[debian 6] Configureren samba voor share

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-07 11:19

Ravhin

no <root>...

Topicstarter
Na een aantal vruchteloze pogingen om Ubuntu stabiel te krijgen op mijn HTPC / server ben ik uiteindelijk overgegaan naar Debian. Ik kende dit nog van vroeger, en ik hoopte dat dit stabieler was (met Ubuntu veel video-issues, sambashare die constant er uit flipte &c). Welnu, dat is inderdaad het geval. Superstabiel en native ondersteuning voor HDMI-out op 1080p.

Nu zit ik alleen met een probleem: samba. Onder Ubuntu lag dit pakket er continu uit, en onder Debian is het zo dichtgetimmerd dat ik mijn schijf niet met het netwerk kan delen. Ik heb het volgende aan smb.conf aangepast:
code:
1
2
3
security = share
map to guest = bad user
usershare allow guests = Yes
onder security en helemaal onderaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#===user additions===
[Helium]
comment = Helium
path = /mnt/Helium
valid users = @users
force group = users
create mask = 0660
directory mask = 0771
writeable = yes

Het pad klopt en de hoofdletters ook. Ik zie een share onder OSX onder \htpc\Helium, maar als ik deze probeer te openen krijg ik de vage foutmelding "De bewerking kan niet worden voltooid, omdat het originele onderdeel van 'Helium' onvindbaar is." Heeft iemand enig idee wat hier niet klopt? Volgens alle tutorials zou alles goed moeten staan en zou ik in ieder geval in staat moeten zijn om die share te zien... _/-\o_

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Haal die 'map to guest' en 'usershare allow guests' eens weg. Leg namelijk eens uit waarom je die definieert en wat ze zouden moeten doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Topicstarter
De usershare was bedoeld om toegang te krijgen tot het systeem, zelfs als je geen userID hebt. Die andere kwam uit een wiki en ik heb geen idee wat dat doet de Samba uitleg:
Map to guest = Bad User:
Means user logins with an invalid password are rejected, unless the username does not exist, in which case it is treated as a guest login and mapped into the guest account.

De configuratie van Samba heb ik overgenomen uit de wiki van Unixmen.

Met het commenten van die twee entries en een restart van samba heb ik nog steeds geen toegang- zelfde foutmelding...

[ Voor 20% gewijzigd door Ravhin op 07-12-2012 15:51 ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maak eerst eens een share voor guest users, dus guest ok = yes en geen valid users = @groep. Het is echt niet moeilijk, het grootste struikelblok heb je al te pakken, namelijk de security ding. Die staat standaard op user ipv share.
Let ook op de rechten op het file system, samba moet 't wel kunnen lezen, niet alleen de gebruiker/groep waar je mee authenticeert.

Verders, de directory mask, kijk eens goed wat je daarmee doet en wat het betekend. Je doet iets wat totaal nutteloos is. Zoek 'm, en leg 'm uit waarom 't nutteloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
   security = share
#   map to guest = bad user 
#   usershare allow guests = Yes
[...]
#== User Additions ===
[Helium]
comment = Helium
path = /mnt/Helium/
# valid users = @users
guest ok = yes
# force group = users
# create mask = 0660
# directory mask = 0771
writable = yes
dit werkt dus. :)
mask 0660 forceert lees- en schrijfrechten , 0771 zet de rechten op -rwxrwx--x. Door gasten toegang te geven en writable = yes te zetten heb ik dit al bereikt geloof ik :/
Weer wat geleerd! Many thanks, die nummers beginnen steeds meer betekenis te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk nou eens goed naar de dir mask. Welke effectieve rechten geeft dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
position     Meaning
1           directory flag, 'd' if a directory, '-' if a normal file
2,3,4       read, write, execute permission for User (Owner) of file
5,6,7       read, write, execute permission for Group
8,9,10        read, write, execute permission for Other

value         Meaning
-           in any position means that flag is not set
r           file is readable by owner, group or other
w           file is writeable. 
x           file is executable (only for programs-not for data files)

mijn voorbeeld was -rwxrwx--x dus User en Group kunnen alles, Other heeft geen toegang, maar mag alleen executables uitvoeren? ...apart.

[ Voor 9% gewijzigd door Ravhin op 07-12-2012 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Juist. Wat heb je aan execute rechten, als je niet mag lezen? Mappen hebben execute rechten nodig, anders kan je er niet in. Maar je moet ook leesrechten hebben. Maar een van de twee heeft geen zin.

Bestanden die je maakt krijgen read/write voor user en groep, other mag niets ermee.

Helder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Topicstarter
_/-\o_ thanks! :)

Pagina: 1