Toon posts:

NAS advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Vooropgesteld: ik ben niet bepaald thuis in de wereld van netwerken etc. Ik heb enorm veel research gedaan naar dit onderwerp en ben al een heel stuk wijzer geworden. Maar mijn excuses voor eventuele "domme" vragen of onduidelijkheden. Volgens mij hoort deze vraag op dit forum.

Het probleem is het volgende:

Ik wil mijn bestanden op een externe hardeschijf hebben staan die aan een router aangesloten staan. Dus een netwerk.
Ik wil dat ik met mijn devices (iPad, iPod, iMac, iPhone, Windows pc etc.) toegang hebben tot deze harde schijf (via het netwerk, maar ook vanaf elke andere plaats op wereld) evt met FileBrowser oid

Nu ben ik tot verschillende oplossingen gekomen zoals: een router en daaraan vastgekoppeld een harde schijf. Het nadeel hiervan is dat je altijd je iMac aan moet hebben om toegang te krijgen tot deze schijf als ik me niet vergis? Een ander nadeel is dat je niet gemakkelijk van een andere locatie de harde schijf kunt benaderen (en evt. films streamen)
Voordeel is dat het zeer eenvoudig is en ook de goedkoopste oplossing gok ik.

Een andere oplossing is een NAS hardeschijf die ook verbonden wordt aan een router. Voorbeeld is een Synology (ds212j), maar ook LaCie http://www.nascenter.nl/p...network-space-2-2-tb.html of een Western Digital http://www.nascenter.nl/p...al-my-book-live-2-tb.html.
De synology is de meest geavanceerde, dat weet ik. Maar ik zie het verschil niet tussen deze (enigszins) willekeurig gekozen NAS'en
Voordelen hiervan is dat het zeer geadvanceerd is. Itunes-server, nzb bestanden downloaden, torrents, TimeMachine, raid etc.
Nadeel: Overkill misschien, te gecompliceerd, duurder.

Ik wil dus van elke plek op de wereld mijn harde schijf kunnen benaderen om zo toegang te hebben tot mijn films, muziek, fotos's. iTunes-server (het is me niet helemaal duidelijk, enfin), back ups maken.
Maar niet alleen ik wil toegang hebben, maar ook mijn zusje, ouders, vriendin etc.
Het moet wel een beetje snel gebeuren zonder al te veel gehaper.
Ik heb op dit moment 'slechts' een airport expres en heb net de snelheid gemeten. Downloaden 28mbps, upload 5,5mbps

Concreet: ik zou graag van jullie advies willen hebben voor wat voor configuratie ik zou moeten gaan.
Budget... liefst zo goedkoop mogelijk haha, maar max is de Synology ds212j.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Dan kun je beter zeggen dat je budget € 177 is :P

Verwijderd

Topicstarter
Alexxxxxxxxxx schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 00:57:
Dan kun je beter zeggen dat je budget € 177 is :P
U adviseert dus om voor de synology te gaan?
Zou u mij kunnen aangeven waarom een Western digital of LaCie afvalt en dus voor de synology moet gaan. (Zodat het mij ook duidelijker wordt en dat ikzelf ook weet waarom ik ergens voor kies)

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-11 10:03
Bennyyy, de allereerste stap is het bedenken wat je er precies mee wilt kunnen en wat voor eisen je aan de oplossing stelt.

Wanneer je puur een netwerkshare wilt hebben waar je data op kwijt kunt, dan zou je met een beetje router al klaar zijn. De meeste routers van vandaag de dag hebben een USB poort waarop je een storage device kunt aansluiten, waarna ze via je netwerk te benaderen zijn. Wellicht is dat zelfs al mogelijk met de router die je nu gebruikt. Lees de handleiding er maar eens op na, zou ik zeggen. Besef je echter wel dat dit de meest eenvoudige oplossing is, zonder extra features en met beperkte performance. Echter, afhankelijk van de eisen en het budget kan dit natuurlijk de beste oplossing zijn.

Het alternatief is inderdaad een NAS. Deze komen in allerlei soorten en maten, met allemaal hun eigen voor- en nadelen, performances en prijskaartjes. Zelf ben ik al jaren een groot van van Synology, door de diversiteit aan software die ervoor beschikbaar is; zowel out-of-the-box, als zaken die achteraf te installeren zijn. Ik heb geen ervaring met specifiek de WD en de LaCie zoals door jou vermeld, maar in het algemeen kun je er van uit gaan dat je met deze devices in de breedte iets minder kunt. Het ding doet wat de fabrikant op geeft en that's it. Devices van fabrikanten als Qnap of Synology zullen je waarschijnlijk meer flexibiliteit verlenen; ook voor eventueel toekomstige wensen.

Het verschil tussen bv QNAP en Synology? Weinig.. Vergelijk het een beetje met BMW of Audi.. Iedereen heeft zo z'n eigen voorkeur, maar het zijn beide prima auto's. Mijn eigen voorkeur gaat dus uit naar Synology (en Audi, maar dat doet even niet ter zaken ;) ), maar dat is puur een kwestie van gevoel en de positieve ervaringen die ik er altijd mee heb gehad qua performance, flexibiliteit en support.. Alhoewel dat ongetwijfels ook bij QNAP het geval kan zijn. Ik zou zeggen kijk voor beide de websites goed na qua mogelijkheden en applicaties/features die erbij geleverd worden en kijk wat jou het beste aanspreekt. Ook youtube is ideaal om het ook live in werking te kunnen zien!

Tot slot kun je nog nadenken over het aantal hard disk slots dat je erin wenst te hebben. Als maximum geef je de ds212j op. Deze ligt qua prijs, zonder harde schijven op zo'n €175. Het grote voordeel van meerdere schijven is het feit dat je van raid gebruik kunt maken, waardoor je de data over de 2 schijven kunt spiegelen. Dit houdt in dat wanneer onverhoopt één van de schijven kapot gaat, dat je data niet verloren gaat. Indien je slechts één schijf gebruikt, is dat natuurlijk een ander verhaal. De vraag is dan ook, hoe cruciaal is de data die erop staat? Wanneer er wat gedownloade films en muziek op staat is een crash natuurlijk minder rampzalig, dan wanneer er trouw- of vakantiefoto's op staan, of wat dan ook. Iets om goed over na te denken. Wanneer de cruciale data qua grootte beperkt is, zou je ook nog voor een 1 disk oplossing kunnen kiezen, in combinatie met een USB stick in één van de USB poorten, waarop je de cruciale data automatisch door je NAS laat backuppen. Dit is overigens sowieso wel een goed idee, ook bij een raid oplossing.. Nog beter is een off-site backup plan, maar dat is een hele andere discussie..

Wanneer je toch voor een 1 disk oplossing zou gaan, geeft dat financieel weer wat meer ruimte, waardoor je ipv een j-versie voor een normale, of zelfs + versie van de NAS zou kunnen gaan (althans, ik focus me nu even op Synology, omdat ik daar de verschillen van ken). De J is het absolute instapmodel en trekt naast het standaard delen zeer beperkt additionele zaken.. Er zit simpelweg niet genoeg kracht in! Een normale of plus versie geeft je iets meer ruimte.

Zo is een DS112+ met één disk goedkoper dan een DS212j met twee schijven. Wanneer je met een 1 disk oplossing uit de voeten kan - eventueel icm een usb stick voor de cruciale backups-, zou mijn persoonlijke voorkeur absoluut een DS112+ hebben. Eenmaal gewend aan het hebben van een NAS gaan veel mensen hem voor meer en meer taken gebruiken, vaak voor zaken waar ze op voorhand nooit voer nagedacht hebben. De extra power die een + je geeft ten opzichte van een J, is dan absoluut lekker om te hebben!

Hopelijk heeft mijn verhaal je een beetje geholpen. Succes met je keuze!
Ben erg benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest.. :-) Mocht je toch ngo vragen of onduidelijkheden hebben, horen we dat uiteraard graag..

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor je zeer uitgebreide toelichting! Hier heb ik zeker wat aan gehad!
Ik ben behoorlijk aan de zoek gegaan. (Qnap was mij nog onbekend) heb ook geen idee wat merken zijn die een goede reputatie/naam hebben.

Synology spreekt mij erg aan (interface etc, heb namelijk een demo gedaan op internet), maar omdat je aangeeft dat de verschillen tussen qnap en synology klein zijn en de qnap prijs/kwaliteit verhouding iets beter ligt heb ik een sterke voorkeur gekregen voor de qnap. Met name de 112 en 212. Ik kan niet goed kiezen of ik voor 1 of 2 slots moet gaan. Mijn gevoel zegt 1. Ik kan namelijk altijd nog een externe harde schijf(heb ik namelijk al) of USB aan de nas koppelen middels USB voor extra opslag (alleen geen raid)

Komt het volgende probleem: welke HDD te kiezen?! Ik las over de WD red, speciaal voor nas gemaakt, maar lees ook zeer negatieve dingen over WD in een nas.

Volgende punt: router. Ik heb zoals gezegd een airport expres, alleen deze is niet heel goed (geen N netwerk) en snelheid zal vast ook beperkt zijn. Ik wil heb wel graag houden voor AirPlay naar mijn denon versterker. (Of zijn middels de nas ook mogelijkheden voor? Muziek uit iTunes of YouTube filmpjes over je speakers te laten lopen? Ik heb nog een andere router, van Ziggo, een ubee evw3200. Deze gebruik ik niet. Is het wat? Ik zie dat hij wel een USB aansluiting heeft.
Op welke dingen moet ik letten bij een router?

Kan iemand mij misschien adviseren met een router, HDD of ervaringen met qnap of synology om me over de streep te trekken?!

Reacties worden zeer gewaardeerd! Bedankt tot nu toe!!

Verwijderd

ik besteed er amper woorden aan:

koop die 212j, daar zal je nooit, maar dan ook nooit spijt van krijgen. Sterker nog, je krijgt spijt dat je hem niet eerder gekocht hebt.

Bij al je andere oplossingen ga je tegen beperkingen aanlopen.

De 212j is zijn geld waard in goud.

en wd red is het neusje van de zalm, duur en lastig te krijgen, je kan ook voor een wd green gaan of een samsung green. Als je het geld hebt zou ik de red nemen, maar gezien dat de 212j aan je max zit is een groen schijfje (en later een 2e aangezien je echt een 2bay nas moet nemen) de beste keuze.

router kan je prima gaan voor een sitecom, mooi wit net als de 212j, goede combi.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2012 19:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ondanks het advies van Dikkiedikdik ben ik meer aan het kijken naar de 112 van Qnap.
Deze is qua power gelijk aan de Synology 212j.

Ik zie voor mij niet zoveel nut voor een 2e HDD. Ik kan altijd een externe HDD via USB aan de NAS koppelen voor mijn belangrijke data. En zo onwijs belangrijk zijn ze niet. (op de foto collectie na, maar deze kan dus op een externe harde schijf gezet worden)

@dikkiedikdik, de WD red is toch niet zo duur en lastig te krijgen? de red is ca. 10 euro duurder dan de green van WD. Ik zie wel dat de red iig SATA III is en de NAS SATA II als ondersteuning heeft. maakt dat wat uit?

Wat is de beste manier om een NAS aan te sluiten aan je router. Ik zat de hele tijd de denken dmv USB, maar dit is al ik me niet vergis dmv een internetkabeltje. Die van een poort van de router naar de NAS loopt. Ik heb mn oog laten vallen op de sitecom WLR5000 router

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik sluit me volledig aan bij bovenstaand advies. Ik zou echter Time Machine in je afweging meenemen tussen een budget NAS en een wat duurdere.

Ik weet niet of je TM al op je iMac al gebruikt maar via WiFi werkt dat echt verschrikkelijk goed. Voor de rest is een Qnap of Synology goed spul (en een time capsule overpriced)

CISSP! Drop your encryption keys!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:15
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2012 @ 19:03:
ik besteed er amper woorden aan:

koop die 212j, daar zal je nooit, maar dan ook nooit spijt van krijgen. Sterker nog, je krijgt spijt dat je hem niet eerder gekocht hebt.

Bij al je andere oplossingen ga je tegen beperkingen aanlopen.

De 212j is zijn geld waard in goud.
Hear hear! A fanboy!

Ik kan genoeg beperkingen van Synology opnoemen:

- Traag, Gbit lan trek je er nooit mee vol. En dat verwacht ik wel in 2012. Als je netwerk het aankan, je hardeschijf het aan kan, waarom moet dan de hardware van de nas dwars zitten?
- In verhouding tot zelfbouw erg duur.
- Beperkt uitbreidbaar. Je kan er maar 1 of 2 schijven instoppen en eventueel een module extra?

Verwijderd

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 22:26:
Ik sluit me volledig aan bij bovenstaand advies. Ik zou echter Time Machine in je afweging meenemen tussen een budget NAS en een wat duurdere.

Ik weet niet of je TM al op je iMac al gebruikt maar via WiFi werkt dat echt verschrikkelijk goed. Voor de rest is een Qnap of Synology goed spul (en een time capsule overpriced)
Dankjewel voor de reactie! Ik gebruik inderdaad TimeMachine op mijn iMac. Ik sluit mijn externe hardeschijf aan mijn iMac en maak een back up.

Het zou fantastisch zijn als ik zelf kan bepalen wanneer ik mijn TimeMachine wil aandoen en dat hij dan via wifi een back up maakt op mijn nas.

TimeCapsule is onwijs duur en naar mijn idee komt TimeCapsule niet in de buurt van de mogelijkheden van een Qnap of een Synology.

Wat voor een nas gebruik jij? Qnap of synology?
En tegen welke beperkingen loop jij op (ontevredenheden) of juist super fijne dingen.

Ik hoor het graag

Verwijderd

Topicstarter
GioStyle schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 22:36:
[...]

Hear hear! A fanboy!

Ik kan genoeg beperkingen van Synology opnoemen:

- Traag, Gbit lan trek je er nooit mee vol. En dat verwacht ik wel in 2012. Als je netwerk het aankan, je hardeschijf het aan kan, waarom moet dan de hardware van de nas dwars zitten?
- In verhouding tot zelfbouw erg duur.
- Beperkt uitbreidbaar. Je kan er maar 1 of 2 schijven instoppen en eventueel een module extra?
Specifiek iets van de synology of geldt dat voor synology en Qnap in deze prijsklasse (processor ca. 1,2 GHz, 256 mb)

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:15
Iets specifieks voor in deze prijsklasse, anders zouden ze de duurdere modellen niet meer verkopen. ;)

Voor benchmarks, klik hier.

[ Voor 34% gewijzigd door GioStyle op 11-12-2012 23:34 ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 23:20:
Specifiek iets van de synology of geldt dat voor synology en Qnap in deze prijsklasse (processor ca. 1,2 GHz, 256 mb)
Dat hoort bij deze prijsklasse. Als je werkelijk de gigabit kabel vol wilt trekken, zul je naar een veel duurdere NAS moeten kijken. Ik heb zelf een DS411 en ik krijg het niet voor elkaar om meer dan 40MB/s over de lijn te pompen (vanaf een SSD in de Synology). Als ik een stap maak naar een dual core Atom NAS of een grotere ga ik dat vast wel halen, maar daar heb ik het geld niet voor over.

Neem geen WD RED harde schijf! Deze heeft geen voordelen in een huis-tuin-en-keuken NAS ten opzichte van een standaard Green schijf. Op het moment dat je een mooie zelfbouw server met een 'echte' RAID controller koopt wordt het advies weer precies andersom. Doordat de WD RED voorzien is van TLER geeft hij fout correcties na 7 seconden op zodat de 'echte' RAID controller zijn werk kan doen. Als deze controller niet aanwezig is, is die 7 seconden een nadeel (een Green schijf probeert het 120 seconden).

Zowel Qnap als Synology bieden prima TimeMachine ondersteuning. De backup share wordt netjes gevonden door Mac OS en backuppen en restoren gaat probleemloos.
Voordeel van deze twee merken is dat ze de firmware het beste bijhouden. Zodra Apple weer een rare kronkel maakt in het AFP protocol volgen ze vrij snel met een firmware update waardoor het blijft werken.

Ik wil ook weer TimeMachine, maar dat zit niet in Windows 8...

while (! ( succeed = try ()));

Verwijderd

Topicstarter
hans_lenze schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 23:35:
[...]

Dat hoort bij deze prijsklasse. Als je werkelijk de gigabit kabel vol wilt trekken, zul je naar een veel duurdere NAS moeten kijken. Ik heb zelf een DS411 en ik krijg het niet voor elkaar om meer dan 40MB/s over de lijn te pompen (vanaf een SSD in de Synology). Als ik een stap maak naar een dual core Atom NAS of een grotere ga ik dat vast wel halen, maar daar heb ik het geld niet voor over.

Neem geen WD RED harde schijf! Deze heeft geen voordelen in een huis-tuin-en-keuken NAS ten opzichte van een standaard Green schijf. Op het moment dat je een mooie zelfbouw server met een 'echte' RAID controller koopt wordt het advies weer precies andersom. Doordat de WD RED voorzien is van TLER geeft hij fout correcties na 7 seconden op zodat de 'echte' RAID controller zijn werk kan doen. Als deze controller niet aanwezig is, is die 7 seconden een nadeel (een Green schijf probeert het 120 seconden).

Zowel Qnap als Synology bieden prima TimeMachine ondersteuning. De backup share wordt netjes gevonden door Mac OS en backuppen en restoren gaat probleemloos.
Voordeel van deze twee merken is dat ze de firmware het beste bijhouden. Zodra Apple weer een rare kronkel maakt in het AFP protocol volgen ze vrij snel met een firmware update waardoor het blijft werken.

Ik wil ook weer TimeMachine, maar dat zit niet in Windows 8...
Ik denk niet dat ik een gigabit kabel wil voltrekken. Weet namelijk niet eens wat dat is... Haha. 1000mbit?
Ik verwacht geen extreme prestaties. Ik wil op een normale manier kunnen streamen, backup maken, torrents/nzb kunnen downloaden etc.

Ik vind jou opmerking over WD red zeer nuttig en onderbouwing heel goed! Dankjewel!
Hoe zit het met de -gemiddelde- levensduur van een WD green. Ik heb gelezen dat de levensduur van een WD red velen malen langer is. Is dit iets wat een rol zou moten spelen of is de levensduur van een green lang genoeg?

gewoon Apple kopen :P

• laurens0619
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 23:18:
[...]

Dankjewel voor de reactie! Ik gebruik inderdaad TimeMachine op mijn iMac. Ik sluit mijn externe hardeschijf aan mijn iMac en maak een back up.

Het zou fantastisch zijn als ik zelf kan bepalen wanneer ik mijn TimeMachine wil aandoen en dat hij dan via wifi een back up maakt op mijn nas.

TimeCapsule is onwijs duur en naar mijn idee komt TimeCapsule niet in de buurt van de mogelijkheden van een Qnap of een Synology.

Wat voor een nas gebruik jij? Qnap of synology?
En tegen welke beperkingen loop jij op (ontevredenheden) of juist super fijne dingen.

Ik hoor het graag
Nou zelf instellen gaat je niet lukken met mac ;). Maar dat ding maakt echt ieder uur een backup en merk er niets van. Zodra ik van netwerk wissel uit standby vind die hem en backuot hij direct.

Voor de rest is een nas een nas :p heb zelf een thecus n2200 maar vind dat een onding (crappy web interface)

Ik zou wel kijken naar een versie met knappe cpu rn mogelijkheid tot draaien van sabnzbd( en rar en par).

Koop een qnap of synology binnen je budget en maak het niet te moeilijk voor jezelf :)

En ik zou lkkr voor een 1bay nas gan. Scheelt stroom/geld en het klinkt alsof jij aan bv 3tb zat hebt. Bij een raid setup moet je ook je blangrijke data extern backuppen dus als high availability geen eis is: bespaar het geld

Ik heb ook maar 1 schijf in mn 2bay nas zitten omdat ik schijvem te duur vind :p

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 12-12-2012 00:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
GioStyle schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 23:32:
Iets specifieks voor in deze prijsklasse, anders zouden ze de duurdere modellen niet meer verkopen. ;)

Voor benchmarks, klik hier.
Zeer nuttige benchmark! Ik zie dat de ds 112 zeer goed scoort in de tests. Veel beter dan de 212j.
Voor mij is het geen probleem dat een 2e slot ontbreekt.

Naast het verschil in slots en processor zijn er geen grote verschillen zo te zien?

• laurens0619
  • Nu online
Hangt van de 112 versie af he

Als je alles wifi hebt is de normale 112 meeer dan prima. Zijn al je apparaten via gbit kabel verbonden zou ik voor de + gaan

Om je een idee te geven, ik trek met mn 450mbit wifi 18MB/sec en de traagste 112j haalt 50

Edit: bestellen!! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 12-12-2012 00:31 ]

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-11 10:03
Bennyyy>

Fijn om te horen dat mijn verhaaltje een positieve bijdrave heeft kunnen leveren.
Dit artikel is inmiddels iets verouderd, maar wellicht toch interessant om eens snel door te nemen:

http://www.smallnetbuilde...-between-synology-vs-qnap

Hoop dat Engels geen problemen oplevert.. :-)

Verder wordt hier door iemand vermeld dat een dergelijke NAS traag, duur en slecht upgradebaar zou zijn. Naar mijn idee is dat onzin. Voor jouw doeleinden hoéft er helemaal geen gigabit uit te komen qua performance.. Jij zoekt een 'boodschappenautootje'. Dat deze vervolgens niet de RS6jes en de M5jes op de Deutsche Autobahn kan bijhouden is niet zo relevant. Ook het argument 'relatief duur' gaat niet op. Wanneer je met zelfbouw aan de gang gaat zit je makkelijk op dezelfde prijs, waarbij je nog maar moet hopen dat je het (met jouw beperkt ogende kennis) ook goed aan de gang krijgt en blijft houden. Ook zul je qua stroomverbruik waarschijnlijk hoger uitkomen. Dat een NAS beperkt upgradebaar is klopt, maar wat wil je nou upgraden aan een NAS..? Precies.. Wellicht ooit een grotere schijf erin en dat kan prima.

Voor het kiezen van de juiste schijf is dit een interessant artikeltje:
http://blog.synology.com/blog/?p=1130

Maar eigenlijk moet je je niet al teveel zorgen maken over de harde schijf die je erin doet. In dit segment heb je te maken met redelijk beperkte NASjes. Om het even heel simpel te houden: Iedere schijf die je nu in de winkel koopt zal een dergelijke NAS makkelijk bij kunnen houden. Kijk gewoon wat er goed op voorraad is en leuk geprijsd is ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zo goed als een keuze gemaakt. Ik ga - na heel vaak veranderen van mening - voor de synology 112 en de WD green 2 tb.

Ik wil jullie allemaal danken voor de adviezen en uitleg die jullie gegeven hebben.

Natuurlijk blijven er vragen voor mij wat betreft aansluiten van de nas op de huidige apparatuur. Zoals : hoe kan ik een film afspelen van mijn nas zodat het beeld op mijn tv (geen smart tv oid) en het geluid via mijn denon 1910 versterker en daarmee uit de luidsprekers komt?
Tv staat hdmi verbonden met de denon.

Ik heb een airport expres die verbonden is met de denon.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 21:03:
@dikkiedikdik, de WD red is toch niet zo duur en lastig te krijgen? de red is ca. 10 euro duurder dan de green van WD. Ik zie wel dat de red iig SATA III is en de NAS SATA II als ondersteuning heeft. maakt dat wat uit?
ik zie door een vakantie nu pas je bericht. Ik zie ook dat je de keuze voor green schrijven al gemaakt hebt. Ik heb zelf ook green schrijven, maar voor een tientje meer (en als ze op voorraad zijn) zou ik voor de red gaan omdat dat ideale schrijven voor in een consumenten nas zijn. Ik denk daar dus wat anders over dan een andere user hier.

Maar met beiden ben je verder wel goed af.
Nee, dat valt wel mee. Maar in deze prijsklasse kan je amper zelf bouwen en is de synology de beste keuze mijn inziens.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 00:01:
Natuurlijk blijven er vragen voor mij wat betreft aansluiten van de nas op de huidige apparatuur. Zoals : hoe kan ik een film afspelen van mijn nas zodat het beeld op mijn tv (geen smart tv oid) en het geluid via mijn denon 1910 versterker en daarmee uit de luidsprekers komt?
Tv staat hdmi verbonden met de denon.
Je hebt nog een mediaspeler nodig, bijv. een apple tv of een wd live, je hebt genoeg aan een streamer. Ik heb wd live spelers en die zitten via optische kabels aan de versterkers, maar er zijn veel oplossingen mogelijk (bijv. hdmi ingang van de versterker als die op je denon zit). Een mediaspelertje kost tussen de 75 en 125 euro als je voor een streamer gaat (de bestanden afspelen vanaf de nas).

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2012 11:38 ]

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Ik heb een streamer gekocht voor € 15. Speelt HD content makkelijk af vanaf me NAS.

Verwijderd

Topicstarter
Alexxxxxxxxxx schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:43:
Ik heb een streamer gekocht voor € 15. Speelt HD content makkelijk af vanaf me NAS.
Dit bedrag spreekt me uiteraard aan! Kan je me hier meer over vertellen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had niet verwacht dat ik nog een streamen moet kopen! (Niet over na gedacht)

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Het is zo'n kastje alleen dan van Wolfgang, kan alleen momenteel geen link vinden...

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik dan niet beter een popcorn hour oid met harde schijf te kopen?

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het grote verschil tussen een synology 112 en een WD my book live? Behalve dat de synology veel sneller is. Maar de vraag is: hoeveel?! En wat merk ik daarvan in het dagelijks gebruik van?
En verdere verschillen??

• Eagle771
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 20:54
Ik lees in verschillende testen dat Synology net even iets gebruiksvriendelijker is dan Qnap. Dit is meer dan eens de reden geweest dat Synology de eerste plaats voor Qnap eindigd. Gezien het feit (althans die indruk heb ik) heb je niet echt de niveau van gemiddelde tweaker hier op tweakers.net. Daarom lijkt Synology voor jou net iets geschikter dan Qnap. Qua kwaliteit ontloopt de twee genoemde merken elkaar nauwelijks.

Qua mogelijkheden wint Synology riant van WD Mybook Live. WD Mybook is basic NAS. Kans is aanwezig dat je in toekomst meer uit je NAS wilt halen. Misschien wil je later IP-camera aansluiten. Voor zover ik weet kan dat niet op WD. Dit is een van de voorbeelden.

Voor wat betreft mediaplayer. Ik heb, en velen met mij, goede ervaring met WD TV live (2011). Het is zeer gebruiksvriendelijke mediaplayer met zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Mediaplayer voor 15 euro zal wel een Raspberry-PI zijn. Dat is echter meer voor gemiddelde of zelfs bovengemiddelde tweaker. Of het moet oude mediaplayer op marktplaats zijn. Mijn WD TV live heb ik voor 80 euro gekocht. Goedkoper voor dezelfde mogelijkheden en kwaliteit zul je momenteel volgens mij niet gauw vinden.
Pagina: 1