Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-07 15:40
Beste Tweakers,

Ik heb gisteren een en ander verbouwt en nu zoemt de TV. Het is een Panasonic LCD TV, nu ca. 6 jaar oud. Hij is nooit echt veel gebruikt omdat deze in de kelder hangt (+/- de hangplek). Na de herinrichting is het de bedoeling dat er meer gebruik van wordt gemaakt maar de zoem is duidelijk hoorbaar en irriteert na verloop van tijd.

Hij zoemt enkel bij donker beeld. Bij wit licht doet hij dat dus niet. Op Google kan ik niet vinden i.c.m. zwart beeld (wel met wit, maar dan is hij dus muisstil).

Iemand die eventueel de reden kent van het zoemen?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Gebeurt dit op alle inputs? (dus TV, HDMI, analoge input)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Waar komt het zoemen vandaan? Het is namelijk wel goed om te weten of het zoemen uit de luidsprekers komt, of dat het komt uit de behuizing zelf.

Als de zoem bijvoorbeeld uit de behuizing afkomstig is, kan ik mij goed voorstellen dat je de voedingsprintplaat hoort. Dit zou dan eventueel een zgn. "coilwhine" kunnen zijn. Zou goed kunnen als de tv verplaatst is, en componenten op de print misschien los zijn gaan zitten.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Ik gebruik enkel de HDMI gezien er geen kabel op zit. Het zoemen komt uit de behuizing aan de rechterkant (lijkt het). Aan de linkerkant komt de stroomkabel binnen.

Ik vind het vooral raar dat als je wit beeld hebt het zoemen verdwijnt. Kan dit met een lekkende condensator te maken hebben? Er zit geen garantie meer op dus wil hem best eens openmaken mits ik dit zelf kan repareren. Ik wil de TV ook niet gaan slopen want hij werkt wel nog, op het zoemen na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
superbig91 schreef op donderdag 06 december 2012 @ 23:49:
Ik vind het vooral raar dat als je wit beeld hebt het zoemen verdwijnt. Kan dit met een lekkende condensator te maken hebben? Er zit geen garantie meer op dus wil hem best eens openmaken mits ik dit zelf kan repareren. Ik wil de TV ook niet gaan slopen want hij werkt wel nog, op het zoemen na dan.
Je zou de behuizing eventueel los kunnen schroeven, de TV aan kunnen zetten en dan kunnen gaan luisteren waar op de printplaat de zoem vandaan komt (pas wel op ivm 230 V dat je niks aan raakt). Lijkt me niet dat het een lekkende condensator is, want die hoor je meestal niet. Spoelen en transformatoren kunnen wel degelijk veel herrie maken.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Ik zal hem dit weekend eens van de muur halen en hem openschroeven. Ik heb ook gelezen dat het wellicht wat stof kan zijn, dan ga ik er even met wat perslucht erover. Tenminste, ik kan mij uit de PC business herinneren dat je nooit een stofzuiger moet gebruiken ;-)

EDIT:

Ik heb hem opengemaakt. De zoem blijk zowel uit de trafo (maar heel zacht) als het LCD display te komen (heel hard). Typenummer van het LCD board is lta320w2-l13.
Maar komt dit nu door de trafo, die een 'verkeerde' voltage doorgeeft aan het LCD board, of is het het LCD board zelf? Op google kom ik beide tegen ... Als het het LCD board is dan is het natuurlijk einde oefening.

Het zoemt nu harder dan gisteren dus ik zet hem maar eventjes niet aan ...

EdIT 2:

Ik heb via google (http://www.avforums.com/f...-thread-post-here-10.html) gevonden waar het aan ligt. Blijkbaar een bekend probleem wat bij meer van dit type TV is opgetreden. Nu op Cinema modus gezet en het contrast omlaag geschroeft. Gelukkig heeft deze TV een goede zwartwaarde ook al is het backlight op 100 % :-)

[ Voor 66% gewijzigd door _Piwi_ op 07-12-2012 20:41 ]

Pagina: 1