gb ram (..3,2 want xp)
ati 4580HD

Ik ga de nieuwe setup (professioneel, niet als hobby) gebruiken voor de volgende zaken:
- Photoshop (medium gebruik, geen gigantische panorama's etc.)
- After Effects (2d animatie/rendering)
- Cinema 4d (3d moddeling/animatie/rendering)
- Games

Na heel wat andere workstation topics gelurked te hebben en online reviews afgewogen te hebben, ben ik tot een build gekomen. Het zou echt geweldig zijn als jullie hier even naar zouden willen kijken, mocht ik toch iets verkeerds hebben gekozen, omdat ik niet heel ervaren ben met computers zelf samenstellen. Vandaar dat ik ook bij de pc-builder van Alternate blijf. Ikbenstil heb ik ook bekeken maar leek me toch aan de prijzige kant, daarnaast was bijna iedereen ontevreden over de aftersales, dus dat werd het toch maar niet.

Nieuwe build:
Afbeeldingslocatie: http://oi47.tinypic.com/104001i.jpg

Nog een paar dingen waar ik na wat eigen research op gekomen ben:
- Quadro / Firepro kaarten zijn de hoge prijs in mijn geval niet echt waard, in 3D programma's versnellen ze viewport performance, maar in bijvoorbeeld After Effects is het effect heel beperkt. Voor het daadwerkelijke renderen maakt het ook weinig uit. Ook maak ik bijna nooit gebruik van Adobe Premiere of soortgelijke editing suites. Daarnaast wil ik ook graag fatsoenlijk kunnen gamen, vandaar mijn keuze voor een normale 'consumer' kaart.
- Ghz > Aantal cores bij renderen. Heb de Xeon's bekeken, met name eentje van 8x2.4ghz. Maar heb uiteindelijk de i7 3930k gekozen, 6x3.2ghz, als processor. Zeker als je naar de prijsverschillen kijkt, zijn Xeons echt lastig te verantwoorden. Ik heb overigens cpubenchmark gebruikt voor wat snelle vergelijkingen. Verder schijnt het buiten renderen om fijner te zijn om meer ghz te hebben per core, omdat veel programma's gewoon op 1 core draaien? Of zit ik hier fout?

Nog enige toelichting:
- 2 SSDs, eentje van 256GB als OS schijf en games. Daarnaast nog een 128GB als scratchdisk of gewoon een plek om de sourcefiles van m'n huidige project op te zetten. Als de deadline eenmaal gehaald is gaat de hele projectmap gewoon naar de 'slome' hardeschijf.
- 32GB ram, want After Effects vindt het fijn om tenminste 2GB per core beschikbaar te hebben bij multicore render. Ik las ergens dat je multi threading ook moet meenemen in de berekening, dus 12x2=24GB minimaal. Daarnaast zie ik (helaas) 4k resoluties al aan de horizon verschijnen..
- Antec 1200 v3 behuizing is inderdaad een beetje 'extravagant', maar heb nu een Antec 900 staan waar ik ontzettend tevreden mee ben. De 1200 heeft 3 fans voor, 2 achter en 1 grote bovenop. Als dat de boel niet goed koel houdt weet ik het ook niet meer. Al hadden die lichtjes van mij niet gehoeven.
- De keuze voor een AMD kaart komt een beetje voort uit gewoonte om voor AMD te gaan, de Nvidea lijn heeft CUDA en AMD heeft OpenCL maar aangezien ik daar toch niet heel veel gebruik van zal maken koos ik niet voor het populaire CUDA.

Specifieke vragen:
- Zit ik veilig met de Seasonic 650W voeding? Er zijn heel wat calculators te vinden online maar hoor overal dat die er regelmatig naast zitten..
- 2 SSDs van verschillende merken in dezelfde rig, geeft dat problemen? Misschien een hele domme vraag, maar die dingen zijn echt compleet nieuw voor mij (ze draaien uiteraard niet in RAID).

Is een beetje een wall o' text geworden helaas, met voorbaat dank voor meningen/hulp iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 471672

Als je niet gaat overclocken dan is de processor, voeding en moederbord een overkill. Ik snap het nut niet
om 2 SSDs te kopen als je de ene gebruikt voor games en de OS, wat verstandig is, en de andere voor storage gebruikt. Kun je net zo goed een hdd van 1TB nemen.

Ik adviseer je toch even om hier te kijken: reviews: Desktop Best Buy Guide: editie september 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-07 13:09

amas

Law of Nature: Chaos

Van renderen heb ik niet veel verstand. Dat geef ik eerlijk toe en andere tweakers zullen er vast meer verstand van hebben. Wat ik wel weet is dat er nog het één en ander te verbeteren is aan jouw systeem. (tip: gebruik de pricewatch om lijstjes te maken).

Ten eerste, is de dure 2011 socket en bijbehorende chipset echt noodzakelijk? De CPU is tot daar aan toe, maar een moederbord van tegen €300 is echt heel veel geld. Ik heb even een overzichtelijk lijstje voor je samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 298,95€ 298,95
1MSI H77MA-G43€ 67,60€ 67,60
1Asus Radeon HD7950 DirectCU II Top V2€ 304,30€ 304,30
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 87,90€ 87,90
1Fractal Design Define Mini€ 85,90€ 85,90
1Microsoft Windows 7 Professional (NL OEM 64bit)€ 129,-€ 129,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,71€ 30,71
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 136,-€ 136,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,09€ 16,09
1XFX Pro 550W€ 54,90€ 54,90
1Samsung 830 series 256GB€ 169,90€ 169,90
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 89,83€ 89,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.471,08

Dit scheelt al goed €500! En afgezien van de CPU misschien doet het niet onder voor het systeem dat jij hebt gemaakt. Waar ik je nog wel op wil attenderen is dat de kast een Micro-ATX form factor heeft. Dat is nogal een verschil met de big tower die jij had uitgekozen. Maar ik heb goede ervaringen met deze kast en Fractal Design maakt heel behoorlijke, stille, kasten. Let er ook op dat bij dit moederbord slechts twee SATA-kabels worden meegeleverd. Dus je zult bij Alternate nog twee extra moeten bestellen. Kost €2,50 p.s. ofzo.

Laat maar weten wat je ervan vindt, aangezien er nogal wat is veranderd. :)

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
Anoniem: 471672 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 21:39:
Als je niet gaat overclocken dan is de processor, voeding en moederbord een overkill. Ik snap het nut niet
om 2 SSDs te kopen als je de ene gebruikt voor games en de OS, wat verstandig is, en de andere voor storage gebruikt. Kun je net zo goed een hdd van 1TB nemen.

Ik adviseer je toch even om hier te kijken: reviews: Desktop Best Buy Guide: editie september 2012
Ik zag in veel recente workstations de 3930k terugkomen en ook in de benchmarks stond hij hoog in de lijstjes. Verder hield ik de mogelijkheid open om het geheel standaard over te clocken via de turbofunctie op de mobo, maar ik moet toegeven dat ik me daar nog niet in verdiept heb. De voeding van 650W is dus overkill?

Betreft de 2 SSD's, eentje is dus voor het OS en games, de andere voor projectfiles zodat programma's zoals After Effects snel bij source footage (wat gigantische files kunnen zijn) kan komen tijdens RAM previews. Goed voor een snelle workflow leek mij. Verder heb ik natuurlijk ook een WD 1tb hhd in mijn build zitten voor slome data die niet constant opgeroepen hoeft te worden. Wat is er precies fout aan deze denkwijze?

---
TheAmassama schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 21:54:
Van renderen heb ik niet veel verstand. Dat geef ik eerlijk toe en andere tweakers zullen er vast meer verstand van hebben. Wat ik wel weet is dat er nog het één en ander te verbeteren is aan jouw systeem. (tip: gebruik de pricewatch om lijstjes te maken).

Ten eerste, is de dure 2011 socket en bijbehorende chipset echt noodzakelijk? De CPU is tot daar aan toe, maar een moederbord van tegen €300 is echt heel veel geld. Ik heb even een overzichtelijk lijstje voor je samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 298,95€ 298,95
1MSI H77MA-G43€ 67,60€ 67,60
1Asus Radeon HD7950 DirectCU II Top V2€ 304,30€ 304,30
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 87,90€ 87,90
1Fractal Design Define Mini€ 85,90€ 85,90
1Microsoft Windows 7 Professional (NL OEM 64bit)€ 129,-€ 129,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,71€ 30,71
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 136,-€ 136,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,09€ 16,09
1XFX Pro 550W€ 54,90€ 54,90
1Samsung 830 series 256GB€ 169,90€ 169,90
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 89,83€ 89,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.471,08

Dit scheelt al goed €500! En afgezien van de CPU misschien doet het niet onder voor het systeem dat jij hebt gemaakt. Waar ik je nog wel op wil attenderen is dat de kast een Micro-ATX form factor heeft. Dat is nogal een verschil met de big tower die jij had uitgekozen. Maar ik heb goede ervaringen met deze kast en Fractal Design maakt heel behoorlijke, stille, kasten. Let er ook op dat bij dit moederbord slechts twee SATA-kabels worden meegeleverd. Dus je zult bij Alternate nog twee extra moeten bestellen. Kost €2,50 p.s. ofzo.

Laat maar weten wat je ervan vindt, aangezien er nogal wat is veranderd. :)
Afgezien van het feit dat het echt super tof is dat je gelijk al zo veel alternatieven opgezocht heb, lijkt het erop dat jouw twijfels bij de totale prijs beginnen. Zelf vind ik 2150 nog wel mee vallen, aangezien er nog 21% belasting vanaf gaat en het totaal dus op zo'n 1700 uit komt. Deze bak zal gebruikt worden voor betaald werk (naast gamen haha) en heeft zichzelf met 1 klusje dus al terug verdiend. Moet ik echt zo op de centjes gaan letten, en betaal ik gewoon écht veel te veel voor iets wat goedkoper alternatief heeft dat hetzelfde functioneerd?

Met de 3770k zit ik op 4 cores, en met de 3930k op 6. Met renderen is meer cores wel echt iets wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas

amas

Waarschijnlijk komt mijn gierigheid uit de hoek van het student zijn :P Maar de gedachten die ik heb is dat je niet meer moet betalen dan nodig is. In principe heb ik nergens op bespaard, behalve dan de CPU en het moederbord. De rest zijn allemaal A+ producten en duurdere producten maken dan ook geen enkel verschil. Als je de i7 3930k neemt dan kun je als moederbord weer de pricewatch: Asus P9X79 Pro nemen. De reden dat ik dus de 1155 socket CPU pakte is omdat de 2011 socket MoBo zo verdomd duur zijn. Verschil (>5%) in moederborden is er al lang niet echt meer en de enige reden om een duurder moederbord te nemen is stabiliteit bij overklokken en meer functies als USB3.0, SATA-600, PCI-e 3.0 etc... Als je al die dingen niet nodig hebt dan kun je net zo goed een goedkoop moederbordje nemen.

Maar goed, zoals ik zei heb ik geen verstand van renderen en als de 3930k zoveel verschil maakt moet je dat natuurlijk vooral doen. Maar voor de rest is mijn systeem prima voor jouw doeleinden. Stuk voor stuk topproducten, stil en krachtig.

Laatste dingetje nog. Omdat 2011 eigenlijk geen micro-ATX borden heeft ben ik voor een ATX FF gegaan, dus de kast moet worden vervangen door een pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black. Net zo duur, precies dezelfde kast maar een stukje groter. De reden dat ik een kleinere kast nam is omdat deze makkelijker te koelen zijn. En waarom een grote kast nemen als een kleine ook volstaat? :)

edit: omdat er een grotere kast is gekozen kun je ook een betere (lees: grotere) koeler nemen: pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition. Deze paste net niet in de Mini :X

[ Voor 8% gewijzigd door amas op 07-12-2012 22:56 ]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
TheAmassama schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 22:54:
Waarschijnlijk komt mijn gierigheid uit de hoek van het student zijn :P Maar de gedachten die ik heb is dat je niet meer moet betalen dan nodig is. In principe heb ik nergens op bespaard, behalve dan de CPU en het moederbord. De rest zijn allemaal A+ producten en duurdere producten maken dan ook geen enkel verschil. Als je de i7 3930k neemt dan kun je als moederbord weer de pricewatch: Asus P9X79 Pro nemen. De reden dat ik dus de 1155 socket CPU pakte is omdat de 2011 socket MoBo zo verdomd duur zijn. Verschil (>5%) in moederborden is er al lang niet echt meer en de enige reden om een duurder moederbord te nemen is stabiliteit bij overklokken en meer functies als USB3.0, SATA-600, PCI-e 3.0 etc... Als je al die dingen niet nodig hebt dan kun je net zo goed een goedkoop moederbordje nemen.

Maar goed, zoals ik zei heb ik geen verstand van renderen en als de 3930k zoveel verschil maakt moet je dat natuurlijk vooral doen. Maar voor de rest is mijn systeem prima voor jouw doeleinden. Stuk voor stuk topproducten, stil en krachtig.

Laatste dingetje nog. Omdat 2011 eigenlijk geen micro-ATX borden heeft ben ik voor een ATX FF gegaan, dus de kast moet worden vervangen door een pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black. Net zo duur, precies dezelfde kast maar een stukje groter. De reden dat ik een kleinere kast nam is omdat deze makkelijker te koelen zijn. En waarom een grote kast nemen als een kleine ook volstaat? :)

edit: omdat er een grotere kast is gekozen kun je ook een betere (lees: grotere) koeler nemen: pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition. Deze paste net niet in de Mini :X
Haha, ik ben ook nog (net) student hoor. ;) In mijn ogen mag iets wat ik de komende 3 jaar bijna elke dag ga gebruiken voor zowel werk als entertainment wel wat kosten.

Zoals je al aangaf werd het prijsverschil tussen jouw en mijn lijst veroorzaakt door de CPU en Mobo, dus ik ben geneigd al mijn andere onderdelen zo te laten (aangezien die dus toch ong. evenveel kosten als jouw alternatieven).
Ik denk dat een overclock wel in m'n planning zit, alleen ben ik dan geneigd om zoiets pas in een later stadium te doen.
Moet wel toegeven dat die Fractal Design Define R4 blackpearl er ontzettend gelikt uitziet, een stuk netter dan de Antec 1200v3. Hij heeft wel een stuk minder fans, gaat dat veel verschil maken in de overall koeling?
Misschien ongebruikelijk, maar ik geef echt helemaal niks om stille builds, aangezien ik toch 24/7 met een koptelefoon op zit. Dus daarvoor hoef ik ze niet uit te kiezen (mijn huidige Antec 900 is ook best luidruchtig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas

amas

De setup is dan idd redelijk hetzelfde. Maar toch kan ik je aanraden om de Scythe Mugen 3 te nemen. Die koelt een stuk beter dan de CM Hyper. Dan moet je ook de Corsair RAM nemen omdat jouw fancy rode reepjes niet onder deze koeler passen :P

Voor €90 kun je dus ook een 2TB HDD krijgen, toch wel aantrekkelijk niet? ;) En een voeding van €130 met slechts een Bronze certificering? Dan toch liever een Gold: pricewatch: Cooler Master Silent Pro Gold 600W Is een stukje zuiniger. En kun je me de keuze voor twee verschillende SSD's uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
CUDA kaart alleen handig als je gebruik wil maken van de raytracer in AE geloof ik

http://blogs.adobe.com/af...in-after-effects-cs6.html

Anders maakt het niet zo veel uit qua GPU.

Jammer dat deze lijst niet meer geupdate wordt maar hier krijg je het idee van dat AMD sneller is in C4D

http://www.cbscores.com/index.php?sort=ogl&order=desc

Vast omdat Nvidia z'n OpenGL in de consumenten kaarten capt.. :) Of gebruikt C4D geen openGL meer?

Is die pro versie van het MB de mooeite waard? Ik sta voor de zelfde keuze ik denk dat ik voor de vanilla p9x79 ga..

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 07-12-2012 23:59 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
TheAmassama schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 23:46:
De setup is dan idd redelijk hetzelfde. Maar toch kan ik je aanraden om de Scythe Mugen 3 te nemen. Die koelt een stuk beter dan de CM Hyper. Dan moet je ook de Corsair RAM nemen omdat jouw fancy rode reepjes niet onder deze koeler passen :P

Voor €90 kun je dus ook een 2TB HDD krijgen, toch wel aantrekkelijk niet? ;) En een voeding van €130 met slechts een Bronze certificering? Dan toch liever een Gold: pricewatch: Cooler Master Silent Pro Gold 600W Is een stukje zuiniger. En kun je me de keuze voor twee verschillende SSD's uitleggen?
Bij alternate hebben ze de Scythe Mugen 3 niet, alleen eentje die Rev B heet. Die heeft volgens mij ook maar 1 fan ipv 2 zoals op de normale 3.

Hier nog een linkje die ik net tegen kwam, de verschillen tussen de 412S en de Scytes zijn vrij minimaal:
http://nl.hardware.info/r...-koelprestaties-low-speed

Dat van de 1 of 2TB HDD was een beetje bijgeloof denk ik haha, vroeger bleef ik weg bij de 2TB schijven omdat die minder reliable zouden zijn dan de kleinere. Verder kom ik de laatste paar jaar nauwelijks boven de 500GB uit, heel veel stuff gaat direct naar externe backups of gewoon de prullenbak in..

Dat van de powersupply is idd wel waar, thanks voor de tip. Zal de betrouwbaarheid van de coolermaster supply nog ff nagaan. Maar dat zou idd een veel betere deal zijn. Daaruit maak ik dus wel op dat 600W voldoende is voor mijn build? Wellicht Met een lichte cpu overclock in het verschiet.

De 2 SSD's had ik zoals ik al eerder had gepost omdat mn OS + Games wel richting de 200GB gaat.Met wat speling voor andere software installs dus. Daarnaast dan nog 128GB als scratchdisk voor AE en Photoshop. Zodat projectfootage zo snel mogelijk benaderd kan worden (denk aan full HD / 4k film materiaal etc.). Als ik in AE filmfootage inlaad maakt 'ie al snel voor elk clipje een file aan van 5gb per stuk zodat 'ie ze sneller kan lezen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas

amas

Dat van die SSD's had ik al gelezen ja :) De vraag was eigenlijk waarom je de 128GB ook niet van Samsung neemt. Die Kingston ken ik niet en de Samsungs zijn zo'n beetje de populairste en goedkoopste SSD's op het moment. Dus vandaar.

Wat betreft de HDD. Kan wel zijn, maar als je voor hetzelfde geld 1TB meer kan krijgen dan is de keus snel gemaakt niet? ;) Dat van 2TB onbetrouwbaarder kende ik nog niet, maar goed, wie ben ik :P

En doe voeding van 600W is ruim voldoende. De componenten gebruiken t.o.v. vroeger een stuk minder energie. Als je mijn PC bekijkt (klik) en nagaat dat hij idle <100W verbruikt en onder load de 250W niet haalt, dan moet 600W zeker voldoende zijn voor jouw systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
je hebt het over 21% btw eraf. Dan lijkt het me dat je hem zakelijk koopt.

ik weet er het fijne niet van, maar een vogeltje vertelde me eens dat je bij >2200 euro ex btw (in 1 koop) investeringsaftrek kunt krijgen. dan krijg je nog eens iets van 30% terug.

maar dat zou je even uit moeten zoeken. ik weet er het fijne niet van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
maratropa schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 23:56:
CUDA kaart alleen handig als je gebruik wil maken van de raytracer in AE geloof ik

http://blogs.adobe.com/af...in-after-effects-cs6.html

Anders maakt het niet zo veel uit qua GPU.

Jammer dat deze lijst niet meer geupdate wordt maar hier krijg je het idee van dat AMD sneller is in C4D

http://www.cbscores.com/index.php?sort=ogl&order=desc

Vast omdat Nvidia z'n OpenGL in de consumenten kaarten capt.. :) Of gebruikt C4D geen openGL meer?

Is die pro versie van het MB de mooeite waard? Ik sta voor de zelfde keuze ik denk dat ik voor de vanilla p9x79 ga..
Betreft 't eerste gedeelte van je post; dat is idd wat ik ook constateerde na wat research.

Ik ging zelf voor de Pro variant omdat 'ie mooi tussen de vanilla en deluxe in zat, en die 70 euro verschil met de vanilla boeide me niet zo veel. De vanilla lijkt ook prima te presteren dus mocht die 70 euro net het verschil maken..
TheAmassama schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 00:36:
Dat van die SSD's had ik al gelezen ja :) De vraag was eigenlijk waarom je de 128GB ook niet van Samsung neemt. Die Kingston ken ik niet en de Samsungs zijn zo'n beetje de populairste en goedkoopste SSD's op het moment. Dus vandaar.

Wat betreft de HDD. Kan wel zijn, maar als je voor hetzelfde geld 1TB meer kan krijgen dan is de keus snel gemaakt niet? ;) Dat van 2TB onbetrouwbaarder kende ik nog niet, maar goed, wie ben ik :P

En doe voeding van 600W is ruim voldoende. De componenten gebruiken t.o.v. vroeger een stuk minder energie. Als je mijn PC bekijkt (klik) en nagaat dat hij idle <100W verbruikt en onder load de 250W niet haalt, dan moet 600W zeker voldoende zijn voor jouw systeem
Ik had eerst alleen die Kingston, en toen bedacht ik me dat ik nog geen scratchdisk had dus gooide ik de Samsung erbij. De Kingston had ook hele goede reviews dus vandaar dat ik niet verder gezocht heb naar een alternatief.
Het lijkt er idd op dat ik ruim voldoende heb aan 600W dan. :)
timberleek schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 00:39:
je hebt het over 21% btw eraf. Dan lijkt het me dat je hem zakelijk koopt.

ik weet er het fijne niet van, maar een vogeltje vertelde me eens dat je bij >2200 euro ex btw (in 1 koop) investeringsaftrek kunt krijgen. dan krijg je nog eens iets van 30% terug.

maar dat zou je even uit moeten zoeken. ik weet er het fijne niet van
Klopt helemaal, dan zit je dus op een build van €3000,-. Eerst BTW eraf, dan de investeringkorting. Kom je alsnog ergens rond de 1700.

Zelf heb ik eerst met Xeons lopen smijten in mn builds om die 3000 te halen, maar qua prestatie leek het allemaal niet echt heel veel beter te worden. Komt ook omdat ze bij Alternate geen goede Xeons aanboden; maar eentje met 8x2.4ghz, geen ander 8 core model met meer ghz per core. Daarnaast is een dual processor systeem ook niet heel efficient aangezien 2 cpu's niet opeens 200% prestatie levert. Uiteindelijk was de 3930k gewoon de meest gangbare keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Vrij weinig meer toe te voegen op de eerdere reacties, ja op wat miereneukerige dingen mss: ipv een Mugen een Prolimatech Megahalems of Thermalright Archon pakken.

Met die 600W A-merk voeding kom je ook wel (makkelijk) uit denk ik, je kan het als laatste check nog navragen in het Voedingen adviestopic. Voeding kan je nog overwegen om een modulaire te nemen, dan heb je niet zo veel onnodige kabels in je kast, plus is er wat met de voeding dan zou je de kabels bij wijze van nog in de kast kunnen laten zitten en alleen de voeding opsturen bij RMA.

Wat ik me wel afvraag is het volgende, is het nog van belang voor je als je voor wat goede IPS schermen gaat voor je werk of heb je die al staan? Anders zou je nog voor 1 of meer U2410's kunnen gaan, net wat je wilt of al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Verbazend of niet, ik zal hier voor de verandering een keer S2011 niet afraden. Dit is nu juist een van die uitzonderingsgevallen waarbij het geen waanzin is.

Waarom heb je voor twee verschillende merken SSD's gekozen? Aan de Samsung kan je je geen buil vallen, die staat enorm goed bekend (en draait hier ook naar volle tevredenheid). De Kingston is een wat minder bekende schijf en meestal betekent dat in SSD-land niet veel goeds. Voor evenveel geld kan je er een tweede Samsung naast zetten en ik denk dat ik dat dan ook eerder zou kiezen.

Ook de opmerking over de schermen is inderdaad een goede, al kan ik me bijna niet voorstellen dat je als professional daar niet mee bezig bent.

Tot slot mag wel gezegd worden dat high-end videokaarten niet erg stil zijn. Niet voor iedereen even relevant, maar ik heb mijn workstationbak juist extra stil gemaakt om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

ktth schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 03:29:

Klopt helemaal, dan zit je dus op een build van €3000,-. Eerst BTW eraf, dan de investeringkorting. Kom je alsnog ergens rond de 1700.
Als dat het geval is dan maakt het dus inderdaad niet uit wat je uitgeeft, omdat het eindbedrag hetzelfde is. In dat geval is het uiterst raadzaam om meer te investeren omdat je er meer voor terug krijgt :P

Je kunt imo nog gaan kijken voor mooie 27/30" Dell monitoren, een NAS voor het maken van backups of nieuwe invoerapparatuur zoals bijvoorbeeld een mooi, groot tekentablet.

Verder denk ik dat de setup prima is; helemaal eens met de keuze voor socket 2011. Met het oog op bovenstaande limiet zou je nog gelijk voor 64GB RAM kunnen gaan. Verder heeft de mercury engine baat bij CUDA cores en hoe beperkt deze voordelen wellicht ook zijn het gaat om prestatieverschillen in het zakelijke segment, waardoor ik denk dat het toch verstandig is om een CUDA kaart te halen (GTX670?). Je verliest misschien (?) een paar fps in games, maar het verbetert je workflow; toch het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
marcel87 schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 05:47:
Vrij weinig meer toe te voegen op de eerdere reacties, ja op wat miereneukerige dingen mss: ipv een Mugen een Prolimatech Megahalems of Thermalright Archon pakken.

Met die 600W A-merk voeding kom je ook wel (makkelijk) uit denk ik, je kan het als laatste check nog navragen in het Voedingen adviestopic. Voeding kan je nog overwegen om een modulaire te nemen, dan heb je niet zo veel onnodige kabels in je kast, plus is er wat met de voeding dan zou je de kabels bij wijze van nog in de kast kunnen laten zitten en alleen de voeding opsturen bij RMA.

Wat ik me wel afvraag is het volgende, is het nog van belang voor je als je voor wat goede IPS schermen gaat voor je werk of heb je die al staan? Anders zou je nog voor 1 of meer U2410's kunnen gaan, net wat je wilt of al hebt.
Ik zal nog even naar de cpukoelers gaan kijken dan, is er ergens een site met een grote lijst benchmarks van koelers? Steeds afzonderlijk zoeken is zo'n gedoe. :p

Mijn 2e monitor heeft onlangs de geest gegeven, dus ik was idd in de markt om dan 2 nieuwe aan te schaffen en mijn huidide iiyama prolite e2407HDSD door te geven aan familie. Alleen is de grote vraag of het, met de investeringskorting in het achterhoofd, gezien wordt als 1 'product'/bestelling wanneer je een pc build en 2 schermen besteld. Die 2200 excl. btw moet echt uit 1 product bestaan zegmaar.

Ik werk trouwens niet met drukwerk, dus of IPS echt van belang is weet ik niet echt. Uiteindelijk lever ik vooral media af die op schermen van anderen gezien wordt, pc en tv etc. Iedereen heeft op zijn of haar setup weer hun eigen kleurinstellingen dus over het algemeen is kleurgetrouwheid niet echt een issue.

Heb nog totaal geen research gedaan naar monitoren moet ik toegeven, moet echt nog even uitzoeken hoe LED, IPS en LCD zich tot elkaar verhouden..
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 06:38:
Verbazend of niet, ik zal hier voor de verandering een keer S2011 niet afraden. Dit is nu juist een van die uitzonderingsgevallen waarbij het geen waanzin is.

Waarom heb je voor twee verschillende merken SSD's gekozen? Aan de Samsung kan je je geen buil vallen, die staat enorm goed bekend (en draait hier ook naar volle tevredenheid). De Kingston is een wat minder bekende schijf en meestal betekent dat in SSD-land niet veel goeds. Voor evenveel geld kan je er een tweede Samsung naast zetten en ik denk dat ik dat dan ook eerder zou kiezen.

Ook de opmerking over de schermen is inderdaad een goede, al kan ik me bijna niet voorstellen dat je als professional daar niet mee bezig bent.

Tot slot mag wel gezegd worden dat high-end videokaarten niet erg stil zijn. Niet voor iedereen even relevant, maar ik heb mijn workstationbak juist extra stil gemaakt om die reden.
Dat van die Kingston was misschien ook een beetje silly, voor de 128GB ssd heb ik nu deze van Samsung, dit is dus de serie waar iedereen het over heeft?
http://www.alternate.nl/h...&activeClassName=harddisk

High-end kaarten kunnen idd erg luidruchtig zijn, maar voor mij is dat nooit zo'n probleem geweest.
Anoniem: 22659 schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 11:50:
[...]

Als dat het geval is dan maakt het dus inderdaad niet uit wat je uitgeeft, omdat het eindbedrag hetzelfde is. In dat geval is het uiterst raadzaam om meer te investeren omdat je er meer voor terug krijgt :P

Je kunt imo nog gaan kijken voor mooie 27/30" Dell monitoren, een NAS voor het maken van backups of nieuwe invoerapparatuur zoals bijvoorbeeld een mooi, groot tekentablet.

Verder denk ik dat de setup prima is; helemaal eens met de keuze voor socket 2011. Met het oog op bovenstaande limiet zou je nog gelijk voor 64GB RAM kunnen gaan. Verder heeft de mercury engine baat bij CUDA cores en hoe beperkt deze voordelen wellicht ook zijn het gaat om prestatieverschillen in het zakelijke segment, waardoor ik denk dat het toch verstandig is om een CUDA kaart te halen (GTX670?). Je verliest misschien (?) een paar fps in games, maar het verbetert je workflow; toch het belangrijkste.
Weet niet of ik zo snel aan een NAS zal beginnen, en heb gelukkig al een Intuos3 Wacom tablet liggen (geweldig spul). Al kan ik zo'n fancy Wacom Cintiq 12WX maar nauwelijks weerstaan..

Is 64GB niet ontzettende overkill? Volgens mij was 32GB al best wel over the top. Maar in het kader van de 3000,- halen zou het wel kunnen haha.

De mercury engine draait tegenwoordig ook op OpenCL van de nieuwere AMD kaarten (7xxx series), CUDA wordt steeds minder 'exclusief'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
Volgens mij hoeft het niet 1 product te zijn, maar moet het 1 aankoop zijn.
Een pallet met computeronderdelen geldt volgens mij ook, als het maar 1 koop is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ktth schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 19:42:

De mercury engine draait tegenwoordig ook op OpenCL van de nieuwere AMD kaarten (7xxx series), CUDA wordt steeds minder 'exclusief'.
Ik daag je uit een linkje te vinden naar een uitleg hierover die op Windows van toepassing is. OpenCL is voor een beperkt aantal kaarten onder MacOS beschikbaar, maar afaik niet voor Windows. Mening herzien?
timberleek schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 20:09:
Volgens mij hoeft het niet 1 product te zijn, maar moet het 1 aankoop zijn.
Een pallet met computeronderdelen geldt volgens mij ook, als het maar 1 koop is
Ik vermoed dat bovenstaande klopt en ik denk sowieso dat men een computerkast en monitor wel als een aankoop zal zien :P

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 08-12-2012 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
Anoniem: 22659 schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 22:05:
[...]

Ik daag je uit een linkje te vinden naar een uitleg hierover die op Windows van toepassing is. OpenCL is voor een beperkt aantal kaarten onder MacOS beschikbaar, maar afaik niet voor Windows. Mening herzien?

[...]

Ik vermoed dat bovenstaande klopt en ik denk sowieso dat men een computerkast en monitor wel als een aankoop zal zien :P
Inderdaad, had daar overheen gelezen. Echter is CUDA echt van marginaal effect op AE, in Premiere is het een stuk belangrijker maar dat gebruik ik echt bijna nooit.

Zie: http://forums.adobe.com/message/3112190

De post is wel uit 2010, maar de Adobe AE versie die ik gebruik stamt ook uit die tijd.

Wat zijn die nvidea kaarten trouwens duur zeg ten opzichte van de AMD 'tegenhangers'..

[ Voor 5% gewijzigd door ktth op 08-12-2012 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ktth schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 23:40:
Wat zijn die nvidea kaarten trouwens duur zeg ten opzichte van de AMD 'tegenhangers'..
Valt wel mee hoor, waar zit je naar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
Nieuwe build met aangepaste koeling, powersupply en 128gb samsung SSD:

Afbeeldingslocatie: http://oi47.tinypic.com/2ilk4dc.jpg

Heb nog wel m'n twijfels over de koeling en de Gskill ripjaw ram, die zijn namelijk best hoog. Gelukkig heeft de mobo 8 banken dus neem aan dat ze het bij Alternate uitsprijden over alle banken mocht het niet onder de koeler passen..
Anoniem: 172410 schreef op zondag 09 december 2012 @ 00:00:
[...]

Valt wel mee hoor, waar zit je naar te kijken?
Ik zat naar 680GTX'en zoals bijvoorbeeld deze te kijken. Maar heb me er nog niet echt in verdiept. Zal dat morgen even doen.
http://www.alternate.nl/h...lassName=graphicscardPCIe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je moet je RAM nog even aanpassen; je G.Skill latjes zijn door de koeler nu te hoog en gaan niet passen.
Was ook al eerder aangegeven in het topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ktth schreef op zondag 09 december 2012 @ 02:34:
Ik zat naar 680GTX'en zoals bijvoorbeeld deze te kijken.
Dat is ook gelijk de snelste kaart van Nvidia (dual-GPU-kaarten even daargelaten), daar betaal je dan voor. Het snelste is nooit handig als prijs-kwaliteit je enigszins interesseert, want dan betaal je de hoofdprijs. Vaak zijn dat soort kaarten ook luidruchtig en warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
[...]
Ik zal nog even naar de cpukoelers gaan kijken dan, is er ergens een site met een grote lijst benchmarks van koelers? Steeds afzonderlijk zoeken is zo'n gedoe. :p
Voldoet dit?: http://www.xbitlabs.com/a...ythe-mugen-3_5.html#sect1
Dan heb je iig de vergelijking met die Archon (die ik zei) en de Mugen 3 (die jij noemde).
*KNIP heel verhaal*

Heb nog totaal geen research gedaan naar monitoren moet ik toegeven, moet echt nog even uitzoeken hoe LED, IPS en LCD zich tot elkaar verhouden..
Hm oké, dan moet je nog maar even uitzoeken wat belangrijk is. Mocht het zo zijn dat je wel die Dell IPS-en neemt, dan kan je natuurlijk ook bij een webshop bestellen. Enkel is het dan wel zo volgens mij dat de Premium garantie niet meer bij Dell geldt en je voor garantie afhankelijk bent van hoe de shop dat doet.

Is die WD voor lokale opslag? Zo ja, kan je dan niet beter een wat zuiniger + grotere schijf nemen t.w.v. hetzelfde bedrag? Al neem je een Seagate 7200.14 1TB disk, die is ws nog sneller dan die Black schijf omdat ie maar 1 platter van 1TB heeft en nog goedkoper ook!

Voeding kan voor die prijs van die Coolermaster ook nog wel wat beter, klik, dan zit je meteen aan de top + modulair, zoals die X-660 bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik werk trouwens niet met drukwerk, dus of IPS echt van belang is weet ik niet echt. Uiteindelijk lever ik vooral media af die op schermen van anderen gezien wordt, pc en tv etc. Iedereen heeft op zijn of haar setup weer hun eigen kleurinstellingen dus over het algemeen is kleurgetrouwheid niet echt een issue.

Dat is juist het probleem; iedereen heeft eigen instellingen en daarom is het van belang de bron zo neutraal mogelijk te houden. Anders krijg je aan het andere einde waarschijnlijk erg rare uitschieters. Daarom is IPS zo prettig; de kleuring is (zeker na kalibreren) voorspelbaar en nihil, terwijl je bij TN nooit weet waar je aan toe bent en de kleuren al anders kunnen zijn als je onderuit zakt achter je bureau.

Het is dé reden waarom ik nog niet ben overgestapt naar een flatscreen vanaf CRT, maar op een gegeven moment zal ik wel moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-07 17:47
Warom pak je qua cooler niet een corsair H80i of een H100i of een soortgelijke oplossing. Op quiet zal deze je CPU niet overclocked makkelijk koel genoeg houden en heb je ook geen last met geheugen plaatsing qua hoogte, spreiden over de banken is nl geen optie echte optie daar dit een quad channel setup is, 4 banken van dezelfde set moeten dus bezet zijn. Ook zijn deze koelers geschikt voor een goede OC maar dan wel met de fan speeds wat hoger. Op low en medium is de H80i/H100i vrij stil met de laatste update, op full speed wordt ie wel redelijk luidruchtig (ja zelfs cpu koelers hebben tegenwoordig een firmware ;) )

Een GTX 680 zou ik afraden tenzij je CUDA echt nodig hebt, een Radeon 7970 (non ghz) is in de meeste benches gemiddeld 1% trager en een flink stuk goedkoper een 7970 Ghz is zo'n 5-7% gemiddeld sneller dat de GTX680 en vaak nog goedkoper. De HD 7950 welke je nu hebt geselecteerd is ook een mooie kaart (heb er zelf ook een) maar als je het budget hebt zou ik de paar extra 10tjes zeker uitgeven voor een HD7970 als dan niet Ghz edition, als je in de toekomst wil OCén geen Ghz nemen omdat de normale HD 7970 vaak net zo goed klokt als de Ghz editie, wanneer je niet wil OCén qua grafische kaart kan de Ghz editie wel een betere keuze zijn.

Verder een mooie setup en voor render/video editing weining op aan te merke, qua scherm zou ik echter zeker kijken naar IPS ik ben zelf van TN naar gekalibreerd IPS gegaan en het is echt een wereld van verschil, zeker als je bij anderen weer even achter een TN scherm zit. Echter wel alleen wanneer je zelf kalibreerd of dit laat doen op je eigen systeem. De Dell U2410 is een zeer mooi scherm, maar zelfs met fabrieks kalibratie niet optimaal. Persoonlijke kalibratie zal dus noodzakelijk zijn voor een echt kleur getrouw beeld.

Verder is het voor zover ik weet qua zakelijke bestellingen die via mij gelopen zijn dat de investering telt als alles op 1 factuur staat, dus wanneer je alles bij dezelfde leverancier besteld (PC + eventuele schermen) het als 1 "product" gezien wordt, wanneer je alles bij verschillende shops koopt en dus meerdere facturen kriijgt wordt het anders. Voordeel is wel dat Dell schermen niet meer exclusief via Dell gaan, en bij redelijk wat shops ook te bestellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dennism schreef op zondag 09 december 2012 @ 07:09:
Een GTX 680 zou ik afraden tenzij je CUDA echt nodig hebt, een Radeon 7970 (non ghz) is in de meeste benches gemiddeld 1% trager en een flink stuk goedkoper een 7970 Ghz is zo'n 5-7% gemiddeld sneller dat de GTX680 en vaak nog goedkoper. De HD 7950 welke je nu hebt geselecteerd is ook een mooie kaart (heb er zelf ook een) maar als je het budget hebt zou ik de paar extra 10tjes zeker uitgeven voor een HD7970 als dan niet Ghz edition, als je in de toekomst wil OCén geen Ghz nemen omdat de normale HD 7970 vaak net zo goed klokt als de Ghz editie, wanneer je niet wil OCén qua grafische kaart kan de Ghz editie wel een betere keuze zijn.
Het ging er juist om een rappe kaart met CUDA te verzinnen, aangezien dat wel de nodige voordelen kan bieden. Dan kom je toch bij een GTX660 Ti of GTX 670 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472792

De gewone Scythe mugen is wel luidruchtig dusnik raad wel de PCGH edition aan. Waterkoeling is anders ook een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Anoniem: 172410 schreef op zondag 09 december 2012 @ 07:21:
[...]

Het ging er juist om een rappe kaart met CUDA te verzinnen, aangezien dat wel de nodige voordelen kan bieden. Dan kom je toch bij een GTX660 Ti of GTX 670 uit.
Dat heb ik even gemist dan, ik zag TS namelijk enkel noemen dat CUDA geen noemenswaardige performance voordelen voor hem zou hebben, wanneer dit wel zo is, is het uiteraard een ander verhaal en kan een GTX670 of 680 zeker voordelen hebben. Een 660Ti is denk ik in dit budget en qua wensen van de TS dan misschien al net een stapje te laag qua toekomst perspectief, net als mogelijk de HD7950 in een niet CUDA situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dennism schreef op zondag 09 december 2012 @ 07:45:
qua wensen van de TS dan misschien al net een stapje te laag qua toekomst perspectief, net als mogelijk de HD7950 in een niet CUDA situatie.
Een GTX 660 Ti, GTX 680 en een HD7950 hebben allemaal hetzelfde toekomstperspectief. De ene gaat niet langer mee dan de ander, want tegen de tijd dat de ene niet meer afdoende is is de ander ook oude zut die nauwelijks meer bruikbaar is. Het gaat er dus vooral om een kaart te kiezen die nu levert wat nodig is. Zoals gezegd is het topsegment onevenredig duur, dus persoonlijk zou ik het net een treetje lager zoeken.

Toentertijd leek het verschil tussen een Pentium 4 541 en een Athlon X2 4800+ ook behoorlijk relevant, nu wil je met geen van beiden dood gevonden worden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Anoniem: 172410 schreef op zondag 09 december 2012 @ 07:54:
[...]

Een GTX 660 Ti, GTX 680 en een HD7950 hebben allemaal hetzelfde toekomstperspectief. De ene gaat niet langer mee dan de ander, want tegen de tijd dat de ene niet meer afdoende is is de ander ook oude zut die nauwelijks meer bruikbaar is. Het gaat er dus vooral om een kaart te kiezen die nu levert wat nodig is. Zoals gezegd is het topsegment onevenredig duur, dus persoonlijk zou ik het net een treetje lager zoeken.

Toentertijd leek het verschil tussen een Pentium 4 541 en een Athlon X2 4800+ ook behoorlijk relevant, nu wil je met geen van beiden dood gevonden worden :p
Hier zou ik het in een consumenten perspectief zeker mee eens zijn, zo denk ik zelf namelijk ook. Echter voor zover ik kan opmaken wil TS zakelijk bestellen. hierbij heb je qua aftrek normaliter ook te maken met termijnen qua afschrijving bij de belastingsdienst, wanneer een GTX680 of 670 of een Ati HD 7970 dus net dat beetje extra heeft wat het systeem zonder upgrades door de afschrijvings termijn laat komen kan het in zo'n geval rendabel zijn om een iets duurdere (misschien zelfs onevenredig op dit moment) kaart te kopen, dan een tragere welke nu meer bang for the buck geeft maar net iets eerder aan vervanging toe is.

Een maat van die audio producer is koopt ook altijd systemen waarvan meningeen (incluis mijzelf) zegt dat het zonde is van zijn geld,ten tijde van het socket S1366 platform heeft ie een zelfs een i7 980X systeem gekocht (destijds 900e enkel de proc) maar via boekhoudkundige trucjes blijken deze investeringen na X jaar altijd zeer voordelig geweest te zijn voor hem terwijl ie wel altijd met de voor hem best mogelijke hardware op het moment van aanschaf draait welke te krijgen is, vandaar dat ik voor zakelijke aankopen niet meer vreemd opkijk wanneer op de lange duur iets meer investeren voordeliger blijkt dan vaker upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
Even voorop, ik heb alles gelezen maar posts per stuk quoten werd even te veel. :p

Voor zowel de voeding suggestie (seasonic gold x600) en de koeler suggestie (corsair koelers) geldt dat deze niet terug te vinden zijn in de Alternate pc-builder, dit is ongetwijfeld een stupide limitatie in de ogen van velen hier, maar daar moet ik het helaas mee doen aangezien zelf bouwen 'm niet gaat worden.

Eigenlijk geldt hetzelfde voor de Dell IPS schermen, gek genoeg biedt Alternate totaal geen Dell schermen aan. Dus twee van die heerlijke schermpjes op 1 factuur krijgen met m'n pcbuild gaat niet lukken (om zo dus de 3000,- grens te halen voor de investeringskorting).

Ik ga nu even kijken naar de hardeschijf, al zal ik niet zo snel meer voor Seagate kiezen aangezien mijn vorige Barracuda het heeft begeven (was blijkbaar een beruchte serie, kwam ik te laat achter), net in een periode dat ik even niet aan backuppen toekwam -ja slecht van me :p-. Voorlopig even Western Digital voor mij.

Betreft de GPU, die had ik uitgekozen na een goede review op tweakers en een aantal andere sites. Heb me niet echt beziggehouden met prijskwaliteit verhoudingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
Update:

De Noctua NH-D14 blijkt boven de gskill ram te passen dus dan ga ik maar voor die. Alleen hopen dat de ram het nooit begeeft want dan moet de hele koeler eraf. :(

http://www.alternate.nl/h...d=143409&className=cpufan

bron: YouTube: G.Skill Ripjaws + Noctua NH-D14 = perfect combo! by Laczupakabra
-----

Ik maak me trouwens toch zorgen over maar(?) 600W vermogen in de powersupply, is dit echt genoeg voor al deze toeters en bellen? Ook wanneer ik de 3930k ga overclocken in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
ktth schreef op zondag 09 december 2012 @ 15:38:
Even voorop, ik heb alles gelezen maar posts per stuk quoten werd even te veel. :p

Voor zowel de voeding suggestie (seasonic gold x600) en de koeler suggestie (corsair koelers) geldt dat deze niet terug te vinden zijn in de Alternate pc-builder, dit is ongetwijfeld een stupide limitatie in de ogen van velen hier, maar daar moet ik het helaas mee doen aangezien zelf bouwen 'm niet gaat worden.

Eigenlijk geldt hetzelfde voor de Dell IPS schermen, gek genoeg biedt Alternate totaal geen Dell schermen aan. Dus twee van die heerlijke schermpjes op 1 factuur krijgen met m'n pcbuild gaat niet lukken (om zo dus de 3000,- grens te halen voor de investeringskorting).

Ik ga nu even kijken naar de hardeschijf, al zal ik niet zo snel meer voor Seagate kiezen aangezien mijn vorige Barracuda het heeft begeven (was blijkbaar een beruchte serie, kwam ik te laat achter), net in een periode dat ik even niet aan backuppen toekwam -ja slecht van me :p-. Voorlopig even Western Digital voor mij.

Betreft de GPU, die had ik uitgekozen na een goede review op tweakers en een aantal andere sites. Heb me niet echt beziggehouden met prijskwaliteit verhoudingen.
Zit je compleet vast aan alternate? bijna iedere renomeerde webshop heeft namelijk gewoon assemblage opties voor enkele tientjes per systeem, waardoor zelfbouw eigenlijk bij geen enkele webshop nodig is, tevens verwacht ik dat Alternate ook gewoon kan assembleren wanneer je ze een lijst met componenten inclusief schermen e.d. aanleverd, ik zou me niet teveel vast houden aan de systembuilder om je keuzes te maken. Ik zie namelijk bijvoorbeeld de corsair koelers wel voorbij komen in hun normale assortiment, dell schermen lijken ze niet te leveren bij alternate.

Als ik even snel kijk bij leveranciers waarmee ik recente ervaring (niet met assemblage zelf, ik bouw alle systemen zelf) heb zie ik dat ze allen assemblage leveren, zie bijvoorbeeld, waarvan ik uit ervaring weet dat Azerty wel Dell schermen voert in het assortiment, de andere heb ik niet gecontroleerd.

https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-000643
http://azerty.nl/0-255-7506/pc-montage-2-jaar-garantie.html
http://www.salland.eu/pro...wi-d-assemblage-plus.html

Qua voeding zou je goed moeten zitten als ik bijvoorbeeld de corsair calculator pak met de door jou ingegeven hardware bij een normale overclock raden ze voedingen aan van 550W tot 650W, wanneer ik kies voor een extreme overclock van de CPU + videokaart OC gaan ze naar 650-750Watt. Wanneer je dus geen rare zaken gaat doen zou deze 600W moeten voldoen, voel je je er toch niet compleet prettig bij kan je altijd nog kiezen voor een 650W-750W exemplaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Dennism op 09-12-2012 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Meten is weten! Zoek even op hoeveel de grootste verbruikers verbruiken en tel dat op. En dan zal er wel uitkomen dat een GOEIE 600+ watt voeding prima is, zelfs met OC.

Ik ben ook fan van de "watercooler-in-1" cpu cooler zoals de corsair H-serie. Minder gewicht op je mobo, meer ruimte in je kast, easy acces tot je RAM, en je kunt de warme cpu lucht meteen je kast uitgooien...But that's just me..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
Inderdaad, kijk even of je echt vast zit aan Alternate. Lees wat shopreviews en kijk of andere shops het dan ook kunnen leveren, incl. de schermen, compleet met assemblage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dennism schreef op zondag 09 december 2012 @ 18:04:
ik zou me niet teveel vast houden aan de systembuilder om je keuzes te maken.
Juist niet, die dingen maken soms erg rare keuzes of dwingen je die te maken. Overdreven voedingen, zogenaamde incompatibiliteit of juist dingen die nooit gaan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor relatief kleine aanpassingen in je setup (zoals een bepaald merk voor de grafische kaart of precieze modules voor RAM) zou ik niet naar een andere shop gaan. Voor zaken als die briljante 27"/30" monitoren van Dell zou ik dat zeker wel doen! Geen idee in welke mate je af kunt wijken van Alternate, maar in dit geval is het goed om nog eens na te denken over die keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Anoniem: 172410 schreef op zondag 09 december 2012 @ 21:32:
[...]

Juist niet, die dingen maken soms erg rare keuzes of dwingen je die te maken. Overdreven voedingen, zogenaamde incompatibiliteit of juist dingen die nooit gaan passen.
Volgens mij zeg ik dat juist ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dennism schreef op zondag 09 december 2012 @ 22:53:
Volgens mij zeg ik dat juist ook ;)
Dat zeg ik dan weer juist ook :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
Anoniem: 22659 schreef op zondag 09 december 2012 @ 21:51:
Voor relatief kleine aanpassingen in je setup (zoals een bepaald merk voor de grafische kaart of precieze modules voor RAM) zou ik niet naar een andere shop gaan. Voor zaken als die briljante 27"/30" monitoren van Dell zou ik dat zeker wel doen! Geen idee in welke mate je af kunt wijken van Alternate, maar in dit geval is het goed om nog eens na te denken over die keuze.
Ja qua onderdelen switchen vind ik het nu wel welletjes, met name omdat ik vrij zeker weet dat CUDA niet relevant is voor mij.

Zit op het moment ook een beetje te loeren op de Wacom Cintiq 12WX, misschien heb ik die wel liever dan de Dell schermen..hmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ktth schreef op zondag 09 december 2012 @ 23:12:
Ja qua onderdelen switchen vind ik het nu wel welletjes, met name omdat ik vrij zeker weet dat CUDA niet relevant is voor mij.
Let er wel op dat meer en meer programma's gebruik gaan maken van CUDA of hardware-acceleratie anderszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:37
Hardware-acceleratie ja, CUDA nee (wordt met huidige software inderdaad redelijk intensief gebruikt, maar zal eruit gaan).

Mercury/AMD/Windows wordt aan gewerkt.
YouTube: OpenCL-accelerated Mercury Playback engine in Adobe Premiere Pro on AMD FirePro
Zal wel niet gelijk door consumenten kaarten worden ondersteund, maar we zijn niet anders gewend.

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 10-12-2012 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mitsumark schreef op maandag 10 december 2012 @ 01:18:
Hardware-acceleratie ja, CUDA nee (wordt met huidige software inderdaad redelijk intensief gebruikt, maar zal eruit gaan).
Niet helemaal juist. CUDA is vooralsnog het meest ontwikkelde platform en wordt daarom meer en meer gebruikt. Met name op grafisch en videovlak komen er meer functies en programma's bij die er gebruik van maken. Uiteindelijk gaat het eruit, maar het punt waarop OpenCL CUDA inhaalt is nog lang) niet bereikt en dat zal m.i. ook nog wel even duren.

De houding van Nvidia heeft ze niet erg geholpen, dat zal er uiteindelijk wel toe leiden dat OpenCL CUDA voorbijstreeft. Uiteindelijk. Vooralsnog loopt CUDA een jaar of wat voor.
Mercury/AMD/Windows wordt aan gewerkt.
YouTube: OpenCL-accelerated Mercury Playback engine in Adobe Premiere Pro on AMD FirePro
Zal wel niet gelijk door consumenten kaarten worden ondersteund, maar we zijn niet anders gewend.
Ik heb de indruk dat dit onder invloed van Apple wat prioriteit heeft gekregen, maar eerst maar eens zien wanneer het überhaupt voor consumenten beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
Okay, een update. Ik heb op suggestie van Dennism min of meer dezelfde rig bij elkaar geraapt op Salland.eu. Enige aanpassingen zijn:

- Seasonic x-650 gold.
- Evga GTX 680
- Dell U2713HM 27'' erbij! :D

GTX680 was omdat ze de Royal King 7950 niet hadden bij Salland en ik toch de ~2950,- grens moest halen voor de investeringskorting (geldt alleen als na btw aftrek het totaal 2300+ is). Dus waarom dan niet hè? ;)

Pic voor hele rig:
Afbeeldingslocatie: http://oi48.tinypic.com/2ym84xt.jpg

Dan rest alleen nog de vraag, heeft iemand (goede) ervaringen met Salland en het liefst ook met hun assemblage? Staan ze goed bekend? Ik had zelf nog nooit van ze gehoord dus het is een beetje eng om zo in 1x over te stappen, mijn vorige pc heb ik bij Alternate besteld dus daar zit ik nog in m'n comfort zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ziet er goed uit, monster van een pc :)

Zoals ik al zei heb ik goede ervaringen met Salland en ook hun directe concurrent Azerty (zitten 5 minuten rijden oid uit elkaar). Dit zijn toch de laatste 10 jaar oid mijn standaard webshops, ook omdat ze op een kwartiertje rijden van mijn woonplaats zitten. Qua bestellingen is het bij beide shops altijd goed gegaan, al is het wel zo dat zoals bij veel webshops dat de levertijden wel eens iets langer kunnen zijn dan aangegeven. Moet wel zeggen dat ik gelukkig met RMA geen ervaring en dus zoals al gezegt mijn systemen zelf assembleer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
Ondertussen heb ik wat gezocht online naar shopreviews, helaas zijn er niet echt heel veel buiten die van Tweakers om.

Over het algemeen lijkt het erop dat Azerty betere service levert dan Salland, Salland krijgt ontzettend veel gezeik over zich heen. En inderdaad, overal is gedoe met onjuiste levertijden..

Heb de rig net bij Azerty in elkaar gegooid, kom iets duurder uit omdat zij de Seasonic voeding niet hebben, daarom heb ik de Corsair Professional Series Gold AX750 erin gezet.

Ik twijfel echt onzettend bij welke shop ik nou moet gaan bestellen, zijn er wellicht lurkers die me een bepaalde kant op kunnen duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik bestel altijd zakelijk bij azerty, nooit problemen gehad. Nooit iets in elkaar laten zetten though.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
Nu wordt het nog lastiger; net ontdekt dat ik de monitor los kan bestellen (dus op een aparte factuur) zolang deze excl. btw maar boven de 450,- uitkomt. Wat dus betekend dat ik m'n pcbuild alsnog bij Alternate kan bestellen en de monitor los ergens anders.

Dus nu is het Alternate vs. Azerty vs. Salland, haha, tergend dit. Ben echt ontzettend slecht in dit soort 'vertrouwens' keuzes.

*edit*
Okay Alternate valt weer af omdat ze daar opeens de Samsung 830 SSD serie van 128gb niet meer hebben..

[ Voor 12% gewijzigd door ktth op 11-12-2012 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
Update:

..And the soap continues.

Heb uiteindelijk nog meer geresearched naar de GPU, blijkt dat de GTX 680 onderpresteerd in de viewport (fps) van Cinema4d / Maya enz. De 7970 doet het een stuk beter, of AMD kaarten in het algemeen voor OpenGL viewports, Nvidia doet het alleen beter in 3dsmax (wat ik niet gebruik) vanwege DirectX volgens mij. Iets met dat Nvidia de 5xx/6xx series limiteerd omdat ze anders de Quadro lijn zouden 'inhalen' zo kort uit m'n hoofd.

Dus ik weer verder zoeken, ben nu bij dit bakbeest uitgekomen:
http://azerty.nl/8-3921-556838/sapphire-hd7970-vapor-x.html

Qua prijs van de gpu moet ik boven de 430,- zitten, omdat m'n totaal aankoop boven de 2950,- moet zitten ivm investeringsaftrek. Dus het mag obsceen duur zijn.

De kaart heeft 6GB ggdr5, iets wat volgens mij wel van pas komt bij grote scenes in de viewport en gamen op 1440p al blijft het natuurlijk overkill.

Maak me wel zorgen over de PSU compatibility, die heeft 2x 6+2 pin connectoren voor de GPU, maar deze heeft 2x 8 pins nodig. Heb ergens gelezen dat dit niet uitmaakt, maar hoop wel dat het qua Amp allemaal gaat werken enzo (voeding: Corsair AX750).

Iets in mij heeft de neiging om gewoon alsnog voor de GTX 680 te gaan, maar 1/3 mindere prestatie in de viewport is toch wel jammer. Wat een gedoe.

*EDIT*: Wat blijkt, de AMD drivers zijn op dit moment (weer) een zooitje en hebben hier en daar gezeik met Cinema4D. Hier wint Nvidia dus weer door stabiliteit.

[ Voor 9% gewijzigd door ktth op 12-12-2012 17:15 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Het is inderdaad een lastige keuze die je moet maken. Echter pak je dit op de goede manier aan, je kijkt naar de programma's waar je het meeste mee werkt en baseert je keuze daarop.

Overigens is een 2x6+2 voeding aansluiting hetzelfde als 2x8 (reken het maar uit ;)). ze maken er 6+2 van zodat je ook videokaarten met een 6 pins aan kunt sluiten. 750W is méér dan voldoende voor jouw setup (zal nog geen 400W gaan verbruiken, misschien wel veel minder, ben niet bekend met socket 2011 systemen).

• maratropa
  • Niet online
Maar is "hier en daar gezeik" echt een probleem? Als dat toch weer snel gefixed word? Het lijkt idd dat AMD voor openGL vaak de betere keuze is.

En hebben die FirePRO's dat probleem ook? Op zich kun je daar vaak ook prima mee gamen. Tenminste op mijn Quadro 4000 gaat dat prima.

Underperformed de GTX 580 ook evenveel als de 6xx serie? Die zal ook wel gecapped worden qua opengl, maar die kaart is nog steeds popi, ook omdat hij minder gecapped is op CUDA gebied.

specs

• ktth
maratropa schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:25:
Maar is "hier en daar gezeik" echt een probleem? Als dat toch weer snel gefixed word? Het lijkt idd dat AMD voor openGL vaak de betere keuze is.

En hebben die FirePRO's dat probleem ook? Op zich kun je daar vaak ook prima mee gamen. Tenminste op mijn Quadro 4000 gaat dat prima.

Underperformed de GTX 580 ook evenveel als de 6xx serie? Die zal ook wel gecapped worden qua opengl, maar die kaart is nog steeds popi, ook omdat hij minder gecapped is op CUDA gebied.
De AMD drivers hebben al sinds versie 12.4 (zijn nu al bij 12.11 dacht ik) ernstige problemen met de Cinema4d viewport. Als in een compleet zwart scherm ipv je 3d scene, onwerkbaar dus. Het is keer op keer aangekaart, maar er is nooit iets aan gedaan, vandaar dat het vertrouwen bij mij een beetje weg is dat het uberhaupt ooit gefixed wordt.

Nvidia daarintegen staat bekend om 'professionele' support, waar AMD dus iets meer consumer gericht lijkt te zijn.

Ik had nog niet naar de 5xx serie gekeken omdat ik ook de 2950,- moest zien te halen voor de extra 28% aftrek, en die zijn meestal lager qua prijs.

Momenteel neig ik alsnog naar Nvidia, vooral omdat de 680 prestaties niet slecht zijn, maar gewoon niet zo goed als de 7950/7970. Ik zal er nog even over denken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
UPDATE:

Okay, heb na veel vergelijken besloten om voor een AMD kaart te gaan. Iets mindere prestatie tijdens het gamen, betere prestatie in Cinema4d. Dan maar oude Catalyst drivers draaien..

Afbeeldingslocatie: http://oi47.tinypic.com/2mxodmp.jpg

..Morgen dan maar gaan bestellen (bij Azerty). Pfoe.

[ Voor 10% gewijzigd door ktth op 14-12-2012 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:37
:9~ Je zou maar geld op 'moeten' maken.

Heb je wel een displayport kabel nodig? Er zit een DVI kabel bij..

Heb je nog nagedacht over 2 videokaarten?
Indien geen optie is de voeding overkill.
Indien wel, waarom dan niet nu gelijk al, met bv 2x 7950?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
mitsumark schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 00:57:
:9~ Je zou maar geld op 'moeten' maken.

Heb je wel een displayport kabel nodig? Er zit een DVI kabel bij..

Heb je nog nagedacht over 2 videokaarten?
Indien geen optie is de voeding overkill.
Indien wel, waarom dan niet nu gelijk al, met bv 2x 7950?
Displayport kabel is nodig omdat MSI faalt en geen Duallink DVI op de kaart heeft, en ik wil 2550x1440.

Voeding was niet mn eerste keus, Azerty had de Seasonic 600W niet die ik op het oog had. Dan maar iets te veel en wel gold om het nog een klein beetje goed te maken. Wieweet overclocken later nog.

2 kaarten wordt door de programma's die ik gebruik niet ondersteund (PS, AE, Cinema4d). Heb liever een Dell Ultrasharp binnen mn budget dan een extra kaart waar ik niks aan heb (op gamen na, maar dat is secundair).

*update*
Heb de MSI lightning vervangen door een ASUS MATRIX-HD7970-Platinum.
http://azerty.nl/8-3921-5...rix-hd7970-p-3gd5-gr.html

Is iets stiller, iets sneller en heeft een Dual DVI dus heb dat kabeltje dan ook niet meer nodig. Wel iets duurder maar ach, geld smijten idd.

*update 2*
Heb De Antec 1200 vervangen door de Coolermaster HAF-X, was iets goedkoper, met iets betere temperaturen. (bovendien was de Antec 1200 v3 opeens 'levertijd onbekend, dus dat ga ik niet wagen).
---

Even in het algemeen, excuus als dit topic een beetje aanvoelt als personal blog, maar ik post zoveel mogelijk van m'n 'gedachtengangen' omdat ik dat zelf ook altijd heel handig vind om te lezen. Ben je een product aan het researchen op google, gaan mensen van "hi i have problem x" in de eerste reply naar "nvm fixed it, bye" in de tweede.

Hopelijk komt dit topic van pas bij fellow 2d/3d artists.

[ Voor 34% gewijzigd door ktth op 14-12-2012 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ktth schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 15:05:
Even in het algemeen, excuus als dit topic een beetje aanvoelt als personal blog, maar ik post zoveel mogelijk van m'n 'gedachtengangen' omdat ik dat zelf ook altijd heel handig vind om te lezen. Ben je een product aan het researchen op google, gaan mensen van "hi i have problem x" in de eerste reply naar "nvm fixed it, bye" in de tweede.

Hopelijk komt dit topic van pas bij fellow 2d/3d artists.
Ik zie dit eerlijk gezegd honderd keer liever dan van die mensen die alleen maar het duurste willen, niets uitzoeken en een grote bek hebben als je ze advies probeert te hebben :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
Nou, zojuist 'besteld' bij Azerty.

Ik had alles netjes in het mandje, maar zag geen prijs berekening waar ook maar iets van BTW in voor kwam (en dit is een zakelijke aankoop). Slechts de volle prijs incl. BTW, absoluut niet handig.

Dus ik door naar de volgende pagina, in de veronderstelling dat ik daar nog een overzicht te zien zou krijgen met BTW etc. los aangegeven. Maar nee, insta-iDeal in je face. Gelijk backspace geramd.

Wat blijkt, krijg nu een mailtje van Azerty 'bedankt voor uw bestelling!', kut. Onderdelen kloppen wel maar het Opmerkingen-veld heb ik leeg gelaten, terwijl ik toch wel wat voor ze had.

Dat wordt maandag weer bellen..pfff.

--
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 01:21:
[...]

Ik zie dit eerlijk gezegd honderd keer liever dan van die mensen die alleen maar het duurste willen, niets uitzoeken en een grote bek hebben als je ze advies probeert te hebben :Y
Dat is ook vermoeiend idd. :F

[ Voor 21% gewijzigd door ktth op 15-12-2012 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Volgens mij is dat iets wat je bij Azerty in de voorkeuren kan aangeven (tonen prijzen incl of exclusief btw) bij een consumenten account staat geloof ik standaard incl btw aan, en bij een zakelijk account de exclusief btww optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
ktth schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 17:28:
Ik twijfel echt onzettend bij welke shop ik nou moet gaan bestellen, zijn er wellicht lurkers die me een bepaalde kant op kunnen duwen?
Zelf bestel ik al 10 jaar lang zonder enig probleem artikels bij Informatique, en ik heb er ook zat (probleemloos) teruggestuurd. Nooit één probleem gehad, behalve ooit een waarschuwing dat ik wat voorzichtiger moest zijn met het los- en vastdraaien van schroeven, omdat ze bij een (teruggestuurde) NAS de schroefjes moesten vervangen vanwege beschadigingen aan de kopjes. Verder nooit één kik gehoord.

Ik heb echter nooit iets door hun in elkaar laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
Dennism schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 18:06:
Volgens mij is dat iets wat je bij Azerty in de voorkeuren kan aangeven (tonen prijzen incl of exclusief btw) bij een consumenten account staat geloof ik standaard incl btw aan, en bij een zakelijk account de exclusief btww optie.
Dat zou best zo kunnen zijn maar dan alsnog is het gek wanneer je besteld en 'zakelijk' aanvinkt, er gewoon een bedrag incl. BTW getoond wordt en verder niks.
Katsunami schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 18:12:
[...]

Zelf bestel ik al 10 jaar lang zonder enig probleem artikels bij Informatique, en ik heb er ook zat (probleemloos) teruggestuurd. Nooit één probleem gehad, behalve ooit een waarschuwing dat ik wat voorzichtiger moest zijn met het los- en vastdraaien van schroeven, omdat ze bij een (teruggestuurde) NAS de schroefjes moesten vervangen vanwege beschadigingen aan de kopjes. Verder nooit één kik gehoord.

Heb de informatique pcbuilder ook meegenomen in m'n besluit, je kon maar een beperkt aantal onderdelen kiezen (sommige leken simpelweg niet mogelijk in de builder, maar wel in de shop). Dus deze winkel verviel al snel als optie bij mij.

[ Voor 15% gewijzigd door ktth op 15-12-2012 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Nu je het zegt staat mij daar iets van bij dat dit bij mijn laatste zakelijke bestelling ook zo was op de website en in de mail die je na bestelling krijgt en degene voor ie ik bestelde daar ook wat over vroeg i.v.m. zakelijke aftrek, ik kan echter niet in dat account om te controleren daar het niet mijn account is. De factuur welke later na levering te downloaden was, voldeed echter wel aan alle zakelijk gestelde voorwaarden.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 15-12-2012 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
Dennism schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 21:26:
... De factuur welke later na levering te downloaden was, voldeed echter wel aan alle zakelijk gestelde voorwaarden.
Daar hoopte ik ook stiekem op idd, wel slordig van Azerty om het niet eerder inzichtelijk te maken voordat je daadwerkelijk iets koopt. Alternate deed dit wel netjes -althans, 4 jaar geleden toen ik voor het laatst iets bestelde daar, haha-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Katsunami schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 18:12:

Ik heb zelf twee behoorlijk slechte ervaringen met Informatique. Het kunnen toevalstreffers zijn, maar wat er toen gebeurde stapelde zich wel enorm op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
Is hier iemand met een HAF-X?

Het schijnt dat de dustfilters op de bodem er nog niet op zaten bij eerdere versies. Ik ben atm even het 'opmerkingen' veldje aan het invullen voor Azerty.

Heb nu staan:
"Graag de powersupply alleen met fan naar onder installeren wanneer er een dustfilter op de bodemopening zit (deze ontbreekt bij vroege HAF-X versies). Anders met de fan naar boven gericht."

Volgens mij zijn temp verschillen tussen de twee opties niet zo groot, maar stof (en mijn werkplek wordt heel snel heel stoffig) in je PSU is nog een stuk erger.

Wat denken jullie?

• Aardwolf
  • Nu online
Qua tempverschil verwacht ik inderdaad niet gek veel, alleen hapt ie natuurlijk wel wat van de bestemde lucht weg van je grafische kaart, wanneer de PSU naar boven is gericht.

Ik weet niet of het al te laat is, ik vermoed van wel, maar anders kan je nog een Corsair 650D kast overwegen. Ik heb je keuze van de HAF-X gemist, anders had ik het nog wel eerder aangedragen. Als het goed is, is de 650D nog aardig vergelijkbaar met de HAF-X.

Stel het is te laat, dan kan je misschien ook nog overwegen om gewoon zelf een simpele stoffilter ertussen te maken, zodat de koeler gewoon van onder de kast zijn benodigde lucht kan zuigen. Een stalen/plastic filter kan natuurlijk (iets uit deze lijst), maar je kan ook zo'n flexibele DEMCIflex nemen.

• ktth
marcel87 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 12:35:
Qua tempverschil verwacht ik inderdaad niet gek veel, alleen hapt ie natuurlijk wel wat van de bestemde lucht weg van je grafische kaart, wanneer de PSU naar boven is gericht.

Ik weet niet of het al te laat is, ik vermoed van wel, maar anders kan je nog een Corsair 650D kast overwegen. Ik heb je keuze van de HAF-X gemist, anders had ik het nog wel eerder aangedragen. Als het goed is, is de 650D nog aardig vergelijkbaar met de HAF-X.

Stel het is te laat, dan kan je misschien ook nog overwegen om gewoon zelf een simpele stoffilter ertussen te maken, zodat de koeler gewoon van onder de kast zijn benodigde lucht kan zuigen. Een stalen/plastic filter kan natuurlijk (iets uit deze lijst), maar je kan ook zo'n flexibele DEMCIflex nemen.
Alles is idd al besteld en in behandeling bij Azerty. Geen idee hoe ze hem plaatsen maar bedankt voor de handige links naar filters. Die zou ik evt kunnen gebruiken.

Verder heeft de HAF-X gelukkig een enorme sidefan die recht op de GPU blaast, dus die krijgt sowieso genoeg frisse lucht. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
Vanmiddag een telefoontje van Azerty gehad, dat ze de (quad channel) ram niet aan 1 kant in 4 slots kwijt konden (4x8gb) en het dus zouden spreiden over de 8 slots (4 links, 4 rechts van de cpu).

Heb wat online gezocht, want heb helemaal geen idee hoe je Quad Channel ram moet 'installeren', en het lijkt erop dat je inderdaad de ram in slot 1,3,5,7 moet doen, of 2,4,6,8. Dus gaat het goed zo of moet ik er toch nog achteraan bellen dat ze alle ram aan 1 kant zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
heb net me'n p9x79 vanilla binnen :) , quad channel moet je links en rechts er in duwen voor zover ik zie, en niet alleen maar aan 1 kant.. met 4 dimms dus in elk blauw slot 1. Maarja anders doe je het zelf gewoon goed als het binnen is :) ..

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 22-12-2012 16:00 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
maratropa schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 14:20:
heb net me'n p9x79 vanilla binnen :) , quad channel moet je links en rechts er in duwen voor zover ik zie, en niet alleen maar aan 1 kant.. met 4 dimms dus in elk blauw slot 1. Maarja anders doe je het zelf gewoon goed als het binnen is :) ..
Okidoki! Zelf goed zetten is soms niet echt een optie, Alternate had bijv van die garantiestikkertjes (die héél gemakkelijk scheuren) over de pannels heen.

Wat vooral leuk was toen, dat 1 van m'n RAM modules toen niet goed erin zat. Een beetje schuin met 1 zo'n klikding nog open ook, heel slordig van ze. Stond ik dus voor de keuze: of garantie laten vervallen en het zelf goed zetten, of weer helemaal terugsturen om zo'n stom klein dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ktth schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 18:41:
Okidoki! Zelf goed zetten is soms niet echt een optie, Alternate had bijv van die garantiestikkertjes (die héél gemakkelijk scheuren) over de pannels heen.

Wat vooral leuk was toen, dat 1 van m'n RAM modules toen niet goed erin zat. Een beetje schuin met 1 zo'n klikding nog open ook, heel slordig van ze. Stond ik dus voor de keuze: of garantie laten vervallen en het zelf goed zetten, of weer helemaal terugsturen om zo'n stom klein dingetje.
Ik meen dat die stickers helemaal niet rechtsgeldig zijn, al zullen ze daar uiteraard iets anders beweren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
Ik heb de pc inmiddels een week binnen en alles werkt naar behoren. Dat van een week wachten met replyen was omdat ik er zeker van wou zijn dat alles in de eerste instantie in ieder geval goed werkt.

Alles is goed afgeleverd door Azerty, zat goed verpakt en uiteraard met alle extra onderdelen en inviduele dozen van onderdelen.

2 dingen waren mis:
- Bij de monitor zat een Amerikaanse stroomkabel.
- Bij het verwijderen van de beschermingsfolie bleek dat er een dikke barst zat in het raampje op het zijpaneel van de HAF X case (plastic). Als het goed is zijn ze nu bezig met een vervangend zijpaneel regelen.

Dus uiteindelijk:
i7 3930k
32gb ram (1600mhz)
7970HD

Idle temp. processor: ~43C.

De processor draaide out of the box @ gemiddeld 65C en 67C max. onder 100% load na 20 minuten, heb een paar fans ietsjes harder gezet en de boel draait nu op 63C max. (gekeken naar individuele core temp uitschieters). Gemiddeld ligt het echter rond de 60C nu dus daar ben ik tevreden mee (bij 100% load dus).

Pc is nog steeds fluisterstil.

[ Voor 4% gewijzigd door ktth op 12-01-2013 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik heb geen verstand van hoe warm die bepaalde processor wordt, maar met zo'n koeler is 43 graden op idle toch echt veel. De load temp is daartegen wel netjes.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Mijn 3930k draait ook net; idle 39 graden en load rond de 60, maar dat is wel op 4,2 ghz met een h80i er op :) Maar op zich geen zorgelijke temperaturen lijkt me.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
Daanieyel schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:35:
Ik heb geen verstand van hoe warm die bepaalde processor wordt, maar met zo'n koeler is 43 graden op idle toch echt veel. De load temp is daartegen wel netjes.
Volgens mij ligt over het algemeen de idle temp van hexacores wel wat hoger dan bij de gemiddelde quadcore bijv., maar ik heb niet echt super harde research gedaan.
maratropa schreef op zondag 13 januari 2013 @ 17:11:
Mijn 3930k draait ook net; idle 39 graden en load rond de 60, maar dat is wel op 4,2 ghz met een h80i er op :) Maar op zich geen zorgelijke temperaturen lijkt me.
Opzich is 4.2 ghz een vrij lichte overclock, toch? De mijne draait constant op 3.8 ghz.

Online zijn er heel wat mensen die claimen dat ze 4.0 - 4.2 ghz halen door alleen de multiplier omhoog te gooien en de volts hetzelfde te houden, wat zijn jouw ervaringen hierin? Natuurlijk is elke chip net anders, maar bij de 3930k zie je toch wel dat de benodigde stroomaanvoer pas na 4.1 ghz echt omhoog begint te schieten.

Afbeeldingslocatie: http://img820.imageshack.us/img820/8890/vcorevfreq.jpg
bron: http://www.overclock.net/...-for-all-x79-overclockers

Enerzijds ben ik wel geinsteresseerd in een makkelijke overclock naar 4.2 ghz, anderzijds zal het maar een marginaal verschil maken ten opzichte van 3.8 ghz. Of je nou 5 minuten renderd of 4,5 minuut, of 5 uur en 4,5 uur. Pas als je over een week renderen spreekt maakt het echt uit. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Idd :)

Hmm ik moet zeggen dat ik me er redelijk makkelijk van af gemaakt heb, multiplier omhoog en alles op auto laten, dus m'n mobo het laten bepalen..

Ik besef me idd dat 4.2 niet zo hoog is, ik wilde het wel op safe spelen, en het is toch 700mhz meer per core (default alles op 100% loopt ie op 3.5ghz toch?) Als hij een dag moet renderen zonder dat er iemand is moet het wel goed blijven gaan.

Maar ik zat al te twijfelen of ik hem niet nog wat hoger moet gooien en zelf het voltage moet bepalen. Nu op 4.2ghz zet m'n mobo hem op 1.3 volt geloof ik, als ik eens tijd heb zal ik testen of dat lager kan, en dan kijken of ik hem bijv. 24/7 op 4.5ghz laat draaien.

Maar 24/7 op 4.8ghz is dus 0 issues bij jou? (welk voltage/cooler en temps?) (oh wacht is het een typo en bedoel je 4.8 of is het 3.8?)

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 13-01-2013 18:42 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Iig blij voor je dat het geheugen past. Heb zelf niks met dat hij profile geheugen, behalve dat het bling bling is.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
@ maratropa:

Ah, dus 4,2 ghz lukt bij jou met alleen de multiplier. Misschien probeer ik dat ook eens. :)

Alles default loopt de 3930k op 3.2 ghz dacht ik? Heb geen idee wat Azerty heeft gedaan, want die van mij draait dus 24/7 op de turbosnelheid van 3.8 ghz. Misschien via het mobo iets automatisch.

Ik weet niet waar je die 4.8 ghz vandaan haalt haha, mijne loopt dus op 3.8 ghz. ;)

@ Madrox:
Heb bij ontvangst gelijk ff in de kast gekoekeloerd en het past inderdaad precies. Denk met 0.5-1.0 cm speling tussen ram en koelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktth
Gister kwam het vervangende zijpaneel aan, uitstekende aftersales van Azerty, goed verpakt zodat er deze keer niet weer een barst in zou zitten haha.

Paar minuten nadat ik 'm aangesloten had (fan in zijpaneel) kregen we een telefoontje of alles goed werkte / naar wens was.

Het lijkt erop dat ik voorlopig bij Azerty blijf voor onderdelen enz. ipv. Alternate. De ervaringen bij Azerty zijn toch wel een stuk professioneler tot nu toe.
Pagina: 1