• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hi

Ik heb een HTPC met Windows 7. Die gebruik ik met XBMC en een browser voor Youtube etc.

De HTPC is via HDMI aangesloten op mijn tv. De tv is analoog met tulp aangesloten op een stereoversterker (zonder enige sync-/delayfuncties oid). Audio is doordat de tv het afhandelt prima in sync.

Nu ben ik niet helemaal tevreden over de interne DAC in mijn tv en wil ik een los DAC-apparaat kopen. Echter, ik voorzie dat mijn audio dan gaat voorlopen op het beeld, omdat de tv een beetje processing doet. Dat merk ik namelijk ook als ik de pc via de analoge audio-out aansluit op de versterker, en het verpest behoorlijk de film-ervaring.

Is er een mogelijkheid om audio-out via optisch of usb naar de DAC met bijv. 200 miliseconden te vertragen in alle programma's? Ergens in driverinstellingen of met een los programma? (Dus niet alleen in XBMC.)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
Je kan uiteraard een externe DAC nemen, maar ik ben een klein beetje bang dat het een investering is die zonde is van het geld, tenzij je over een erg goede versterker met speakers beschikt.
Een goede externe DAC is gewoon vrij prijzig, en wil je er echt winst uit halen, zal alle hardware die erachter hangt ook van goede kwaliteit moeten zijn wil je er iets mee opschieten.
Uitgaande van dat dit het geval is, dan kan je over het algemeen wel de delay aanpassen in de drivers (afhankelijk van merk/type), maar is het imho handiger om dit in XBMC te doen

iRacing Profiel

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Mij lijkt het ook zinniger om, mits het mogelijk is, gewoon digitaal naar je versterker te sturen. Als je lag dan nog te groot is, kan je dit instellen op verschillende niveaus. Drivers (niet allemaal), de player die je gebruikt (niet allemaal) of op codec niveau.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Juist omdat ik een goeie stereoversterker heb die ik niet kwijt wil, wil ik deze oplossing. ;)

En helaas zitten sync-opties er niet op (die zitten vooral op surroundversterkers).

Maar als dergelijke opties in de drivers zitten dan lijkt dat wel de oplossing.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
Het Leoh-Paard schreef op woensdag 05 december 2012 @ 14:22:
Juist omdat ik een goeie stereoversterker heb die ik niet kwijt wil, wil ik deze oplossing. ;)
Dat je die dan niet kwijt wil kan ik goed begrijpen. Een goede versterker is erg prettig om te hebben en levert bij inruil / verkoop nooit meer op wat je het zelf aan waarde vindt hebben. Laat staan dat het je aanschaf-prijs ook maar zal benaderen. Je kan natuurlijk er ook nog voor kiezen om het niet en de plaats van, maar erbij te doen. Een echt goede stereo-versterker is geweldig voor muziek, maar voor films mist het meestal wat weer beleving. Een goede receiver is voor films weer heel mooi, maar kan nooit op tegen een kwalitatief goede stereo-versterker met bijbehorende boxen. Best of both worlds in 1 device is bijna niet haalbaar; dan ben je beter af met 2 aparte devices.
En helaas zitten sync-opties er niet op (die zitten vooral op surroundversterkers).
Dat klopt; analoog signaal kan je niet syncen op een dergelijke manier. Dat lukt je alleen digitaal, en dus zal die optie met name op receivers zitten, en niet zo zeer op (analoge) amps.
Maar als dergelijke opties in de drivers zitten dan lijkt dat wel de oplossing.
Afhankelijk van welke DAC je gebruikt dus

iRacing Profiel

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Het Leoh-Paard schreef op woensdag 05 december 2012 @ 14:22:
Snap ik, had niet door dat dat ding geen digitaal zou doen.

ffdshow doet delay sowieso, en AC3Filter ook.
kroegtijger schreef op woensdag 05 december 2012 @ 14:30:
[...]

Dat je die dan niet kwijt wil kan ik goed begrijpen. Een goede versterker is erg prettig om te hebben en levert bij inruil / verkoop nooit meer op wat je het zelf aan waarde vindt hebben. Laat staan dat het je aanschaf-prijs ook maar zal benaderen. Je kan natuurlijk er ook nog voor kiezen om het niet en de plaats van, maar erbij te doen. Een echt goede stereo-versterker is geweldig voor muziek, maar voor films mist het meestal wat weer beleving. Een goede receiver is voor films weer heel mooi, maar kan nooit op tegen een kwalitatief goede stereo-versterker met bijbehorende boxen. Best of both worlds in 1 device is bijna niet haalbaar; dan ben je beter af met 2 aparte devices.
Eventueel kan je ook een mooie constructie maken met een digitale receiver en de stereo-amp als eind-trap :)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Pagina: 1