Geluid & akoestiek bij laminaatvloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-07 14:36

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Beste tweakers.

Kort geleden ben ik verhuisd (jeej!) naar een ander huis. Dat betekent ook dat de mooie geluidspulletjes die ik heb mee zijn verhuisd en in de nieuwe ruimte een transformatie in klankbeeld zijn ondergaan, en dan niet in positieve zin. Dit is natuurlijk erg jammer, dus ik vroeg mij af of jullie tips voor mij hadden.

Situatieschets:
Ik ben in het bezit van twee KEF Q7 luidsprekers en een Denon DRA1000 stereo receiver. Op mijn oude woonplek had ik een kamer van circa 3mx3m, belegd met zijl en een kleed in het midden. Dit alles met een houten vloer. In mijn nieuwe situatie heb ik een kamer van ongeveer 4mx4m, alleen ditmaal ligt er laminaat met een vrij dikke ondervloer er onder. Wederom met een kleed in het midden en een houten vloer.

Waar de setup in de oude ruimte vrij neutraal klonk, merk ik dat in de huidige situatie bepaalde bastonen overmatig versterkt worden, met name als je gaat zitten (eg, tweeters op oorhoogte). Dit zorgt voor irritant “gebonk” in het geluid. Ik stoor hier mij best wel aan en het neemt het plezier van het muziek luisteren weg.

Mijn eerste vermoeden was dat dit door het laminaat kwam. De luidsprekers stonden immers dezelfde afstand van de muur af als in de oude situatie. Ik geloof dit nog steeds, met name omdat, zeker achterin de woonkamer (waar je typisch zit) het laminaat erg mee lijkt te trillen. Dit voel ik in mijn voeten als er muziek speelt.

Het eerste wat ik heb geprobeerd is mijn baspoorten afstoppen met schuimrubber. Dit haalde meer weg uit het geluid dan mij lief was en bepaalde bastonen waren juist alsnog irritant. Ik heb verschillende luisterposities aangenomen om de horen waar het het beste klinkt. Dit blijkt op relatief grote hoogte te zijn (1,6m+) en zo dicht mogelijk bij de muur waar de luidsprekers staan.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie en heeft een simpele oplossing daarvoor?
- Moet ik spikes of juist viltjes onder de speakers doen?
- Moet ik mijn vloerkleed verplaatsen?
- Moet er demping tegen de muur?
- Moet ik de luidsprekers verplaatsen?
- Moet ik toch de baspoorten afstoppen icm andere maatregelen?

Alvast bedankt!

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-12-2024

Twisted

Mogli <3

Spikes en viltjes zullen geen effect hebben. Wel de luidsprekers minimaal 1m van de muur weg plaatsen. Vooral luidsprekers die in een hoek geplaatst zijn zullen last hebben van versterking van de bas.

Vloerkleed verplaatsen, c.q demping tegen de muren is een goed idee maar er moet mee geexperimenteerd worden. Heel goed zal het tegen hele lage tonen ook niet helpen.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als je verwacht dat de vloer meetrilt dan kan vilt ofzo (ontkoppeling) wellicht helpen. Of dit ook werkelijk het geval is is natuurlijk maar de vraag. Speel met de plaatsing en rotatie van je luidsprekers tot het gewenste resultaat, elke ruimte heeft zo zijn eigen modes in grillen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik heb ook een houten ondervloer en laminaat, het probleem dat je beschrijft daar had ik ook last van. Het komt omdat de vloerstaander de ondervloer laat mee trillen en de bas als het ware op die manier mee geeft.

Ik heb mijn speakers ontkoppeld om de volgende manier :
Een rubberen tegel om maat gemaakt die ik gekocht heb bij de Gamma, hier op heb ik 2 betonnen stoeptegels (misschien is 1 tegel voldoende, ik gebruik er 2 om de tweeters meer op oor hoogte te krijgen), en hier op rust de vloerstaander met spikes.
Als je dan toch al bezig bent, doen dan ook je subwoofer meteen.
Het effect bij je subwoofer moet ook goed merkbaar zijn. (bassen doven eerder uit, en doordat ondervloer niet meer trilt geef je in feite de sub ook meer slagkracht)

Met deze opstelling heb ik echt het idee dat de bas nu daadwerkelijk alleen uit de woofer van de speakers komt ondanks dat de bas reflex port aan de achterkant zit, en meer van voren af komt. En de bas klinkt ook een stuk strakker.

Spelen met de plaatsing en rotatie van je luidsprekers kan je doen totdat je een een ons weegt, met een trillende ondervloer.

[ Voor 48% gewijzigd door Lip op 06-12-2012 17:11 . Reden: heel veel toevoegingen ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-07 14:36

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Lip schreef op donderdag 06 december 2012 @ 16:31:
Ik heb ook een houten ondervloer en laminaat, het probleem dat je beschrijft daar had ik ook last van. Het komt omdat de vloerstaander de ondervloer laat mee trillen en de bas al het ware op die manier mee geeft.

Ik heb mijn speakers ontkoppeld om de volgende manier :
Een rubberen tegel om maat gemaakt die ik gekocht heb bij de Gamma, hier op heb ik 2 betonnen stoeptegels (misschien is 1 tegel voldoende, ik gebruik er 2 om de tweeters meer op oor hoogte te krijgen), en hier op rust de vloerstaander met spikes.

Met deze opstelling heb ik echt het idee dat de bas nu daadwerkelijk alleen uit de woofer van de speakers komt ondanks dat de bas reflex port aan de achterkant zit, en meer van voren af komt.
Klinkt goed.

Zal dit weekend even bij de gamma neuzen of ze geschikt materiaal hebben.

Ik laat wel weten of het soelaas biedt.

Ik denk ook dat een dergelijke oplossing buurvriendelijker is, dan klinkt de bass minder door. :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.