Uitschakelen dynamisch contrast werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:57

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
In mijn Dell Inspiron M301z zit een ATI Mobility Radeon HD 4225. Hierop staat momenteel Windows 8 Professional, maar ik loop tegen een probleem aan welke niet afhankelijk is van het OS (getest).

Het display maakt gebruik van dynamisch contrast. Omdat ik best wel wat schakel tussen vensters is dat een vervelende functie. Ik wil het daarom uitgeschakeld hebben zodat er één beeldscherminstelling gehandhaafd blijft, en het scherm daarmee dus niet om de haverklap automatisch aan het bijstellen is.

In energiebeheer is het mogelijk deze optie uit te schakelen onder het betreffende energieschema. Dat is dan ook gedaan (voor zowel het werken met accu als het werken op adapter). Om onbekende reden blijft de functie echter wel actief. Logisch dus dat het lijkt op een BIOS-instelling. Helaas staat daar niet eens een optie om de functie in of uit te kunnen schakelen, ook niet na een update (v. A05). Ook een driverupdate van de grafische kaart is uitgevoerd. De instellingen zijn vervolgens getest met de meest recente drivers, zowel van de site van Dell als die van AMD (waarbij laatstgenoemde nu geïnstalleerd is). Ongeacht de drivers en instellingen blijft het probleem bestaan.

Wanneer ik rondzoek op Google kom ik voornamelijk uit op fora van Dell waarbij eerdergenoemde optie in het energieschema vaak (!) wel de oplossing was. Ook de andere tests/oplossingen worden genoemd. Omdat het probleem toch nog steeds blijft bestaan weet ik niet meer goed waar ik het nog verder zou kunnen zoeken.

Iemand die weet hoe het dynamisch contrast kan worden uitgeschakeld?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
Nope.

De eerste heeft betrekking op een los scherm terwijl het om het scherm en (of) VGA-kaart van een notebook gaat. De tweede is letterlijk waarop ik onder andere gezocht heb :Y)

Edit: inmiddels heb ik nog onderstaand stukje uit een gevonden artikel:
Another thing we noticed was a dynamic contrast issue that we couldn’t disable, either in the graphics properties or the power settings. The screen dimmed slightly whenever we switched from a predominantly white window to a mostly dark window, and then got brighter again when we switched back to the white window. It was only a subtle change, but it become very frustrating. We’ve asked Dell about it and will update this review with any possible solutions.

Note: Dell informed us that this is part of the "Dell battery-saver" program, and it can be disabled through the preferences.
Als ik zoek op het "Dell battery saver program" kom ik ook nergens op uit. Mocht ik vanavond niet meer slagen, probeer ik het morgen bij Dell eens.

Het ziet er dus naar uit dat er een oplossing beschikbaar is!

Edit 2, een dag later: zojuist rond 16:00 contact gehad met Dell. De betreffende medewerker herkende het probleem niet als dusdanig en heeft de collega's ook niet over zoiets dergelijks gehoord. Er is nu een ticket aangemaakt en naar verwachting volgt er maandag al feedback.

[ Voor 82% gewijzigd door Bastiaan op 07-12-2012 16:32 ]

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
Vooralsnog geen terugkoppeling van Dell gekregen, maar het probleem is er nog wel. Ik sta weer open voor ideëen, aangezien de uitblijvende reactie en het onbekende bij de betreffende medewerker(s) niet erg hoopvol is...