[Windows 8] Wi-Fi schakelt uit als UTP ingeplugd word

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12-2024

collin

Who da man !!

Topicstarter
In Windows 8 schakelt Wi-Fi uit als ethernet gebruikt word. Op zoch handig voor 99% van de gebruikers, maar ik wil dit niet, want ik configureer veel routers en ander zut via mijn LAN interface, maar dan kan ik dus meteen niet meer gebruik maken van internet/WiFi netwerk.
Onder Windows 7 werd dat niet gedaan en kon je zelf met de metric instelling voorkeur aan een bepaalde interface geven. Nu word gewoon Wi-Fi hard gedisabled en als je deze wil enablen, word hij meteen weer disabled. Totdat de ethernet kabel word verwijderd. Ik ben nu al een uur aan het zoeken in Windows en Google, maar ik vind er niets over. De metric instelling heb ik ook aangepast (WiFi lagere metric dan de LAN interface), maar dat helpt ook niet, omdat dus WiFi gewoon helemaal gedisabled word.

Het is een 3 jaar oude Sony laptop met een schone Windows 8 installatie erop. Er staan dus geen enkele Vaio tools of zoiets geinstalleerd. Niets wat zich met netwerkverbindingen bemoeit in ieder geval.

Iemand die dit probleem getackled heeft?

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:19

TheVMaster

Moderator WOS
collin schreef op donderdag 06 december 2012 @ 16:20:
In Windows 8 schakelt Wi-Fi uit als ethernet gebruikt word. Op zoch handig voor 99% van de gebruikers, maar ik wil dit niet, want ik configureer veel routers en ander zut via mijn LAN interface, maar dan kan ik dus meteen niet meer gebruik maken van internet/WiFi netwerk.
Onder Windows 7 werd dat niet gedaan en kon je zelf met de metric instelling voorkeur aan een bepaalde interface geven. Nu word gewoon Wi-Fi hard gedisabled en als je deze wil enablen, word hij meteen weer disabled. Totdat de ethernet kabel word verwijderd. Ik ben nu al een uur aan het zoeken in Windows en Google, maar ik vind er niets over. De metric instelling heb ik ook aangepast (WiFi lagere metric dan de LAN interface), maar dat helpt ook niet, omdat dus WiFi gewoon helemaal gedisabled word.

Het is een 3 jaar oude Sony laptop met een schone Windows 8 installatie erop. Er staan dus geen enkele Vaio tools of zoiets geinstalleerd. Niets wat zich met netwerkverbindingen bemoeit in ieder geval.

Iemand die dit probleem getackled heeft?
Lijkt mij een typisch probleem van je NIC (driver)? Ik gebruik ook regelmatig (op het moment zelfs) m'n LAN i.c.m. WIFI en bij mij werkt het gewoon goed. LAN gebruik ik om vanuit een VM (Hyper-V) op m'n laptop een set machines uit te rollen en via WIFI zit ik tegelijkertijd aan het corporate netwerk en internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collin

collin

Who da man !!

Topicstarter
Ik kan er niets over vinden in de adapter properties van zowel mijn LAN als WiFi interface. Ik heb ook geen losse driver geinstalleerd, het is de native Win8 driver. Het is een gangbare Intel(R) WiFi Link 5100 AGN adapter.

Net de Intel Windows 7 driver geinstalleerd, merk geen verschil :-(

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:12
collin schreef op donderdag 06 december 2012 @ 17:29:
Ik kan er niets over vinden in de adapter properties van zowel mijn LAN als WiFi interface. Ik heb ook geen losse driver geinstalleerd, het is de native Win8 driver. Het is een gangbare Intel(R) WiFi Link 5100 AGN adapter.

Bij mij heb ik een optie in de BIOS zitten die dit regelt. Wellicht dat je daar nog even kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:19

TheVMaster

Moderator WOS
collin schreef op donderdag 06 december 2012 @ 17:29:

Ik heb thuis net ook eens ff een LAN kabel aangesloten, maar inderdaad dan gaat het verkeer automatisch via LAN...maar dat gaat alleen omdat ik 2 connecties heb met hetzelfde netwerk. OP zich niet erg natuurlijk...maar wel apart, dat was 'vroeger' nooit zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

TheVMaster schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 07:52:
[...]

Ik heb thuis net ook eens ff een LAN kabel aangesloten, maar inderdaad dan gaat het verkeer automatisch via LAN...maar dat gaat alleen omdat ik 2 connecties heb met hetzelfde netwerk. OP zich niet erg natuurlijk...maar wel apart, dat was 'vroeger' nooit zo.
Eh, say what!? Als je met XP en eerder (hoe waardeloos de wifi support ook was) verbinding had met zowel draadloos als kabel, werd de kabel gebruikt. Pas bij Vista en verder is de voorkeur verandert van kabel naar wifi. Ik heb op m'n laptop met XP altijd gehad dat als ik met beide verbonden was en online muziek luisterde, deze niet stopte als ik de wifi uitschakelde. Als ik de kabel eruit trok, moest-ie opnieuw verbinden.

Nou heb ik XP met wifi alleen t/m SP2 gebruikt, dus wellicht dat ze dat in SP3 hebben aangepast.

Hoe dan ook, als je met beide tegelijk een verbinding kan hebben, moet je verkeer over de interface gaan waar een default gateway op staat ingesteld. Mocht dus je eigen range 192.168.0.x zijn en je zit daar via wifi op, terwijl je een andere router aan het instellen bent met de range 192.168.2.0, en je hebt op je LAN verbinding een statisch IP zonder gateway, dan moet 't gewoon werken en niet je internet onderuit schoppen.

In andere gevallen, bij wel een default gateway op de LAN, moet de voorkeur van wifi voor gaan, zoals dat staat ingesteld bij Network Connections > menu Advanced > Advanced Settings: Adapters and Bindings.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collin

collin

Who da man !!

Topicstarter
Het is geen routing issue. Je WiFi connectie word gedisabled als een LAN kabel word verbonden en je kan m niet inschakelen. Het is ook geen BIOS optie, want met Win7 had ik daar geen last van.

Als het routing was geweest had ik het wel op kunnen lossen.

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Weet je 100% zeker dat je niet tussendoor de optie voor wlreless uitschakelen bij LAN link in je BIOS hebt aangepast? Het is hier al veel vaker voorgekomen dat men is vergeten dat ze een BIOS setting hadden aangepast of hun BIOS een update hadden gegeven en geen controle van de settings gedaan en hier komen met vreemde problemen, die puur aan het BIOS te wijten viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-10 16:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hero Of Time schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 08:57:
[...]

Eh, say what!? Als je met XP en eerder (hoe waardeloos de wifi support ook was) verbinding had met zowel draadloos als kabel, werd de kabel gebruikt. Pas bij Vista en verder is de voorkeur verandert van kabel naar wifi.
Eeuh, volgens mij ligt dat nog steeds aan de interface metric en staat het los van het type netwerk.

An explanation of the Automatic Metric feature for Internet Protocol routes

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:57
Als ik op mijn Windows 8 machine de binding order aanpas gaat die wel standaard over de Wifi ipv het ethernet. Gek genoeg had die wel een reboot hiervoor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collin

collin

Who da man !!

Topicstarter
zeezuiper schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:21:
Als ik op mijn Windows 8 machine de binding order aanpas gaat die wel standaard over de Wifi ipv het ethernet. Gek genoeg had die wel een reboot hiervoor nodig.
Gek, bij mij staat WiFi in de binding order boven de LAN interface..

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Question Mark schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:20:
[...]

Eeuh, volgens mij ligt dat nog steeds aan de interface metric en staat het los van het type netwerk.

An explanation of the Automatic Metric feature for Internet Protocol routes
Toevallige samenhang. Wifi was destijds max 54 Mbps, LAN 100 Mbps of zelfs al 1 Gbps. Dan krijgt je LAN automatisch een lagere metric en krijgt daardoor voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Als ik hier een kabel in me laptop plug blijft met WiFi gewoon netjes aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-10 16:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hero Of Time schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:01:
[...]

Toevallige samenhang. Wifi was destijds max 54 Mbps, LAN 100 Mbps of zelfs al 1 Gbps. Dan krijgt je LAN automatisch een lagere metric en krijgt daardoor voorkeur.
Da's ook wat ik bedoel. Bij 100 Mbit LAN, en 300 Mbit Wifi krijgt je wifi een lagere metric en dus voorkeur. Da's dus ongeacht OS, of type verbinding. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collin

collin

Who da man !!

Topicstarter
Hero Of Time schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:14:
Weet je 100% zeker dat je niet tussendoor de optie voor wlreless uitschakelen bij LAN link in je BIOS hebt aangepast? Het is hier al veel vaker voorgekomen dat men is vergeten dat ze een BIOS setting hadden aangepast of hun BIOS een update hadden gegeven en geen controle van de settings gedaan en hier komen met vreemde problemen, die puur aan het BIOS te wijten viel.
Net nog mijn hele bios doorgelopen, daar bestaat zo'n optie niet. Het is overigens een hele karige bios, je kan bijna alleen maar de boot sequence en Intel VT instellen en nog wat power dingen.
Brummetje schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:05:
Als ik hier een kabel in me laptop plug blijft met WiFi gewoon netjes aan..
Windows 8?

Mijn iRacing profiel

Pagina: 1