Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 352874

Topicstarter
Ik heb nu ongeveer 1,5 jaar mijn huidige lease auto die ik nieuw had besteld. Nu ik mijn ontslag heb aangekondigd bij mijn baas omdat ik elders ga werken, werd ik op mijn km stand aangesproken. Ik werk voornamelijk op kantoor en ben misschien een paar maanden gedetacheerd geweest. Zowel mijn baas als ik hebben nooit km registratie bijgehouden, maar als je gemiddeld gaat kijken naar mijn woon en werk afstand van de afgelopen 1,5 jaar rekening houdend met die paar maanden detachering en vakantie periodes, zit ik wel boven de afgesproken 12000 prive km per jaar. Nu staat er in het lease contract het volgende:

Artikel 6 Bijdrage voor prive-gebruik
Het is iedere berijder toegestaan 12.000 km op jaarbasis privé te rijden, zonder dat een bijdrage voor
privé-gebruik verschuldigd is. De manager kan een km-registratie eisen wanneer hij verwacht dat de
medewerker meer dan 12.000 km privé rijdt op jaarbasis. De berijder is een bijdrage verschuldigd,
wanneer aan de hand van deze km-registratie blijkt dat deze 12.000 km wordt overschreden, of, wanneer
minder dan een jaar wordt gereden, het evenredige deel daarvan. Het is aan de manager om te
beoordelen of er sprake is van een overschrijding en zo ja, de hoogte ervan te bepalen.

Toetsing van het aantal gereden privé-kilometers vindt na afloop van ieder kalenderjaar plaats.
Desalniettemin zal de medewerker tussentijds op eigen initiatief aangeven wanneer er meer dan het
toegestane aantal prive-kilometers wordt gereden.

Medewerker dient ultimo einde jaar de kmstand door te geven aan werkgever.

De eventuele bijdrage wordt volgens de tabel in Appendix A vastgesteld.

Appendix A:

Afrekening van meerprivé-km vindt op basis van de variabele kosten plaats inclusief de kosten voor
brandstof. De variabele kosten van de meerkm staan in de lease-overeenkomst. De kosten voor
brandstof per meerkm zijn € 0,10.

Lease auto offerte:
Als je in de lease auto offerte kijkt zie je 2 bedragen voor meer km:

Verrekenprijs: 3,94 ct/km
Brandstof: 4,03 ct/km

Bedrag per teveel gereden km:
Ik vermoed dat ik dan 10 + 3,94 = 13,94 ct/km moet gaan betalen voor de teveel gereden km.

Netto/Bruto:
Mijn baas geeft aan dat de boete van mijn netto salaris wordt ingehouden. Ik ben een beetje gaan google en heb de belastingdienst gebeld om na te gaan of dit ook voor mij voordeliger kan. Er zijn diverse scenarios hoe je deze meer km boete van je salaris kan inhouden. Zie hier 2 varianten:

Voorbeeld 1 van het internet:
Basisregel is meestal: Het aantal KM's(prive) dat je teveel hebt gereden * €0,xx cent(bedrag per KM dat je van je baas voor teveel gereden prive KM's moet betalen).

10.000km per jaar teveel aan prive kilometers en in je contract of algemeen leaseregelement afgesproken bedrag van bijv. €0,19 cent per km.

Dit komt dus neer op 10.000 * €0,19 = €1900,- betalen aan je baas.

Dit bedrag kun je trouwens weer opvoeren bij de belasting als: Eigen bijdrage leaseauto.

Bij een belastingheffing van 42% op je salaris komt het erop neer dat je dan eigenlijk €1900,- / 100*42% terug krijgt of verrekend krijgt op je salarisstrook.

Dus netto kost 10.000km teveel prive je geen €1900,-, maar €1102,-.

€1900 - 42%(wat je verrekend/terugkrijgt/af mag trekken) = €1102,-

Voorbeeld 2 van de belastingdienst:
Ik heb de belastingdienst gebeld en mijn situatie uitgelegd. De belastingdienst geeft aan dat ik deze meer km boete mag declareren als eigen bijdrage en mag aftrekken van mijn bijtelling.

ps. Ik heb een auto duurder dan mijn leasebedrag wat ik van mijn baas krijg, dus ik betaal maandelijks 100 euro als eigen bijdrage.

Kan iemand mijn vertellen of bovenstaande scenario's mogelijk zijn, want mijn baas beweert weer het volgende:

Eventueel belastingvoordeel moet uitgezocht worden of dat toegestaan is. Er is wel een extra risico. De forfaitaire bijtelling is gebaseerd op een zakelijke gebruik van de lease auto, waarbij prive kilometers in evenredigheid worden meegeteld. Zover ik weet kan de belastingdienst de forfaitaire bijtelling omzetten in een werkelijke bijtelling op basis van de werkelijke verhouding prive zakelijk. Dat is voor jou erg ongunstig want dan zou de bijtelling zomaar 50% kunnen worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51
Houd er rekening mee dat de werkgever redelijkerwijs (en conform voorwaarden hierboven) te laat is om een bedrage over de gereden kilometers van 2011 te vragen. Tikt nogal aan als je zomer 2011 rondje Europa hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Ik denk dat je verhaalt klopt tot aan het "netto/bruto" kopje.
Je bent over de 12.000 km per jaar prive heen, je hebt overeengekomen om daarvoor te betalen (zowel de verrekening van de leasemaatschappij a 3.94 cent excl BTW als de brandstofkosten a 10 cent). DIe mag de werkgever jou dus doorbelasten.

Wat betreft BTW over de bovengenoemde 13.94 cent stel ik dat deze niet doorberekend hoeft te worden. Normaal gesproken zou dat wel het geval zijn (de werkgever "verkoopt" immers deze kilometers aan de werknemer en zou BTW moeten heffen). Maar in het geval van een auto van de zaak is de verschuldigde BTW over het privegebruik al in de (vaste) BTW-correctie opgenomen.

Dan over bruto/netto.

Het gaat over een eigen bijdrage voor privegebruik. Deze dient netto te worden ingehouden, maar wel verrekend te worden met de bijtelling (voor zoverre deze niet negatief wordt). Deze bijtelling bestaat immers uit: (percentage * cataloguswaarde) - eigen bijdrage werknemer in relatie tot prive rijden met de auto.
Kan iemand mijn vertellen of bovenstaande scenario's mogelijk zijn, want mijn baas beweert weer het volgende:

Eventueel belastingvoordeel moet uitgezocht worden of dat toegestaan is. Er is wel een extra risico. De forfaitaire bijtelling is gebaseerd op een zakelijke gebruik van de lease auto, waarbij prive kilometers in evenredigheid worden meegeteld. Zover ik weet kan de belastingdienst de forfaitaire bijtelling omzetten in een werkelijke bijtelling op basis van de werkelijke verhouding prive zakelijk. Dat is voor jou erg ongunstig want dan zou de bijtelling zomaar 50% kunnen worden!
Dit is pure bangmakerij. De belastingdienst past vrijwel altijd forfaittaire bijtelling (14/20/25% * cat waarde) toe. Alleen in extreme situaties kan men besluiten om de werkelijke kosten naar evenredigheid te verdelen tussen zakelijk en prive deel.
Die extreme situaties zijn van toepassing als je bijvoorbeeld nauwelijks zakelijk gebruik hebt van de auto, of als je een onevenredig groot voordeel van privegebruik hebt door bijvoorbeeld 70.000 km/jaar prive te rijden.

Bovendien is er een verschil tussen "50%" en "50%". Er wordt gesuggereert dat men de 50% privegebruik zou gaan bijtellen over de cataloguswaarde van de auto, maar dat is helemaal niet het geval. De 50% bijtelling waar men mee dreigt heeft namelijk betrekking op de autokosten, niet de cataloguswaarde.

Stel dat je je auto 50% zakelijk en 50% prive gebruikt hebt. En stel dat de belastingdienst zin heeft om in jouw (niet zo bijzondere) geval toch af te wijken van de normale bijtellingsberekening. Dan zou een evenredige verdeling van autokosten worden gemaakt. Voor het gemak reken ik met een auto van 25.000 euro cataloguswaarde, 20% bijtelling en een leasebedrag van 750 euro, 650 leasebudget en 100 eigen bijdrage omdat je wat duurder least dan de norm. Laat de totale autokosten neerkomen op 850 euro per maand (vanwege dat je misschien ook wat over de leasenorm heen bent gegaan met je extra kilometers).

De normale bijtelling (zonder rekening te houden met de eindafrekening voor extra privekilometers) zou zijn: 20% * 25.000 euro = 5000 euro per jaar - eigen bijdrage a 1200. Bijtellen 3800 euro per jaar, daarover betaal je 42 of 52% belasting, afhankelijk van je inkomen.

Stel dat je 10.000 extra privekilometers in een jaar hebt gereden (totaal 22000 dus). Dan krijg je van je werkgever een extra privebijdrage van 1394 euro. Die mag worden verrekend met de bijtelling; die bijtelling daalt dan van 3800 naar 2406 euro.

Stel dat je nu obv van werkelijke kosten gaat bijtellen i.p.v. o.b.v. caaloguswaarde. Dan wordt de bijtelling 50% van 12*850 euro, minus het deel dat je zelf hebt bijgedragen. Kom ik op een bijtelling van 2506 euro. Niet schokkend anders dus.

[ Voor 57% gewijzigd door t_captain op 05-12-2012 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
t_captain schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:00:
Ik denk dat je verhaalt klopt tot aan het "netto/bruto" kopje.
Je bent over de 12.000 km per jaar prive heen, je hebt overeengekomen om daarvoor te betalen (zowel de verrekening van de leasemaatschappij a 3.94 cent excl BTW als de brandstofkosten a 10 cent). DIe mag de werkgever jou dus doorbelasten.

Wat betreft BTW over de bovengenoemde 13.94 cent stel ik dat deze niet doorberekend hoeft te worden. Normaal gesproken zou dat wel het geval zijn (de werkgever "verkoopt" immers deze kilometers aan de werknemer en zou BTW moeten heffen). Maar in het geval van een auto van de zaak is de verschuldigde BTW over het privegebruik al in de (vaste) BTW-correctie opgenomen.

Dan over bruto/netto.

Het gaat over een eigen bijdrage voor privegebruik. Deze dient netto te worden ingehouden, maar wel verrekend te worden met de bijtelling (voor zoverre deze niet negatief wordt). Deze bijtelling bestaat ommers uit: (percentage * cataloguswaarde) - eigen bijdrage werknemer in elatie tot prive rijden met de auto.
Normaal betaal ik maandelijks 100 euro eigen bijdrage : ((20% * 32000 = 6400) / 12 = 533,33) - 100 = 433,33

Dus met deze meer km boete er van uit gaan dat dit 1000 euro wordt het straks ?: (20% * 32000 = 6400 / 12 = 533,33) - 1100 = -566,67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:15

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 352874 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 10:48:
Hij heeft (vermoedelijk) gedeeltelijk gelijk:
Is de werkelijke waarde van het privégebruik van de auto hoger dan de bijtelling van 25 of 35%? Bijvoorbeeld omdat u veel privékilometers rijdt en weinig zakelijke kilometers? Dan wordt de werkelijke waarde bijgeteld.

Voorbeeld
De waarde van de auto is € 25.000. De werkelijke waarde van het privégebruik is € 7.500. Dit is meer dan 25% van € 25.000 (= € 6.250). De bijtelling is € 7.500 (privégebruik).
De werkelijke autokosten blijken uit de boekhouding van het bedrijf: Benzine, belasting, verzekering, garagekosten + afschrijving.
Maar dan moet nog blijken hoeveel daadwerkelijke privé dan wel zakelijk is gereden. En dat wordt lastig voor de fiscus, aangezien de werknemer geen km-administraie hoeft bij te houden (hij betaalt immers gewoon de bijtelling). Daardoor zal de fiscus deze regeling (meer laten betalen dan de bijtelling) alleen in extreme gevallen toepassen: Als de werknmere het hele jaar abeidsongeschikt was (dus zakelijke km = 0) of als een dga 3 auto's op de zaak heeft, dus ook voor echtgenote en kind (die ook 0 zakelijke km per jaar rijden).
NB: ik meen dat de belastingdienst uitgaat van gemiddeld 13-15.000 km/jaar privé.
Nu is 't geen officiële bron, maar het klinkt aannemelijk.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Anoniem: 352874 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:05:
[...]

Normaal betaal ik maandelijks 100 euro eigen bijdrage : ((20% * 32000 = 6400) / 12 = 533,33) - 100 = 433,33

Dus met deze meer km boete er van uit gaan dat dit 1000 euro wordt het straks ?: (20% * 32000 = 6400 / 12 = 533,33) - 1100 = -566,67
Je moet de getallen in mijn rekenvoorbeeld aanpassen, maar ik heb de rekenmethodes in mijn vorige post uitgewerkt.

20% van 32000 euro is een bijtelling van 6400 per jaar. Daar moeten je eigen bijdregen vanaf.
* 1200 reguliere eiegn bijdrage (100 per maand)
* 1000 extra eigen bijdrage wegens teveel privekilometers (ik neem aan dat 1000 betrekking heeft op 1 kalenderjaar, anders moet je het verdelen tussen 2011 en 2012).

Blijft een bijtelling over van 4200 euro. Delen met 12 en vermenigvuldigen met je belastingtarief.

In jouw berekening maak je een fout door de hele 1000 euro met 1 maand bijtelling te verrekenen i.p.v. 1 jaar bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ardana schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:18:
[...]

Hij heeft (vermoedelijk) gedeeltelijk gelijk:

[...]

Nu is 't geen officiële bron, maar het klinkt aannemelijk.
Ik heb in 1,5 jaar 33343 km zakelijk gereden en 29656 km prive. Het gaat om een 20% bijtelling auto met een cataloguswaarde van 32000. Val ik onder bovenstaande regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Anoniem: 352874 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:29:
[...]

Ik heb in 1,5 jaar 33343 km zakelijk gereden en 29656 km prive. Het gaat om een 20% bijtelling auto met een cataloguswaarde van 32000. Val ik onder bovenstaande regeling?
In 1 jaar of anderhalf jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
t_captain schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:31:
[...]

In 1 jaar of anderhalf jaar?
1,5 jaar, precies 18 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Totaal gebruik:
* 22.200 km/jaar zakelijk
* 19.800 km/jaar prive
(47% privegebruik)

* Cataloguswaarde 32.000 euro. Bijtelling volgens forfait 20%.
* Leasebedrag 900,- incl brandstof, ex BTW maar incl BTW correctie voor privegebruik (educated guess).
* Leasebudget werkgever 800, eigen bijdrage 100.
* Extra kosten vanwege de extra privekilometers (19800-12000=7800 per jaar extra * 13.94 cent per stuk) 1100 euro per jaar.
* Ik neem aan dat deze 13.94 cent/km een realistische weergave zijn van de kosten ex BTW die je werkgever maakt, en dus ook in de pro rato bijtellingsberekening kunnen worden gebruikt.

Bijtelling conform forfait:
(32.000 * 20%) - 12*100 vaste eigen bijdrage - 1100 extra eigen bijdrage voor de extra privekilometers
4100 euro bijtellen.

Bijtelling conform prorato berekening autokosten:
autokosten: (12*900 leasebedrag incl BTW correctie + 1100 extra kosten voor de extra kilometers)
(47% privegebruik * 11.900 autokosten) - 12*100 vaste eigen bijdrage - 1100 extra eigen bijdrage voor de extra privekilometers
3300 euro bijtellen.

Vanwege de vrij hoge cataloguswaarde lijkt de pro rato berekening zelfs in je voordeel te werken. Zolang de pro rato berekening gunstig is voor de werknemer, vermoed ik dat de belastinginspecteur liever bij het forfait blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
t_captain schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:00:

[...]

Dit is pure bangmakerij. De belastingdienst past vrijwel altijd forfaittaire bijtelling (14/20/25% * cat waarde) toe. Alleen in extreme situaties kan men besluiten om de werkelijke kosten naar evenredigheid te verdelen tussen zakelijk en prive deel.
Mwah ik vind het juist netjes dat de werkgever er op wijst. Hij heeft namelijk wel gelijk, de belastingdienst kan de daadwerkelijke bijtelling aanpassen aan de hand van de daadwerkelijke verhouding prive / zakelijk.

Als het woon werkverkeer van de TS erg klein is en zijn prive km's erg hoog gaat de rekensom snel de verkeerde kant op. Ik ben wel met jou eens dat de kans dat de belastingdienst dat doet klein is. Echter de belastingaangifte van de TS gaaf afwijken tov voorgaande jaren door een opeens verhoging van de eigen bijdrage van de auto (door die boete zo te verrekenen). Die afwijking kan maar net de reden zijn voor de belastingdienst om wat vragen te stellen. Allemaal kleine kans, maar het kan, en de werkgever wijst daar netjes op, niks bangmakerij wat mij betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
We Are Borg schreef op woensdag 05 december 2012 @ 16:19:
[...]

Mwah ik vind het juist netjes dat de werkgever er op wijst. Hij heeft namelijk wel gelijk, de belastingdienst kan de daadwerkelijke bijtelling aanpassen aan de hand van de daadwerkelijke verhouding prive / zakelijk.

Als het woon werkverkeer van de TS erg klein is en zijn prive km's erg hoog gaat de rekensom snel de verkeerde kant op. Ik ben wel met jou eens dat de kans dat de belastingdienst dat doet klein is. Echter de belastingaangifte van de TS gaaf afwijken tov voorgaande jaren door een opeens verhoging van de eigen bijdrage van de auto (door die boete zo te verrekenen). Die afwijking kan maar net de reden zijn voor de belastingdienst om wat vragen te stellen. Allemaal kleine kans, maar het kan, en de werkgever wijst daar netjes op, niks bangmakerij wat mij betreft :)
Ik vul sinds ik getrouwd ben (2 jaar geleden) geen jaarlijkse belasting aangifte meer in. Ik wordt ook niet meer gevraagt dat te doen. Ik heb ook geen koop huis waarbij dat eventueel nodig zou moeten zijn. Verkleint dit nog meer de kans dat ik op mijn donder krijg van de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Anoniem: 352874 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 16:29:
[...]

Ik vul sinds ik getrouwd ben (2 jaar geleden) geen jaarlijkse belasting aangifte meer in. Ik wordt ook niet meer gevraagt dat te doen. Ik heb ook geen koop huis waarbij dat eventueel nodig zou moeten zijn. Verkleint dit nog meer de kans dat ik op mijn donder krijg van de belastingdienst?
Het is heel simpel ,als de BD jouw zaken onder de loep neemt en denkt dat jij te weinig hebt betaald, word je gepakt. Naast het feit dat eventuele teruggaves (je hoeft niet altijd bij te betalen) sowieso zo mis worden gelopen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:32
Volgens mij mag je maar 500km prive rijden met een auto van de zaak. Anders moet je hem toch in de bijtelling gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De bijtelling gaat bij de meeste bedrijven automatisch mee :)
Er staat namelijk (verpicht) op je jaaropgave dat je een auto van de zaak hebt. Als jij geen bijtelling wilt betalen moet je een verklaring "geen privegebruik" kunnen overleggen. Ik gok dat TS dat niet heeft ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
We Are Borg schreef op woensdag 05 december 2012 @ 16:19:
[...]

Mij ging het vooral over de quote van de werkgever van TS "...zomaar 50% kunnen worden!"

Dat wekt de suggestie dat je bijtellingstarief van 20% zomaar verhoogd zou kunnen worden naar 50%. In werkelijkheid ligt dat heel anders (zie mijn vorige post, de pro rato berekening o.b.v. werkelijke autokosten komt namelijk helemaal niet zo nadelig uit als wordt geschetst). Ik vermoed dat de werkgever van TS gewoon geen zin heeft om nog moeite te doen voor een vertrekkende werknemer, en misschien wel wat racuneus is.
Anoniem: 352874 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 16:29:
[...]

Aangifte doen is in het algemeen geen gek idee. Ik denk dat je met een aanslag van de belastingdienst op zak meer zekerheid hebt over je te betalen belasting dan als er nooit aangifte is gedaan. A propos "op je donder krijgen", dat gebeurt natuurlijl alleen als daar een reden voor is :) Verzwegen inkomsten of vals opgegeven aftrekposten bijvoorbeeld. Dan biedt een aanslag die op basis van een onjuiste aangifte is gedaan net zomin bescherming als het niet aangeven.
G.Scholtens schreef op woensdag 05 december 2012 @ 16:38:
Volgens mij mag je maar 500km prive rijden met een auto van de zaak. Anders moet je hem toch in de bijtelling gooien?
Sinds 2006 valt bijtelling onder de loonbelasting. Dat betekent dat de administratie en afdracht reeds via de salarisadministratie gaan. Door de regel is het effect op je aanslag IB nihil (te betalen inkomstenbelasting i.v.m. bijtelling komt overeen met de reeds ingehouden loonheffing terzake).

Alleen als je een verklaring "geen privebebruik" hebt ingevuld, houdt de werkgever geen rekening met bijtelling voor de loonbelasting. De meeste leaserijders vullen deze verklaring niet in en gebruiken hun auto ook prive. In de eerdere discussie in dit topic is altijd uitgegaan dat er privegrbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik betaal inderdaad vanaf dag 1 bijtelling, dus de auto is voor zowel zakelijk als prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aangezien ik niet echt financieel en belasting technisch ben, vraag ik mij af hoe ik bovenstaande belasting voordeel kan verwoorden naar de financieel administratie persoon. Is dat gewoon aangeven dat de eenmalige meer km boete als eigen bijdrage verekend moet worden met mijn laatste salaris van deze maand?? Of moet ik meer vertellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:26
Dat kan je straks in februari/maart invullen bij je aangifte inkomstenbelasting over 2012. Op je jaaropgaaf van je salaris staat het totale bedrag aan eigen bedrage. Waarschijnlijk krijg je dan rond juni/juli wat geld terug van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheJason schreef op donderdag 06 december 2012 @ 20:05:
Dat kan je straks in februari/maart invullen bij je aangifte inkomstenbelasting over 2012. Op je jaaropgaaf van je salaris staat het totale bedrag aan eigen bedrage. Waarschijnlijk krijg je dan rond juni/juli wat geld terug van de belastingdienst.
Huhh..ik neem aan dat het ook positief effect heeft op mijn salaris van deze maand waar ik die boete moet gaan betalen?? Ik zal netto toch meer overhouden als ik deze meer km boete als eigen bijdrage declareer ipv dat deze km boete gewoon van mijn netto salaris af gaat.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:26
Dat zou jou werkgever ook kunnen verwerken op je maandelijkse salarisstrook. Dit kan je het beste even afchecken. Als zij dit niet doen moet jij het zelf bij je aangifte inkomstenbelasting opgeven.

Als zij het gelijk juist verwerken em jouw standaard netto maandsalaris bijvoorbeeld 2000. Daar wordt dan de eigen bijdrage prive-gebruik van 1.100 euro zoals t_captain voorrekende afgehaald. Maar bij je maandelijkse bijtelling wordt ook een correctie toegpast nameleijk je extra eigen bijdrage* belastingtarief (bijvoorbeeld 1100*42% = 462). Netto hou je dan 1.362 over.

Mochten zij het niet doen en is jouw standaard netto maandsalaris bijvoorbeeld 2000. Daar wordt dan de eigen bijdrage prive-gebruik van 1.100 euro zoals t_captain voorrekende afgehaald. Netto hou je dan 900 over. Als jij dan jij aangifte inkomstenbelasting 2012 doorgeeft met de juiste gegevens dan zul je rond juni die 462 euro ontvangen bij de belastingdienst.

[ Voor 47% gewijzigd door TheJason op 06-12-2012 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Sinds 2006 zit bijtelling onder de loonbelasting. Loonbelasting wordt aangegeven en betaald door de werkgever, en is een voorheffing voor de inkomstenbelasting (die de werknemer aangeeft en waarvoor deze aansprakelijk is).

Voor mij staat niet vast of een aftrekpost in de loonbelasting (in dit geval een correctie op de bijtelling over belastingjaren 2011 en 2012) ook zonder medewerking van de werkgever valt om te zetten in een aftrekpost inkomstenbelasting.

Ter illustratie: er bestaan belastingvrije vergoedingen in de loonbelasting, die niet automatisch leiden tot een aftrekpost in de inkomstenbelasting. Denk aan de onbelaste reiskostenvergoeding. Krijg je die niet via je werkgever, dan heb je pech. Je kunt geen 19 cent/km aan aftrek IB opvoeren wegens een gemiste onbelaste reiskostenvergoeding. Misschien is de situatie met de bijtelling ook wel zo'n verhaal. Aan de andere kant, het is geen onbelaste vergoeding zoals mijn bovenstaande voorbeeld van de reiskostenvergoeding. Je zou de belastingtelefoon kunnen bellen.

De vraag zou zijn:

Zijn er mogelijkheden om een andere fiscale bijtelling auto v/d zaak op te geven die afwijkt van de loonbelasting, vanwege zelf betaalde kosten voor privegebruik die niet door de werkgever zijn gecorrigeerd?

@TheJason: het betreft hier mogelijk belastingjaren 2011 en 2012. TS zou in dat geval dus ook de aangifte 2011 moeten corrigeren. Tenzij de belastingdienst de boete voor extra kilometers volledig in IB2012 wil hebben vanwege de datum wanneer die wordt geheven.

[ Voor 5% gewijzigd door t_captain op 07-12-2012 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:15

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hou er wel rekening mee dat je een dergelijke naheffing niet kunt opgeven via het standaard-aangifte-formulier: je zult een brief moeten sturen aan de inspecteur.

@t_captain: de belastingdienst rekent (bijna) altijd over de ontvangst/betaaldatum. Dus als je in 2012 'n boete moet betalen, valt die in de aangifte van 2012.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Belastingdienst verwijst naar de handboek 2012 pagina 212:

http://download.belasting...ek_loonheffingen_2012.pdf

20.3.7 Privégebruik auto en eigen bijdrage werknemer
Een eventuele eigen bijdrage uit het nettoloon van uw
werknemer trekt u af van de bijtelling voor privégebruik.

Voorwaarden zijn dat de bijdrage bestemd is voor het privé­
gebruik en u dat vooraf met uw werknemer hebt afgesproken.

Let op!
Het is niet de bedoeling dat uw werknemer een eigen bijdrage voor
privégebruik aftrekt voor de inkomstenbelasting.
Voorbeelden van afspraken die u met uw werknemer kunt
maken voor eigen bijdragen zijn: parkeerkosten die de
werknemer maakt, kosten voor accessoires, de afkoopsom
van het leasebedrag bij het einde van de dienstbetrekking,
een vast bedrag per gereden privékilometer en een eigen
bijdrage bij schade.
Hiervoor geldt als voorwaarde dat de
schade niet het gevolg mag zijn van onrechtmatig of
onzorgvuldig handelen van uw werknemer.

Let op!
Bij een hoger leasebedrag voor een auto uit een duurdere klasse komt
alleen het bedrag dat de werknemer aan u betaalt voor het privégebruik,
in mindering op de bijtelling. Als u met uw werknemer hebt afgesproken
dat zijn hogere eigen bijdrage (bovennormbijdrage) volledig is bedoeld
als een bijdrage voor het privégebruik, mag u de hele bijdrage in
mindering brengen. Maar als u en uw werknemer feitelijk iets anders
hebben afgesproken, mag dit niet. Bijvoorbeeld als de werknemer
ook een bijdrage moet betalen terwijl hij geen privégebruik heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 22:47
Ik heb niet alles doorgelezen, maar volgens mij gaat het vooral over bruto/netto etc.

Ik ben van mening dat je geen enkele "meerkilometer" hoeft te betalen totdat bewezen is dat je die ook gemaakt hebt. Hoeveel communicatie is hierover tot nu toe geweest? Heb je al iets toegewezen?

Ik zou maar eens contact opnemen met je rechtbijstandverzekeraar/advocaat... om welk bedrag gaat het ongeveer?

TS: Ik neem aan dat je de volledige wettelijke bijtelling gewoon betaald gezien je geen kilometers bijhoudt? De eventuele bijdrage voor "meerkm" kan je hiervan aftrekken, zoals hierboven staat.

Gezien: "Toetsing van het aantal gereden privé-kilometers vindt na afloop van ieder kalenderjaar plaats."
Zou je het er "desnoods" op kunnen gooien dat je in 2011 een behoorlijke roadtrip hebt gemaakt.........(?)

[ Voor 36% gewijzigd door S0epkip op 11-12-2012 13:36 ]

PVO

• beheare
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-04 15:40
Beste Marquiz,
als je rechtsbijstand hebt, maak hier gebruik van zij kennen alle randen van de hoed.

Hetgeen wat mij opvalt is:
- Heb je zelf aangegeven dat je mogelijk over de 12.000 KM heen ging/gaat? Zo nee, dan werkt dit mogelijk in het voordeel van je werkgever;
- Heb je zelf aan het einde van het jaar je KM stand doorgegeven? Zo ja, heeft jouw manager hierop geacteerd?
- Heeft je manager tijdig doorgegeven dat je 'in overschrijding' bent? Zo nee, dan neem ik aan dat de reactietijd is overschreden.

Om over na te denken:
- Wie geeft aan dat woon- werkverkeer privé is? Ik begrijp uit jouw initiële bericht dat je deze meetelt als privé gebruik! Bij mijn weten is privé gebruik de ritjes naar de supermarkt, je (schoon)ouders en alles wat niet zakelijk gerelateerd is. Jezelf vervoeren naar je werkplek (kantoor of klant) is zakelijk gebruik.
- Sta jij in je recht als jij weigert om met terugwerkende kracht ook over 2011 (nog) te betalen?

[ Voor 5% gewijzigd door beheare op 20-12-2012 01:38 . Reden: Kreeg billenkoek van Ralpje ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:24

ralpje

Deugpopje

RemcodeJong schreef op donderdag 20 december 2012 @ 00:56:

- Er is geen km-registratie, dus bewijslast ligt bij werkgever, ze hebben 'geen poot' om op te staan;
Hoezo dat? Er staat in de overeenkomst dat de berijder op verzoek een kilometerregistratie moet kunnen overhandigen en dat kan hij niet.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• beheare
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-04 15:40
ralpje schreef op donderdag 20 december 2012 @ 01:17:
[...]
Hoezo dat? Er staat in de overeenkomst dat de berijder op verzoek een kilometerregistratie moet kunnen overhandigen en dat kan hij niet.
Je hebt gelijk, had er overheen gelezen, dank!

Toch nog steeds benieuwd of de indicatie van 12.000 KM incl. woon-werk verkeer is (dit komt ongeveer op 250km per week privé).

• t_captain
Ik had begrepen dat die 12.000 km/jaar prive is. Voor prive+zakelijk zou het wel erg laag zijn; leasecontracten gaan meestal uit van 30.000 a 40.000 km/jaar.
Pagina: 1