• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik zit al enige tijd te dubben om een HTPC aan te schaffen. Nou heb ik al meerdere topics doorgebladerd en ben ik zeer blij met de reacties en vraagstellingen die mensen hebben (Uberhaupt, Tweakers Community > d:)b).

Van mij hoeft alles niet perse klein/compact en goedkoop te zijn. Ik denk dat investeren in computers en dergelijke systemen ook belangrijk is om er een langere tijd van te kunnen genieten (en om met de tijd mee te gaan uiteraard).

Daarom zat ik te denken aan een Super HTPC een NAS en Mediaspeler in één. Het vreemde vind ik dat ik nergens op Tweakers hier een topic van kan terug vinden cq dat de vraag nooit eerder gesteld is. Welke vraag? Waarom een HTPC + NAS ipv een soort van Super HTPC? een alleskunner.

Ik heb het volgende samengesteld om een dergelijke NAS, met bijbehorende software die momenteel ook op mijn Synology draait en XBMC te kunnen draaien (middels FreeNAS).

Wat vinden jullie van een dergelijk systeem? een alles in 1? Hebben jullie nog op of aanmerkingen op mijn samenstelling?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-3870K Black Edition€ 83,45€ 83,45
1Gigabyte GA-A75N-USB3€ 81,95€ 81,95
4Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 139,90€ 559,60
1Fractal Design Node 304€ 91,40€ 91,40
1Zalman CNPS8900 Extreme€ 37,50€ 37,50
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A2133C10€ 158,40€ 158,40
1Sandisk Extreme 120GB€ 89,99€ 89,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.102,29

Verwijderd

Leuk systeem, als maar FullHD / BHD kan draaien natuurlijk. Zelf ben ik niet zo thuis in de Synology software maar Windows doet ook wonderen :) Waarom je de combo NAS + HTPC niet veel ziet is omdat je in een NAS veel schijven propt en een HTPC wil je zo stil mogelijk houden. Als je een NAS op willekeurige plek in huis hebt en je hebt ook een HTPC kan je heel makkelijk en met hoge snelheid alles streamen dus het hoeft niet allemaal op 1 plek meer.
zoek je een voorbeeld van een highend HTPC kijk dan is naar mijn " Darko" systeem en sign hier in het forum! De HDD ligt in een IceBox ergens in me bureau dat naast de TV staat :)

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-02 11:39
Opzicht een leuk systeem alleen best wel overkill voor wat jij wilt gaan doen.
Maar zoals je al aangaf hoeft het voor jou niet goedkoop te wezen en wil je er graag in investeren.

Enige puntje is het geheugen, 16GB, dat is wel een zeer zware dikke vette overkill :+ Maar het is niet duur, dus als je het geld er voor hebt, gewoon lekker doen!

En die SSD, tenzij je die als cache schijf gaat gebruiken voor je 3x 3TB schijven, heb je er niks aan. Enige is dat ie sneller boot maar daarna merk je er niks meer van.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-02 19:17
Ik denk dat meer mensen wel over zo'n alles-in-1 hebben gedacht.
Een NAS en een HTPC hebben een paar verschillen die voor veel mensen niet vereenigbaar zijn daarom lees je zo weinig over de combinatie.

Een HTPC moet er liefst goed uitzien en compact zijn , komt immers in de Woonkamer. Graag helemaal stil dus passief gekoeld.

Een NAS moet over het algemeen meerder schijven kunnen bevatten waardoor het al snel een blokkendoos wordt. Al die schijven maken van zichzelf geluid en moeten ook gekoeld worden wat ook weer geluid oplevert.

Daarnaast biedt een NAS van Synology of Qnap zo veel gebruiksgemak voor het geld dat mensen zelf helemaal geen NAS willen gaan bouwen.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een HTPC/NAS combo is prima te doen, mits je niet heel veel opslag nodig hebt. Als je een behoefte hebt aan 2-3 TB, dan kan je het best combineren. Als ik morgen een HTPC zou bouwen zou ik het zo doen:

- 1x 2-3 TB 3.5" schijf voor de opslag, of 2x 1 TB 2.5"
- naar gelang je voorkeur een Intel Celeron/Pentium/i3 of AMD A4/A6
- mITX mobo met mSATA slot
- kleine (64 GB) mSATA SSD voor het OS (=neemt geen HDD bay in)
- 4 GB, of desnoods 8
- eventueel nog een BR of DVD drive
- mooie HTPC behuizing met afstandsbediening waar dit allemaal in past
- evt nog een lage/stille koeler (Scythe Big Shuriken 2 bv)

Met 4x3 TB zou ik de functies gewoon in 2 losse apparaten houden. En dan aan de storage kant ofwel een kant-en-klare NAS, ofwel een 'lelijke' mATX case + bord en Celeron.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 07-12-2012 11:14 ]

Verwijderd

Keuzes maken, ik heb ook aan zoiets gedacht maar het moest vooral compact zijn dus ik heb een ieniemini systeempje gebouwd rond een G530 maar een A4 was ook een optie. (voor 3D)
Waarom een A8 eigenlijk? Wil je ook kunnen gamen? De 16GB snap ik ook niet helemaal maar goed, het hele systeem is niet zozeer praktisch alswel gewoon omdat het kan en dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. :+

Wat ik hier heb zie ik niet, hoor ik niet maar doet wel alles afspelen wat ik wil terwijl hij naast me onder op een tafeltje staat want ik wil er wel makkelijk bij kunnen. ;-)

• DR!5EQ
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 10:22:
Leuk systeem, als maar FullHD / BHD kan draaien natuurlijk. Zelf ben ik niet zo thuis in de Synology software maar Windows doet ook wonderen :) Waarom je de combo NAS + HTPC niet veel ziet is omdat je in een NAS veel schijven propt en een HTPC wil je zo stil mogelijk houden. Als je een NAS op willekeurige plek in huis hebt en je hebt ook een HTPC kan je heel makkelijk en met hoge snelheid alles streamen dus het hoeft niet allemaal op 1 plek meer.
zoek je een voorbeeld van een highend HTPC kijk dan is naar mijn " Darko" systeem en sign hier in het forum! De HDD ligt in een IceBox ergens in me bureau dat naast de TV staat :)
Ik snap dat veel mensen een stille HTPC willen hebben. Ook zijn veel fabrikanten bezig met het zo stil mogelijk maken van hun producten. Ik wil die poging wel wagen. Je highend HTPC ziet er leuk uit, maar dat is voor mij te hoog gegrepen. Mede omdat ik al een iMac heb hoef ik niet zo'n super grote kast om ook nog andere werkzaamheden uit te voeren. Vandaar ook mijn keuze om gebruik te maken van een mini-ITX Moederbord. Het neemt minder ruimte in dan een normaal moederbord.
Hatsjoe schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 10:22:
Opzicht een leuk systeem alleen best wel overkill voor wat jij wilt gaan doen.
Maar zoals je al aangaf hoeft het voor jou niet goedkoop te wezen en wil je er graag in investeren.

Enige puntje is het geheugen, 16GB, dat is wel een zeer zware dikke vette overkill :+ Maar het is niet duur, dus als je het geld er voor hebt, gewoon lekker doen!

En die SSD, tenzij je die als cache schijf gaat gebruiken voor je 3x 3TB schijven, heb je er niks aan. Enige is dat ie sneller boot maar daarna merk je er niks meer van.
De 16GB geheugen is vanwege de RAID constructie die ik wil gaan toepassen, namelijk ZFS. Daarbij wordt per 1000GB gevraagd om minimaal 1 GB Ram toe te kennen. Die SSD wil ik inderdaad als cache laten fungeren voor applicaties en FreeNAS zelf inderdaad.
Athome schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 10:37:
Ik denk dat meer mensen wel over zo'n alles-in-1 hebben gedacht.
Een NAS en een HTPC hebben een paar verschillen die voor veel mensen niet vereenigbaar zijn daarom lees je zo weinig over de combinatie.

Een HTPC moet er liefst goed uitzien en compact zijn , komt immers in de Woonkamer. Graag helemaal stil dus passief gekoeld.

Een NAS moet over het algemeen meerder schijven kunnen bevatten waardoor het al snel een blokkendoos wordt. Al die schijven maken van zichzelf geluid en moeten ook gekoeld worden wat ook weer geluid oplevert.

Daarnaast biedt een NAS van Synology of Qnap zo veel gebruiksgemak voor het geld dat mensen zelf helemaal geen NAS willen gaan bouwen.
Dat snap ik. Maar er lijken vrij weinig mensen te zijn die de gok willen wagen, daar doelde ik eigenlijk meer op :).
Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 11:12:
Keuzes maken, ik heb ook aan zoiets gedacht maar het moest vooral compact zijn dus ik heb een ieniemini systeempje gebouwd rond een G530 maar een A4 was ook een optie. (voor 3D)
Waarom een A8 eigenlijk? Wil je ook kunnen gamen? De 16GB snap ik ook niet helemaal maar goed, het hele systeem is niet zozeer praktisch alswel gewoon omdat het kan en dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. :+

Wat ik hier heb zie ik niet, hoor ik niet maar doet wel alles afspelen wat ik wil terwijl hij naast me onder op een tafeltje staat want ik wil er wel makkelijk bij kunnen. ;-)
Kijk! Naar zo'n vraag ben ik op zoek. Want het antwoord heb ik niet. Ik wil graag een snel systeem die om kan gaan met opslag en meerdere processen. ZFS vreet daarbij ook veel geheugen en processor kracht. Ik denk niet dat het overkill is voor een dergelijk systeem dat sneller moet gaan functioneren als een synology NAS, inclusief een HTPC. Daarnaast vraag ik me ook serieus af of er met gemak 1080p afgespeeld kan worden en of het ook volledige bluray rips kan afspelen.
Dreamvoid schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 11:06:
Een HTPC/NAS combo is prima te doen, mits je niet heel veel opslag nodig hebt. Als je een behoefte hebt aan 2-3 TB, dan kan je het best combineren. Als ik morgen een HTPC zou bouwen zou ik het zo doen:

- 1x 2-3 TB 3.5" schijf voor de opslag, of 2x 1 TB 2.5"
- naar gelang je voorkeur een Intel Celeron/Pentium/i3 of AMD A4/A6
- mITX mobo met mSATA slot
- kleine (64 GB) mSATA SSD voor het OS (=neemt geen HDD bay in)
- 4 GB, of desnoods 8
- eventueel nog een BR of DVD drive
- mooie HTPC behuizing met afstandsbediening waar dit allemaal in past
- evt nog een lage/stille koeler (Scythe Big Shuriken 2 bv)

Met 4x3 TB zou ik de functies gewoon in 2 losse apparaten houden. En dan aan de storage kant ofwel een kant-en-klare NAS, ofwel een 'lelijke' mATX case + bord en Celeron.
Ik denk dat deze opstelling ook niet heel veel meer ruimte zal vragen als een dergelijke HTPC die jij zou bouwen (als je een beetje gaat rekenen met afmetingen). Hij zou alleen wel een stuk moeilijker zijn te plaatsen. Voor mij is dat geen probleem. Sterker nog, ik heb een subwoofer die heel veel op deze kast lijkt en daar kan je mooi mee spelen.

• SparC-EHV
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik zal even mijn ervaring posten; ik heb namelijk eenzelfde systeem in gebruik gehad in een origenae S21t kast.
Mijn mediacenter staat in een tv kast, en elke keer als de schijven gaan spinnen voor gebruik, gaat de kast licht vibreren wat dan weer doorklinkt in het hout. Zelf met rubber voetjes en rubber schroeven voor de hd`s had ik hier last van. Verder is het gewoon klote als je NAS in een HTPC -of bij een upgrade of bij een discfail niet hot swappable is. Dan moet heel het systeem uit en open om er fatsoenlijk bij te komen. Daarbij is mijn systeem volledig passief gekoeld, en harde schijven worden gewoon warm. Ik heb daarom maar gekozen voor een NAS. De data gewoon apart opgeslagen op een veilige plek in de meterkast aan een kabelslot (Diefstal) en neemt die ook de backup voor zijn rekening. De HTPC is puur op alles weer te geven.

Given a task to do one that seems impossible, given the desire to do it...humans can accomplish almost anything. - Capt. Jim Lovell

• Dreamvoid
  • Niet online
Nou ja, behuizingen met vier 3.5" bays (plus nog 1x 2.5" voor de SSD) zijn i.h.a. toch aadig anders dan een HTPC case met maar 1 drive bay.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 16:17
SparC-EHV schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 14:02:
Ik zal even mijn ervaring posten; ik heb namelijk eenzelfde systeem in gebruik gehad in een origenae S21t kast.
Mijn mediacenter staat in een tv kast, en elke keer als de schijven gaan spinnen voor gebruik, gaat de kast licht vibreren wat dan weer doorklinkt in het hout. Zelf met rubber voetjes en rubber schroeven voor de hd`s had ik hier last van. Verder is het gewoon klote als je NAS in een HTPC -of bij een upgrade of bij een discfail niet hot swappable is. Dan moet heel het systeem uit en open om er fatsoenlijk bij te komen. Daarbij is mijn systeem volledig passief gekoeld, en harde schijven worden gewoon warm. Ik heb daarom maar gekozen voor een NAS. De data gewoon apart opgeslagen op een veilige plek in de meterkast aan een kabelslot (Diefstal) en neemt die ook de backup voor zijn rekening. De HTPC is puur op alles weer te geven.
Dit geeft precies weer waarom die 2 niet echt te verenigen zijn... Een heel stil systeem én veel HDD's gaan simpelweg niet samen. Er zijn wel de nodige lap-middeltjes, maar de beste methode is het elimineren van bewegende onderdelen. Voor storage is dat nog steeds onbetaalbaar helaas.

iRacing Profiel

• Dreamvoid
  • Niet online
Eigenlijk past dit niet in een HTPC topic, maar ik heb het HTPC gebeuren na zeven jaar opgegeven, en heb onder de TV een combo van een Dreambox (voor sat-TV) en een AppleTV 3 (voor muziek/films) staan, met een 3x HDD Core i3-2105 "NAS/iTunes server" systeem in de studeerkamer, dat tegelijk dienst doet als eenvoudige desktop. Die combinatie NAS/desktop is eigenlijk een stuk handiger dan NAS/HTPC.

[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 07-12-2012 14:48 ]

Verwijderd

Ik vind het nogal wat voor thuis maar ik snap dat het ook leuk is om te experimenteren, nog een vraagje: wat zijn nu en over 2 jaar je noden in termen van opslag en afspelen? Dan kun je een beetje gaan strepen en de kosten misschien wat handiger verdelen.
Zelf had ik weinig eisen, beetje full hd afspelen en tegelijkertijd torrentbak/nieuwsgroepen/netwerkopslag dat soort geneuzel en dat bleek een G530 met twee vingers in de neus fluitend te kunnen met een W7/XBMC setup. Voor het geluidsnivo heb ik de standaard fan zelfs nog terug kunnen krijgen naar 60% en hoewel de processor wel warmer wordt topt hij onder stressload (wat nooit voorkomt) hoogstens de 55 graden aan en dat mag van mij nog net. Hou ik nog een paar graden marge ook. (wel afhankelijk welke processor je gebruikt natuurlijk)

Ik begon ook met compleet andere eisen maar toen ik echt keek wat ik nodig had bleek de meest simpele setup prima te voldoen. Ben jij niet mee geholpen maar ik zou er nog eens voor gaan zitten en bepalen wat je nou echt wil.
Dit wordt een beest van een machine maar ook eentje die je gewoon niet stil gaat krijgen en je dus waarschijnlijk kapot aan ergert of ergens in een muffige kelder of gangkast wegstopt. :+
Nogmaals, totaal niet vergelijkbaar maar ik heb ontzettend veel plezier van mijn €150,- systeempje (excl. opslag, die had ik nog) en ook het verbruik is best heel goed te noemen. 21,7 watt op desktop en 48,6 watt bij het afspelen van een ongecomprimeerde blu ray.
Misschien dat ook even meenemen aangezien zoiets 24/7/365 aan staat?

• DR!5EQ
  • Niet online
kroegtijger schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 14:34:
[...]

Dit geeft precies weer waarom die 2 niet echt te verenigen zijn... Een heel stil systeem én veel HDD's gaan simpelweg niet samen. Er zijn wel de nodige lap-middeltjes, maar de beste methode is het elimineren van bewegende onderdelen. Voor storage is dat nog steeds onbetaalbaar helaas.
Ben ik niet helemaal met je eens en vind je reactie ook behoorlijk kort door de bocht. Hoe vaak ik hier op tweakers wel geen uitdagingen als deze zie, vind ik dit er een typisch (mogelijk) voorbeeld van.

Om het over een stil systeem te hebben, ik denk dat ik een leuke samenstelling heb. Zie het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph6470/51735.png
Bron: http://www.anandtech.com/...ing-the-way-to-the-future

Met deze opstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 103,95€ 103,95
1Zotac Z68-ITX WiFi€ 145,10€ 145,10
1Zotac GeForce GTS 450 ECO Edition€ 94,89€ 94,89
1Silverstone NT07-1156€ 22,90€ 22,90
1Crucial Ballistix Smart Tracer BL25664ST1608RG€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Strider PSU 750W (SST-ST75F-P)€ 120,30€ 120,30
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/64G (stand-alone drive) 64GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master ThermalFusion 400€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 487,14

30 dB zonder harde schijven die draaiwerk verrichten. Ben benieuwd hoe dit zal zijn met 4 harde schijven er in. Maar veel zal het niet zijn. Die hoor je niet.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 16:17
14ml337 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 16:13:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens en vind je reactie ook behoorlijk kort door de bocht. Hoe vaak ik hier op tweakers wel geen uitdagingen als deze zie, vind ik dit er een typisch (mogelijk) voorbeeld van.

Om het over een stil systeem te hebben, ik denk dat ik een leuke samenstelling heb. Zie het volgende:

[afbeelding]
Bron: http://www.anandtech.com/...ing-the-way-to-the-future

Met deze opstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 103,95€ 103,95
1Zotac Z68-ITX WiFi€ 145,10€ 145,10
1Zotac GeForce GTS 450 ECO Edition€ 94,89€ 94,89
1Silverstone NT07-1156€ 22,90€ 22,90
1Crucial Ballistix Smart Tracer BL25664ST1608RG€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Strider PSU 750W (SST-ST75F-P)€ 120,30€ 120,30
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/64G (stand-alone drive) 64GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master ThermalFusion 400€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 487,14

30 dB zonder harde schijven die draaiwerk verrichten. Ben benieuwd hoe dit zal zijn met 4 harde schijven er in. Maar veel zal het niet zijn. Die hoor je niet.
Als ik t over stil heb, bedoel ik ook écht stil... Dus passieve PSU, SSD ipv HDD, en waar mogelijk passief gekoelde CPU. Blijft over 1 case-fan... Daar kan je met geen build tegenop die HDD's bevat, hoe goed je je demping ook maakt. Dat wat geen geluid maakt, hoeft niet gedempt te worden en is daarmee dus per definitie de stilste oplossing.

iRacing Profiel

• SparC-EHV
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-10-2025
kroegtijger schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 16:17:
[...]

Als ik t over stil heb, bedoel ik ook écht stil... Dus passieve PSU, SSD ipv HDD, en waar mogelijk passief gekoelde CPU. Blijft over 1 case-fan... Daar kan je met geen build tegenop die HDD's bevat, hoe goed je je demping ook maakt. Dat wat geen geluid maakt, hoeft niet gedempt te worden en is daarmee dus per definitie de stilste oplossing.
True +1 ;-)

met respect maar ik vind het altijd bull* al die decibellijstjes. 10, 20 of 100 dcb; het is en blijft geluid waar in ieder geval ik me naar verloop van tijd aan ga storen, zeker als het stil is. Daarom alles passief gekoeld.

En die soundcheck is gedaan met de losse apparatuur vaak zonder case. Als alles in een gesloten systeem zit met HD`s e.d. vervormt je airflow en kan je geluidsproductie toch opeens meer zijn...

[ Voor 12% gewijzigd door SparC-EHV op 07-12-2012 16:54 ]

Given a task to do one that seems impossible, given the desire to do it...humans can accomplish almost anything. - Capt. Jim Lovell

Pagina: 1