Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Ik heb sinds een weekje een tweedehands 7D met nog geen 9000 clicks erop ter vervanging van mijn 550D met 107000+ clicks. Ik heb 'm helemaal gereset, ook de custom functions, maar het ding focust zo beroerd dat het gewoon echt onbruikbaar is. Met mijn 35L, 50/1.8, 85/1.8, 70-200 F4L en 24-105L zit 'ie er consequent gigantisch naast. Een voorbeeld, crops uit SOOC JPEG's:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HvLDD0bd5UB3qC4aUYJ5qkwy/full.jpg

Dit is nog één van de betere voorbeelden, met mijn 24-105 (die sowieso geen wonder van scherpte is) is de regel met "A year in..." vrijwel niet te lezen.

Settings zijn niet heel spannend. 1/160, f/2.8, iso400 en een 430ex gebounced via mijn plafond. AWB op beide camera's en neutral picture style. Dit is uit het handje, maar op een statief op AV, iso200 en f/5.6 is het resultaat precies hetzelfde. In beide gevallen gebruik ik Single Point AF (middelste focuspunt) met Single Shot focussing, maar de verschillende methodes lijken geen verschil te maken.

De custom function voor micro adjustments staat op disabled. Dat is het dus niet. Ik vraag me alleen wel af wat het dan wel kan zijn? Iemand suggesties?

[edit]
Ik kan natuurlijk met die micro adjustments gaan spelen, maar lens voor lens gaan calibreren zie ik niet echt zitten. Die lenzen doen het perfect op een 3 jaar oude compleet mishandelde en verroest budgetbody en het valt me een beetje tegen dat een vrij nieuwe veel duurdere camera het dan zo beroerd doen.

[ Voor 19% gewijzigd door AtleX op 06-12-2012 21:37 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Er zijn een aantal Firmware updates voor de 7D: http://tweakers.net/meuktracker/?keyword=EOS+7D misschien helpt het. Waarom geen mailtje naar de helpdesk van Canon wie weet wat ze te zeggen hebben. Wat zei de vorige eigenaar erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
De laatste officiele firmware, 2.0.3, staat er al op en heb ik opnieuw geflasht. De camera is meerdere malen gereset, ook de custom functions, en ik heb zelfs de knoopcelbatterij eruit gehad. Een mailtje naar de Canon helpdesk zou eventueel kunnen, maar die geven over het algemeen niet de meest zinnige antwoorden met die soort probleempjes. De oude eigenaar heb ik nog niet ermee lastig gevallen, maar die heeft me bij het ophalen uitgebreid de historie van de body verteld en gezien zowel zijn reputatie als fotowerk verwacht ik niet dat hij me willens en wetens een defecte body heeft verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05-2024
Lijkt op een Soft Photos/Out of Focus (OOF) geval.

Ik heb zo kort wat rond gekeken en het lijkt een "probleem" te zijn bij de 7D.
Nu alles terug gezet is, kun je wel zelf de AF finetunen:

http://www.northlight-ima...s3_af_micoadjustment.html

Hopelijk heb je daar iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:31

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik snap dat je geen zin hebt in microadjustments en kalibreren, maar als de camera consequent misfocust is dat wel de oplossing. Je kan het overigens ook laten doen bij een foka/canon maar dan kost het je uiteraard geld.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-07 16:32
AtleX schreef op donderdag 06 december 2012 @ 22:03:
De oude eigenaar heb ik nog niet ermee lastig gevallen, maar die heeft me bij het ophalen uitgebreid de historie van de body verteld en gezien zowel zijn reputatie als fotowerk verwacht ik niet dat hij me willens en wetens een defecte body heeft verkocht.
Het lijkt er toch op dat de body niet in orde is.

Maar veel mensen denken dat alleen lenzen een frontfocus of backfocus kunnen hebben. En het zou dus best kunnen dat de vorige eigenaar een van die mensen is die telkens een heleboel lenzen probeert totdat ie er eindelijk eentje vind die goed focust op zijn body.

Alleen heeft ie nu dus een heel stel lenzen die verkeerd focusen, maar die toevallig de afwijking van zijn 7D body corrigeerden. Eb dan komt ie bedrogen uit met zijn nieuwe body, want daar zullen al zijn lenzen dus verkeerd focussen. (en geeft ie waarschijnlijk zijn nieuwe body de schuld)

De vraag is hoeveel de afwijking is? Kan het wel met microadjustment gecorrigeerd worden?
Je hebt neem ik aan geen garantie en het is maar de vraag of Canon het kan repareren.

En hoeveel geld zou dat je waard zijn als je het ook met MA kunt oplossen?

Ik zou nog wel even nauwkeurig testen met een speciaal daarvoor geschikte focus test chart:
http://focustestchart.com/chart.html

De 7D heeft nogal een geavanceerd focus systeem, en met name bij die 7D komt het erg veel voor dat gebruikersfouten voor problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Probeer eens een focus chart, met zowel spot AF en normale AF op de 7D, dan weet je zeker dat hij ernaast zit of dat de focussensor van de 7D weet te focussen op het houtpatroontje en net niet op de rand van de letter bijvoorbeeld..

En dan zal je toch moeten microadjusten of opsturen denk ik.. Je camera kan natuurlijk een afwijking hebben, normaal laat je dat onder garantie fixen maar misschien is dat juist wel de reden waarom de verkoper er vanaf wilde :) Zou persoonlijk gewoon opsturen naar Canon.

[ Voor 38% gewijzigd door Radiant op 07-12-2012 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:44

Deathchant

Don't intend. Do!

Dit is het exacte probleem wat ik ook met mijn 40D heb, en deze kan dus NIET micro adjusten. Dus in volgorde:
1: check eerst je contactpunten van de 7D eens. Het kan zijn dat ze slecht contact maken of ff gereinigd moeten worden met alcohol. Zou lullig zijn als dit het euvel verhelpt en je hebt de volgende stappen al uitgevoerd
2: focus chart testen (wel goed doen natuurlijk)
3: in geval van front/backfocus -> micro adjust
4: opnieuw testen. Weer dezelfde issues, dan AF-unit laten checken

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Ik heb zojuist een focus chart uitgedraaid en ga vanavond eens aan de gang daarmee. Als ik een afwijking kan corrigeren voor alle lenzen is theoretisch* prima, als ik per lens moet gaan corrigeren is deze body voor mij waardeloos. Ik gebruik regelmatig leenlenzen en ik leen regelmatig mijn body uit waarna 'ie met andermans lenzen wordt gebruikt. Als ik bij elke leenlens eerst een uur moet gaan staan pielen in weer en wind, ik schiet veel autosport, om de focus goed te krijgen heb ik niets aan deze body. Vooraf corrigeren is zelden tot nooit mogelijk, aangezien er vaak in een opwelling wordt besloten even lenzen te ruilen.

*: Het idee van die globale adjustments (niet per lens) trekt me eigenlijk ook voor geen meter. Ik doe autosportfotografie waarbij snelheid en betrouwbaarheid van de AF voor mij heel belangrijk is. Dat is de primaire reden om te upgraden. Het geeft mij niet bepaald een goed gevoel als ik met een body met discutabele AF aan de gang moet. Het zijn niet bepaald momenten die je nog een keer overdoet als bij thuiskomst blijkt dat een groot gedeelte van mijn shots rampzalig gefocust is.

[ Voor 29% gewijzigd door AtleX op 07-12-2012 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Als je de boel met een globale MA kan corrigeren, dan heeft dat geen negatieve gevolgen voor de AF prestatie of betrouwbaarheid.
(met een instelling per lens ook niet, maar dat is met leenlenzen wel onhandig)

Maar ja, dat was wellicht wel de reden dat ie verkocht werd? (zullen ze je natuurlijk nooit opbiechten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Goed, heb een uurtje met MA gespeeld. 7D met 35L, twee focuscharts, geen MA, f/1.4, iso400, Single Shot drive en Single-point AF en 80 watt aan lampen erop om de AF wat te helpen. Resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9MubcDOSPuRQVuJAUOtLrReq/full.jpg

Dat lijkt overduidelijk op backfocus, maar dan de tweede chart:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AaEWMqLK4Mh4ggmKN2AoIVHd/full.jpg

Spot on :?

Vervolgens met MA gaan spelen op de eerste chart, pas op -10 werd het wat:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TGcmZRlvBS0yhE0LKImFOMzT/full.jpg

En dan de tweede chart:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zkidaDFoFAFZ4BAzb4Jcd5aQ/full.jpg

Dikke front focus. :S

Dus, ik snap er geen biet meer van. :/ Doe ik iets verkeerd met MA (heb correcties op de lens gedaan, niet die globale MA)? Voer ik mijn test verkeerd uit?

[edit]
Setup was vrij klassiek. Camera op statief en ~45 graden (geschat) naar beneden. Focusafstand is slechts 50 centimeter, is dat een probleem?

[edit2]
Ik ben erop gewezen dat de chart 100% recht vooor de camera moet liggen op 50x de focal length. Dat komt bij de 35L neer op 1,75 meter, crop factor niet meegenomen. Ik mis de spullen om dat te kunnen garanderen. Iemand tips om iig dat papiertje recht te leggen? Uitlijnen op focuspunten in de zoeker is niet te doen, op één meter is dat al niet meer te doen met een 35mm lens, laat staan op 1,75 meter. Dat met de 50x de focal length begin ik sowieso niet aan, mijn appartement is al te klein om dat met mijn 85/1.8 te doen en met mijn 24-105 en 70-200 is het echt onmogelijk.

Als ik vanaf de tafel met de camera op een gorillapod en de chart op de grond testfoto's maak met de 35L is de chart in het geheel niet leesbaar. Focusafstand volgens de afstandindicator op de lens meer dan 1 meter, de eerstvolgende stap is 3 meter, dus nauwkeuriger kan ik het niet zeggen.

[edit3]
Goed, ik heb advies nodig. Ik moet een situatie creeëren waarin mijn camera en de focuschart exact 100% stil blijven terwijl ik beweeg, de camera bedien en lenzen wissel. Ik kan met mijn statieven (goedkoop ding van Velbon, een geleende Manfrotto en een aantal Gorillapods) niet garanderen dat de camera en de chart 100% stil blijven en dat de uitlijning 100% klopt.

Ik heb nu na uren prutsen nog slechts enige tientallen testshots die niet 100% vanuit dezelfde hoek en vanaf dezelfde afstand genomen zijn, en daar heb ik dus niets aan. Ik kan niet uit het handje lekker gaan rommelen in de MA settings en dan maar verwachten dat het goed komt. Daarvoor heb je een 100% betrouwbare testopstelling nodig, maar hoe bouw ik die?

[ Voor 65% gewijzigd door AtleX op 07-12-2012 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ik heb niet echt het gevoel dat het 45 graden is, maar dan mag verder geen verschil maken.

Sommige lenzen worden op korte afstand minder scherp of krijgen een andere brandpuntsafstand. Maar dat maakt voor de autofocus niet op. En het levert zeker geen verschil tussen de twee focus charts.

Wat betreft dat advies van 50x de brandpuntsafstand: Dat is een advies om MA uit te voeren. Dat moet je niet bij die focus charts gebruiken. Die zijn er specifiek om te bepalen OF je een focus probleem hebt en OF het dan front of backfocus is.

Wat bij die focus charts heel belangrijk is, is dat je er 100% zeker van bent dat het focus punt ook daadwerkelijk op die lijn in het midden heeft scherp gesteld, en niet op de lijnen er naast bv.

Een focus punt in je zoeker is in werkelijk wel drie keer zo groot.
Je moet er voor zorgen dat er om dat focus punt heen alleen maar die ene lijn zit en verder alleen maar het wit van het papier.
Dus om het focus punt heen moet je minimaal overal een blokje van dezelfde grootte kunnen leggen waar alleen maar wit papier in zit.

Ik vermoed dat dat bij jouw shots niet het geval is.
Wanneer dat niet het geval is, dan moet de camera een keuze maken op welke lijntjes die scherp stelt met zijn focus punt. En i.h.a. kiest ie dan de dichtsbijzijnde lijnen.
Maar zo'n repeterend lijnenpatroon kan een AF unit in de war brengen en dan kan het van alles worden.

Je kan in "Digitial Photo Professional" als je een foto geopend hebt je AF punt laten zien. (View | AF point) Als je dan een crop maakt om hier te tonen, dan kunnen we zien waar het AF punt lag en hoe groot dat was. (ook 3x groter dan wat je in DPP ziet)

Dat is dus het eerste advies: check dat het focus target groot genoeg in beeld is.

Tot zover de bepaling of je front en-of backfocus hebt.

Als je dat hebt en je gaat MA dan spelen er andere factoren mee.
- Stel MA in voor de afstand die je met die lens het meest gebruikt
Veel lenzen hebben een iets andere MA nodig voor verschillende focus afstanden. Met name bij zoom lenzen is dit vaak het geval.
Canon raad daarom aan MA toe te passen op de lokatie van de shoot zelf...
Voor een gemiddelde MA die algemeen toepasbaar is word echter aangeraden om dan een flinke afstand te namen. Of het nou 50x brandpuntsafstand is, is niet zo belangrijk, als het maar een flink eind verder is dan de minimale focus afstand van de lens.
En bij een zoomlens word aangeraden MA in te stellen voor het verste tele bereik van de zoom.

100% recht voor de camera word aangeraden omdat je dan geen last hebt dat je camera op het dichts-bij-zijnde focus punt af stemt. Ze zijn immers allemaal even dicht bij.

Het nadeel daarvan is dat je niet kunt zien of front of backfocus hebt en hoeveel.

Canon adviseert om een target te nemen waarbij je voor en achter detail hebt zodat je kunt zien waar de beste focus ligt.

Mijn 100-400 heeft MA nodig en daarvoor doe ik het volgende:
Ik zet in het gras op iets van 20 meter afstand een contrasteren voorwerp neer.
Ik mik mijn focus punt zodanig dat ie maar net dat voorwerp kan detecteren. Als ie 'm mist dan pakt ie niet het gras maar de achtergrond op 100meter afstand zodat ik dat makkelijk kan constateren.
Ik weet dus zeker dat ie mijn target heeft gepakt en met het detail in het gras kan ik makkelijk zien of de focus correct is.

[edit: voorbeeldje gevonden]
Afbeeldingslocatie: http://mjtdevries.nl/images/MA-target.JPG
Ik heb me hier niet helemaal aan mijn eigen advies gehouden want het focuspunt ligt op het "target" zelf. Maar ik heb wel expres op de bovenkant gemikt.

Ik kan onder en links zo'n focus blokje er bij denken en dan focust ie nog steeds op hetzelfde onderwerp.
Als ik boven en rechts een blokje er bij denk, dan zou ie op het gras in de achtergrond kunnen focusen, maar dat is zoveel verder weg dat dat onmiddelijk duidelijk zou worden. Ik kan er hier dus van overtuigd zijn dat ie daadwerkelijk op die cylinder heeft gefocusd.
Die heeft ook lekker fel contrast.

Aan de hand van gras er omheen kun je goed beoordelen hoe groot de scherptediepte is en of mijn target daar zo'n beetje midden in zit of niet.

[ Voor 10% gewijzigd door mjtdevries op 08-12-2012 12:50 ]

Pagina: 1