Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-07 09:39

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Ik heb afgelopen dinsdag een shoot gedaan, waarbij mijn lens ten val is gekomen. Een vriendin van me verplaatste mijn tas, waardoor mijn Nikkor 35mm vanaf 1,5m flink hard op de grond stuiterde.

Ik testte hem vervolgens, en focussen ging nog goed, ware het niet dat ik wel moest compenseren op mijn Nikon D7000 om alles in focus te krijgen. Natuurlijk heb ik dat wel even quick-en-dirty moeten doen, maar ik moest verder, dus had weinig keus.

Nu is mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie in dit geval doen? De lens laten nakijken (oftewel er verzekeringwerk van maken), of ervanuit gaan dat alles gewoon nog werkt en het hierbij laten? Ik heb tenslotte nog goede foto's kunnen maken. Maar toch voelt het niet echt lekker. Wat zijn jullie ervaringen met lenzen die een stuiter hebben gemaakt?

[ Voor 0% gewijzigd door quelake op 07-12-2012 10:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Stuiteren = mogelijke schade & kwaliteitsverlies = laten nakijken door Nikon service center > rekening naar dader / verzekering van dader. Maar zie je geen schade en vind je de werking nog oke, ja dan kan je het mogelijk ook door de vingers zien natuurlijk, tis maar net hoe en wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

Gewoon opsturen, als er ergens een scheurtje in de binnenste barrel zit oid kan dat erger worden bij gebruik... Daarnaast moest je al compenseren dus er is iets verschoven in de lens... probeer eens of je een muur kunt focussen en of deze door het hele beeld scherp is (beeld vullend een fotomaken).. Kan je het makkelijkste zien of er een element scheef zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:07

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik zou het objectief aanbieden ter reparatie. Eerst even contact opnemen met de verzekering. Kijken wat er valt binnen de dekking.

Zelf tijd geleden objectief laten stuiteren buiten. En deze is vergoed door de inboedel. (deze was van binnen een rammelaar geworden) ;-) van mij zag er zo uit :D

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 08-12-2012 15:01 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:18

Pixeltje

Woo-woohoo!

Tja.. break some = pay some, als die vriendin gewoon een WA verzekering heeft zou het helemaal geen probleem moeten zijn. Als je het nu oplost doet niemand er waarschijnlijk moeilijk over, als over een halfjaar blijkt dat er toch iets mis is met de lens wordt het vele male lastiger om iets vergoed te krijgen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 350960

Inderdaad, lijkt mij typisch gevalletje WA.

Als die vriendin geen WA verzekering heeft (lijkt me vreemd), moet je nadenken wat je wil, maar anders zou ik er gewoon naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties, top. Vriendin heeft uiteraard gewoon WA, maar ik was benieuwd of jullie mijn mening deelden. Ik wil ook niet overkomen als de mieren**ker die er om niets verzekeringwerk van wil maken. Vooral het punt over scheurtjes vind ik erg valide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 369769

Ik vraag me alleen wel af hoeveel schuld je zelf in deze situatie had. Als je je lens aan de rand van de tafel zet en achter je tas verstopt staat is het misschien je eigen schuld vanwege de gevaarlijke situatie. Ik weet alleen niet zo goed of op zo'n moment degene die het zo gevaarlijk neerzet verantwoordelijk is of degene die het laatste zetje gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheinen
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:29
Misschien kun je hem in een winkel laten zien. Zelf ooit een 'ongelukje' gehad met camera+lens, en bij Fotocinehouse in Amersfoort laten beoordelen.
Daar hebben ze zelf een service-afdeling, en was ik uiteindelijk voor 40 euro klaar!
Jaren geleden, en ik gebruik de lens nog steeds.

K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
@gadgetgek; ik ben zelf van mening dat er van schuld van mijn kant geen sprake is. Ik had de lens gewoon op mijn tas gelegd, gecheckt of hij stabiel lag en daarmee was de kous af. Toen ik vervolgens aan het fotograferen ging dacht de vriendin mij te helpen door mijn tas even op eigen initiatief van een bank op grond te leggen. De lens had ze over het hoofd gezien, waardoor deze een flinke smak maakte.

@rcheinen; ik geloof niet dat de winkel waar ik hem heb gekocht (Camera.nl) een service afdeling heeft. Zij regelen dat soort zaken via Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheinen
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:29
Ik had deze camera/lens ook niet bij deze winkel gekocht, maar kreeg een tip dat ze een eigen service afdeling hebben, waar kleine reparaties uitgevoerd kunnen worden. Ze beoordelen het ter plekke en geven aan of ze het zelf kunnen doen, of dat de lens opgestuurd moet worden. Mocht je verzekering moeilijk doen, kun je dus veel geld besparen!

K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Let op dat reparatie wel eens duurder kan zijn dan nieuw aanschaffen.... Maar afgezien daarvan, gewoon even met je vriendin overleggen. Haar de WA verzekering laten bellen (die vinden het fijn om te weten dat ze een rekening gaan krijgen, voordat je naar de reparatie dinges gaat) en daarna naar de reparateur er mee.
Je geeft zelf al aan dat de lens "anders" doet, dus eh, er is iets anders, dus schade lijkt aannemelijk. Dat jij zo een goede fotograaf bent dat je dat (nu nog) kunt compenseren, doet daar niets aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Bedankt voor jullie input guyz!
Anoniem: 176826 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:20:
......Dat jij zo een goede fotograaf bent dat je dat (nu nog) kunt compenseren, doet daar niets aan af.
Enne, dat heeft niets met mijn skills te maken hoor, dat heeft met mijn camera te maken die front-/ of backfocus kan compenseren. Simpelweg instellingetje veranderen op de Nikon ;)
Pagina: 1