Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Dell XPS 15.6" LED Notebook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Momenteel heb ik een Acer Aspire 5740G, deze stamt uit 2010 en heeft op dit moment een 120gb SSD en een 7200rpm 750GB HDD via een caddy.

Nu is mijn oog gevallen op de Dell XPS 15.6" LED Notebook! Is deze beter dan de Acer?

Specs van de Acer:

pricewatch: Acer Aspire 5740G-434G64MN (verschillen met mijn laptop: 8gb ram,120GB SSD + 750GB HDD + 8800mah Accu)...

Specs van de Dell

Features
Battery Chemistry Lithium Ion (Li-Ion)
Number of Cells 8-cell
Maximum Battery Run Time 8.36 Hour
Webcam Yes
HDMI Yes
eSATA/USB Combo Yes
DisplayPort Yes
Total Number of USB Ports 3
Aspect Ratio 16:9
Screen Resolution 1920 x 1080
Screen Size 15.6"
Screen Mode Full HD
Graphics Controller Manufacturer NVIDIA
Intel
Graphics Controller Model GeForce GT 525M
HD 3000
Graphics Memory Capacity 1 GB
Graphics Memory Accessibility Dedicated
Shared
Display Screen Type Active Matrix TFT Color LCD
Backlight Technology LED
Product Type Notebook
Manufacturer Part Number X15Z-7502ELS
Manufacturer Website Address www.dell.com
Manufacturer Dell, Inc
Product Name XPS 15z Notebook
Product Line XPS
Product Series 15z
Brand Name Dell
Pointing Device Type TouchPad
Keyboard Backlight Yes
Standard Memory 6 GB
Memory Technology DDR3 SDRAM
Memory Standard DDR3-1333/PC3-10600
Package Contents
XPS 15z Notebook
Lithium Ion Battery
AC Adapter
Green Compliant Yes
Green Compliance Certificate/Authority Energy Star
EPEAT Silver
Bluetooth Yes
Wi-Fi Yes
Wi-Fi Standard IEEE 802.11a/b/g/n
Bluetooth Standard Bluetooth 3.0
Ethernet Technology Gigabit Ethernet
Weight (Approximate) 5.54 lb
Color Elemental Silver
Height 1.0"
Width 15.2"
Depth 10.3"
Hard Drive Capacity 500 GB
Optical Drive Type DVD-Writer
Optical Media Supported DVD±R/±RW
Cache 4 MB
Processor Speed 2.80 GHz
Processor Type Core i7
Processor Model i7-2640M
Processor Core Dual-core (2 Core)
64-bit Processing Yes
Processor Manufacturer Intel
Chipset Manufacturer Intel
Chipset Model HM67 Express
Operating System Genuine Windows 7 Home Premium
Operating System Architecture 64-bit

Alvast bedankt :).

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
Ja natuurlijk is een laptop uit 2012 beter dan jouw Acer uit 2010. Maar wil je nu een nieuwe kopen? Wat zijn je eisen? Je budget?

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een laptop met een betere processor, betere videokaart en hogere resolutie. Misschien ook support voor snelere ramgeheugen tot 1866MHz.

Budget tot 500 euro, maar het liefst neem ik die Dell, als de videokaart ook beter is :).

• Iekozz
Die Dell is 2e hands denk ik? Een betere processor en videokaart plus een hogere resolutie krijg je sowieso al met bijna elke laptop die je nu neemt. Wanneer heb je de laptop trouwens nodig? Als je nog even kan doorsparen heb je voor ~ 635 een Dell 15 R SE met i5, mat 1080p paneel, 6GB RAM, 7730M, en een 750GB HDD. Goedkoper dan dat wordt het niet voor zulke specs.

Dan moet je wel de kortingsbonnen vinden die hier te vinden zijn: Dell Waardebonnen Topic - Deel 2

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Verwijderd

Topicstarter
Die Dell is volledig nieuw, maar wel een oudere versie :). Zal erover nadenken even door te sparen. Maar is de videokaart beter vergeleken met de Acer?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2012 18:17 ]

Verwijderd

Dat is niet de XPS 15, maar de XPS 15z. De XPS 15z heeft:

super brakke koeling
super brakke bouwkwaliteit.
'gemiddeld' scherm, speakers, prestaties
hoge prijs.

Tenzij je hem echt super goedkoop kan krijgen: niet doen. Dit is echt de slechtste laptop die dell in jaren heeft gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Is deze laptop 240 euro waard?

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
Als hij nieuw is vind ik dat wel een goede prijs

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Verwijderd

Voor die prijs en als hij niet gejar is inderdaad een goede prijs. Maar ga er voorzichtig mee om. Bij het exemplaar van anandtech brak het display spontaan toen hij na 4 maanden wat aan het typen was.

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik dit zo hoor, begin ik toch wel heel erg te twijfelen om niet gewoon nog even een paar jaar met mijn huidige laptop mee te gaan. Deze valt ten minste niet uit elkaar. Laatst nog een Intel SSD ingebouwd eneen 750gb HDD via een caddy.

Erg jammer de de grafische kaart niet aan te passen is, of op een andere manier, extern, te verbeteren is.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2012 21:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment naar de Acer Aspire V3 V3-771G-736b121.5TMakk aan het kijken. Deze zit wel tegen de 1000 euro aan, maar eventueel zou ik deze volgend jaar kunnen kopen. Lijkt jullie deze laptop wat? Of kan ik beter volgend jaar voor een laptop kijken, aangezien de Haswell uitgebracht wordt?

Verwijderd

Het is onzin om te wachten op haswell voor een 17" model omdat haswell er helemaal niet op is gericht om meer prestaties te leveren, maar om zuiniger te zijn. In een 17" heeft dat niet enorm veel zin, een 17" is toch niet mobiel.

• jooosdt
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-05-2023
Het is slim om pas een keuze te maken zodra je het geld hebt ja.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Je kunt nu beter niet kijken voor een laptop voor volgende week. Op dit moment is Asus in de n56-serie erg sterk, volgende week kan dat weer anders zijn.

De gewone XPS15 (l502x) is de beste laptop die ik in 15 jaar heb gehad (ja... zo lang werk ik al met laptops, en heb er zeker 20 door m'n klauwen gehad voor frequent gebruik omdat ik werk en privé gescheiden houd vaak), maar ik moet bekennen dat hij nu inmiddels ook al een jaar oud is. De 15z die jij opnoemt is inderdaad een domper die probeert te bouwen op de naam van de XPS15 gewoon, maar goed, Dell heeft verder wel erg goeie laptops. Inspiron serie is nu goed, en een Latitude zal ik mijn leven aan vertrouwen. Echter zou ik €240 voor een 15z van nog geen jaar oud (kan namelijk nog niet ouder zijn dan een jaar) die nog gewoon werkt wantrouwen en mogelijk aangifte overwegen...

De XPS15 l502x was het compromis tussen draagbaarheid en kracht, met een goede behuizing, redelijke GPU's die goed gekoeld zijn (en door wisselen met de CPU: zuinig), goede CPU's, en bovendien een scherm dat in alle eigenschappen alle stereotypes van TN schermen wegblaast. Goede kleuren (99% Adobe RGB), hoge resolutie, en erg helder.

Nogmaals, echter, ga niet kijken voor een laptop voor volgend jaar alvast, of zelfs volgende week.

En al deed je dat, ga kijken naar wat je werkelijk wilt:
  • Wat wil je er mee gaan doen? (games, programmeren, videobewerken)
  • Wat is je budget?
  • Wat zijn absolute eisen voor je? (hoge resolutie, high gamut scherm, niet merk X, zoveel poorten type Y, etc...)
  • Hoe lang wil je er mee doen?
  • Neem je hem vaak mee? Wat is het maximum gewicht/grootte?
  • Heb je andere devices die bijvoorbeeld gamen voor je kunnen doen als je budget geen game laptop toestaat of als werk belangrijker is?
En ga zo maar door... ga niet zeggen: dat type lijkt me mooi, maar denk dieper na... zoals je zelf ondervond, een SSD is erg nuttig, maar je kunt de jouwe gewoon meenemen. Mits je niet voor Apple gaat uiteraard.

[ Voor 9% gewijzigd door Umbrah op 06-12-2012 00:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
"Je kunt nu beter niet kijken voor een laptop voor volgende week. Op dit moment is Asus in de n56-serie erg sterk, volgende week kan dat weer anders zijn."

Dit begrijp ik even niet! Bedoel je dat je pas voor een laptop moet kijken wanneer je ook daadwerkelijk het geld hebt er één te kopen, aangezien ze snel veranderen?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ja. Dat bedoel ik. Ik kan je nu de Asus n56 aanraden, maar volgende week kan dat weer anders zijn. Nu is een week wat overdreven, maar zo werkt het wel in de IT: een tweemaandelijkse best-buy-guide zoals hier op Tweakers is dan eigenlijk ook wat nutteloos, immers, een maand is wel het maximum dat ze mee gaan vaak.
offtopic:
Uiteraard mag je altijd kijken. Ik vind het zelf ook altijd wel leuk. Hoewel ik weet dat ik nog zeker twee/twee-en-een-half jaar ga doen met m'n XPS15 l502x. Waarom? Twee SSD's, goede bouwkwaliteit, en dat scherm!!!! Ik kijk overigens ook altijd naar mobieltjes. Ik heb nu een half jaar m'n GS3; en ik kijk ondanks dat ik ruim anderhalf jaar er nog mee ga doen ook naar Lumia's, Notes, OneX-en, etc... eigenlijk wil ik wel een mooie Windows Phone 8 telefoon (had lang Windows Phone 7.5, ik wil altijd alles...)

Verwijderd

Topicstarter
Oké bedankt :). Het vervelende is dat wanneer ik ga kijken naar een laptop of mobiel ik zo graag een nieuwe wil, ook als ik het niet nodig heb. Meestal wordt ik zo enthousiast, ga ik bijna tot aanschaf over en cancel ik hem wanneer ik moet betalen. Best irritant :(.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat is zelfcontrole, iets waar je in deze wereld veel van moet hebben, anders ben je binnen no-time:

* MMO-verslaafd (omfg legendary gear voor m'n character!!)
* Gokverslaafd
* Drankverslaafd
* Drugsverslaafd
* Onder curatele omdat die 50" plasma met 7.1 bioscoopsound in je bijstandappartementje toch iets te duur was.

Ik vind eigenlijk dus de melding: Let op, geld lenen kost geld erg handig. Persoonlijk heb ik d'r ook een handje van, en zet dus altijd m'n "rood staan" uit en doe niet aan creditcards :P

Verwijderd

Topicstarter
Haha, gelukkig heb ik het alleen met electronica, maar ik ben 18, dus ik bespreek sowieso eerst mijn aankopen met mijn ouders en die halen me meestal wel over. Eigenlijk had ik die SSD ook gekocht zodat ik geen nieuwe laptop zou hoeven aan te schaffen, maar dan zie ik een goedkope laptop en ga ik meteen weer zoeken naar één die ik wil kopen.

Die Dell stond trouwens op ebay, ik had Dell een mail gestuurd en hun hebben hem laten verwijderen :).

Verwijderd

Topicstarter
Pff, ik ben nu " Acer 771G-736b1275BDCaii geil". Hij is zoveel mooier dan mijn huidige laptop ♥.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Het blijft een acer, niet altijd slecht, maar het blijft een merk wat net wat vaker probleempjes heeft met bewegende onderdelen! Asus n56 is dan net wat leuker om op te geilen. Gedraag jezelf en houd je in!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik zat ook heel erg te twijfelen over Acer. Eigenlijk had ik het merk verbannen, maar ja :P. Weet jij misschien of er het komende jaar verbeteringen worden doorgebracht in laptops, die het wachten waard zijn? Want hoe erg ik ook "geil", ik wacht denk ik toch liever nog even.

Verwijderd

Ik verwachte dat de volgende schokkende verandering op CPU gebied in 2014 zou komen. Maar ik had vanmiddag een bron gevonden die dat gerucht al ontkrachte: op zn vroegst de generatie na broadwell komt er een fatsoenlijke upgrade in processorkracht. Broadwell moet in 2014 komen.

Conclusie: wachten? Voor de CPU hoef je het iig niet te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga sowieso nog een jaar wachten, krijg toch een Wajong uitkering, dus tegen het eind van het jaar kan ik een dure laptop kopen :).

• aron225
zoiezo zou ik niet meer wachten.. je kan wel blijven wachten op die manier..
en cpu power is leuk als je dev ofzo ben, maar ik (als gamer) heb echt meer dan zat aan mijn instap i7 ivy.

maar wacht even, je hebt een jongeren uitkering? en die ga je opmaken aan een laptop?

mocht je NU iets willen hebben moet het toch de: dell inspiron 17r SE worden ;) (of net als ik een alienware m17x r4)

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

z'n oude is nog geen drie jaar oud en voldoet nog, zoals hij zelf zei...

• aron225
waarom dan op zoek naar een nieuwe?

wachten op nieuwe cpu's e.d. schiet gewoon niet op.

en er is volgens mij nergens gezegd dat zijn notebook nog voldoet? (alleen dat zijn huidige laptop niet uit elkaar valt)

daarbij voldoet hij duidelijk niet meer, ik quote:
Ik wil een laptop met een betere processor, betere videokaart en hogere resolutie. Misschien ook support voor snelere ramgeheugen tot 1866MHz.

daarbij kan je beter pas kijken als er budget is..
kijken en kwijlen schiet niet op..

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Sowieso een wajonguitkering en dat willen besteden aan een dure laptop.. :N

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
@aron225, Ik krijg een jongeren uitkering, dan ga ik sparen. Ik ga er sowieso ook mijn andere kosten mee betalen :). Ik ben nu even aan het kijken naar de dell inspiron 17r SE

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-11 16:58

Saven

Administrator

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2012 @ 23:12:
Ik ga sowieso nog een jaar wachten, krijg toch een Wajong uitkering, dus tegen het eind van het jaar kan ik een dure laptop kopen :).
:')

sowieso dat hele bericht :') woorden schieten tekort :N

[ Voor 12% gewijzigd door Saven op 07-12-2012 11:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oké, dat komt dus verkeerd over...Ik ben 19, dus ik heb geen huur kosten of andere dergelijke kosten; behalve zorgverzekering; woon bij ouders. Deze betaal ik natuurlijk eerst, waarna ik het overige bedrag kan sparen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2012 11:04 ]

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-11 16:58

Saven

Administrator

Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 11:04:
Oké, dat komt dus verkeerd over...Ik ben 19, dus ik heb geen huur kosten of andere dergelijke kosten; behalve zorgverzekering; woon bij ouders. Deze betaal ik natuurlijk eerst, waarna ik het overige bedrag kan sparen.
Nja je bent mij (ons) natuurlijk geen verantwoording verschuldigd maar denk dat de meesten het gewoon raar vinden. Maar goed dit gaat buiten het topic, dus laten we maar weer ontopic gaan :)

• Iekozz
Wat maakt het uit als hij een wajong heeft? Niks toch? We weten niets van zijn situatie dus laten we weer on-topic gaan.

Als je inderdaad NU een laptop nodig hebt die ook goedkoop is dan is de 15/17R SE absoluut de beste keuze.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het niet nodig, het is meer "willen". Is de AMD Radeon HD 7730M beter dan de NVIDIA GeForce GT 640M?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2012 21:25 ]

• Iekozz
Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 20:18:
Ik heb het niet nodig, het is meer "willen". Is de AMD Radeon HD 7730M beter dan de NVIDIA GeForce GT 640M?
De 7730M is wel beter dan de 640M LE. Zie ook hier: http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html

Maar er is voor de Sony S13/S15 ook een BIOS mod beschikbaar die dat opkrikt tot het niveau van een 650M +. Deze is echter alleen beschikbaar voor de Windows 7 modellen. Die met Windows 8 vallen helaas nog buiten de boot momenteel. Zie hier:http://forum.notebookreview.com/sony/677079-sony-vaio-s-bios-mod-gt640m-le.html

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten een desktop pc te gaan kopen en mijn huidige laptop te houden voor schoolwerk en dergelijke dingen :). Een desktop is toch beter voor de dingen die ik wil doen.. De MEDION® AKOYA® PC P5365 E, als jullie een betere weten voor dit geld, hoor ik dat graag ;).

http://www.medion.com/nl/...h&utm_campaign=kieskeurig

Of:

http://www.medion.com/nl/...10016354&wt_cc3=410016350

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2012 17:10 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Als je een desktop wilt kan je beter een zelf samenstellen en bouwen.
Is leuk leerzaam en goedkoper en van kwaliteits componenten.

Ik raad je aan om deze topic dan te laten voor wat het is en een nieuwe topic aan te maken in het DAA.
Vergeet niet het DAA beleid door te nemen evenals het inlezen in de adviezen van de vele topics is een aanrader.
Ik durf te wedden als je alleen met die van Medion aankomt dat het dan niet goed komt in het topic ;).

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Op welke site raad je aan hem samen te stellen? Ik kwam steeds duurder uit :(. Of bedoel je echt een barebon pc kopen en de componenten los verkrijgen?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2012 18:01 ]

• Iekozz
Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 17:57:
Op welke site raad je aan hem samen te stellen? Ik kwam steeds duurder uit :(. Of bedoel je echt een barebon pc kopen en de componenten los verkrijgen?
Azerty,4launch,alternate... noem maar op :). Als je even een nieuw topic opent met je budget en je eisen dan komt het goed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal nadenken over de eisen, dit heb ik nog niet echt gedaan voor een desktop :)
Pagina: 1