Half height SATA controller gezocht voor in HP Mini

Pagina: 1
Acties:

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hi,

Voor in mijn HP Proliant mini ben ik op zoek naar een SATA II half height controller. Deze kan ik echter niet vinden. Althans.. niet voor een normale prijs. Ik wil één SSD aansluiten op de controler dus ik zoek een kaart <€50. Er zijn zat RAID-controllers van €200 - €400 maar dat zoek ik dus niet.

Het alternatief dat ik tegenkom is een Sweex-adapter van een tientje maar eerlijk gezegd durf ik daar mijn data niet aan toe te vertrouwen. Verder kom ik betaalbare adapters van DeLock tegen (zoals pricewatch: Delock SATA-300 PCI Express Card, 2 Port) maar ik vind het lastig om in te schatten of dat de juiste keuze is.

Zie ik iets over het hoofd en zoek ik gewoon verkeerd, of is dit een nauwelijks voorkomend product en moet ik op zoek naar een andere oplossing?

De Proliant heeft één vrije SATA poort die bestemd is voor een FDD. Dit schijnt een SATA -> PATA bridge te zijn en dat wil ik mijn SSD niet aandoen. Wel kwam ik nog dit ( http://www.conrad.nl/ce/n...94138E3EF90E742.ASTPCEN28 ) tegen maar of dat nu de oplossing is weet ik ook niet..

(Als die DeLock-kaartjes nu aan te raden zijn lijkt dat een oplossing)

[ Voor 14% gewijzigd door Eagle Creek op 05-12-2012 15:41 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Verwijderd

Je zult toch echt moeten aangeven voor welk doel je deze koopt. Er bestaan namelijk nauwelijks echte (AHCI) SATA controllers; enkel FakeRAID controllers. Dat Delock kaartje is gewoon Silicon Image SiI-3132 wat 120MB/s deelt met twee poorten. Werkt verder wel aardig onder BSD platform; onder Windows platform absoluut no-go wat mij betreft. Dat Conrad dingetje is trouwens nog wel aardig, ASMedia controller.

Je kunt ook een 4-port SAS controller met half-height bracket kopen, wel even zoeken.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Wat bedoel je met "doel"? Om een schijf aan te sluiten natuurlijk! :D Maar dat zul je niet bedoelen.. :-).

Zoals gezegd heeft de HP mini maar één vrije aansluiting die niet ideaal is. Dus ik heb feitelijk één extra SATA poort nodig om mijn SSD aan te sluiten. Er komt dus één SSD op.

Maar ik snap je vraag niet zo goed.. :)

Verwijderd

FreeNAS, ZFSguru, Linux, Mac OSX, Windows. Dat bedoelde ik meer. ;)

Dus nogmaals: wat ga je er mee doen, onder welk platform ga je hem gebruiken? Wat verwacht je er van qua performance? etc.

Als je een SSD onder Windows platform wilt aansluiten, heb je bijvoorbeeld geen TRIM met Silicon Image. Dat lijken mij belangrijke beperkingen. Dus geef aan waar je de controller voor wilt gaan gebruiken.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2012 18:05 ]

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
heb je bijvoorbeeld geen TRIM met Silicon Image
Dat jij dat soort dingen dan weer weet.. :-).

Het systeem zal Windows Server 2012 gaan draaien.

Het is voor een thuisomgeving dus ik hoef niet elke bit eruit te persen die erin zit. De performance moet "goed" zijn: het is niet de bedoeling dat de snelheid van de SSD teniet gedaan wordt want dan kan ik er elke willekeurige prutschijf inhangen.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:07
Maak van de rare SATA poort gewoon een 'echte' AHCI SATA poort en gebruik die.
Zoek op Microserver BIOS mod.

while (! ( succeed = try ()));

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Nu heb ik geen N40L maar een N36L.
Nevertheless erg interessante optie die ik eens ga verkennen.
In dat geval hoef ik ook niet met externe kaarten in de weer.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:07
Ik heb ook een N36L. BIOS mod doet het prima. Ik heb er een 2,5" HDD aan hangen voor het OS.

while (! ( succeed = try ()));

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hans, je bent geweldig.
Bedankt voor je opvolging.

Ik ga er zeker naar kijken. Had inmiddels wel deze knakker gevonden (http://azerty.nl/8-1036-4...om-2-port-mini-pci-e.html) maar als ik die poort gewoon kan gebruiken is dat ideaal.
Ik dacht dat de SATA > PATA bridge een hardwareissue was.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Eagle Creek schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 02:15:
Hans, je bent geweldig.
Bedankt voor je opvolging.

Ik ga er zeker naar kijken. Had inmiddels wel deze knakker gevonden (http://azerty.nl/8-1036-4...om-2-port-mini-pci-e.html) maar als ik die poort gewoon kan gebruiken is dat ideaal.
Ik dacht dat de SATA > PATA bridge een hardwareissue was.
Dat is wel Mini PCI-e, waardoor je dus op een normaal moederbord nog een extra verloopje nodig hebt. Daarnaast HP kennende (qua laptops) is vaak de Mini PCI-e locked op HP-only hardware, meestal Wifi meuk. Dus pas daar mee op.

Verder moet ik wel zeggen, CiPHER, dat bij mij de Sil-3132 inmiddels al jaren onder Windows goed werkt, alleen niet met (fake)RAID of SSD inderdaad. Zelf zou ik dus niet direct 'waarschuwen' voor deze chip, maar ik zou het ook niet aanraden voor enterprise omgevingen.

Vreemd trouwens dat die server cold-pluggable is, aangezien SATA vziw altijd hot-pluggable is.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
"Hmm". Dat zijn typisch van die dingen die je normaal niet tegenkomt. HP plakt overal een stikker op "replace with HP spare only" maar de praktijk leert dat dat standaard niet zo nauw luistert. Anderzijds staat in de manual ook maximaal 4x2TB = 8TB maar in het Proliant topic wordt ook melding gemaakt van mensen die 3 TB succesvol gebruiken.

In de HP mini zit een PCIe 1x en een 16x.

Anyway, bedankt voor je waarschuwing.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Nja, wat ik meer wilde zeggen is dat mini PCI-e ook niet past in een normale PCI-e aansluiting. Dus je dat kaartje niet eens kunt gebruiken.

Over de 2TB/3TB limiet. 3TB zal vast wel werken, maar zeer waarschijnlijk niet als 3TB bootdrive.

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 23:31
Ik heb een 4 poorts areca raid controller met een half height bracket tekoop! :)

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Ik heb een 2 poorts areca raid controller met een half height bracket te koop. Maar dat is nogal overkill voor wat ik wil (gezien de prijs).

Toch bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Eagle Creek op 09-12-2012 23:59 ]

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-01 16:01

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Heb je wat aan een HP P400 kaartje?
Heb er 1 over, met 512MB geheugen en low profile bracket.

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Vrij prijzig exemplaar zo te zien.

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 12:08
Heb deze kaart vanaf volgende week over, IT of IR Firmware naar keuze full height bracket. Heb er low profile bracket bij, maar daar zul je zelf twee gaatjes in moeten boren voor de status LED's

HP/LSI SAS

[ Voor 13% gewijzigd door ransbal op 15-12-2012 10:23 ]

Pagina: 1