Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lenovo Y500 als desktop vervanger. Vergelijking

Pagina: 1
Acties:

• Relative
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-07 18:48
Beste,
Nu langzaam steeds meer bekent wordt over de Y500 en ik een beetje klaar ben met mijn desktop computer, raak ik geïnteresseerd.

Het systeem waar ik nu op draai is het volgende: (Indien nodig kan ik ook een AIDA64 rapport neerknallen)

Moederbord: Gigabyte GA-MA770T-UD3P v1 (2 PCI, 4 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR3 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
CPU: TripleCore AMD Phenom II X3 Black Edition 720, 2800 MHz (14 x 200)
Videokaart: XFX Radeon HD 4890 (1GB, 900Mhz, DirectX10)
Ram geheugen: 2 x 2 GB Kingston

Specificaties Lenovo Y500: (link)

Moederbord: ?
CPU: Dual Core Intel Core i5 3210M (2.4 ghz, turbo 3.4 ghz)
Videokaart: GeForce GT650M
Ram geheugen: 8 GB DDR3

Zoals jullie misschien al merken heb ik geen verstand van laptops, aangezien ik niet eens kan achterhalen welk moederbord deze laptop heeft. Dit is dan ook de eerste keer in mijn leven dat ik mijzelf oriënteer op een laptop.

Hoe zien jullie deze overstap. Ga ik qua hardware hierop voor-of achteruit? Aangezien de laptop een dual core (met een lagere kloksnelheid) is ipv een triple core. Wel is de dual core van een nieuwere generatie en van ander merk. Al met al zou het lekker zijn als ik wat adviezen en meningen van jullie ervaren tweakers kan krijgen. Als leek op dit gebied kom ik er zelf niet echt uit.

Alvast bedankt voor de input!

Groeten,
Dave

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Een vrij simpele stelregel is dat je doorgaans voor een laptop 2x zoveel moet betalen als voor een desktop met gelijkwaardige performance. Omgekeerd geldt dus ook dat je voor een desktop maar de helft hoeft te betalen voor dezelfde performance als een bepaalde laptop.

Wat betreft deze overstap ga je er qua performance niet op vooruit, eerder (een klein beetje) achteruit.

Als je wilt upgraden en je niet per se een laptop nodig hebt, houd het dan bij een desktop. Altijd meer bang for buck.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• NazGulPRB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-06-2024
De CPU van de Y500 is waarschijnlijk iets sneller, de grafische kaart is vergelijkbaar maar heeft wel DX11.1.
Heb zelf nu een Y500 om ook op te kunnen gamen, maar main game system is desktop, met i7 2600k @ 4.2Ghz, met GTX 670 op een p67 mainboard.

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-11 16:31
Klein detail: de CPU: Dual Core Intel Core i5 3210M (2.4 ghz, turbo 3.4 ghz) hoort 2,5 ghz, turbo 3,1 ghz te zijn. /muggenziftmodus uit

• Relative
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-07 18:48
Hmm, dus deze overstap zou betekenen dat ik geen voor of achteruitgang merk. Eigenlijk krijg ik het zelfde terug maar dan in een laptop vorm. Apart aangezien deze laptop nu een jaartje of 2.5 jaar oud is..

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:20

SuBBaSS

-has Ryzen

Eerder achteruitgang en bedenk je dat je om een beetje fatsoenlijk te kunnen gamen al snel aan een beetje normale "werkplek" vastzit, waardoor het grote voordeel van een laptop al snel verloren gaat.
Dan heb ik het nog niet eens over de toekomst: uitbreidingen zijn maar beperkt mogelijk.

In mijn omgeving schat ik dat van de driekwart van de mensen die een laptop als desktopvervanger hebben genomen weer terug naar de pc zijn voor gamen. Of in het slechtste geval de laptop in een dockingstation, toetsenbord en monitor erbij (en zich dan nog niet afvragen waarom ze in godsnaam de pc de deur uit gekicked hebben maar nu met allerlei randapparatuur zitten te werken dat precies hetzelfde deed als bij de pc). :P
Pagina: 1