Ik stem ook voor deze optie.
Niet alleen voor de mensen die doof zijn. Maar ook voor mezelf.
Ik heb best vaak dat ik mijn geluid niet aan kan doen, maar wel de video/review wil zien. Video kijken zonder geluid én zonder ondertitels heeft totaal geen zin.
Ik vind het aso om in een ruimte met meerdere mensen zomaar ff een video met geluid aan te zetten. Daarnaast is een koptelefoon ook niet mogelijk tijdens de les/hoorcollege.
Hierdoor zie ik de video's meestal pas als ik thuis ben, terwijl ik ze gewoon gelijk had willen zien. (Ja ik weet het; zwaar leven. Die van Tupac was er niks bij).
Ik denk dat er genoeg Tweakers zich vereert zullen voelen als zij als vrijwilliger de titel 'Tiktolk' mogen dragen. Geef deze paar Tweakers als enige bij de video's een overzichtje/menutje over 'vertalen', waarbij ze kunnen zien of een andere Tiktolk er al mee bezig is of niet, wanneer die aangaf er mee bezig te zijn, etc. In principe zijn 2/3 actieve Tweakers die zich hier echt voor willen inzetten genoeg. Geef ze wat extra Karma als dankje en een uitnodiging voor de Tweakers BBQ.
En dan dit:
Misha schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 15:51:
- Wat als twee gebruikers tegelijkertijd aan ondertitels werken? Gebruiker A is net wat sneller, submit het, wordt gepubliceerd en krijgt de beloning. Gebruiker B was net te laat en grijpt naast de beloning, terwijl hij er ook veel tijd en moeite in heeft gestopt. Dat zal dan voor niets zijn geweest. Ik kan me voorstellen dat hij dan teleurgesteld is
Wat ik dus hierboven al zei. Ondertitels hoeven geen super prioriteit te zijn. Als ze er maar komen is het een hele nette optie. De Tiktolken kunnen aangeven of ze ermee bezig zijn en ze zien hoe laat er iemand mee begonnen is.
Hoe minder Tiktolk vrijwilligers je aanneemt, hoe kleiner dit probleem is. Zorg ervoor dat die Tilktolken een emailtje binnen krijgen zodra er een nieuwe video beschikbaar is, daardoor gaat het nog sneller.
Laat de vrijwillige vertalers elkaar controleren. Als er een x aantal goedkeuringen zijn, dan wordt die toegevoegd aan de video.
Misha schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 15:51:
- Wat als de slechthorende een van de eerste is die een nieuwe video ziet? De ondertiteling is nog niet beschikbaar, maar de gebruiker wil hem wel heel graag zien. Moet hij uit zichzelf terugkomen en hopen dat er nu wel ondertiteling beschikbaar is? Wat als hij een oude video wil kijken zonder ondertiteling, kan hij dan ergens aangeven of iemand de ondertiteling wil voorzien?
Dit vind ik meer een vraag om een probleem te zoeken dan dat het een probleem is. Als het er niet is, is het er niet, als het er wel is, is het er wel. Nu is het er sowieso niet. Als je weet dat er ondertitels worden gemaakt, dan kijk je een uurtje later weer, ander een paar uur later. Gebruikersgemak, ja, maar erin doorslaan kan ook. Bij Page en Edet zitten ze ook niet te tobben wie onze kont afveegt, en wat als die gene nou geen armen heeft.
Dan heeft die pech. Je hebt je aangemeld voor tiktolk, je bent geselecteerd en je vindt het een eer om het te mogen doen. Als de ondertiteling niet goed genoeg is, had die persoon ook niet geselecteerd moeten worden. Mocht achteraf blijken dat een persoon toch niet zo goed in Nederlands is, ja dan moet dat hem ook eerlijk verteld worden.
Ondertiteling standaard uit staan. Knopje voor ondertiteling altijd aanwezig ook als deze niet beschikbaar is. Door middel van kleur/opacity kun je aangeven of die; aan staat, uit staat, niet beschikbaar is. Designteam kan vast wel uurtjes vinden voor 1 icoontje.
Maar nog maals: Niet alleen voor doven is dit handig. Ook voor mensen die om een reden het geluid niet kunnen gebruiken.
Daarnaast zouden de vrijwillige 'Tiktolken' ook nog bijvoorbeeld een Engelse ondertitel kunnen maken. Niet omdat het nodig is. Maar omdat het kan, omdat ze het leuk vinden om te doen.
Daarnaast zag ik in dit topic nog af en toe de opmerking van 'vertaal jij dan', 'wie gaat dat dan doen', etc.
'Waarom zou iemand het leuk vinden om te vertalen?'.
- Waarom zijn er vrijwilligers op Wikipedia / Wikia die pagina's aanpassen en controlleren?
- Waarom helpen mensen vrijwillig aan OpenStreetMap / Google MapMaker
- Waarom zijn er mensen die vrijwillig aan FireFox, Chromium werken
- Waarom zijn er mensen die vrijwillig aan een of andere Linux distro werken
Geen idee. Maar ze zijn er.
[
Voor 7% gewijzigd door
Hedva op 10-12-2013 22:17
]