Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Commandline FTW | Tweakt met mate
Map to guest = Bad User:
Means user logins with an invalid password are rejected, unless the username does not exist, in which case it is treated as a guest login and mapped into the guest account.
De configuratie van Samba heb ik overgenomen uit de wiki van Unixmen.
Met het commenten van die twee entries en een restart van samba heb ik nog steeds geen toegang- zelfde foutmelding...
[ Voor 20% gewijzigd door Ravhin op 07-12-2012 15:51 ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Let ook op de rechten op het file system, samba moet 't wel kunnen lezen, niet alleen de gebruiker/groep waar je mee authenticeert.
Verders, de directory mask, kijk eens goed wat je daarmee doet en wat het betekend. Je doet iets wat totaal nutteloos is. Zoek 'm, en leg 'm uit waarom 't nutteloos is.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| security = share # map to guest = bad user # usershare allow guests = Yes [...] #== User Additions === [Helium] comment = Helium path = /mnt/Helium/ # valid users = @users guest ok = yes # force group = users # create mask = 0660 # directory mask = 0771 writable = yes |
mask 0660 forceert lees- en schrijfrechten , 0771 zet de rechten op -rwxrwx--x. Door gasten toegang te geven en writable = yes te zetten heb ik dit al bereikt geloof ik

Weer wat geleerd! Many thanks, die nummers beginnen steeds meer betekenis te krijgen
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| position Meaning 1 directory flag, 'd' if a directory, '-' if a normal file 2,3,4 read, write, execute permission for User (Owner) of file 5,6,7 read, write, execute permission for Group 8,9,10 read, write, execute permission for Other value Meaning - in any position means that flag is not set r file is readable by owner, group or other w file is writeable. x file is executable (only for programs-not for data files) |
mijn voorbeeld was -rwxrwx--x dus User en Group kunnen alles, Other heeft geen toegang, maar mag alleen executables uitvoeren? ...apart.
[ Voor 9% gewijzigd door Ravhin op 07-12-2012 16:44 ]
Bestanden die je maakt krijgen read/write voor user en groep, other mag niets ermee.
Helder?