Trage NAS (Synology DS212J)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Tweakers,

Zit nu enkele dagen met een probleem: mijn zakelijke NAS is zeer traag. Het betreft de Synology DS212J met twee schijven van 2 TB in raid-opstelling.

Mijn router is een Sisco EPC3925 (met overigens een naar mijn gevoel slecht WiFi-bereik)
Hier staan ook nog 3 pc's Windows 7 en 1 ip-camera (Foscam), ingesteld op max 10 GB, op aangesloten.

Ook als ik de ip-camera niet aanzet, is de server nog traag (+/- 6 MB/s met overzetten bestanden). Vooral met het laden van foto's is deze snelheid niet voldoende.

Wat is nu de oorzaak dat de server zo traag loopt? Is het de router, NAS zelf of moet ik iets beters aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Probeer eens de bottleneck te vinden.

Als je op je synology inlogt kan je bij status je cpu/memory in de gaten houden.

Sluit de pc via de netwerkkabel aan om wifi uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:05
Als je foto's in de photo map zet dan gaat je Synology thumbnails maken. Dit kan als je veel foto's hebt erg lang duren, en kost dan 100% processor rekenkracht. Dit kun je oplossen door deze map dan foto of plaatjes of elke andere naam dan photo te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
In idle staat zowel CPU als RAM op 0-1%. Bij overzetten van bestanden gaat CPU naar 80-100% en RAM 10-20%.

Alle 3 de PC's zijn sowieso bekabeld aangesloten.

EDIT: Na wat rondgekeken te hebben in het opslagbeheer van Synology zie ik nunet dat de S.M.A.R.T-status van schijf 2 plotseling op 'Abnormaal' staat.
De S.M.A.R.T informatie geeft weer dat er een 'FAILING_NOW' status is bij kenmerk 'Raw_Read_Error_Rate'. Met waarde 001, slechts 001 en drempel 051.

[ Voor 51% gewijzigd door Dmar op 06-12-2012 13:34 ]