Verwijderd

Topicstarter
Voor het afspelen van alle films en series die op mijn Synology DS212 staat ben ik opzoek naar een media player icm XBMC.
Omdat ik ook wil kunnen internetten op mijn tv en eventueel filmpjes van youtube afspelen zit ik meer te denken aan een HTPC. Ideaal zal zijn een Ouya maar dat gaat nog even duren.
Maar welke onderdelen moet ik hebben voor een snel opstartende HTPC die alles kan afspelen?
Het moet niet zo zijn als ik de visite iets wil laten zien dat er 3 a 4 min gewacht moet worden om de boel op te starten.

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Een courante processor en vooral een SSD. Windows 8 start razendsnel op.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:36
Definieer "zeer snel"?

Ik heb een HTPC gebouwd die met SSD in 9 seconde volledig boot. Is dat snel? Of wil je sneller? Kan hoor, tegen een bepaalde prijs.. ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Dan moet je een SSD in combinatie met Windows 8 nemen. Dan gaat het pas snel..

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:44
Het Leoh-Paard schreef op woensdag 05 december 2012 @ 18:35:
Een courante processor en vooral een SSD. Windows 8 start razendsnel op.
Zolang je maar een bord hebt dat gebruik maakt van een UEFI-bios en er geen aparte controllers e.d. bij inpropt, anders zit je nog voor de boottijd te wachten tot je uberhaupt gaat beginnen met booten ;)
Een machine met 4GB, AMD A4 en SSD start razendsnel op dan, mits je aan de software-kant alles goed op orde hebt.

Uitgaande van XBMC:
Wat betreft OS kan je grofweg 2 kanten op.. Windows, of linux.
Kies je voor Windows, dan heb je wat betere hardware-support en is het gemak vaak wat groter, maar is de hardware-eis wat hoger. Kies je voor linux, dan is het soms lastig(er) om hardware aan de gang te krijgen.

Wat betreft windows zou ik nu nog voor Windows 7 kiezen, maar de vraag is voor hoe lang nog. In 7 is het in ieder geval mogelijk om de hele interface (exporer.exe) eruit te gooien, en eventghost te laten starten die voor je de nodige applicaties start, zoals de software voor je remote, en XBMC
En verder natuurlijk geen onzin-troep installeren. Houdt je windows zo schoon mogelijk, en installeer alleen wat je écht nodig hebt. Controleer ook of er geen services starten waar je toch geen gebruik van maakt, en probeer indien mogelijk gebruik te maken van NFS ipv Samba voor het bereiken van je shares.

Kies je voor linux, dan is meestal een build op basis van compleet geconfigureerde images meestal het handigst, en hoef je soms maar een paar settings aan te passen om je doel te bereiken.

Wil je een stabiel systeem voor XBMC op basis van Linux, met goede support, maar met beperkte mogelijkheden in aanpassingen, dan is OpenElec een prima keuze. Je wordt op behoorlijk wat plekken beperkt in wat je mag aanpassen, maar daardoor heb je wel een stabiele build.
Ook vanuit XBMC is een eigen build bescihkbaar, XBMCbuntu, wat een build is op basis van Ubuntu.
Eventueel kan je ook voor Mythbuntu kiezen en daar XBMC bij zetten. Mythbuntu is gebaseerd op MythTV, waardoor er een TV-backend beschikbaar is (voor een tuner-card) die je vanuit XBMC kan benaderen. Een build op basis van Mythbuntu is wat lastiger, maar biedt weer wat meer mogelijkheden.

iRacing Profiel

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een SSD met genoeg geheugen en WIn7/8 zal voldoende zijn. In Windows iig hibernate gebruiken ipv shutdown, dat verkort de boottijd aanzienlijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
The Eagle schreef op woensdag 05 december 2012 @ 18:48:
Een SSD met genoeg geheugen en WIn7/8 zal voldoende zijn. In Windows iig hibernate gebruiken ipv shutdown, dat verkort de boottijd aanzienlijk :)
Dat maakt bij Windows 8 met een vlotte SSD/CPU ook niet bijster veel uit

Mijn AMD A4 HTPC met UEFI bios start al best vlot op, en dat is met een 5400RPM schijf

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gebruik maken van een UEFI-bios maakt nog het grootste verschil met een SSD. Vorige week een laptop met i5 klaar gemaakt met Samsung 840 SSD. Vanaf op de aanknop drukken tot volledig klaar met laden in Windows 8 duurde dit 7 seconden.

Mijn eigen PC is veel sneller maar doet er 3x zo lang over door de BIOS en SATA controller.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi!!

Ik vind 7 sec dikke prima. 10 sec ben ik al prima tevreden mee. Wil iemand misschien een WTB (what to buy) guide maken? Kan ik mij in gaan lezen wat betreft verschillende onderdelen.
Kan zo'n HTPC in de TV kast. Zo niet dan moet het een platte kast worden ten grote van een halve onkyo receiver!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
Doe eens een voorstel wat je denkt nodig te hebben. Dan kunnen wij hier een antwoord op geven. Vergeet ook niet dat hier reeds al vele topics van zijn.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Topicstarter
LED-Maniak schreef op woensdag 05 december 2012 @ 19:10:
Doe eens een voorstel wat je denkt nodig te hebben. Dan kunnen wij hier een antwoord op geven. Vergeet ook niet dat hier reeds al vele topics van zijn.
Ik heb al veel gelezen over dit onderwerp. Dit zijn veeal oude topics van HTPS met HD.
Budget zat ik aan max 300 euro te denken. Maar ik zal zelf ff verder zoeken!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 19:14:
[...]

Ik heb al veel gelezen over dit onderwerp. Dit zijn veeal oude topics van HTPS met HD.
Budget zat ik aan max 300 euro te denken. Maar ik zal zelf ff verder zoeken!
Dat is een krap budget voor de eisen die je stelt.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:44
PilatuS schreef op woensdag 05 december 2012 @ 19:17:
[...]

Dat is een krap budget voor de eisen die je stelt.
Voor de inhoud van de case kan je, mits je geen storage nodig hebt, voor 250,- wel klaar zijn. Een mooie en goede case en voeding vinden is een veel grotere uitdaging om dat met beperkt budget te doen. Een knappe case met voeding kan je makkelijk 200+ kosten, en heb je nog niets heel exotisch gekozen -O-

iRacing Profiel

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je de PC in standby laat gaan ipv uitzet/hibernate dan ben je nog veel sneller terug, 2-3 seconden.
Pagina: 1