HTPC Probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamfish
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09-2024
Beste lezer,

In 2009 heb ik onderstaande HTPC samengesteld:
  • MSI P7NGM-Digital - Moederbord - micro ATX - GF 9300 / nForce 730i - LGA775 Socket - UDMA133, Serial ATA-300 (RAID) - Gigabit Et
  • Processor - 1 x Intel Core 2 Duo E7400 / 2.7 GHz (1066 MHz) - LGA775 Socket - L2 3 MB - doos
  • Kingston ValueRAM - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR2 - 800 MHz / PC2-6400 - CL5 - 1.8 V - niet gebufferd - ni
  • Be Quiet Straight Power 400W (E6) - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.2 - 230 Volt wisselstroom V - 400 Watt
  • Antec New Solution NSK2480 - EC - Bureaumodel - micro ATX
  • Nexus 120mm Real Silent Case Fan D12SL-12 - Ventilatorhuis - 120 mm - zwart, wit
  • WD Caviar Green WD10EADS - Vaste schijf - 1 TB - intern - 3.5"- SATA-300 - buffer: 32 MB
  • Windows 7 Ultimate
De HTPC staat in een wandmeubel met beperkte ventilatie/circulatie. In de zomer wordt het behoorlijk warm binnen in de kast. Al vanaf het begin heb ik problemen gehad met het koelen van de GPU. De PC loopt vast of herstart als deze niet goed genoeg gekoeld wordt. Ik heb de problemen destijds opgelost door een extra ventilator op de GPU te plaatsen. De PC liep niet meer vast en ik heb tot op de dag van vandaag probleemloos kunnen genieten van de HTPC.

Nu werkt de HTPC niet meer. De HTPC start nog wel op in Windows, maar loopt om de haverklap vast. het vastlopen verschilt. Soms met een BSOD, een herstart en/of vastloper. Zelfs het opstarten van de Windows setup via een DVD boot lukt niet meer. Zodra het grafische deel van de setup start, hangt de pc. Gezien het verleden met het MB, vermoed ik dat daar het probleem zit. Al weet ik dat nog niet zeker.

Als ik de PC met een bootable USB stick in DOS opstart, blijft hij goed draaien.

Voordat ik halsoverkop een nieuw MB aanschaf, wil ik zeker weten dat het probleem in het MB zit. Welke stappen kan ik het beste uitvoeren om het probleem te achterhalen?

Groeten,
Dreamfish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Zeker weten doe je het pas als je het probleem geval hebt gevonden en zal toch op testen uitkomen. Ik heb ook wel warme systemen gezien maar meestal kunnen ze wel tegen een stootje dacht ik? Kan je geen gaten in de achterwand van je kast maken voor de toekomst of de klep eraf laten bv. (doe ik ook).
Gewoon hele PC strippen nieuwe CPU pasta etc. en weer opbouwen kijk dan of buiten de kast de temps aanvaardbaar zijn en ga dan pas weer verder ;) Vergeet ook nooit van te voren de BIOS van mobo etc te updaten. En Windows update hoort vast te zitten tussen de vragen (stages) in om het een en ander weg te schrijven, hoop dat je je hiervan bewust bent? Anders toch maar nieuw mobo / PSU of GPU zal het gaan worden. Mocht je er nog zin in hebben kan je ook een paar hardware tests downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamfish
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik heb twee ventilatie roosters in de kast zitten, dus het is niet geheel afgesloten.

Ik heb zojuist een aantal testjes gedaan en het blijkt toch iets anders te zijn dan dat ik eerste instantie dacht. Ik heb de bovengenoemde HD destijds vervangen met een 60GB SSD. Het lijkt erop alsof de gehele HD wegvalt. Zo liep chkdsk halverwege vast tijdens het uitvoeren op de HTPC zelf. Toen heb ik de HD direct aan mijn desktop pc aangesloten. HD werd door de BIOS gevonden. Ik zag dat Windows de letter H had toegekend en vervolgens na x aantal minuten was de schijf weer verdwenen. Ook Disk Management ziet de schrijf niet meer.

Bij een softwarematige herstart wordt de HD niet door de BIOS gevonden, maar bij een hardwarematige herstart wel.

Ik had verwacht dat die SSD het langer zou uithouwen.