• hipy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-01 21:17
Hallo allemaal,

Enige tijd geleden is mijn cpu koeler kapot gegaan, de fan was gaar.
Nadat ik gister mijn pc een halfuur liet afkoelen heb ik de koeler vervangen voor een nieuwe.

Sinds het vervangen loop ik tegen een vervelend probleem aan. De pc freezed volledig tijdens het spelen van een game(linux(wine), windows).

Ik heb al een paar mogelijke oorzaken kunnen uitsluiten:
Pc raakt oververhit: dit is niet het geval, tijdens het spelen was de CPU 55C, de gpu 42 en mobo 38

Weet iemand wat het dan wel kan zijn?
Mijn pc is nu +- 3 jaar oud, dus "even" iets vervangen is helaas niet meer aan de orde :(

Specs:

Mobo: Asus p5n-d
CPU: Intel core2quad q8400 2.66 ghz
PSU: Zalman ZM500-ST 500W
RAM: Kingston HyperX KHX6400D2K2(2x 1gb) + andere variant van Kingston, ook 2 reepjes van 1 gig. Totaal 4 gb dus.
HDD/SSD: ocd vertex2 120gb. + WD green 640gb + WD black 750GB
Graka: MSI GeForce GTX 560 Ti, 1GB, Twin Frozr II OC

Wie kan mij helpen met dit mysterie? Het is vooral vreemd dat het puur tijdens het gamen gebeurd, dan zou je dus in theorie hdd problemen al kunnen uitsluiten :X

• Rhizosis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-11-2025
Probeer er eens wat geheugen uit te halen. Mix en 'match' met geheugen is altijd een slecht idee. Misschien een idee om het uniform te houden en eerst op 2GB te draaien van 1 soort te draaien.

• hipy
Rhizosis schreef op donderdag 06 december 2012 @ 19:38:
Probeer er eens wat geheugen uit te halen. Mix en 'match' met geheugen is altijd een slecht idee. Misschien een idee om het uniform te houden en eerst op 2GB te draaien van 1 soort te draaien.
Het heeft 2,5 jaar goed gedraaid tot ik in mijn kast heb gerommeld gister. Het lijkt me het meest onwaarschijnlijke. Desalniettemin ga ik het wel even testen :)

Verwijderd

Het kan aan je voeding liggen.

• hipy
Had ik al geprobeerd, als ik een hdd er uit trek blijft het probleem bestaan.

Net in windows even geprobeerd te gamen weer, in de eventvwr zie ik de volgende fouten staan:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
Daar valt niet veel uit op te maken :|

Wel kreeg ik de volgende error die gespammed wordt:
De structuur van het bestandssysteem op de schijf is beschadigd en onbruikbaar. Voer het hulpprogramma Chkdsk uit op volume \Device\HarddiskVolume3.
SSD issue? Daar staat windows op, games staat op de 750gb hdd, games in linux op de 640GB schijf

• Rhizosis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-11-2025
Ja in dat geval lijkt het op een beschadigde HDD. Dit gebeurd, helaas, erg vaak bij SSD's. Een vriend van mij had hier ook problemen mee en het bleek een combinatie te zijn van een brakke SSD en slecht geheugen.
Mijn tip is om bij de SSD te beginnen.
Misschien met een HDParm run op bad sectors testen?

Verwijderd

OCZ SSD's hebben vaak de neiging om kapot te gaan.

• hipy
Het probleem is, op linux en op windows freezed het random. Bij beide operating systems staat het main os op de ssd(aparte partities) en gaat data naar 2 losse harde schijven, 1 voor linux en 1 voor windows. Op die hdd's staat het spel.

Ik kan me niet voorstellen dat door een cpu cooler change mijn ssd stuk is gegaan eigenlijk.

Ik bedenk me nu trouwens dat de eerste keer mijn cpu koeler niet goed zat en mijn cpu tot 65 opwarmde voor ik mijn pc uitzetten, ik heb toen direct de koeler goed gezet(ipv afkoelen.. heel dom van me). Ik gok dus dat ik mijn cpu gesloopt heb?

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 17:41
Wel, je kunt het gewoon proberen, nietwaar? Even live booten via een stick ofzo. En een piek van 65 graden is ook niet heel erg hoor, een vriend van me bleek een laptop te hebben die al een jaar op 75 graden draait :P

• hipy
koeny 3 schreef op donderdag 06 december 2012 @ 20:50:
Wel, je kunt het gewoon proberen, nietwaar? Even live booten via een stick ofzo. En een piek van 65 graden is ook niet heel erg hoor, een vriend van me bleek een laptop te hebben die al een jaar op 75 graden draait :P
Klopt, maar een cpu is heel kwetsbaar als ie warm is, dus als je dan je koeler gaat vervangen.. :'(

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk niet dat je je cpu gesloopt hebt want in dat geval zou je pc geeneens meer opstarten en qua temperatuur is 65 graden ook niet direct vele malen te hoog. Sowieso is het een Intel cpu die normaal gesproken dan terug gaan clocken of helemaal uitschakelen als ze te warm worden.

Eerder denk ik dat je wel eens zou kunnen kijken of je cpu nog wel goed in het socket zit nadat je de cpu-koeler vervangen hebt. Ik kan mij goed voorstellen dat je oude cpu koeler niet gemakkelijk eraf ging en dan kan het toch wel eens dat je cpu even gereseated moet worden.

Ander iets wat ook zou kunnen is de voeding omdat Zalman voedingen van die tijd nu niet echt top-voedingen zijn/waren, dus het zou goed kunnen dat je voeding op zijn laatste loodjes aan het draaien is. Vooral met gamen trekt je videokaart meer weg van de voeding en het kan best zijn dat hem dat teveel is.

• hipy
Voeding zou ik vreemd vinden, het is echt pas sinds dat de cpu cooler vervangen is, kan me niet voorstellen dat die 2watt nou zo veel uit maken :P

Cpu wil ik zeker wel keer proberen, mijn neiging ging eerst naar een kapotte cpu omdat ik toen ie warm was er nog bij heb zitten wroeten met die cooler. Maar als ik het goed begrijp zou ie dan helemaal niks meer moeten doen?

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Als ik het zo lees krijgt je pc het moeilijk bij piekbelasting (gamen). Doe je naast gamen nog zware taken op de PC? Zo niet, dan zou ik echt de voeding als eerste checken. Het ding kan gewoon op zijn, en toeval is altijd mogelijk.

Als je cpu op temp is en je PC start op is het niet je CPU. Reseaten kan, maar die voeding is veel waarschijnlijker. Bij een probleem met andere componenten kom je namelijk windows niet in.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
hipy schreef op donderdag 06 december 2012 @ 21:27:
Voeding zou ik vreemd vinden, het is echt pas sinds dat de cpu cooler vervangen is, kan me niet voorstellen dat die 2watt nou zo veel uit maken :P

Cpu wil ik zeker wel keer proberen, mijn neiging ging eerst naar een kapotte cpu omdat ik toen ie warm was er nog bij heb zitten wroeten met die cooler. Maar als ik het goed begrijp zou ie dan helemaal niks meer moeten doen?
Vergis je er niet in want voltages en wattages kunnen vaak met minder afwijkingen al heel grote gevolgen hebben. Neem je geheugen waarbij je spreekt over voltage verhogingen van b.v. 1,5 V naar 1.65 V en dat is ook maar 0.15 V hetgeen wel kan betekenen dat een dimm wel of niet stabiel werkt. Het is dan maar 2 watt maar kan net de drempel zijn voor je voeding wanneer die op zijn laatste draait.

Wanneer inderdaad je cpu echt een klap gehad heeft door die warmtepiek dan kan je er vanuit gaan dat ie niet nog maar half werkt. Veelal is het bij een cpu zo dat wanneer er iets mis mee is dat de pc helemaal niet meer op start of dat je heel andere rare dingen ziet zoals Windows die niet opstart en dergelijke. Evenzogoed kan een kapot gaande voeding wel zoiets als plotselinge freezes veroorzaken en kan inderdaad puur toeval zijn dat ie net na het verwissellen van die koeler kapot gaat.

• hipy
Ik heb mijn CPU gister er even uit gehaald, en het socket + cpu zelf aan een goeie inspectie ondervonden. So far so good...

• hipy
Helaas, het ging even goed maar nu toch weer een freeze. Hoe kom ik er achter waar het nou aan ligt? Linux en Windows loggen echt totaal niks bij een freeze :/

[ Voor 48% gewijzigd door hipy op 07-12-2012 13:01 ]

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Je blijft dezelfde vraag stellen terwijl je het meest voor de hand liggende scenario (voeding) zelf afschrijft.

Met alle respect, maar met die eigenwijze houding ga je je probleem niet echt doelmatig te lijf.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• hipy
Vayra schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 13:56:
Je blijft dezelfde vraag stellen terwijl je het meest voor de hand liggende scenario (voeding) zelf afschrijft.

Met alle respect, maar met die eigenwijze houding ga je je probleem niet echt doelmatig te lijf.
Ik schrijf niks af ;) Ik probeer het probleem te isoleren. Dit kan aan verschillende dingen liggen. Mijn pc heeft meerdere jaren prima gefunctioneerd, dan acht ik een voeding bijvoorbeeld het niet meest voor de hand liggende aangezien dit verder prima heeft gewerkt. Ook heb ik meerdere harde schijven, dvd spelers, ventilatoren, usb apparaten etc etc etc afgesloten om te kijken of dit het probleem was. Als het probleem daadwerkelijk in de voeding zou liggen, dan zou ik na het afsluiten van zoveel hardware toch wel een verschil moeten merken?
Voor ik een nieuwe aanschaf in hardware doe, wil ik 100% weten dat wat ik vervang, ook daadwerkelijk kapot is :)

[ Voor 16% gewijzigd door hipy op 07-12-2012 14:06 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:31
hipy schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 07:07:
Ik heb mijn CPU gister er even uit gehaald, en het socket + cpu zelf aan een goeie inspectie ondervonden. So far so good...
Enige wat je daarmee bereikt is een kans op schade veroorzaken. Met een visuele inspectie ga je een schade echt niet opmerken.

http://www.pcinside.info/nl/zelfbouw/esd

Als je echt interesse hebt in het isoleren van het probleem doe dan het volgende:
-koppel ssd los
-kies 2 reepjes geheugen
-voer minstens 15 memtest uit (iig 1 pass)

Indien dit goed gaat:
-boot vanaf een hdd
-zet een spel 2 uur aan (bijvoorbeeld een cod4 demo terugdraaien ofzo, dan hoef je zelf niet te spelen)

Als dat goedgaat wissel je de 2 reepjes om en voer je dezelfde stappen uit.

Als dat goedgaat dan pak je weer 4 reepjes en voer je weer de stappen uit.

Als dat goed gaat dan met de SSD.

Lukt dit allemaal dan kun je geheugen en ssd uitsluiten. Gezien mijn ervaring* lijkt het toch op een geheugenprobleem. Voeding lijkt me sterk, is meer een ding dat werkt of niet in mijn ervaring. Heb zelfs een keer gehad dat er een kabel tussen de voeding fan stak... Dan gaat je pc inderdaad uit na 2 uur maar dan geen freeze, dan gaat de stroom er af.

*Zelf jaren "gezeik" gehad met 4 reepjes van 1 GB Kingston HyperX 1066mhz DDR2. Soms ging het 4 maanden goed en dan ineens begon de ellende weer. Moest o.a. voltage op de northbridge verhogen want die kon 4 module's op 2.1V gewoon niet aan (waren OC modules).

Een traditionele hdd/sata speler die een freeze veroorzaakt is ook mogelijk maar dat is dan een tijdelijke freeze (max 30 sec oid). Dit is tevens op te sporen in windows logboek van foutmeldingen.

[ Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 07-12-2012 15:20 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• hipy
sdk1985 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 15:17:
[...]

Enige wat je daarmee bereikt is een kans op schade veroorzaken. Met een visuele inspectie ga je een schade echt niet opmerken.

http://www.pcinside.info/nl/zelfbouw/esd

Als je echt interesse hebt in het isoleren van het probleem doe dan het volgende:
-koppel ssd los
-kies 2 reepjes geheugen
-voer minstens 15 memtest uit (iig 1 pass)

Indien dit goed gaat:
-boot vanaf een hdd
-zet een spel 2 uur aan (bijvoorbeeld een cod4 demo terugdraaien ofzo, dan hoef je zelf niet te spelen)

Als dat goedgaat wissel je de 2 reepjes om en voer je dezelfde stappen uit.

Als dat goedgaat dan pak je weer 4 reepjes en voer je weer de stappen uit.

Als dat goed gaat dan met de SSD.

Lukt dit allemaal dan kun je geheugen en ssd uitsluiten. Gezien mijn ervaring* lijkt het toch op een geheugenprobleem. Voeding lijkt me sterk, is meer een ding dat werkt of niet in mijn ervaring. Heb zelfs een keer gehad dat er een kabel tussen de voeding fan stak... Dan gaat je pc inderdaad uit na 2 uur maar dan geen freeze, dan gaat de stroom er af.

*Zelf jaren "gezeik" gehad met 4 reepjes van 1 GB Kingston HyperX 1066mhz DDR2. Soms ging het 4 maanden goed en dan ineens begon de ellende weer. Moest o.a. voltage op de northbridge verhogen want die kon 4 module's op 2.1V gewoon niet aan (waren OC modules).

Een traditionele hdd/sata speler die een freeze veroorzaakt is ook mogelijk maar dat is dan een tijdelijke freeze (max 30 sec oid). Dit is tevens op te sporen in windows logboek van foutmeldingen.
Bedankt, helaas heb ik geen tijd om hier mee direct aan de gang te gaan :( Maar ik ga dit zeker proberen!

Over northbridge gesproken, het viel me op dat mijn nieuwe cpu koeler een stukje over de northbridge valt. De vorige had dit niet. Ik heb maar is een koelertje er op gezet(leverde asus mee). Als we dan toch bezig zijn om problemen te isoleren.. (hij was flink warm).

Bedankt voor de reactie iig:)

Edit:

Hier nog wat systeem informatie:

Adapter: Virtual device
temp1: +40.0°C (crit = +75.0°C) (GPU)

Adapter: ACPI interface
Vcore Voltage: +1.26 V (min = +0.85 V, max = +1.60 V)
+12V Voltage: +11.97 V (min = +10.20 V, max = +13.80 V)
+5V Voltage: +4.95 V (min = +4.50 V, max = +5.50 V)
+3.3V Voltage: +3.26 V (min = +2.97 V, max = +3.63 V)
CPU_FAN FAN Speed: 1394 RPM (min = 800 RPM)
CHA_FAN1 FAN Speed: 2509 RPM (min = 800 RPM) <-- Northbridge cooler
CPU Temperature: +44.0°C (high = +60.0°C, crit = +95.0°C)
MB Temperature: +29.0°C (high = +45.0°C, crit = +95.0°C)

[ Voor 13% gewijzigd door hipy op 08-12-2012 11:03 ]

Pagina: 1