• MrBeanJr
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-10-2022
Beste tweakers,

Op dit moment ben ik bezig met een setup voor mijn nieuwe huis. Aangezien ik nu alleen nog een mooi beeldkanon heb van 10 jaar oud ben ik op zoek naar een volledige setup. Een goede pc staat al op het bureau.

Voor mij is dit een TV, Home Cinema Set (HCS) en een NAS.
Om hieraan te kunnen voldoen is er een budget van ongeveer 2000 euro.

De wensen zijn "eenvoudig":
- 3D Blurays afspelen
- Films (1080p) afspelen vanaf NAS (liefst zonder tussenkomst van mediaplayer (extra remote&kastje))
- Muziek afspelen vanaf NAS, zonder TV aan te zetten
- "gewoon" TV kijken
- Minimale hoeveelheid afstandsbedieningen
- Backup data op NAS

Mijn oog is daarom gevallen op de volgende setup (Geen voorkeur voor Samsung BTW, LG/Philips/Panasonic is ook goed, mits met de gewenste functies):
TV: Samsung UE46ES7000, €1349,- (pricewatch: Samsung UE46ES7000)
HCS: Samsung HT E5500, €279,- (pricewatch: Samsung HT-E5500)
NAS: Synology DS212j, €170,- (pricewatch: Synology Disk Station DS212J)
HD voor NAS: 2x WD20EARX-2TB, €88,65 p.s. (pricewatch: Western Digital Green WD20EARX, 2TB)
Bonus: Galaxy Tab 2 (via Samsung actie)
Totaal: €1975

De vraag is nu,
- Voldoet het verbinden van de Synology, via DLNA, aan de TV en HCS aan de bovengenoemde wensen?
- Kan de Galaxy Tab gebruikt worden om muziek te streamen naar de HCS van de Synology?
- Is dit "stabiel" genoeg via wifi of is er een kabel nodig?
- Is de Synology krachtig genoeg om met Plex om te gaan?

Of zouden jullie een andere setup kiezen? Zou bijvoorbeeld een ES6800 ook voldoende films af kunnen spelen van de NAS? Zelfde codecs/formats?

Alvast hartelijk bedankt en alle suggesties zijn welkom. Er is nog tijd om te sleutelen aan de setup (al loopt de actie van Samsung af eind 2012)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
MrBeanJr schreef op woensdag 05 december 2012 @ 21:22:
...
De wensen zijn "eenvoudig":
- 3D Blurays afspelen
- Films (1080p) afspelen vanaf NAS (liefst zonder tussenkomst van mediaplayer (extra remote&kastje))
- Muziek afspelen vanaf NAS, zonder TV aan te zetten
- "gewoon" TV kijken
- Minimale hoeveelheid afstandsbedieningen
- Backup data op NAS
...
Als je film wil gaan afspelen ga ik er even vanuit dat dit MKV's zijn. Mijn ervaring hiermee is dat mijn tv (maar dat hoeft dan niet representatief te zijn voor alle tv's) wél MKV's afspeelt maar eventuele ondertitels die in dezelfde map staan niet weergeeft. Deze zouden dan ingebakken moeten worden in de film. Is natuurlijk wel mogelijk met MKVmerge maar hiermee moet je wel rekening houden. Een dedicated mediaspeler werkt mijns inziens altijd beter.

Aantal afstandsbedieningen kun je altijd minimaliseren met een Logitech Harmony. Daarnaast zijn er ook apps verkrijgbaar voor je "bonus"-tablet waarmee je ook diverse apparaten uit je set-up zou kunnen gaan bedienen.

• MrBeanJr
Ha D vd D,
Dank voor je reactie 8).
Het afspelen van MKV's is dus goed te doen vanaf een NAS? Op dit moment wil ik de mediaspeler nog even buiten beschouwing laten, aangezien deze later nog toe te voegen is. Ondertitels gebruiken we eigenlijk nooit, tenzij een film in het Frans of Spaans is (en die hebben we niet vaak). Het gebruik van MKVmerge is voor die enkele films wel te gebruiken.
Heb je ook ervaring met de Synology en Sabnzbd/Sickbeard/Couchpotato? Werkt dat goed of loop je ook tegen CPU vs downloadsnelheid problemen aan?

• S1NN3D
  • Niet online
MrBeanJr schreef op donderdag 06 december 2012 @ 19:37:
Ha D vd D,
Dank voor je reactie 8).
Het afspelen van MKV's is dus goed te doen vanaf een NAS? Op dit moment wil ik de mediaspeler nog even buiten beschouwing laten, aangezien deze later nog toe te voegen is. Ondertitels gebruiken we eigenlijk nooit, tenzij een film in het Frans of Spaans is (en die hebben we niet vaak). Het gebruik van MKVmerge is voor die enkele films wel te gebruiken.
Heb je ook ervaring met de Synology en Sabnzbd/Sickbeard/Couchpotato? Werkt dat goed of loop je ook tegen CPU vs downloadsnelheid problemen aan?
Heb zelf ook een 212j staan met 2x 2TB en ben er erg tevreden over. Deze serveert mijn mediaspeler (Dune HD-TV101) probleemloos series/films door, ook in 1080p. Dit zal dan ook geen probleem moeten zijn als je rechtstreeks een tv gebruikt om te streamen. Zorg er wel voor dat je een wired netwerkverbinding hebt aangezien het wireless streamen van HD-materiaal meestal problematisch is. Houdt dan ook rekening met de aankoop van een bridge (hoeft niet zo duur te zijn) zodat je het geheel bekabeld kan aansluiten in je tv-meubel en toch een wireless internetverbinding hebt.
De door jou genoemde plugins voor de DS gebruik ik overigens niet dus daar kan ik geen zinnige reactie over geven.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
De televisie als mediaspeler gebruiken, zou ik gewoon niet doen. Ondanks dat fabrikanten beweren dat ze veel formaten en codecs afspelen, spelen ze alsnog niet alles af. Je kunt dan beter investeren in een goede mediaspeler/HTPC waar je de zekerheid hebt dat deze het af kan spelen en waarschijnlijk ook een stuk beter. Vaak is doorspoelen of het gebruik van hoofdstukken niet/nauwelijks mogelijk op de mediaspeler van de televisie en dat werkt gewoon niet fijn.
Ook kunnen televisies geen (3D) ISO's afspelen waar sommige mediaspelers dat wel kunnen.

Welke mediaspeler en hoe en wat, daar heb ik helaas minder verstand van. Ik hoor wel altijd goede verhalen over Dune, Mede8ter en de D-Link BSM-300. Probeer dan te achterhalen welke goed met de Synology NAS kan communiceren en welke eventueel ook een goede app heeft voor je telefoon/tablet zodat je via je telefoon/tablet de mediaspeler kunt bedienen zonder dat de televisie daarvoor aan hoeft te staan.

Voor een Home Theater System (HTS) kun je beter zelf iets in elkaar knutselen. Die kant en klare systemen van bijvoorbeeld Samsung zien er leuk uit, maar klinken vaak voor geen meter. Voor films ideaal met zo'n subwoofer maar voor muziek mist het echt de tonen in het midden. Net alsof je de bass en de treble op vol hebt staan en niet op een normaal volume kunt zetten.

Zelf prefereer ik een aparte versterker met 2 van die grote staanders (3-weg). Dat geeft gewoon de mooiste klanken voor muziek. Eventueel kun je daar dan ook (later) meerdere speakers aan toevoegen. Het mooie is dat je dan verder kunt sparen en niet in een keer de volledige set hoeft te kopen. Kun je uitbreiden van 2.0 naar 2.1 naar 5.1 naar 7.1 bijvoorbeeld. Versterkers geven dan ook de mogelijkheid over hoeveel kanalen je wat voor geluid wilt afspelen. stereo over 5.1 klinkt bijvoorbeeld minder mooi door het softwarematige surroundeffect waardoor je voor muziek dan weer beter voor 4.1 kunt kiezen of 4.0. Een HTS zoals die van Samsung, die doet dat niet waardoor je altijd een surroundeffect krijgt en dat kan negatief zijn voor de muziek.

Televisie zou ik voor beeldkwaliteit kiezen en niet voor mogelijkheden. Dit jaar is er een televisie die overal bovenuit springt en dat is de Panasonic ST50. Deze heb je in verschillende formaten van 42" tot 65". De 50" versie, de TX-P50ST50 kost heel weinig maar heeft een ontzettend goed beeld. Ik durf met zekerheid te zeggen dat deze televisie de Samsung ES7000 qua beeldkwaliteit overtreft. En met het geld wat je overhoud, kun je betere speakers voor je HTS krijgen. Of, zoals D vd V al zegt, een Logitech Harmony One om alle apparatuur mee te bedienen. Die dingen werken erg goed en je kunt alle andere AB's de deur uit doen.

• MrBeanJr
Ha Dimens, D vd V,

Nogmaals dank voor jullie reactie. Jullie hebben me hier toch mee aan het denken gezet. Vandaar dat ik een nieuwe combinatie heb opgezet, gewoon ter vergelijk.

Het gebruik van de Dune HD Max geeft me de gelegenheid om films & muziek op een HDD te zetten zonder een NAS te gebruiken. Dit is geen dedicated storage, maar het werkt wel. Automatisch films downloaden naar NAS en andere NAS mogelijkheden vervallen hiermee, maar dit is later nog toe te voegen mocht ik echt iets missen. De Dune HD MAx heeft wel de mogelijkheid om torrents binnen te halen O+.

De setup zal dan wijzigingen in een TV + Mediaspeler + Receiver/HTS :/
Een audiofiel ben ik zeker niet, waardoor vooral het laatste een lastige is. Na wat zoeken blijven de echte audiofielen herhalen dat zelfs voor audioleken (like me) het verschil kunnen horen tussen een all-in-1 samsung en een receiver met "losse"componenten. Vandaar even een voorzet op de HTS setup, humor me met een betere audio keuze als dit een kansloze combinatie blijkt. Het lijkt me dat de Onkyo redelijke output geeft, en later nog te upgraden is met goede speakers. Hier wacht ik liever mee en zet er daarom een Galaxy tab tegen over.

Qua TV ben ik er nog niet helemaal uit. De kwaliteit van het beeld moet ik nog IRL bekijken. Ik heb nu in ieder geval een richting om te zoeken. De combinatie met de mediaspeler maakt ook dat de TV goedkoper mag zijn omdat alle smart apps etc nu ontbreken (en waarschijnlijk ook weinig gebruikt zouden worden)

TV: €899,- (pricewatch: Panasonic Viera TX-P50ST50)
Mediaspeler: €379,- (pricewatch: Dune HD Max)
HD voor Dune: €88,65 (pricewatch: Western Digital Green WD20EARX, 2TB)
Receiver (1): €299,- (pricewatch: Onkyo HT-S3405)
of
Receiver (2): €375.50 (pricewatch: Onkyo HT-S4505 zwart)
Bonus Tab (voor "eerlijk" vergelijk en added gadget functie): €317,47 (pricewatch: Samsung Galaxy Tab 2 10.1 WiFi 16GB Zwart)
Totaal prijs €1983,12
of
Totaal prijs €2058,62

Voor de goede orde, de Dune wordt gebruikt voor het afspelen van films en muziek. Bluray loader zit er in, en de films en muziek zet ik op de interne HDD via netwerk.
Deze setup levert uiteraard weer de nodige vragen op:

1) Is een receiver als gekozen vergelijkbaar met de Samsung kwaliteit of is dit al een stap vooruit? Afgezien van de upgrade mogelijkheid?
2) Heeft receiver optie 2 (met ARC) veel meer waarde in jullie ogen? De Dune HD MAX heeft alleen maar HDMI 1.3.
3) Is de muziek af te spelen van de Dune, via receiver, m.b.v. Android Tab/phone? Lijkt mogelijk, maar een bevestiging is altijd welkom!

• Dimens
MrBeanJr schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 20:54:
Ha Dimens, D vd V,

Nogmaals dank voor jullie reactie. Jullie hebben me hier toch mee aan het denken gezet. Vandaar dat ik een nieuwe combinatie heb opgezet, gewoon ter vergelijk.

Het gebruik van de Dune HD Max geeft me de gelegenheid om films & muziek op een HDD te zetten zonder een NAS te gebruiken. Dit is geen dedicated storage, maar het werkt wel. Automatisch films downloaden naar NAS en andere NAS mogelijkheden vervallen hiermee, maar dit is later nog toe te voegen mocht ik echt iets missen. De Dune HD MAx heeft wel de mogelijkheid om torrents binnen te halen O+.

De setup zal dan wijzigingen in een TV + Mediaspeler + Receiver/HTS :/
Een audiofiel ben ik zeker niet, waardoor vooral het laatste een lastige is. Na wat zoeken blijven de echte audiofielen herhalen dat zelfs voor audioleken (like me) het verschil kunnen horen tussen een all-in-1 samsung en een receiver met "losse"componenten. Vandaar even een voorzet op de HTS setup, humor me met een betere audio keuze als dit een kansloze combinatie blijkt. Het lijkt me dat de Onkyo redelijke output geeft, en later nog te upgraden is met goede speakers. Hier wacht ik liever mee en zet er daarom een Galaxy tab tegen over.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je hoeft geen audiofiel te zijn om dit verschil te kunnen horen. Zelf heb ik ook twee van die grote staanders staan met 3 weg en ik krijg elke keer complimenten van mensen buitenaf dat het geluid zo mooi is en dan staan ze echt verbaasd te kijken als de zwarte doos naast de televisie kast, niet de subwoofer is.

Mocht je toch voor een van de Onkyo HTS systemen gaan, dan zit je met een ander probleem. De subwoofer is niet actief dus deze zul je later niet zomaar kunnen vervangen. Neem dan een set waar de subwoofer actief is. Dat geeft naast een vollere bass ook de mogelijkheid om later een betere subwoofer te plaatsen of te vervangen.
Qua TV ben ik er nog niet helemaal uit. De kwaliteit van het beeld moet ik nog IRL bekijken. Ik heb nu in ieder geval een richting om te zoeken. De combinatie met de mediaspeler maakt ook dat de TV goedkoper mag zijn omdat alle smart apps etc nu ontbreken (en waarschijnlijk ook weinig gebruikt zouden worden)
Als je plasma in het echt gaat kijken, doe dit dan niet in de winkel. In de winkel ziet het er namelijk altijd minder spectaculair uit dan het in werkelijkheid is. Als je het goed wilt zien, bekijk het dan in een huiskamerinrichting. Soms heb je winkels die dat bieden, die moet je hebben maar het beste kun je kijken of je het bij iemand thuis mag zien.

Smart TV is iets wat je sowieso bij een televisie tegenwoordig krijgt. Alleen het aller onderste uit de kast, heeft dit niet. Maar dan lever je meteen ook erg in op beeldkwaliteit.
TV: €899,- (pricewatch: Panasonic Viera TX-P50ST50)
Mediaspeler: €379,- (pricewatch: Dune HD Max)
HD voor Dune: €88,65 (pricewatch: Western Digital Green WD20EARX, 2TB)
Receiver (1): €299,- (pricewatch: Onkyo HT-S3405)
of
Receiver (2): €375.50 (pricewatch: Onkyo HT-S4505 zwart)
Bonus Tab (voor "eerlijk" vergelijk en added gadget functie): €317,47 (pricewatch: Samsung Galaxy Tab 2 10.1 WiFi 16GB Zwart)
Totaal prijs €1983,12
of
Totaal prijs €2058,62

Voor de goede orde, de Dune wordt gebruikt voor het afspelen van films en muziek. Bluray loader zit er in, en de films en muziek zet ik op de interne HDD via netwerk.
Deze setup levert uiteraard weer de nodige vragen op:

1) Is een receiver als gekozen vergelijkbaar met de Samsung kwaliteit of is dit al een stap vooruit? Afgezien van de upgrade mogelijkheid?
Onkyo geeft naar mijn mening een beter geluid dan Samsung ja. Maar het blijven wel satelliet speakers en die geven gewoon minder goed geluid dan monitor speakers.
2) Heeft receiver optie 2 (met ARC) veel meer waarde in jullie ogen? De Dune HD MAX heeft alleen maar HDMI 1.3.
ARC is voor connectie met televisie en receiver. Dit is zeker handig wanneer beide apparaten dit ondersteunen omdat je dan het geluid van de televisie over HDMI kunt sturen naar de receiver toe. Als een van de twee apparaten dit niet heeft, moet je dit doen door een optische kabel tussen de twee te leggen en dat zit je weer met meerdere kabels.
3) Is de muziek af te spelen van de Dune, via receiver, m.b.v. Android Tab/phone? Lijkt mogelijk, maar een bevestiging is altijd welkom!
Durf ik niet te zeggen. Dan zou je moeten zoeken of er een app is voor Android waarmee je de Dune aan kunt sturen en audio er naartoe kunt zenden. Het lijkt mij dat dit er wel is maar bekijk dit voor de zekerheid voor je aanschaft. Vraag het anders in het [Mediaplayer] HDi Dune (Base/Prime/Max/Duo/Smart) - deel 2 topic. Er zijn vast mensen die dat weten en die je kunnen helpen.

• MrBeanJr
Wederom dank voor de reactie. Het verschil tussen de speakers (5.1 en 2.1) is duidelijk, maar hoe zit het met de receiver?

De tweede set heeft bijvoorbeeld wel een actieve subwoofer, dus dat zou een beter keuze zijn. Maar is de receiver die er bij zit dan voldoende om later te upgraden met een goede monitor speaker set (eerst 2.0, dan 2.1 etc.)? Ik heb daar echt geen kaas van gegeten.

Op het gebied van de tv vind ik ook de beeldkwaliteit belangrijker. Daarnaast biedt de Dune ook voldoende functionaliteit, maar ook de Panasonic is niet heel karig.

[Edit]
Verder is het budget iets geslonken, iets met vriendin en andere aankopen :X , waardoor de Tab op het tweede plan komt. Dit beperkt ook de eerst volgende speaker upgrade mogelijkheden. Ik hou me daarom graag aanbevolen voor een receiver + 2.1 speakers welke binnen de 375 euro zouden vallen. Uiteraard wel met de actieve sub en ARC. DLNA zou een mooie toevoeging zijn, maar niet noodzakelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door MrBeanJr op 09-12-2012 16:52 ]

• Dimens
MrBeanJr schreef op zondag 09 december 2012 @ 15:34:
Wederom dank voor de reactie. Het verschil tussen de speakers (5.1 en 2.1) is duidelijk, maar hoe zit het met de receiver?

De tweede set heeft bijvoorbeeld wel een actieve subwoofer, dus dat zou een beter keuze zijn. Maar is de receiver die er bij zit dan voldoende om later te upgraden met een goede monitor speaker set (eerst 2.0, dan 2.1 etc.)? Ik heb daar echt geen kaas van gegeten.
Excuus, ik heb dat niet goed gelezen/gezien. In dat geval is het dus inderdaad mogelijk om er later andere speakers op aan te sluiten. Je kunt er dan ook voor kiezen om eerst de 5.1 set aan te sluiten en later alleen de front speakers te vervangen. Sowieso is 5.1 in mijn ogen een klein beetje overbodig. Er zijn maar weinig films waar het ook werkelijk iets toevoegt terwijl er echt veel potentie in zit. Jammer is dat wel.
Op het gebied van de tv vind ik ook de beeldkwaliteit belangrijker. Daarnaast biedt de Dune ook voldoende functionaliteit, maar ook de Panasonic is niet heel karig.
Ja de Panasonic heeft veel opties, maar je kunt niet anders. Als je die opties allemaal niet wilt, ga je ook direct erg in beeldkwaliteit achteruit. Er is helaas geen televisie waarbij je puur alleen voor de beeldkwaliteit betaalt dus je zult altijd een beetje betalen voor de opties die erbij komen. Maar je hoeft ze niet te gebruiken. Het is ook niet zo dat je er veel meer extra voor betaalt.
[Edit]
Verder is het budget iets geslonken, iets met vriendin en andere aankopen :X , waardoor de Tab op het tweede plan komt. Dit beperkt ook de eerst volgende speaker upgrade mogelijkheden. Ik hou me daarom graag aanbevolen voor een receiver + 2.1 speakers welke binnen de 375 euro zouden vallen. Uiteraard wel met de actieve sub en ARC. DLNA zou een mooie toevoeging zijn, maar niet noodzakelijk.
Wat je ook kunt doen, is tweedehands speakers kopen en alleen een goede receiver. Qua speakers is er namelijk maar heel weinig vooruitgang geboekt en de ±10 jarige speakers die ik heb staan, klinken ook ontzettend goed en die waren gratis. Je kunt zo bij een kringloopwinkel een goede set speakers voor een paar tientjes kopen die echt goed klinken. Kun je daarna sparen voor een goede set speakers.

• S1NN3D
  • Niet online
Wat zou je vinden van de volgende setup:
Uiteraard de Panasonic plasma
Als blu-ray de Panasonic DMP-BD77
Als mediaspeler de Dune HD-TV 301
Met de al genoemde harde schijf van WD
Als audio-setup: optie 1 van Denon
of optie 2 van Marantz
Nog altijd de Bonus tablet

Voor deze setup zou je zo'n 1860-2000 ophankelijk van de audio-keuzes die je zou maken. Ik heb gekozen voor een separate blu-ray speler en mediaspeler omdat dit mijns inziens beter is. De Dune HD Max gaat al wat jaartjes mee en ik hoor wat betreft het afspelen van blu-ray nog wel eens of compatibliteitsproblemen. Vandaar de opsplitsing. Waar je wel rekening mee moet houden is het feit dat de eerder genoemde Onkyo en ook deze receivers geen netwerkfunctionaliteit hebben en dus niet te bedienen zullen zijn met de tablet. Dan zit je toch in een hogere prijsklasse. Je zou nog wel wat kunnen schuiven met je budget door te gaan voor een 42 inch plasma. Die is toch weer 150 euro goedkoper. Veel keuzes om te maken...

• MrBeanJr
Dat is ook een mogelijkheid! Het downscalen van de TV echter niet :)
Nu ik er langzaam aan meer in duik blijkt dat er meer punten zijn die ik over het hoofd heb gezien. Zo kan de HD Max geen Full HD 3D bluray afspelen (en ja, dat is dus niet SBS, maar Full Frame 1080p), want geen HDMI 1.4. De TV kan dit wel en het zou zonde zijn om deze mogelijkheid niet te benutten.

Dus is nu de vraag, wil ik een losse bluray (Full HD 3D), mediaspeler en receiver (naast de set-top-box van KPN (glasvezel) en de TV) of combineer ik dan de receiver en bluray (Oopz, vloeken in de audio-kerk ;) ) en/of ga ik voor een HTPC die wel Full HD 3D afspeelt?!

Ahhhhhhhhhhhhhhhhhh }:O te veel vragen/keuzes......

Ik ga weer even terug naar de tekentafel en kom dan waarschijnlijk wel weer terug voor meer advies. In ieder geval heel hartelijk bedankt voor alle input _/-\o_ . Alle extra input is altijd bruikbaar uiteraard!

• S1NN3D
  • Niet online
Houdt op de tekentafel nog ff rekening met het feit dat er nog maar een beperkt aantal mediapelers is die 3D-content ondersteunen. Er is hierin nog maar weinig keuze.
Pagina: 1