Upgrade van AMD Athlon II X4 640 naar Phenom II X4 965

Pagina: 1
Acties:

• ToXiCDoT
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-01-2019
Hallo,

Zoals de titel al verteld, ik ben van plan om mijn processor te gaan vervangen.

Mijn huidige processor vind ik niet zo snel werken en vraag me af of deze upgrade wel waarde heeft. Ik heb goed naar de specificaties gekeken van de geplande nieuwe processor, maar omdat ik er niet al te veel verstand van heb dacht ik het hier eens rond te vragen.
Dus, wat denken jullie? Zal het veel gaan helpen, deze upgrade? Het heeft net een prijs waarover ik twijfel, niet dat het te duur is maar ook niet om het blind te kopen en maar te proberen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Robin

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat ligt er maar compleet aan wat je met je systeem doet en hoe de rest van de specificaties eruit zien.

Als je applicaties draait die heel geheugenintensief zijn, maar je hebt maar 512MB geheugen in je systeem zitten, dan zal een nieuwe CPU niet veel uitmaken.
Als je erop wilt gamen, maar je hebt er enkel een simpele IGP inzitten, ook dan heb je weinig aan een CPU.

Wat je het beste kunt doen is kijken naar benchmarks in de voor jou relevante applicaties, dan kun je prima wat zinnigs zeggen over deze upgrade.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat ik denk staat hier:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Verkeerde plek, aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviessubfora.

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:48
Weet je wel zeker dat de processor de bottleneck is?
De phenom is wel sneller maar niet zoveel dat het een upgrade waar is imo, dan zou ik gelijk naar een i5 overstappen (om maar wat te zeggen).

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:42

Quad

Doof

Of naar een pricewatch: AMD FX FX-8350 Boxed aangezien je dan verder niets hoeft te upgraden.
i5 betekend ook weer een nieuw mobo etc.

kleine sidenote; je mobo moet FX processoren ook ondersteunen.

[ Voor 16% gewijzigd door Quad op 05-12-2012 18:50 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-03 18:40
Dat is amper een upgrade te noemen, echt heel minimaal. Dan zou ik eerder kijken naar een FX-4100 welke maar een klein beetje meer kost dan de 965 maar wel een flink stukje sneller is dan de 640. Ik weet niet of je al een SSD hebt, maar als je voor die 80 euro een 64GB Samsung 830 of Crucial m4 koopt dan zal je absoluut meer extra snelheid ervaren dan die kleine upgrade die je zelf noemt.

Maar wat zit er verder in je systeem en waarvoor vind je het niet snel genoeg? Er kunnen zoveel factoren zijn waardoor het systeem traag kan voelen... te weinig systeemgeheugen, of een echte killer te weinig videogeheugen voor je games. Maar een overvolle systeemschijf kan de boel ook aardig afremmen...

Verwijderd

Al met al. Wat zijn je huidige systeem specs?

• mitsumark
MicGlou schreef op woensdag 05 december 2012 @ 20:55:
Dat is amper een upgrade te noemen, echt heel minimaal. Dan zou ik eerder kijken naar een FX-4100 welke maar een klein beetje meer kost dan de 965 maar wel een flink stukje sneller is dan de 640.
De phenom is sneller dan de fx4100.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-03 18:40
mitsumark schreef op donderdag 06 december 2012 @ 00:36:
[...]

De phenom is sneller dan de fx4100.
Dat ligt er maar aan... welke Phenom en in welke situaties en setup? ;) Ik bedoelde overigens de FX-4170... zie nu dat ik idd 4100 had ingetikt.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:32
http://www.anandtech.com/bench/Product/102?vs=188

AMD Phenom 2 x4 965 versus AMD Athlon x4 645 (draait op 3,1 Ghz en 640 op 3,0).

http://www.anandtech.com/bench/Product/188?vs=700

AMD FX-4300 (iets minder Ghz dan 4170, maar wel nieuwere cores) versus AMD Athlon x4 645

Het is natuurlijk ook afhankelijk van je moederbord wat voor maximale proc er op kan.

• mitsumark
MicGlou schreef op donderdag 06 december 2012 @ 21:27:
[...]
Dat ligt er maar aan... welke Phenom en in welke situaties en setup? ;) Ik bedoelde overigens de FX-4170... zie nu dat ik idd 4100 had ingetikt.
In de titel stond phenom 965, dus daar ben ik vanuit gegaan, deze is duidelijk sneller dan de fx4100.
De fx4170 is redelijk gelijk aan de phenom 965, maar wel weer een stuk duurder.
Beide overigens nog steeds geen heel grote upgrade t.o.v. zijn huidige cpu.
Pagina: 1