verschil kabel en adsl

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• poes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:29
Kan iemand mij in het kort het verschil tussen kabel en ADSL uitleggen, behalve dat de de een telefoon en en de andere kabel is.

Hoe zit het b.v. als het drukker word op de lijnen??

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Op de Planet Internet site staat wel een mooie vergelijking:
Voordelen van Mxstream boven kabel-Internet
Kabelnetwerken hebben een ander ontwerp dan telefoonnetwerken. Ziet u deze ontwerpen als een oprit, dan wordt direct duidelijk waarom Mxstream de voorkeur geniet boven kabel-Internet. Met een kabelaansluiting deelt u als eindgebruiker de oprit naar het Internet met andere gebruikers. Maken veel mensen gelijktijdig of intensief gebruik van deze oprit, dan kan dit de kwaliteit van uw gegevensoverdracht negatief beonvloeden. Bij Mxstream via de gewone telefoonlijn is dit niet het geval: elke gebruiker krijgt een eigen oprit, waardoor de snelheid, kwaliteit en veiligheid van elke gegevensoverdracht blijft gewaarborgd. Een belangrijk voordeel!
bron: http://www.planet.nl/net.speed/0,1309,93_1239_,00.html

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is duidelijk dat deze tekst van een ADSL provider is, want het lijkt hier alsof ADSL zaligmakend is, en kabel het vagevuur van het internet, waarbij modem doorgaat voor de hel >:)
Maken veel mensen gelijktijdig of intensief gebruik van deze oprit, dan kan dit de kwaliteit van uw gegevensoverdracht negatief beonvloeden.
Dit is absoluut waar, maar in een 'normale' buurt heb je hier geen last van. In de omgeving waar ik zit hebben we zelfs zogenaamde sternetwerken, dat betekend dat je heel snel kunt internetten zonder last te hebben van de rest van de buurt.

Eigenlijk als je een ring en een sternetwerk naast elkaar legt zul je zien dat een kabel-ster-net heel veel weg heeft van wat ze hier bij ADSL suggereren dat iedeaal is, en als je er even drie tellen over nadenkt zie je gelijk dat het knelpunt onvermijdelijk aanwezig is, alleen wat verder weg, dus het knelpunt wordt over een groter gebied met grotere capaciteit opgevangen.

Blauwe stip = gebruiker
Rode lijn = kabel

Afbeeldingslocatie: http://homepages.svc.fcj.hvu.nl/200_017/online/netnet.gif

opmerking 1
In America wordt al langer gebruikt van ADSL en is het net zo ingeburgerd als kabel hier. Als je daar eens rondvraagt (wat ik in nieuwsgroepen wel eens gedaan heb ivm. een werkstuk) kom je erachter dat het allemaal 1 pot nat is. Als het drukker wordt op ADSL geeft het ook problemen, en de kwaliteit verschilt net zo goed als met kabel van locatie tot locatie enorm.

opmerking 2
Damn ik ben wel met blije plaatjes bezig vandaag zeg ;)

• xiphoid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

Is het niet zo simpel als dit:
Heb je momenteel @home.. en wil je misschien overstappen naar mxstream? Ik persoonlijk zou wachten.
heb je momenteel UPC.. en je wilt misschien overstappen naar mxstream? Nog even wachten tot UPC alle services verpest heeft. (psst, het schijnt straks zelfs sneller te worden, ondanks mogelijk datalimiet).
Heb je momenteel andere cableprovider, en je wilt misschien overstappen. hehe, persoonlijk zou ik dat dus meteen doen.

http://mrfloris.com

• poes
Hallo negotiator,

Dank je voor je info. Ik voel heel veel voor de kabel (Sonera). De maandkosten zijn iets lager en volgens mij vallen de snelheden reuze mee. Zou het onderdoen voor MX-stream??

Wat je studie betreft, wat voor onderzoek heb je gedaan op dit gebied en als het hiermee te maken had, wat was je hypothese en je conclusie op dit gebied??

Verwijderd

Mwoah, ik vond de meest treffende vergelijking eentje die ik in een magazine heb gelezen, tussen kabel en modem: "Je kunt kabelinternet vergelijken met een snelweg en modem internet met een modderpad. Kabel belooft snelheid en bied dat ook, maar als het erg druk is gaat de snelheid achteruit. Modem heeft dat niet, die zit constant aan een vaste snelheid." Vervang modderpad door autobaan en modem door ADSL en je hebt een vergelijking. Kabel is qua downloaden sneller...

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op vrijdag 01 juni 2001 20:00 schreef Hermen het volgende:
Kabel is qua downloaden sneller...
Ligt er maar net aan wat je vergelijkt?

Als je @home cable met ADSL vergelijkt, dan wint @home

Als je Cistron ADSL met casema cable vergelijkt, dan wint... wie denk je

.. Als je Cistron ADSL met @home cable vergelijkt, dan... uhm?

• MasterM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-08 10:54
Op vrijdag 01 juni 2001 23:09 schreef Wouter17 het volgende:

[..]

Ligt er maar net aan wat je vergelijkt?

Als je @home cable met ADSL vergelijkt, dan wint @home

Als je Cistron ADSL met casema cable vergelijkt, dan wint... wie denk je

.. Als je Cistron ADSL met @home cable vergelijkt, dan... uhm?
Dan wint Cistron!!!!
Cistron zou een download kunnen hallen (volgen adsl theorie) van 1 MB/s (byte, niet bits) dit is dus 1024 kb/s. En @home heeft (dacht ik) zo'n download van 400 a 500 kb/s.
De upload van Cistron is daarintegen weer wat minder (voor mij meer als snel!!!!). En dat is 128 kb/s.
Ik zou dus kwa snelheid cistron nemen.

[niet boeie mode]
Misschien als je heel vaak upload kan je @home nemen. Maar (nog) niet alle servers kunnen snelheid aan/ of zijn zo hoog ingesteld. En upload accelerator bestaat nog niet.
[\niet boeie mode]

greetz
MasterM

Verwijderd

0 tot 64 Kbit/sec: telefoon, ISDN

tot 128 Kbit/sec: 2xISDN

tot 512 Kbit/sec: ADSL MxStream Basic

tot 1024 Kbit/sec: ADSL MxStream Extra

tot 1536 Kbit/sec: T1, Chello

8 Kbit/sec is gelijk aan 1 KByte/sec
1 Kbit/sec is gelijk aan 1024 bits/sec

[flame mode] kortom, adsl VAN KPN zuigt >:) [flame mode]

Verwijderd

Ok, hangt ook van de provider af welke sneller is...nam ik iets te snel aan.

[flame mode]ADSL en Kabel zuigen! E3 roelt!![/flame mode]

• Wouter
  • Niet online
Op zaterdag 02 juni 2001 00:27 schreef Fatal het volgende:
0 tot 64 Kbit/sec: telefoon, ISDN

8 Kbit/sec is gelijk aan 1 KByte/sec
1 Kbit/sec is gelijk aan 1024 bits/sec

[flame mode] kortom, adsl zuigt >:) [flame mode]
*XCUSE* me; je vergeet er een paar;

0 tot 8 Kbit/sec: Casema >:)
tot 64 Kbit/sec: telefoon, ISDN
tot 2048 Kbit/sec: Versatel ADSL
tot 8192 Kbit/sec: Cistron ADSL

en de conclusie? adsl zuigt :? sure....
KPN biedt gewoon niet de maximum snelheid; net zoals vele kabelproviders dat niet doen...

Verwijderd

Gaat hier dus alleen over de download he, anders wel hele kromme vergelijking...

Verwijderd

Op zaterdag 02 juni 2001 10:00 schreef achappey het volgende:

[..]

Gaat hier dus alleen over de download he, anders wel hele kromme vergelijking...
ik mis @home!????

Verwijderd

Op zaterdag 02 juni 2001 12:05 schreef FYA het volgende:

[..]

ik mis @home!????
Mensen met @home weten zelf ook wel waar ze die kunnen plaatsen...

Verwijderd

Bij kabel hangt het af van de capaciteit van de lokale netwerkkast en bij adsl zit je opgeschikt met de capaciteit van de server kant en of je vast gezet bent. Bij mxstream kan je bij een standaard abo max. 50k halen. Als je bij casema zit kan je bij een plus abo 6.4K halen bij een premium 26k. Het hangt ook natuurlijk af van wat je er voor over hebt. Als je een ruim budget hebt dan kies je voor het beste, bij een minder budget kies je voor het goedkoopste. Ga eens even na wat je haalt qua snelheid bij je kabelmaatschappij.. In Rotterdam haalt m'n neef 70k, dus die gaat echt niet overstappen naar adsl. Ik heb ff bij sonera gekeken en ze hebben daar twee pakketen de ene is 6.4k max en de ander is 50k. voor het laatste betaal je 80 a 90 gulden..

Verwijderd

Op zaterdag 02 juni 2001 12:41 schreef achappey het volgende:

[..]

Mensen met @home weten zelf ook wel waar ze die kunnen plaatsen...
Ja dus ? en de mensen zonder @home dan? zoals ik |:( :D

wie? >:)

• poes
Natuurlijk heb ik ook over Cistron gedacht. Maar ze zijn hier niet beschikbaar en kabel is alleen Sonera. Maar Sonera of een andere kabelaar met Cistron vergelijken vind ik niet redelijk. Ik wil ongeveer 80 to 100 gulden uitgeven.....Cistron valt dan al af!

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 10:47
Hier in Amsterdam Zuid, kan niks Chello verslaan, met regelmaat 500KB/s, (Byte ja)
Down wel te verstaan, up gebruikt ik nauwlijks.
Wat ik heb gedaan is gewoon de Chello helpdesk bellen, en net zoland doorzeuren tot je een 2e-lijns hebt en dan weer doorzeuren tot ie verteld hoeveel mensen er op jouw gedeelte van de kabel zitten.
Resultaat: 63 in Oud-Zuid I, dan weet je dat ook weer, dat is natuurlijk helemaal niks :P

Red een boom, eet een bever

Verwijderd

Als je moet kiezen tussen casema en adsl, moet je zonder twijfel absoluut voor adsl gaan. Casema is echt supertraag ik heb nog nooit meer dan 6 kbyte p/s gehad, en dat is al supersnel!

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 11:09 schreef muvs_nl het volgende:
Als je moet kiezen tussen casema en adsl, moet je zonder twijfel absoluut voor adsl gaan. Casema is echt supertraag ik heb nog nooit meer dan 6 kbyte p/s gehad, en dat is al supersnel!
vind je het heel gek met zo'n systeem? >:)

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:19

Kid Buu

Huh, Pietje?

Op zondag 17 juni 2001 12:18 schreef FRaGMaN het volgende:

[..]

Wat voor een systeem heeft casema dan waardoor het zo traag gaat? Bij mij in het dorp liggen al glasvezel kabels, en die heeft casema opgekocht. Ik hoop niet dat het dan ook zo traag wordt.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Verwijderd

Op zaterdag 02 juni 2001 13:40 schreef FYA het volgende:

[..]

Ja dus ? en de mensen zonder @home dan? zoals ik |:( :D

wie? >:)
@home = 3800 kbit, in theorie. En op een goede nacht ook in de praktijk.

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Op zondag 17 juni 2001 12:34 schreef Perfect_Cell het volgende:

[..]

Wat voor een systeem heeft casema dan waardoor het zo traag gaat? Bij mij in het dorp liggen al glasvezel kabels, en die heeft casema opgekocht. Ik hoop niet dat het dan ook zo traag wordt.
Hij bedoelt het systeem van hem...

p166 MMX!!! * 32 mb edo ram * panasync 4g-15" * 12x cd-rom

snappie ?

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Op zondag 17 juni 2001 13:49 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

Hij bedoelt het systeem van hem...

p166 MMX!!! * 32 mb edo ram * panasync 4g-15" * 12x cd-rom

snappie ?
Stupid me |:(

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op zaterdag 02 juni 2001 00:25 schreef MasterM het volgende:
De upload van Cistron is daarintegen weer wat minder (voor mij meer als snel!!!!). En dat is 128 kb/s.
Ik zou dus kwa snelheid cistron nemen.
Wat voor upload snelheid heeft @home of een andere sneller provider dan?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op zondag 17 juni 2001 12:18 schreef FRaGMaN het volgende:

[..]

Dat heeft er weinig mee te maken. Op een P60 haal ik gemakkelijk 50-100 kbyte/s.

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Op zondag 17 juni 2001 15:58 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

Dat heeft er weinig mee te maken. Op een P60 haal ik gemakkelijk 50-100 kbyte/s.
Heeft er wel mee te maken, dan kan je modem het misschien wel aan, maar je processor niet.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
En waarom dan wel niet?
Hoe kan het dan trouwens dat een P60 sneller is dan een P166 MMX tijdens downloaden?

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:09

botoo

💀 too old to die young

(gedeeltelijk) terug on-topic:
De gemiddelde Chello downloadsnelheid is voor de meesten niet van belang, het probleem ontstaat juist als je tijdens de drukke uurtjes iets binnen wilt halen. Om 04:00 is het wel veel sneller maar dan slapen de meesten.
De theoretisce snelheid boeit ook niet, die word zowiezo afgeknepen door de ISP's.

Het enige wat voor mij van belang is, is welke dowloadsnelheid ik werkelijk in de praktijk haal.
In dat kader vraag ik me dus af of ik chello niet in moet ruilen voor een MXStream.

Maar....
Levert MXStream _wel_ wat ze beloven, of ruil ik de ene beroerde ISP in voor een andere beroerde?

Mensen met ervaring?

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Het ligt eraan wat je huidige download snelheid is en welk MXStream abo je neemt.
MXStream is met 50 kb/s duidelijk langzamer.
Pagina: 1