Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-06 20:59
Hallo allemaal,

Ik heb een LG IPS235 monitor aangeschaft en gebruik deze nu zo'n twee weken. Voor het bewerken van foto's zet ik de monitor op "photo mode".
Ik merkte meteen na aanschaf al dat de kleuren op het IPS scherm een stuk meer verzadigd zijn dan bijvoorbeeld het scherm van mijn 13" macbook pro. Ik vind het er allemaal wel mooi uit zien maar zodra ik een foto heb bewerkt naar mijn tevredenheid en hem exporteer om op bijvoorbeeld mijn macbook te kijken, ziet de foto er een stuk fletser uit dan op het IPS scherm. De donkere tonen zijn een stuk lichter, waardoor de schaduwen (grotendeels) wegvallen.

Betekent dit nu dat de kleuren op mijn IPS scherm dichter bij de werkelijkheid liggen en iedereen zonder IPS scherm een vals beeld heeft van de werkelijke foto? Of is mijn scherm TE verzadigd?

Ik vind het erg jammer want een foto die er mooi uitziet op het IPS scherm ziet er eigenlijk niet uit op mijn macbook of andere TF schermen hier in huis.

Wat is jullie ervaring met IPS schermen en het bewerken van foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-06 22:17

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Dat is vanaf hier voor ons niet te zien natuurlijk welke klopt en welke niet :).

Een IPS paneel heeft de naam kleurgetrouwer te zijn, omdat het bereik vaak groter is wat hij kan weergeven, maar zolang je hem niet calibreert, dan weet je nog niets.
Je zal hem moeten calibreren om uit te vinden wat klopt en wat niet. En voor calibreren bestaan fysieke apparaten, o.a. van Datacolor (spyder 3 of 4 bijv.).

Dus je vraag is voor ons niet zo te beantwoorden zonder fysiek langs te komen en te vergelijken/kijken/testen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
dat begrijp ik, maar ik vroeg me af of het misschien een bekend issue is met IPS schermen.

Er zat een certificaat bij waarop stond dat het beeldscherm is gekalibreerd in de LG fabriek en is getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Elegy123 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 12:31:
dat begrijp ik, maar ik vroeg me af of het misschien een bekend issue is met IPS schermen.

Er zat een certificaat bij waarop stond dat het beeldscherm is gekalibreerd in de LG fabriek en is getest.
De meeste websites gebruiken kleuren die niet binnen het spectrum vallen van een standaard TN paneel. Tweakers is daar een goed voorbeeld van. Het rode/roze in de header van de pagina's bij tweakers is een erg verzadigd rood, bijna roze. Weinig schermen kunnen dat tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
ik ga er van uit dat mijn scherm goed is gekalibreerd. Ik denk dat ik in het vervolg de foto op het IPS scherm moet bewerken (vanwege de grootte), met mijn macbookje ernaast om de voortgang te overzien. Het scherm van mijn macbook komt nog het meest overeen met de andere schermen hier in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 22:32
Elegy123 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 12:42:
ik ga er van uit dat mijn scherm goed is gekalibreerd.
Heb je 'm zelf gekalibreerd dan? Want zo niet, dan kan je daar natuurlijk totaal niet vanuit gaan. Monitoren worden weliswaar aan wat controles onderworpen, maar geeneen monitor is fabriek-af al goed gekalibreerd.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
Hahn schreef op woensdag 05 december 2012 @ 12:53:
[...]
Heb je 'm zelf gekalibreerd dan? Want zo niet, dan kan je daar natuurlijk totaal niet vanuit gaan. Monitoren worden weliswaar aan wat controles onderworpen, maar geeneen monitor is fabriek-af al goed gekalibreerd.
Ik kan op het moment niet het calibration report toevoegen, maar dit is wat op de website van LG staat: Expert-tuned Color Calibration (calibration report included).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
We hebben het over een monitor van 175 euro, die zal in de fabriek inderdaad vast wel ingesteld en getest zijn, maar daar kan je niet vanuit gaan dat 'ie perfect gekalibreerd is. Als je 'm goed wilt kalibreren doe je dat door bijvoorbeeld een Spyder te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb hier o.a. een Dell U2711 staan van 600 euro, ook met calibratie rapport en als ik dan zelf calibreer met de tools die ik heb, dan zie ik dat hun calibratie echt nog wel beter kon.

Dus ik schuif me aan bij Hahn, je moet je echt niet veel voorstellen bij een calibratie uit de fabriek bij een scherm van 175 euro. En dat is niet vanuit een perfectionistisch oogpunt, maar ook gewoon reëel gezien, die calibratie zegt echt heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
dank jullie wel voor de uitleg. Ik ga eens kijken naar zo'n Spyder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Elegy123 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 12:13:
Ik heb een LG IPS235 monitor aangeschaft en gebruik deze nu zo'n twee weken. Voor het bewerken van foto's zet ik de monitor op "photo mode".
Is Photo Mode wel de juiste instelling? Is die niet juist een beetje oververzadigd (te rood) om foto's er wat "mooier" uit te laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:54
Kan een paar dingen bedenken:

- De photo modus op het beeldscherm is misschien bedoeld om foto's er mooi uit te laten zien (tijdens bekijken/slideshow) en niet zozeer voor fotobewerking. Dit kan betekenen dat men het contrast en de verzadiging verhoogt en/of zelfs de tint aanpast (correctie van huidtinten of wit met meer blauw zodat het helderder lijkt).

- Macs (van voor os x 10.6) gebruiken standaard een gamma van 1.8. Zo'n beetje alle andere displays in de wereld staan echter ingesteld op een gamma van 2.2 met witpunt D65.

edit: Hier een review van prad.de met info over kalibratie.

[ Voor 23% gewijzigd door Propheticus op 05-12-2012 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
downtime schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:33:
[...]

Is Photo Mode wel de juiste instelling? Is die niet juist een beetje oververzadigd (te rood) om foto's er wat "mooier" uit te laten zien?
Je moet een monitor nooit op speciale standen zetten inderdaad, maar gewoon (laten) kalibreren en er dan afblijven :P Al die standen doen alleen maar trucjes om het mooier te laten ogen, maar dat doet nooit iets goeds voor de kleurechtheid.

Het heet niet voor niks Photo Mode en niet Photo Editing Mode oid :+

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 05-12-2012 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
Jullie hebben gelijk, de photo mode is inderdaad om de foto er mooier uit te laten zien. Er is ook een sRGB mode die een beetje neutraal kijkt ten opzichte van de Movie, Text en Photo modes.
Ik heb net in User mode een beetje gespeeld met de sliders en heb een resultaat gevonden dat aardig past.

Mijn mac gebruikt gamma 2.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:54
Als ik afga op de review van Prad is het handiger om de fabrieksinstelling te gebruiken dan de sRGB modus. Ik zou verder alleen spelen met helderheid en contrast. Dit is op het oog redelijk te doen, kleurcorrectie...not so much.

[ Voor 3% gewijzigd door Propheticus op 05-12-2012 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
Propheticus schreef op woensdag 05 december 2012 @ 14:29:
Als ik afga op de review van Prad is het handiger om de fabrieksinstelling te gebruiken dan de sRGB modus. Ik zou verder alleen spelen met helderheid en contrast. Dit is op het oog redelijk te doen, kleurcorrectie...not so much.
Ik ga er dan van uit dat de User modus de fabrieksinstellingen gebruikt. Dit is namelijk het profiel waarop ie komt wanneer ik een factory reset do (heb namelijk behoorlijk lopen spelen met sliders in alle profielen).
Bedankt voor de link, ik ga er eens naar kijken.
Pagina: 1