Toon posts:

aanschaf iMac 21.5

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Advies gevraagd in de aanschaf van een nieuwe iMac (budget tot 2000 euro). Het wordt sowieso de 21.5 (ik vind dat formaat prettiger) en een fusion drive leek me met het oog op de toekomst ook zeker handig. Nu kom ik met een fusion drive op 1829 euro en zou ik dus nog kunnen upgraden: of +200 euro naar een i7 of +200 euro naar 16 GB geheugen. Wat is aan te raden?

Qua activiteiten wordt het vooral internet, photoshop en videobewerking, geen games. En uiteraard moet 'ie zo lang mogelijk mee :).

2,9-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,6 GHz
3,1-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,9 GHz (+200)

8 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 4 GB
16 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 8 GB [+ € 200,00]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Meer RAM gaat sowieso een groter voordeel opleveren dan een snellere CPU en maakt je Mac toch net wat meer toekomst-proof dan enkel een CPU. Ik vraag me wel af of je met jouw toepassing niet beter een Mac mini (quadcore versie met Fusion drive, keyboard en muis) koopt met bijvoorbeeld een Dell U2212HM beeldscherm, en een losse 16GB memory kit. Je hebt dan een machine die alleen op GPU gebied trager is dan de iMac, maar dat gaat netto weinig uitmaken.

De 21.5" iMac met Fusion drive en 16GB RAM komt op 2029 euro. De Mac mini kit zoals ik hier net aangeef komt ongeveer op 1510 euro. Het geld dat je bespaart kan je dan nog uitgeven aan een nog wat beter scherm, een colorimeter, Wacom tablet, etc ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 00:16

BombaAriba

Ondertitel

Ik sluit mij aan bij hierboven maar als je toch besluit om voor de iMac te gaan zou je zeker voor de ram upgrade moeten gaan, niet voor de cpu-upgrade.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 09:31
je moet bedenken of je de imac later nog open wil halen. Zo te zien is het ram prima te upgraden, maar dat kost je wel wat moeite (zie ifixit). De cpu kan dan ook, maar is altijd lastiger.

Wil je niet voor dat avontuur gaan, dan zou ik ook voor het geheugen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 17:24

World Citizen

FreeReef.nl

Ik zou altijd je CPU upgraden. Ik ben het eens met Whieee als je kijkt naar prestaties. Geheugen doet meer dan de CPU, maar voor 65 euro kun je 16GB geheugen kopen en altijd nog plaatsen (al is dit iets moeilijker bij de 21" versie dan de 27"). Je CPU kun je niet meer achteraf upgraden.

[ Voor 11% gewijzigd door World Citizen op 06-12-2012 00:22 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

World Citizen schreef op donderdag 06 december 2012 @ 00:22:
Ik zou altijd je CPU upgraden. Ik ben het eens met Whieee als je kijkt naar prestaties. Geheugen doet meer dan de CPU, maar voor 65 euro kun je 16GB geheugen kopen en altijd nog plaatsen (al is dit iets moeilijker bij de 21" versie dan de 27"). Je CPU kun je niet meer achteraf upgraden.
Zo "gemakkelijk" dat je het geheugen kan uitbreiden kun je nu ook de CPU vervangen:
http://www.ifixit.com/Tea...4+Teardown/11936/3#s42506

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10 10:00
CPU is wel te vervangen, maar makkelijk is het niet.

Ik zit zelf met een soortgelijk dilemma. Een 21,5" Topmodel met 16GB, i7 en Fusion Drive of een 27" i5 Met Fusion Drive (En later een keer uitbreiden naar 16GB)

Het verschil tussen de i5 en i7 is echt gigantisch. (meer dan 33% sneller):
Afbeeldingslocatie: http://www.primatelabs.com/images/blog/2012/imac2012-vs-imac2011-small.png

Ik blijf nog even twijfelen, ga hem pas in feb. 2013 aanschaffen, maar ik denk dat de 27" me te groot is.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 17:24

World Citizen

FreeReef.nl

How, mijn excuses ik wist niet dat we voortaan ook de CPU kunnen vervangen.

Ik ben zelf indertijd wel voor de CPU upgrade gegaan omdat het toen niet zelf te doen was. Ik heb nu enkele dagen geleden 16GB geheugen besteld voor 65 euro... Achteraf was dit voor mij dus de beste oplossing.

Ik denk dat ik nu nog steeds de CPU door Apple zou laten upgraden. Geheugen is toch net wat makkelijker zelf te doen... en überhaupt mijn Mac openschoven is al niet heel wenselijk.

Nu ik zelf een jaar de 27" heb, ben ik wel om. Het was echt wennen aan het begin want je denkt dat het veel te groot is. Maar al snel ga je ruimte echt gebruiken. Het is niet dat het enkel groter is... ik vind het echt handiger.

Maar dat is zo persoonlijk...

[ Voor 83% gewijzigd door World Citizen op 06-12-2012 09:09 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

World Citizen schreef op donderdag 06 december 2012 @ 00:22:
Dit^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:08
RobbieB schreef op donderdag 06 december 2012 @ 01:41:
CPU is wel te vervangen, maar makkelijk is het niet.

Ik zit zelf met een soortgelijk dilemma. Een 21,5" Topmodel met 16GB, i7 en Fusion Drive of een 27" i5 Met Fusion Drive (En later een keer uitbreiden naar 16GB)

Het verschil tussen de i5 en i7 is echt gigantisch. (meer dan 33% sneller):
[afbeelding]

Ik blijf nog even twijfelen, ga hem pas in feb. 2013 aanschaffen, maar ik denk dat de 27" me te groot is.
Maar dan haal je er enkel 1 test uit.
In het gewone gebruik, zal je daar nauwelijks wat van merken. Die ''33%'' is in mijn ogen de 200,- niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 14:02
Whieee schreef op woensdag 05 december 2012 @ 23:07:
Meer RAM gaat sowieso een groter voordeel opleveren dan een snellere CPU en maakt je Mac toch net wat meer toekomst-proof dan enkel een CPU. Ik vraag me wel af of je met jouw toepassing niet beter een Mac mini (quadcore versie met Fusion drive, keyboard en muis) koopt met bijvoorbeeld een Dell U2212HM beeldscherm, en een losse 16GB memory kit. Je hebt dan een machine die alleen op GPU gebied trager is dan de iMac, maar dat gaat netto weinig uitmaken.

De 21.5" iMac met Fusion drive en 16GB RAM komt op 2029 euro. De Mac mini kit zoals ik hier net aangeef komt ongeveer op 1510 euro. Het geld dat je bespaart kan je dan nog uitgeven aan een nog wat beter scherm, een colorimeter, Wacom tablet, etc ;)
Ipv de Fusiondrive kan je ook een 2e HDD (of SSD) inbouwen in een Mac Mini

Kom je ongeveer op het volgende
Mac Mini I7 QC: € 850
Geheugen: € 100
SSD: € 100
Dell U2212HM: €200

Kom je totaal op +/- € 1350

Bijkomend voordeel is dat er aan een Mac Mini ook nog zelf valt te sleutelen, iets wat met een nieuwe iMac eigenlijk niet meer te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:17
Bij de nieuwe iMac 21.5 is het geheugen later niet uit te breiden volgens Apple. Mocht het eventueel toch te vervangen zijn dan zal het waarschijnlijk een stuk lastiger zijn dan simpelweg een klepje openmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 09:31
ceelcoumans schreef op donderdag 06 december 2012 @ 22:24:
Bij de nieuwe iMac 21.5 is het geheugen later niet uit te breiden volgens Apple. Mocht het eventueel toch te vervangen zijn dan zal het waarschijnlijk een stuk lastiger zijn dan simpelweg een klepje openmaken.
euh ja. zoals eerder gezegd, zie ifixit. http://www.ifixit.com/Tea...EMC+2544+Teardown/11936/1
Het scherm zit nu vastgelijmd ipv alleen met magneten.

Dit houd mij wel tegen om dat ding ooit te gaan kopen.
Mijn 24" imac was goed te doen (hdd, mem) en de 21,5" van mn vrouw gaat ook nog een keer open, maar met de lijm laag van de nieuwe imac's vraag ik me af of ik de behuizing weer netjes ongeschonden terug ga krijgen.
Bovendien moet je het hele apparaat demonteren om bij het geheugen te komen wat nogal een werkje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Het verlijmen is voor mij een belangrijk argument om bepaalde producten gewoon niet te kopen. Hoe bruut ik een rMBP en de nieuwe iMac ook vind, dat zo'n apparaat gelijmd is, is voor mij een serieuze dealbreaker. Iets triviaals als een HDD of RAM wil ik gewoon zelf kunnen vervangen, en al helemaal bij een computer uit deze prijsklasse.

Alleen al om dit aspect zou ik zelf voor de Mac Mini gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 77slevin
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-09 13:08
merauder schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 14:16:

Alleen al om dit aspect zou ik zelf voor de Mac Mini gaan.
Zeer juist, zo denk ik er ook over, maar wacht nog met een Mac Mini te kopen tot de Intel HD Graphics 4000 bug op de HDMI opgelost is. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

77slevin schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 15:04:
[...]

Zeer juist, zo denk ik er ook over, maar wacht nog met een Mac Mini te kopen tot de Intel HD Graphics 4000 bug op de HDMI opgelost is. :(
Het lijkt erop dat het met de aankomende update dit verholpen is (ML 10.8.3)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 77slevin
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-09 13:08
Op het Discussions forum van Apple is een groot (52 pagina's) topic gaande waarin gezegd wordt dat de beta testers officieus laten weten dat de ML 10.8.3 update nog geen oplossing biedt voor de HDMI bug. Er zal dus een aparte firmware update moeten volgen om het probleem op te lossen. (Als het al geen hardware issue is, dan hebben we een groter probleem.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor het advies! Ben nog even aan het twijfelen maar zal wrschl de RAM update worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
77slevin schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 00:50:
Op het Discussions forum van Apple is een groot (52 pagina's) topic gaande waarin gezegd wordt dat de beta testers officieus laten weten dat de ML 10.8.3 update nog geen oplossing biedt voor de HDMI bug. Er zal dus een aparte firmware update moeten volgen om het probleem op te lossen. (Als het al geen hardware issue is, dan hebben we een groter probleem.)
Dat is wel zuur. Ik overweeg zelf mijn iMac door een Mac Mini te vervangen en deze via de TV aan de HDMI te zetten. Ik las dat dit niet een OSX specifiek probleem is.

[ Voor 45% gewijzigd door merauder op 11-12-2012 15:47 . Reden: Verkeerde Quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:08
Pagina: 1