Tips gevraagd voor het vinden van onderdelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zoek voor een rekenmachine-mod (WP 34S) een (liefst zo precies mogelijke dus ≤10ppm afwijking en redelijk stabiel over tijd en temperatuur) een 2x6 SMD (of niet, pootjes buigen moet lukken) 32768hz klokkristal met bijbehorende condensatoren (0603). Ik heb al gezien dat het niet makkelijk is kristallen met een (gespecificeerde) precisie beter dan 20ppm te krijgen, en ook is het niet makkelijk 12,5pF (de meeste dergelijke klokkristallen zijn daarop berekend meen ik) condensatoren te vinden (al schijnt 10pF tot 18pF normaalgesproken ook te kunnen). (ik heb bij Conrad, Reichelt, RS, Farnell, Distrelec gezocht en bij de locale mij bekende elektrohobbywinkel gevraagd). Hoe kan ik het beste (op redelijk korte termijn en voor een redelijke prijs) aan die onderdelen komen?

het solderen wordt dan het volgende probleem :$, aangezien ik van elektrotechniek en al helemaal van solderen weinig kaas gegeten heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
32.768kHz kristallen zijn bijna altijd in dit soort packages:
Afbeeldingslocatie: http://elecrom.files.wordpress.com/2009/11/32768xtal.jpg

In die vorm kan je er simpel een uit een oude klok of van een oud moederbord halen.
De condensators zitten er dan ook al naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zal eens kijken of ik wat heb liggen (nog wel ergens een kapote wekkerradio en een moederbord geloof ik). Desolderen gaat me trouwens al helemaal niet lukken denk ik. Ik vermoed trouwens ook dat die onderdelen, als ik ze vind) over het algemeen de wat gangbaardere precisie zullen hebben (20ppm of 50ppm). In wat voor apparatuur zou ik wat preciesere kristallen kunnen verwachten? Horloges? Ik denk dat daar meestal een andere package in zou zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 07-12-2012 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:28

Rmg

Waarom heb je <10ppm nodig? de meeste mods voor die rekenmachine zijn gewoon uitgevoerd met
http://www.digikey.com/pr...180J/445-1272-1-ND/567674
&
http://www.digikey.com/pr...180J/445-1272-1-ND/567674

Orgineel zal er niet echt een betere in hebben gezeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Denk dat je de klokkristallink hebt vewisseld, maar dank je in ieder geval voor de shop die ik nog niet had bekeken.

De rekenmachine heeft normaalgesproken geen klokkristal (alleen de instabiele klok van de CPU), het PCB is er echter wel op voorbereid, met de WP 34s-projectsoftware kan je er dan gebuik van maken.

Ik snap ook wel dat meestal 20ppm klokkristallen worden gebruikt, aangezien die kennelijk veel makkelijker te vinden zijn. Maar ik zou nu eenmaal graag een wat preciezer kristal willen gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

In die formfactor, en uberhaupt gewoon als kristal, heb je ze tot iets van 5ppm.

Als je iets nauwkeurigers wilt, moet je een Temperature Compensated Crystal Oscillator (TCXO) gaan zoeken. Gezien de nauwkeurigheid in eerste instantie grotendeels temperatuur afhankelijk is. En die wordt in dit soort modules eruit gecompenseerd.

Maar, die ben ik nog niet in de kHz-en tegen gekomen. Dus daar zou je een klokdeler achter moeten hangen. Dat kan vrij eenvoudig, en dan kun je een klok krijgen onder de 1ppm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb in de catalogi van Digikey en Mauser inmiddels inderdaad 5ppm kristallen gevonden, verzendkosten zijn natuurlijk wel te hoog... Ik ga gewoon nog maar eens met elektronicazaken hier in de buurt overleggen.

Constructies met klokdelers maken wordt me eerlijk gezegd wat te ingewikkeld :P

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 07-12-2012 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Wat ik nog steeds mis, waarom heb je die nauwkeurigheid nodig?

Een 100ppm kristal van 32768Hz zal als je die als klok gebruikt per dag max 8.64 sec of ongeveer een uur per jaar afwijken.
Ik weet niet waar je die rekenmachine voor zou willen gebruiken, maar zelfs bij een horloge is dat bijna acceptabel.

En een 100ppm kristal is nieteens te krijgen, slechtste wat ik zo vind is 50, en 10 is prima te krijgen.
10ppm zal maximaal 0.864sec per dag afwijken of dus 5-6 minuten per jaar.

Edit:
100ppm betekend overigens een afwijking van maximaal 0.01%.

[ Voor 6% gewijzigd door SA007 op 09-12-2012 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Julliue hebben helemaal gelijk... 20ppm zou pragmatisch gezien voldoende moeten zijn voor wat ik met de rekenmachine zou doen (in principe zou ik denk ik helemaal geen kristal nodig hebben). Maar als ik toch een kristal erin ga stoppen zou ik een zo goed mogelijke willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
Kwam deze tegen: High Accuracy DS3231 Module w/ Temperature / Battery - Blue voor $6,80
- Leads SQW / INT and 32KHz square wave output interface, can output different frequency square wave output alarm interrupt.
- Uses DS3231 high accuracy clock chipset (IIC interface speed rate 400kHz)
- Set aside AT24Cxx IIC interface EEPROM memory interface.
- Chip internal integrated precision 32.768KHz TCXO, 2ppm accuracy within the range of 0'C to 40'C, the year accuracy is about one minute.
- Chipset internal temperature sensor accuracy is 3'C, resolution is 0.5'C, which can test environment temperature.
- Soldered non-rechargeable 3.0V CR907 cell battery
- Power port connected anti-reverse diode, which can protect electric circuit.
- Set power indicator
- Can be cascaded to other IIC devices, soldering 6P bend pins.
- Great for DIY project.

[ Voor 0% gewijzigd door Permutor op 09-12-2012 21:42 . Reden: prijs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:32
Bij Farnell en RS kan je wel vinden wat je zoekt: Farnell

Ik dacht dat de verzendkosten bij Farnell iets van een € 5 ofzo waren. Let wel op dat je geen dingen besteld uit hun US voorraad want dan moet je € 25 bijbetalen (Newark Direct Ship). Indien voor 18u besteld en op voorraad heb je je bestelling de dag nadien reeds binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
farnell doet voor zover ik weet alleen particuliere verzending bij een minimumbedrag van 50 euro

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb inmiddels al wat onderdelen aangeboden gekregen van een kennis. De prijs is ook erg goed :P

Het kristal is wel 20ppm maar jullie hebben mij weten te overtuigen.
De volgende klus wordt de montage...

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 13-12-2012 00:04 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:32
timberleek schreef op woensdag 12 december 2012 @ 23:54:
farnell doet voor zover ik weet alleen particuliere verzending bij een minimumbedrag van 50 euro
Volgens de verkoopvoorwaarden wordt er € 5 verwerkingskosten gerekend bij bestellingen onder de 50 euro. Daarboven is shipping gratis. Maar particulier heb ik er nog nooit besteld, enkel via m'n werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Bedankt voor alle tips.

Ik heb inmiddels het envelopje met componenten ontvangen, (o.a. er zit een klokonderdeel van Micro Crystal in, ik vind het wel opvallend hoe groot de prijsverschillen zijn bij de diverse aanbieders(Farnell, €2,30, Reichelt, €0,35).

Ik wist natuurlijk hoe groot de onderdelen (m.n. de condensatoren) zouden zijn, maar toen ik ze zag schrok ik toch nog... Ik denk niet dat ik me aan de montage ervan ga wagen (al heb ik wel wat handleidingen/tips gevonden op het web, maar ik zou sowieso wat fijner soldeermateriaal moeten kopen/lenen)... :/ :F
Pagina: 1