Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarin een simpele menugui te maken voor cli-tools?

Pagina: 1
Acties:

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Vanwege allerlei redenen zijn zo ongeveer al mijn progsels / tooltjes cli-gericht.

Het moet iets doen en niet meer dan dat en over het algemeen moet je er meerdere achter elkaar kunnen zetten in een batch-file / crontaak etc.

Maar nu heb ik wat collega's die eigenlijk liever geen cli-tools hebben (en geen cli-kennis) en die momenteel meerdere word-documenten hebben met complete beschrijvingen wat ze exact moeten intypen om iets te doen etc. Dat is zacht uitgedrukt niet echt ideaal en wil ik eigenlijk vervangen door een gui voor die mensen die eigenlijk niets anders doet dan een cli opbouwen.

Nu heb ik even zitten of ik 1 monster gui zal bouwen waarvanuit alle tooltjes met alle opties te gebruiken zou zijn (de wget-gui zou er niets bij zijn)
En momenteel zit ik meer te denken aan gewoon een paar losse gui's te maken die een fileinputbox bevatten, een saveas box en iets van 3 of 4 radiobuttons voor de opties (dus 1 gui per gebruikt tooltje / batchfiletje)

Maar dan kom ik dus op de vraag uit waarin kan ik dat op een simpele manier doen zonder dat ik een heel Visual Studio project / java-project per gui tooltje ga krijgen wat opzich niet vliegensvlug aan te passen / copieren is etc maar altijd giga-overhead voor mijn doel zou hebben.

Als ik ga googlen kom ik uit op webbased (ik wil het ook portable houden dus niet direct een optie).
Of ik kom op scripttalen uit als autoit / hotkey etc maar daar vind ik zo snel geen gui om de gui mee te maken (en codend een gui maken komt op mij omslachtig over, ik wil gewoon een paar buttons en een paar radiobuttons droppen en daar 2 of 3 regels code achter plakken en that's it)

Heeft er iemand een idee waarin je dit soort dingen makkelijk en visueel kan doen?

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Gomez12 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 23:08:
Maar dan kom ik dus op de vraag uit waarin kan ik dat op een simpele manier doen zonder dat ik een heel Visual Studio project / java-project per gui tooltje ga krijgen wat opzich niet vliegensvlug aan te passen / copieren is etc maar altijd giga-overhead voor mijn doel zou hebben.
Waarom dat? Wat is er mis met een folder met wat bestandjes. Die kan je zo kopieren of aanpassen. Visual C# (express) lijkt me ideaal. Ik zie het probleem niet zo.

• Gomez12
Ik kan nog eens kijken naar een speciale install VS 2012 Express, maar mijn standaard VS heeft al 1 minuut opstarttijd nodig (inclusief plugins etc), dat vind ik niet zo boeiend als ik een hele dag aan een project ga werken maar voor het toevoegen van bijv 1 radio button heb ik het idee dat het gaat irriteren.

Ik ga dus niet de hele functionaliteit van de tooltjes erin zetten. Ik wil puur een frontend-gui hebben die een cli kan samenstellen voor niet zulke handige cli-gebruikers.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:24

Speedmaster

Make my day...

Webbased tool wat ik op mijn werk gebruikte is Webmin (http://www.webmin.com/)
Kan je vrij simpel een menu in hangen en allerlei scripts achter weg werken.

• Gomez12
Webbased maakt het niet meer portable en sommige tools hebben als invoerbestand iets van meerdere gigs groot.

Simpel voorbeeld van wat ik bijv als toepassing wil hebben :
We hebben een zooitje xsl's in een map staan voor verschillende toepassingen op 1 basistype xml.
cli-gebruik :
saxon -xsl:fileselector1.xsl fileselector2.xml -o savefilename.xml/txt/csv

Dan wil ik dus gewoon de xsl's in een bepaalde dir gooien (staan ze al maargoed), de frontend moet dan een inputbox hebben voor fileselector2 en een save as dialog voor savefilename en er moet een listbox inzitten die alle .xsl files in de xsl directory toont en die fileselector1 oplevert. En ergens een knopje go/transform.
De xml's kunnen makkelijk >1 gig worden en moeten ook bij de klanten gedaan kunnen worden (vertegenwoordiger met laptop etc)

Oftewel interface van niets (imho), maar dan wel (momenteel) ongeveer 75 van dat soort frontends waarbij niet alles voor iedereen beschikbaar hoeft te zijn (vanwege information overload / wgetgui) en gemiddeld iets van 1x per 2 weken waarschijnlijk eentje bij zal komen.

Maar nu ik het zo neerschrijf denk ik toch dat ik maar eens met de design afdeling ga praten of zij niet een handige manier zien om dit overzichtelijk binnen 1 gui te krijgen, want 75 losse frontends wordt ook niet echt overzichtelijk meer voor de mensen.

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-11 17:52
Gomez12 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 23:32:
Ik kan nog eens kijken naar een speciale install VS 2012 Express, maar mijn standaard VS heeft al 1 minuut opstarttijd nodig (inclusief plugins etc), dat vind ik niet zo boeiend als ik een hele dag aan een project ga werken maar voor het toevoegen van bijv 1 radio button heb ik het idee dat het gaat irriteren.

Ik ga dus niet de hele functionaliteit van de tooltjes erin zetten. Ik wil puur een frontend-gui hebben die een cli kan samenstellen voor niet zulke handige cli-gebruikers.
Goh, die 1 minuut is echt nu niet zo lang hoor... Je kan genoeg doen op die minuut (of gewoon wachten, dat is echt niet zo lang hoor).

Je kan inderdaad gewoon een front-end bouwen die dan op de achtergrond gewoon jouw CLI tooltje aanroept met de juiste gegevens (parameters of whatever).

• Gomez12
Styxxy schreef op donderdag 06 december 2012 @ 00:12:
[...]
Goh, die 1 minuut is echt nu niet zo lang hoor... Je kan genoeg doen op die minuut (of gewoon wachten, dat is echt niet zo lang hoor).

Je kan inderdaad gewoon een front-end bouwen die dan op de achtergrond gewoon jouw CLI tooltje aanroept met de juiste gegevens (parameters of whatever).
Dat het kan weet ik, enkel is VS hier wmb met een olifant op een mug schieten.

Althans als ik mijn 1e idee zou volgen en allemaal losse frontends zou bouwen. Zou ik 1 frontend bouwen met een werkbare GUI die alle tooltjes omvat dan zou het wel VS / Java worden maar dan praat je wmb ook over een heel andere schaalgrootte.

[ Voor 20% gewijzigd door Gomez12 op 06-12-2012 00:24 ]

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-11 17:52
Hoe anders ga je een front end bouwen? Genoeg talen en noem maar op beschikbaar... maar die hebben ook allemaal hun tijd nodig om op te starten (tenzij je in Notepad gaat coden, maar dan betwijfel ik of de opstarttijd van een IDE dan niet beter erbij te nemen is).

Visual Studio is perfect geschikt hiervoor... Gemakkelijk een GUI maken en wat code erbij stoppen (en builden). Ja, de applicatie is erg klein, maar dat maakt niet uit.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 13:12
Hmmm als je tooltjes een --help hebben zou je misschien automagisch een GUI kunnen opbouwen op basis van die output. Kun je met 1 project alle tooltjes bedienen.

Vraag is of de gebruiksvriendelijkheid significant verbetert daardoor :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Gomez12
farlane schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 09:37:
Hmmm als je tooltjes een --help hebben zou je misschien automagisch een GUI kunnen opbouwen op basis van die output. Kun je met 1 project alle tooltjes bedienen.

Vraag is of de gebruiksvriendelijkheid significant verbetert daardoor :)
Alhoewel ik het idee snap, is het een beetje overengineered voor mijn toepassing.

Huidig idee van de design afdeling (het moet een snel te maken ding zijn) is om 1 app te maken met 75 tabbladen oid (1 tabblad/menuitem per tooltje) zodat het met default settings een UI-nachtmerrie is ;)
De UI-nachtmerrie gaan we dan verminderen door in een ini-file tabbladen te hiden/showen.
Zodat iemand een standaard aantal ini-filetjes klaar kan zetten per afdeling / persoon.

Dan wordt een standaard gebruiker niet lastiggevallen met 75 tabbladen / menu-items maar mocht hij het willen / nodig hebben dan kan hij het wel allemaal aanzetten.
Er komt een mogelijkheid om ini-files op command line op te geven zodat je zelfs meerdere verschillende instellingen op 1 pc kan hebben

Design afdeling gaat er volgende week nog even op terug komen of ze niet iets beters kunnen bedenken, maar voor mezelf is dit al goed genoeg (het is snel te maken, simpel uit te breiden, simpel te onderhouden en biedt de gebruiker de mogelijkheid om zelf ) maar bovenal ik denk dat het werkt voor de gebruikers.

Als er iemand hier nog problemen inziet dan gaarne commentaar ;)

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Je kunt je tools natuurlijk ook groeperen op soort en op basis daarvan een solution aanhouden. Je kan ook alles in 1 solution plaatsen, alleen dan wordt het al snel onoverzichtelijk.

Een andere methode is dat je hiervoor een virtual machine inricht met weinig of geen addins/extensions/plugins. Aan de andere kun je natuurlijk ook even een kop koffie halen als opstarten van VS 2 a 3 minuten zou duren.

Verder zou ik een gui-app met cli-app aanhouden. Als je als regel aanhoud dat de GUI in dezelfde folder moet staan als de cli-app heb je ook weinig configuratie nodig. Jij kunt nog steeds de cli rechtstreeks gebruiken en iemand met minder ervaring met de tool gebruikt de gui.

Een andere mogelijkheid als jij zelf (een deel van) de cli tool hebt gechreven is dat GUI ook zonder de cli tool kan werken. Eigenlijk is er niet zo heel erg veel verschil voor de werking of jij parameters uit de command line uitleest of dat die parameters zijn ingevuld in een GUI..

If it isn't broken, fix it until it is..

Pagina: 1