Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sony Vaio VPCY2 laptop erg traag en 100% cpu gebruik

Pagina: 1
Acties:

• tch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-08 23:01
Beste alle,

Al een jaar of 2 heb ik deze laptop. In het begin was ik er erg blij mee. Licht en snel(ookal niet sterk). En een batterijduur van +- 7 uur.

Echter, sinds een halfjaartje begint hij kuren te vertonen. Zo staat de cpu altijd op 100%, maakt hij veel lawaai, doet heeeeeeel erg lang over opstarten/afsluiten/runnen van applicaties en dergelijke. Ook is de batterijduur gezakt naar max 3 uur....

Ik las ergens dat hij via Safe Mode sneller zou moeten zijn. En dat klopte ook. De cpu daalde naar 10-20% en hij deed het best goed. Geen lange wachttijden.

Nu zou ik dit ook graag weer voor de gewone opstart willen. Iemand tips? Programma's die kunnen helpen etc?

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:57
Wat heb je tot nu toe al geprobeerd?

Back up maken van je gegevens en bestanden en herinstalleren zou ik zeggen. Als het software matig is, is je laptop net zo snel als 2 jaar terug.

Anders zou het je cpu of moederbord zijn en dan ben je verder van huis.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Ik denk niet dat het hardware matig is aangezien het voornamelijk ligt aan de CPU load. De CPU op 100% is namelijk in zijn geheel verantwoordelijk voor de mindere accuduur die je laptop nu heeft ten opzichte van vroeger. Dit is waarschijnlijk een software probleem.

Het beste meest directe manier om het waarschijnlijk op te lossen is inderdaad een clean install. Je kunt dit bij de Vaio toch behoorlijk makkelijk doen. Klik op de "assist" knop als dat ding uitstaat (ipv de reguliere aanknop). Je komt dan in de recovery setup uit en daar kun je een clean install laten doen. Je kunt daar als het goed is ook een backup maken van gegevens die je wilt bewaren.

Good luck!

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• tch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-08 23:01
Bedankt voor de replies.

Tot nu toe heb ik alleen simpele dingen als antivirus/registry cleaner/systemcare etc gedaan. Het heeft niet echt geholpen.

Ik dacht al een tijdje aan een clean install, alleen ik wist niet dat dat zo kon zonder disc met OS erop :P

Even de bestanden backuppen, en dan zal ik proberen een clean install te doen.