PC start niet, maakt piepend geluid na nieuwe RAM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483747

Topicstarter
Hoi,

Net een uurtje geleden 2 nieuwe DDR3 RAM sticks binnengekregen van 2gb ieder om mn ram uit te breidem van 4 naar 8GB. Ik installeerde de sticks in een dual channel en de pc starte op. Op het bureaublad zag ik bij windows start dat er 6gb RAM stond ipv 8 en dit vond ik vreemd, dus de PC uitgedaan en elk RAm stickje opnieuw erin gezet. Dit keer stond er 4gb. Hmm vreemd. PC uitgedaan en ze allemaal opnieuw erin gezet, en dit keer kwam ik niet op het bureaublad. Nu start hij helemaal niet meer op maar piept heel snel voor een paar seconde en schakelt zichzelf uit, dit herhaalt zich. Daarna heb ik nog een paar dingen geprobeerd:
1. De 2x2GB sticks alleen gebruikt (degene die er al in zaten) in dezelfde channel en weer alleen maar snelle piepjes??? Hierdoor begon ik te vermoeden zat mn mobo naar de klote is.
2. 1 orgineel stickje in elke slot geprobeerd te starten, zelfde resultaat.
3. De nieuwe stickjes in elk slot geprobeerd in elke mogelijke combinatie, weer niks. Wat ik wel opvallend vond is dat als ik de de orginele stickjes gebruik de PC wat langer 'opstart' voordat hij begint te piepen en zichzelf uitschakelt. Alsnog krijg ik geen beeld.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn??

Gr Julius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Probeer eens met je oude dimms ( niet sticks dus want die bestaan niet voor je pc ) en dan eerst eens een bios reset te doen door het jumpertje bij CMOS reset even om te zetten, of door de batterij er even uit te halen en weer erin te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik bedoel idd dimms. Maar kan je aub iets preciezer zijn want ik heb geen idee wat 'CMOS' is/waar het zit etc. Een reset via de BIOS is sowieso niet mogelijk want ik krijg bij geen enkele combinatie beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1n9_n01z3
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

even een jumpertje verzetten dus, kijk maar in de manual van je mobo.

Steam Inventaris
Big Pimpin' here @ G.o.T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadnet
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-05-2024
Probeer de dimmslots eens in te spuiten met wd40,ik heb in het verleden ¨dode¨ mobo,s met dat spul weer operationeel gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Anoniem: 483747 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 19:11:
Ik bedoel idd dimms. Maar kan je aub iets preciezer zijn want ik heb geen idee wat 'CMOS' is/waar het zit etc. Een reset via de BIOS is sowieso niet mogelijk want ik krijg bij geen enkele combinatie beeld.
Een harde reset van je bios doe je niet vanuit het BIOS maar door op je moederboard te zoeken naar een jumpertje waarbij CMOS reset staat. Dat jumpertje verplaats je dan van b.v. pinnetje 1 en 2 naar 2 en 3 maar je kan dus ook de batterij even van je moederboard halen, die zilverkleurige cel op je moederboard.

Uiteraard moet je dit wel doen wanneer de stroom van je pc is en niet als ie aan staat waarna hij vermoedelijk weer zal opstarten. Het kan best zijn namelijk dat de timings van je geheugen nog op dat nieuwe geheugen staan en daardoor je oude geheugen niet meer goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp,
Ik heb een CMOS clear 'vorkje' gevonden. Wat moet ik hiermee doen? Gewoon indrukken? (ben een pc newbie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:59
Ik hoop dat je zoiets gevonden hebt:
Afbeeldingslocatie: http://www.pchelpmee.nl/Wordpress/wp-content/uploads/2011/10/clrtc.jpg
Je kan dat "plastiekje" (jumper) gewoon omhoog schuiven en even op pin 2-3 plaatsen. Waarna je het weer terugzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb dus geen jumper. Gewoon 2 pinnetjes zonder iets erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
de echte flush schreef op woensdag 05 december 2012 @ 20:28:
Ik hoop dat je zoiets gevonden hebt:
[afbeelding]
Je kan dat "plastiekje" (jumper) gewoon omhoog schuiven en even op pin 2-3 plaatsen. Waarna je het weer terugzet.
Precies, of die cel die je ernaast ziet even eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zojuist het batterijtje verwijderd, even gewacht en weer teruggeplaatst. De CMOS resetten is dus lijkt me niet gelukt, want er zit geen verandering in de zaak. Iemand een idee hoe ik de CMOS kan resetten met alleen 2 pinnetjes zonder jumper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:59
Wat moederbord is het? (merk+type). Ik zou denken gewoon dan even met elkaar verbinden met schroevendraaien/draadje. Maar wacht dat dan even af, moest het een exostisch exemplaar zijn ;)
Het batterijtje zou de trick eigenlijk ook moeten doen, geen power aangesloten en zkr 10s gewacht?
Daarna zou ik de oude dimm terug plaatsen in slot 1 en de pc even laten doen (dat rebooten), dan zoekt ie zelf de juiste instellingen als het goed afloopt. (eventjes geduld nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een update:
Het 'probleem' met de nieuwe RAM is al het probleem niet meer. Wat bleek is dat je ongelofelijk veel (eng veel) kracht moet zetten om die dingen erin te krijgen. Hij starte toen gewoon op tot het windows laatscherm en hier bleef hij vastzitten. Hier had ik al ervaring mee en de vorige keer hielp een BIOS load optimized results ertegen. Deze dus uitgevoerd, en nu doet windows het helemaal niet meer. Ik krijg de melding "Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause"
Dan krijg ik de opties om in safe mode etc op te starten maar dit lukt ook niet. Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hierbij word mij aangeraden de windows CD te plaatsen, maar hoe start ik de setup van windows dan op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 405071

Door in het BIOS de opstart volgorde te verzetten van eerst harddisk naar eerst cdrom kan je booten van de cd en dan start vanzelf de setup maar dan moet je wel formateren maar denk dat je dat wel weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat. De. Fak.
De PC doet het perfect zonder de nieuwe RAM dimms, windows start normaal op, geen foutmelding niks. Met 1 of 2 dimms extra (de nieuwe) krijg ik dus een foutmelding en draait mn pc heel instabiel. Dan loopt hij namelijk vast ook in safe mode.
Kan het zijn dat de RAM gewoon troep is? De RAM kostte ook maar ~ een tientje per stuk en ze zijn van het merk Kingston. Graag commentaar erover en allen bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kingston is opzich een goed merk. Kan jij voor mij even van alle dimms het merk en type opzoeken en posten samen met het moederbord?

Vermoed namelijk dat het geheugen cq de combinatie niet ondersteunt wordt door het moederbord. En anders zal het inderdaad een kapot setje geheugen zijn. Het beste is altijd om 2 identieke sets te kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Post inderdaad even alle specs aub, wel zo handig.

Toch terugkomend op:
Deadnet schreef op woensdag 05 december 2012 @ 19:26:
Probeer de dimmslots eens in te spuiten met wd40,ik heb in het verleden ¨dode¨ mobo,s met dat spul weer operationeel gekregen
Ik neem aan dat alles netjes schoon was/is? Als er vuil/nicotine/oid tussen ram houders is gekomen krijg je ook de raarste meldingen inderdaad.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Humma Kavula schreef op woensdag 05 december 2012 @ 22:16:
Post inderdaad even alle specs aub, wel zo handig.

Toch terugkomend op:
[...]

Ik neem aan dat alles netjes schoon was/is? Als er vuil/nicotine/oid tussen ram houders is gekomen krijg je ook de raarste meldingen inderdaad.
Misschien dat dit idd het geval is. De dimmslots waar ik de niets in had zitten tot vandaag zijn al jaren ongebruikt en er kan natuurlijk altijd vuil tussen gekomen zijn. Specs: Moederbord is een gigabyte h55m-ud2h en hier een link van de nieuwe RAM: http://www.pc-parts.nl/in...n=com_virtuemart&Itemid=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Anoniem: 483747 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 22:23:
[...]

Misschien dat dit idd het geval is. De dimmslots waar ik de niets in had zitten tot vandaag zijn al jaren ongebruikt en er kan natuurlijk altijd vuil tussen gekomen zijn. Specs: Moederbord is een gigabyte h55m-ud2h en hier een link van de nieuwe RAM: http://www.pc-parts.nl/in...n=com_virtuemart&Itemid=2
Even de oude dimms in de "vuile" poorten proberen om uit te sluiten.

Je geheugen is volgens de site gewoon compatible dus dat zou moeten werken, post ook aub de rest van specs: welk ander geheugen gebruik je ernaast? ( misschien voltage verschil )

edit: nvm:
Anoniem: 483747 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 18:55:
3. De nieuwe stickjes in elk slot geprobeerd in elke mogelijke combinatie, weer niks. Wat ik wel opvallend vond is dat als ik de de orginele stickjes gebruik de PC wat langer 'opstart' voordat hij begint te piepen en zichzelf uitschakelt. Alsnog krijg ik geen beeld.
Hoeveel piepjes geeft hij? Google daar op, waarschijnlijk geheugen maar allicht vindt je meer.
En anders zit er niks anders op dan:
1: je nieuwe geheugen in een ander pc testen
2: ander geheugen in jou pc testen.
3: nieuw geheugen rma, kan toch gewoon defect zijn
4: pc uit het raam

[ Voor 39% gewijzigd door Humma Kavula op 05-12-2012 22:41 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483747 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 21:48:
Wat. De. Fak.
De PC doet het perfect zonder de nieuwe RAM dimms, windows start normaal op, geen foutmelding niks. Met 1 of 2 dimms extra (de nieuwe) krijg ik dus een foutmelding en draait mn pc heel instabiel. Dan loopt hij namelijk vast ook in safe mode.
Kan het zijn dat de RAM gewoon troep is? De RAM kostte ook maar ~ een tientje per stuk en ze zijn van het merk Kingston. Graag commentaar erover en allen bedankt.
Met de laatste info vermoed ik dat je toevallig een volledig DOA setje hebt ontvangen. Ik zou dan ook het geheugen terug sturen. Wat voor fout krijg je met de nieuwe dimms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-07 07:49
Windows probleem is misschien je bios, normaal krijg je een blauwe scherm.
Je harde schijf controller indien geinstalleerd met ide instelling, en als hij nu op AHCI staat(door de reset), dan zou je een BSOD kunnen krijgen, probeer beide instellingen, raid hoef je niet te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met de nieuwe dimms krijg ik de melding 'windows has failed to start..." meerdere safe
Mode opties erna. Als ik dan windows wil opstarten in safe mode krijg ik idd een blauw scherm met nog een error.
Nogmaals de pc doet het nu gewoon normaal met de oude dimms. Ik blijf nog even experimenteren met schoonmaken/dimms in de andere slots testen om vuil als reden uit te sluiten.
Morgen laat ik weten wat de status is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik jou was zou ik gewoon de nieuwe DIMMS terugsturen/brengen en niet gaan klooien. Je wilt ook niet onbedoeld de problemen verergeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Ik heb zelf een soortgelijk probleem gehad. Inclusief de doorlopende piepjes bij het opstarten, waarna de PC zichzelf weer reboot en deze cyclus herhaalt zich in principe eindeloos. Dat is een BIOS melding die wijst op kortsluiting en doorgaans een probleem met het RAM.

Bij mij was het probleem dat 1 van de DIMM slots, of het reepje zelf, kortsluiting had gegeven. Een van de reepjes had zich zelfs opgeblazen (chip was opgebold tegen de heatspreader). Dus kijk even naar de onderkant van je reepjes of dit inmiddels ook het geval is. Ik had, misschien toevallig, misschien niet, ook een Gigabyte mobo met Kingston HyperX geheugen. (In mijn geval een Gigabyte GA-Z77X-D3H)

Ik heb dit opgelost door de andere twee DIMM slots te gebruiken. Op het moment dat ik nummer 3 en 4 wil/moet gaan vullen zal ik denk ik maar naar een nieuwe mobo overstappen - het DIMM slot in het mobo zorgde namelijk vanaf dat moment blijvend voor hetzelfde probleem, ook met ander geheugen dat in de slots 1/2 wel gewoon werkte.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Pagina: 1